M103 + Mega

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Ensinnäkin mitään osia ei ole vielä hommattu. Ihan vaan kyssärinä näin aloittelijana että mitä tohon hommaan kuuluu kun laitetaan mega katkomaan puolaa kun tarkoituksena on laittaa mega ohjailemaan bensapuolta. Kannattaako hommata MS1 vai MS2? Pitääkö megaan olla asennettuna "sytkäkivet"? Kyseessä siis w201 2.6 Automaatti.
Osaa saa tyrkyttää:
Megasquirt johtosarjoineen (anturit ym ym)
M104 bensalinjaa
14mm suuttimia
Vinkkejä aloittelijalle


http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=152835" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuommosen löysin ja ameriikanpuolen voorumeitakin selattu. Miten tämä homma käytännössä onnistuu miten ylhäällä olevassa linkissä on selitetty? TPS on kuitenki tarkoitus asentaa. :think: Projekti etenee sitä mukaa kun osia alkaa löytyä.
Kooee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.04.2013 06:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Omaan 4Maticcikiin tuli Mega asennettua. Muutamia huomiota voisin kertoa.

- Bensapumpunrele hoitaa myös kickdown katkaisun, joten megaan pitää tehdä muutos sitä varten.
- Kiekkamittarin toimintaan saaminen on hieman haasteellinen, se on vielä omassakin kesken.
- Melkeinpä suosittelisin MS2:ta, ykkösestä on omakohtaista kokemusta enemmän, mutta kyllä kakkonen on parempi.
- Jos meinaat käyttää alkuperäistä jakajaa, tarvitset yhden "kiven" en suosittele laittamaan sitä samaan koteloon megan kanssa.
- Omaan laitoin hukkakipinän, pääsin eroon jakajan kannen häiriöherkkyydestä.
- Jos, pysyt jakajasytkässä, voit käyttää koneessa olevaa 3-limppuista, ja kyllä kai hukkakipinänkin saa koneen omilla antureilla toimimaan mutta omassa laitoin 36-1 trikkeripyörän värinänvaimentimeen ja induktiivisen anturin sitä lukemaan.
- Kannattaa sijoittaa kunnon seosmittariin, saa seokset kuntoon helpommalla.
- Suuttimien asemointi, omassa on nyt paksut suuttimet(volvo B230). Ne eivät mene kovin syvälle. Omaan on tulossa vähän isommat suuttimet, ahtimen myötä. Ne tulevat syvemmälle mutta silloin menee alkuperäinen tyhjäkäynti-ilmakanava tukkoon, jolloin tyhjäkäynnin säätimen letkun joutuu laittamaan kaasuläppäkotelon alapuoliseen tilaan.
- TPS, omaan tuli laitettua volvo 850:n kaasuläpän asennon tunnistin. Eihän se suoraan sinne mene mutta kun, jatkaa kaasuläppäakselia ja korottaa kaasuläppäkoteloa 8mm, niin alkaa mahtua.
- Tyhjäkäynninsäädin kannattaa laittaa megalla ohjatuksi(vaatii muutokse megaan) mutta kannattaa varautua siihen että, säätöjä saa hakea pitkään ja hartaasti. Omassakin tyhjäkäynti humppaa vapaalla välillä mutta vaihde päällä säätö toimii hyvin.
- Finsquirt.net sivulta ei ainakaan minun kannata kysellä... :evil:
Sekalaisia kuvia projektin vaiheista: http://kooee.kuvat.fi/kuvat/Autot/w124/4Matic/" onclick="window.open(this.href);return false;
T: Kimmo
S124.190 &
W124.230
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Kooee kirjoitti:Omaan 4Maticcikiin tuli Mega asennettua. Muutamia huomiota voisin kertoa.

