Air matic ilma-alusta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Air matic ilma-alusta

Viesti Kirjoittaja kari v »

Morjes kaikille! Mulla on E 500 W211 farkussa Air matic ilma -alusta.
On hieno varuste ja hyvin toimii, mutta osaisko joku selittää miten se käytännössä pelaa: jousitus / iskunvaimennus. Ns.jousitus on kai ilmatyynyt, mutta onko iskaritkit ilmalla??? :?: :D :D
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Haulla löytyy paljon tietoa. Hakusanaksi esim airmatic. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: myös iskarit on ilmalla. Jossakin airmaticin keskusteluissa oli myös linkki jossa oli kuvat koko systeemistä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13763
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tomp kirjoitti:Haulla löytyy paljon tietoa. Hakusanaksi esim airmatic. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: myös iskarit on ilmalla. Jossakin airmaticin keskusteluissa oli myös linkki jossa oli kuvat koko systeemistä.
Kyllä iskarit sentään toimii perinteisesti nesteellä mutta iskunvaimennus on sähköisesti säätyvä (kumpikin iskusuunta erikseen).

Tässä linkki Startekinfo training dokkariin:
http://www.mercedestechstore.com/pdfs/W ... -31-02.pdf
Avatar
Tomp
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1140
Liittynyt: To 15.10.2009 12:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Tomp »

Joo oli jotenkin jäänyt mieleen, että iskareiden joustovaroja säätää ilma. Mutta niin kuin DBFI sanoi niin onhan siel tietenkin nesteet iskareiden sisällä.
ilkka_83_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 02.09.2011 23:57

Re: Air matic ilma-alusta

Viesti Kirjoittaja ilkka_83_ »

Voisiko joku kertoa miten alusta käytännössä toimii. vaihdekepin vieressä kaksi nappia toisessa kuva nousevasta autosta ja toisessa iskarista ja siinä 2 valoa. Molemmista napeista auto nousee vain ylöspäin?
BMW e60 545 -04
Mercedes benz E 320 cdi -03
Chevrolet Camaro RS BB402 -70
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Air matic ilma-alusta

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

ilkka_83_ kirjoitti:Voisiko joku kertoa miten alusta käytännössä toimii. vaihdekepin vieressä kaksi nappia toisessa kuva nousevasta autosta ja toisessa iskarista ja siinä 2 valoa. Molemmista napeista auto nousee vain ylöspäin?
Mikä auto olikaan kyseessä?

211:ssa se nappi jossa on kaksi valoa valitsee moodin: Comfort (valot sammuksissa) -> Sport I (1 ledi palaa) -> Sport II (2 lediä palaa). Valittaessa myös mittaristossa näkyy hetken valinta. Sport-asennot ovat jäykempiä ja muistaakseni molemmat hieman alempana (ainakin Sport II).

Siitä napista missä on kuva nousevasta autosta nostetaan autoa. Kun valo palaa on auto "maastoasennossa", kun ei ollaan "normaaliasennossa". Nostettaessa näkyy myös teksti mittaristossa, poistuu kun auto noussut.

212:ssa ei ole enää kuin yksi sport-asento ja napissa on kaksi lediä, se kumpi palaa kertoo kumpi asento on käytössä, sport vai comfort.

Muissa malleissa voi olla taas jollain toisella tavalla.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
ilkka_83_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 02.09.2011 23:57

Re: Air matic ilma-alusta

Viesti Kirjoittaja ilkka_83_ »

Kiitos. Aivan oikein kirjoitit. näyttää auto myös menevän alemmaksi sport asetuksissa.
BMW e60 545 -04
Mercedes benz E 320 cdi -03
Chevrolet Camaro RS BB402 -70
Vastaa Viestiin