- Bensapumpunrele hoitaa myös kickdown katkaisun, joten megaan pitää tehdä muutos sitä varten.
- Kiekkamittarin toimintaan saaminen on hieman haasteellinen, se on vielä omassakin kesken.
- Melkeinpä su...
Ensinnäkin kiitos erittäin hyvästä vastauksesta :D Tarkoitus oli pitää mersun oma ezl paikoillaan ja laitaa mega katkomaan puolan maadoitusta. Eihän silloin ennakoihin tarvitse koskea elikkä siis en tarvitse triggeriä, kun ei ole turboa suunnitelmissa (ainekaan vielä). Tarkoitus olisi vain poistaa ikivanha k-jetti mäkeen. Kiinnostuksen herätti mahdolliset tehohyötysuhteen paraneminen ja bensiinin kulutuksen väheneminen. Tarkoitus on vain laittaa mega ohjailemaan bensansyöttöä, kartoilla meinasin säätää, joko hommaan laajakaistan tai sitten en, todennäköisesti hommaan.
Mitenkä tuo kickdown modi sitten toteutuu, en ole vielä etsinyt tietoa? Tyhjäkäyntimoottoria säätää edelleen mersun oma systeemi (ymmärtääkseni). Mitä kautta kickdown on sitten kytketty? Täytyy tuon sähkökaavion kautta tutkia vielä, ellei joku tiedä varmaksi miten toteuttaa kickdownin toiminta :think:

Edit: http://forum.190rev.net/showthread.php? ... al-project" onclick="window.open(this.href);return false; tuollaista olen seuraillut tässä, vaatii tosin rekisteröitymisen sivulle.
Kooee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.04.2013 06:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Omassa tein kickdown katkaisun siten, että mega antaa avautuvan releen kelalle maadoituksen kierroksilla 6200 rmp. Rele katkaisee kd-piirin ja vaihteistossa oleva magneettiventtiili jää ilman virtaa -> vaihde vaihtuu seuraavaan.
Megassa muutos on helppo, ohjemassa valitaan sopiva lähtö. Megaan transistori vastus, diodi ja sopivaan paikkaan vaihtorele. En enää muista mikä on napa kickdown oli bensapumpun releen kannassa (olisiko ollut 87k).

Muistaisin että tyhjäkäynnin säädin saa ohjauksensa ke-jetronikin boxista.

Jos Sinulla mega katkoo puolan maadoitusta, joudut kyllä sekaantumaan ennakoihin, ja trikkeröintiin. Helpoin on kyllä käyttää koneen omaa 3-limppuista ja anturia sekä vr-muutosta megan levyllä (ms2).
Sytkää kannattaa kyllä säätää megalla, saa haettua maksimi ennakot, tulee koneeseen lisää puhtia (nakutusta tosin kannattaa kuunnella ennakoita hakiessa).
Ei ole kokemusta, miten alkuperäisestä sytkästä saa megalle kierrostiedon. Sieltä kyllä tulee kanttiaaltoa kierroslukusignaalista, siitä varmaan saa.
T: Kimmo
S124.190 &
W124.230
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Kooee kirjoitti:Omassa tein kickdown katkaisun siten, että mega antaa avautuvan releen kelalle maadoituksen kierroksilla 6200 rmp. Rele katkaisee kd-piirin ja vaihteistossa oleva magneettiventtiili jää ilman virtaa -> vaihde vaihtuu seuraavaan.
Megassa muutos on helppo, ohjemassa valitaan sopiva lähtö. Megaan transistori vastus, diodi ja sopivaan paikkaan vaihtorele. En enää muista mikä on napa kickdown oli bensapumpun releen kannassa (olisiko ollut 87k).

Muistaisin että tyhjäkäynnin säädin saa ohjauksensa ke-jetronikin boxista.

Jos Sinulla mega katkoo.....
Juu tosissaan onhan siellä 2 anturia jo valmiiksi mitstä saa kierrostietoa ulos jollakin signaalilla, täytyypi tutustua. Helppoa tietä megan asennukseen ei siis tämän koneen kanssa ole :problem: Ms2 .2.2 olis tällä hetkellä 1. ehdokkaana menossa asennukseen. Mitään tavaroita ei vielä ole hommattu. http://turbobandit.com/en/mercedes-tuni ... cessories/" onclick="window.open(this.href);return false; oiskos sitten tuolta triggeripyörä ja kiinnike antureineen vai kannattaako tuo virranjakajan tilalle tuleva VR anturi systeemi ostaa? Jos asentaa samalla sitten hukkakipinä puolalla? Kumpi tulee sitten helpommaksi/halvemmaksi/paremmaksi? Kuitenkin projektiluontoinen tämä. Sittenhän voi heittää kaikki systeemit autosta mäkeen ja aloittaa koneen kanssa säätäminen ihan puhtaalta pöydältä. Eikös trafin uuden selvityksen mukaan Alle -97 autoihin saa jo tehdä muutoksia ja ahtaa kunhan päästöt pysyvät samassa euro-3 luokassa ja teho ei nouse yli 20%. Tulevaisuuden suunnitelmien kannalta spekuloin että mikä on parasta tehdä :thumbup:
Kooee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 18.04.2013 06:31
Paikkakunta: Helsinki

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Kooee »

Melkeinpä suosittelisin että, sijoitat 3.0 lautaan ja ms2 prossuun. Kolmonen sietää paremmin häiriöitä.
Olen kyllä tehnyt onnistuneesti kolmeen autoon megan 2.2 laudalla (piirilevyllä) mutta silti.

Värinänvaimentimen korvaamisesta kovalla trikkeripyörällä on kahta koulukuntaa, toisen mielestä kampiakseli katkeaa kun värinänvaimenninta ei ole ja toisien mielestä ei haittaa mitään. Kysyin turbobantitiilta asiaa ja se kertoi, ettei yhtään kampiakselia ole heillä vielä katkennut, vaikka koneita kierrätetään 8000. Minulla on hyllyssä odottamassa tuollainen 60-2 pyörä, ja sen meinaan kyllä jossain vaiheessa koneeseen laittaa.

Jos pysyttelet vakio jakajassa, niin et tarvitse mitään "lisä"osia. Niin no yhden sytkäkiven, sekin tulee yleensä mukana.
Tuo jakajan paikalle tuleva härpäke, olisi siitä hyvä ettei värinänvaimentimesta ei tarvitsisi luopua, jos siis päädyt hukkakipinään. Ainoa tuossa on huonoa, jos jakoketju on kovasti venynyt, vaihtelee sytytysennakko, toisaalta niinpä myös nokanajoitus.
Itse luovuin jakajasta, koska jakajankansi oli halki, ja muutenkin halusin toimintavarmuutta sytkään lisää, etenkin kun ahtaminen oli jo alun alkaen mielessä.
T: Kimmo
S124.190 &
W124.230
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja tomant »

Apem0 kirjoitti:...Tarkoitus olisi vain poistaa ikivanha k-jetti mäkeen. Kiinnostuksen herätti mahdolliset tehohyötysuhteen paraneminen ja bensiinin kulutuksen väheneminen. Tarkoitus on vain laittaa mega ohjailemaan bensansyöttöä, kartoilla meinasin säätää, joko hommaan laajakaistan tai sitten en, todennäköisesti hommaan...
K-Jetti tai KE-Jetti on sen verran hyvä systeemi, että kunnossa ja säädöissä ollessaan et luultavasti saa koskaan rahojasi takaisin, jos aiot vaihtaa tilalle sähköruiskun ja säätää sen itse vapaastihengittävän koneen kanssa. Tehon lisäys voi myös olla vain persdynossa havaittavissa. Saatat meenttää myös Jetronicin tasaisen tyhjäkäynnin ja muutenkin nöyrän toiminnan. Jos sen sijaan haluat harrastuksen vuoksi vaihtaa ruiskua niin tervetuloa kerhoon, ruiskun (ja sytytyksen) kanssa rassaaminen ja säätäminen voi olla palkitsevaa. Muutos- ja säätötöiden jälkeen voit saada 1-2 vuoden tähtäimellä kohtuullisen hyvin toimivan koneen, et kuitenkaan alkuperäisen veroista (pidä päiväkirjaa tai blogia, niin voit huomata ajan kulumisen ,-). Onnea projektille!

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

tomant kirjoitti:
Apem0 kirjoitti:...Tarkoitus olisi vain poistaa ikivanha k-jetti mäkeen. Kiinnostuksen herätti mahdolliset tehohyötysuhteen paraneminen ja bensiinin kulutuksen väheneminen. Tarkoitus on vain laittaa mega ohjailemaan bensansyöttöä, kartoilla meinasin säätää, joko hommaan laajakaistan tai sitten en, todennäköisesti hommaan...
K-Jetti tai KE-Jetti on sen verran hyvä systeemi, että kunnossa ja säädöissä ollessaan et luultavasti saa koskaan rahojasi takaisin, jos aiot vaihtaa tilalle sähköruiskun ja säätää sen itse vapaastihengittävän koneen kanssa. Tehon lisäys voi myös olla vain persdynossa havaittavissa. Saatat meenttää myös Jetronicin tasaisen tyhjäkäynnin ja muutenkin nöyrän toiminnan. Jos sen sijaan haluat harrastuksen vuoksi vaihtaa ruiskua niin tervetuloa kerhoon, ruiskun (ja sytytyksen) kanssa rassaaminen ja säätäminen voi olla palkitsevaa. Muutos- ja säätötöiden jälkeen voit saada 1-2 vuoden tähtäimellä kohtuullisen hyvin toimivan koneen, et kuitenkaan alkuperäisen veroista (pidä päiväkirjaa tai blogia, niin voit huomata ajan kulumisen ,-). Onnea projektille!

tomant
Autohan on pirun hyvässä kunnossa ja k-jetti toimii suhteellisen hyvin.. Päästöistä ei kuitenkaan mennyt läpi.. potentiometri tais olla vinossa... silti bensiinin kulutus 100km on aina yli 12L matkajossa saattaakin päästä ehkä alle 10l. K jetti on iha nerokas systeemi mutta patalaiska m103 tenvassakin kaipaisi mielestäni vähän vääntöä alakierroksille ja muutenkin luonnetta. K jetin kanssa painineena tekee mieli vaihtaa tilalle jotain muuta bensansyöttöä kun mielenkiintoa kuitenkin hommaan riittää. Kynnystä aloittamiseen alentaa myös tietäjät tällä kuten muuallakin voorumeilla. Tavoitteena olis saada toimiva ja suht helppo systeemi ja käyttöautoksi mutta se on kaukainen haave vielä. Sähköhommista ei ole syvempää tietämystä mutta apu on kyllä saatavilla monesta suuntaa että siitä ei kyllä jää kiinni, vähän kyllä sähköjen vetäminen arveluttaa tässä hommassa. Laajakaistan kanssa kun homman saa rokkaamaan niin säätäminen käy kuin itsestään? Vai onko tämäkin vain utopistista toiveajattelua.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja tomant »

Apem0 kirjoitti: Autohan on pirun hyvässä kunnossa ja k-jetti toimii suhteellisen hyvin.. Päästöistä ei kuitenkaan mennyt läpi.. potentiometri tais olla vinossa... silti bensiinin kulutus 100km on aina yli 12L matkajossa saattaakin päästä ehkä alle 10l. K jetti on iha nerokas systeemi mutta patalaiska m103 tenvassakin kaipaisi mielestäni vähän vääntöä alakierroksille ja muutenkin luonnetta. K jetin kanssa painineena tekee mieli vaihtaa tilalle jotain muuta bensansyöttöä kun mielenkiintoa kuitenkin hommaan riittää. Kynnystä aloittamiseen alentaa myös tietäjät tällä kuten muuallakin voorumeilla. Tavoitteena olis saada toimiva ja suht helppo systeemi ja käyttöautoksi mutta se on kaukainen haave vielä. Sähköhommista ei ole syvempää tietämystä mutta apu on kyllä saatavilla monesta suuntaa että siitä ei kyllä jää kiinni, vähän kyllä sähköjen vetäminen arveluttaa tässä hommassa. Laajakaistan kanssa kun homman saa rokkaamaan niin säätäminen käy kuin itsestään? Vai onko tämäkin vain utopistista toiveajattelua.
Kulutus tuntuu kyllä reilunpuoleiselta tuntematta syytä siihen. Jos kone on muuten kunnossa, pitäisi kulutus saada pienemmäksi ruiskun ja sytytyksen säädöillä. Olethan tarkistanut, että sytytys on säädetty superille (S), jos autossa on oktaanisäädin.

Tuon M103-koneen suton vääntömomentti tulee kierrosluvulla 4600, joten vaatimaton alakierrosten vääntö on syntynyt jo piirustuslaudalla eikä polttoaineensyöttö ehkä tuo tilanteeseen suurta apua. Vanhemmissa 2.6-malleissa on pitkä perä, joka saattaa tehdä auton laiskaksi, mutta vastaavasti säästää ehkä hieman polttoainetta. Viimeisimmissä 2.6-malleissa on 3.92-välitys, joka antaa paremman kiihtyvyyden (tihein välitys, minkä Mersun W201- ja W124-periin saa), niinkuin kuutoskoneella pitääkin olla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kooee kirjoitti:...Värinänvaimentimen korvaamisesta kovalla trikkeripyörällä on kahta koulukuntaa, toisen mielestä kampiakseli katkeaa kun värinänvaimenninta ei ole ja toisien mielestä ei haittaa mitään. Kysyin turbobantitiilta asiaa ja se kertoi, ettei yhtään kampiakselia ole heillä vielä katkennut, vaikka koneita kierrätetään 8000. Minulla on hyllyssä odottamassa tuollainen 60-2 pyörä, ja sen meinaan kyllä jossain vaiheessa koneeseen laittaa....
Omassa M111-koneessa PO-Metal Oy koneisti 36-1 -triggerin suoraan hihnapyörän (värinänvaimentimen) laippaan laitoin VR-anturin kiinni öljypohjan ruuveihin alumiinikannakkeella, katso lisää tuolta, sivun loppupäästä. Homma on toiminut hyvin ja huoltovapaasti.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

tomant kirjoitti:
Apem0 kirjoitti: Autohan on pirun hyvässä kunnossa ja k-jetti toimii suhteellisen hyvin.. Päästöistä ei kuitenkaan mennyt läpi.. potentiometri tais olla vinossa... silti bensiinin kulutus 100km on aina yli 12L matkajossa saattaakin päästä ehkä alle 10l. K jetti on iha nerokas systeemi mutta patalaiska m103 tenvassakin kaipaisi mielestäni vähän vääntöä alakierroksille ja muutenkin luonnetta. K jetin kanssa painineena tekee mieli vaihtaa tilalle jotain muuta bensansyöttöä kun mielenkiintoa kuitenkin hommaan riittää. Kynnystä aloittamiseen alentaa myös tietäjät tällä kuten muuallakin voorumeilla. Tavoitteena olis saada toimiva ja suht helppo systeemi ja käyttöautoksi mutta se on kaukainen haave vielä. Sähköhommista ei ole syvempää tietämystä mutta apu on kyllä saatavilla monesta suuntaa että siitä ei kyllä jää kiinni, vähän kyllä sähköjen vetäminen arveluttaa tässä hommassa. Laajakaistan kanssa kun homman saa rokkaamaan niin säätäminen käy kuin itsestään? Vai onko tämäkin vain utopistista toiveajattelua.
Kulutus tuntuu kyllä reilunpuoleiselta tuntematta syytä siihen. Jos kone on muuten kunnossa, pitäisi kulutus saada pienemmäksi ruiskun ja sytytyksen säädöillä. Olethan tarkistanut, että sytytys on säädetty superille (S), jos autossa on oktaanisäädin.

Tuon M103-koneen suton vääntömomentti tulee kierrosluvulla 4600, joten vaatimaton alakierrosten vääntö on syntynyt jo piirustuslaudalla eikä polttoaineensyöttö ehkä tuo tilanteeseen suurta apua. Vanhemmissa 2.6-malleissa on pitkä perä, joka saattaa tehdä auton laiskaksi, mutta vastaavasti säästää ehkä hieman polttoainetta. Viimeisimmissä 2.6-malleissa on 3.92-välitys, joka antaa paremman kiihtyvyyden (tihein välitys, minkä Mersun W201- ja W124-periin saa), niinkuin kuutoskoneella pitääkin olla.

tomant
Auto on -92 valmitettu asd perällä, välitystä en tiedä. Kaikki siinä pelaa ja pulssisuhde näyttää 50% +- niinkuin sen kuuluukin heilua. Potentiometri säädetty tyhjäkäynnillä 0.70V (UUSI) ja oktaani säädin on (S) asennossa. Lambdakin on uusi. Suuttimet siinä on vanhat varmasti.. en ole päässyt testaamaan tai edes ole ollut kiinnostusta.. Kiihtyy ja kulkee ei nyi eikä nypytä, ei nakutuksia. öljyä syö jonkun verran mutta 300tkm ajetussa kuuluukin mennä jo vähäsen. Uudet venttiilivarrenkumit on jo odottelemassa.. Käynnistyksessä meinaa sammua (uusi vika) tai siis käyttää kierroksia alhaalla ja röpöttää hetken ihan kuin vajaalla kävisi ja heti kuitenki nostaa kierrokset ja alkaa käydä normaalisti? Liekö sitten öljynpaineista vai mistä. Sytkän osat jakaja johdottulpat akselilla on kunnossa. Muuten lähtee hienosti ihan avainta vilauttamalla käyntiin aina. Mitä kylmempi sitä paremmin käynnistyy :D K jetin sielunelämän osaan jo ulkoa
Edit: ja aina 98 tankkiin laittanut :lol:
Viimeksi muokannut Apem0, Pe 17.04.2015 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

tomant kirjoitti:
Kooee kirjoitti:...Värinänvaimentimen korvaamisesta kovalla trikkeripyörällä on kahta koulukuntaa, toisen mielestä kampiakseli katkeaa kun värinänvaimenninta ei ole ja toisien mielestä ei haittaa mitään. Kysyin turbobantitiilta asiaa ja se kertoi, ettei yhtään kampiakselia ole heillä vielä katkennut, vaikka koneita kierrätetään 8000. Minulla on hyllyssä odottamassa tuollainen 60-2 pyörä, ja sen meinaan kyllä jossain vaiheessa koneeseen laittaa....
Omassa M111-koneessa PO-Metal Oy koneisti 36-1 -triggerin suoraan hihnapyörän (värinänvaimentimen) laippaan laitoin VR-anturin kiinni öljypohjan ruuveihin alumiinikannakkeella, katso lisää tuolta, sivun loppupäästä. Homma on toiminut hyvin ja huoltovapaasti.

tomant
Olenkin aikasemin lukenut juuri tuosta sinun projektista, hienoa jälkeä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kiitos, vaikka jälki ei ole aina niin hienoa, paljon on joutunut oppimaan yrityksen ja erehdyksen kautta,

Tuo omasi on siis vähäpäästöinen eli päästörajat ovat paljon tiukemmat kuin vanhemmissa KE-Jeteissä. Mistä arvoista katsastus jäi kiinni, jos joku osaisi niistä tulkita ongelmaa paremmin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja atlas »

Öljyä syo nää m koneet vain venavarsien kumeista...ei ne muuten kulu...toi käynti ongelma johtuu nähtävästi suuttimista...topautoosat.fi niin halvimmat sieltä mutta jos miettii jakajan kannen vaihtoa ja suuttimia niin varmasti haluaa jo toisenlaisen systeemin sinne tunkea.
toki on ruiskuissa muitakin vaihto ehtoja vaikka mega onkin halvin..emu taisi olla ihan jees hintaansa nähden.
Tomant:kin taisi vaihtaa hestec:iin..jokin syy varmaan on...sitten on itse oppivat ecut vielä mutta hinta nousee.
kyselinkin tossa taannoin mutta kukaan ei vastanut eli nää uudempien mersujen ecuthan on oppivia eli jos tunkisi sinne mersun sen koneen ecun ja anturit ja eikun ajamaan niin voiko se alkaa säätämään sitä itse koska flexi fluelin seoksen säätöhän noissa toimii eli se oppii sen vähitellen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja tomant »

atlas kirjoitti:Öljyä syo nää m koneet vain venavarsien kumeista...ei ne muuten kulu...toi käynti ongelma johtuu nähtävästi suuttimista...topautoosat.fi niin halvimmat sieltä mutta jos miettii jakajan kannen vaihtoa ja suuttimia niin varmasti haluaa jo toisenlaisen systeemin sinne tunkea.
toki on ruiskuissa muitakin vaihto ehtoja vaikka mega onkin halvin..emu taisi olla ihan jees hintaansa nähden.
Tomant:kin taisi vaihtaa hestec:iin..jokin syy varmaan on...sitten on itse oppivat ecut vielä mutta hinta nousee.
kyselinkin tossa taannoin mutta kukaan ei vastanut eli nää uudempien mersujen ecuthan on oppivia eli jos tunkisi sinne mersun sen koneen ecun ja anturit ja eikun ajamaan niin voiko se alkaa säätämään sitä itse koska flexi fluelin seoksen säätöhän noissa toimii eli se oppii sen vähitellen.
Samaa mieltä öljynkulutuksesta. Minulla oli paljon ajettu M102 ja se hörppi öljyä vanttiilivarren kumeista. Kansiremontin jälkeen (plaanaus, seetien hionta ja uudet kumit) öljynkulutus loppui.

Hesteciä minulla ei ole ollut, vaan vaihdoin DECSin Adaptroniciin. Sen opin, että prototyyppejä, joilla huono valmistajan tai myyjän tuki, ei kannata ostaa, Moottorinohjaimen kanssa kannattaa ensin määrittää tarpeet, sitten katsoa kukkaroon ja lopuksi valita tunnetun valmistajan tuote, jolla historiaa ja hyvä käyttäjätuki.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tossa vain mietin ja mitä mieltä on tomant kun olisi m271 koneen ecu johtoineen antureineen niin olisiko edes järkeä lähteä kokeilemaan omaani 2.3 m102 koneiseen lankkuun tollasta?..Toki toi ahtamattomuus on ongelma kun polttaa varmaan vika valoa mutta tuikku voisi ehkä ohjelmoida sitä tai sitten remmi kylkeen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja tomant »

atlas kirjoitti:Tossa vain mietin ja mitä mieltä on tomant kun olisi m271 koneen ecu johtoineen antureineen niin olisiko edes järkeä lähteä kokeilemaan omaani 2.3 m102 koneiseen lankkuun tollasta?..Toki toi ahtamattomuus on ongelma kun polttaa varmaan vika valoa mutta tuikku voisi ehkä ohjelmoida sitä tai sitten remmi kylkeen?
En tunne tuota M271-konetta, joten en osaa ottaa siihen kantaa. Ohjelmoitavalla ruiskulla työ saattaa olla helpompaa kuin alkuperäisen ECUn sovittaminen vanhempaan tekniikkaan. Ainakin M111-koneen vaihtaminen M102-koneen tilalle ei ollut kovin hankalaa ohjelmoitavalla ruiskulla. M111 myöskin sopii suoraan vanhempiin vaihteistoihin, tuo M271 saattaa vaatia oman vaihteistonsa, mikä tuo lisää viritettävää.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikun m271 koneen ruisku ja kaikki tarvittavat anturit että ecu toimii ja se paketti tohon m102 koneeseen kiinni....näin ajattelin koska seos skaala ainakin flexillä muuntuu sen 30% ...aika paljon sillä on pelivaraa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3979
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja tomant »

Voihan tuollainen M271-moottorinohjauksen muutos onnistua. Toki M271:sessä on muuttuvat venttiilinajoitukset, joten sytytys- ja seoskartat voivat olla hyvin erilaiset kuin ne, mihin M102 on tottunut. Jos ECUa pääsee säätämään ja säätövarat riittävät, saa sen varmaan toimimaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

tomant kirjoitti:Kiitos, vaikka jälki ei ole aina niin hienoa, paljon on joutunut oppimaan yrityksen ja erehdyksen kautta,

Tuo omasi on siis vähäpäästöinen eli päästörajat ovat paljon tiukemmat kuin vanhemmissa KE-Jeteissä. Mistä arvoista katsastus jäi kiinni, jos joku osaisi niistä tulkita ongelmaa paremmin?

tomant
HC-pitoisuus taisi olla joutokäynnillä liian korkia, tais olla 180~ ppm . Arvelen että johtui potentiometristä kun näytti 1v 0,7v sijasta. (lappu kuitenkin saatiin leimalle :roll: hyshys)

Edit:
Suunnitelmat aina muuttuvat matkalla. Voi olla että hommaan jostain vain 3.0L koneen M103, kun se on tiettävästi vain suoraan bolt in menetelmällä kun ecut sun muut ymmärtääkseni kelpaavat suoraan. Koneremonttia siihen onkin sitten helppo tehdä kun kone on "pöydällä", eihän ne katsastuksessa vaan huomaa että kone on vaihdettu ? Eikä muutoskatsastuksessakaan pitäisi olla ongelmia? Uuteen mosaan olisi suunnitelmissa vaihtaa yläpään tiviisteet(kanteentasohionta ja venttiili hionta ja venttiilivarrenkumit. Riippuen tietysti kunnosta kun 2,6 motti jää varaosiksi. ON meinaan upouutta starttia ja kunnossa oleva k jetti + muuta. Voi olla että tätä myötä kulutuskin varmasti voi jopa pienetä tai pysyä samassa 3.0L moottorin kanssa, kun vääntöä on jo hitusen enemän.
Avatar
Apem0
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 17.01.2014 20:12

Re: M103 + Mega

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Aiheesta jatkoa täällä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=165255" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin