W211 320cdi:n jarrut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

W211 320cdi:n jarrut

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Kävin tuossa tänään vaihdattamassa pirssiini jarrupalat ja tuli tutkailtua noita jarruja hieman lähempää.

Oma autoni on tilattu "taksipaketilla" ja kun tein vertailua viereisellä nosturilla olleeseen siviili-mallin 320 cdi:hin, niin pistipä silmään aika merkittävä ero etujarru-satuloissa.

Minun autossani näyttää olevan samanlaiset jarrut kuin 200/220 cdi:ssä eli kaksimäntäiset jarrusatulat, kun taas siviili-versiossa on 4-mäntäiset, huomattavasti järeämmän näköiset vehkeet :evil:

Tätäkö se "vahvistettu" tekniikka tarkoittaa vai?

Eipä tuntunut myyjäkään asiasta tietävän, mutta lupasi ottaa selville.

Lieneekö jollain muulla tietoa/kokemusta tälläisesta asiasta?
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
Artois
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Pe 16.07.2004 18:42

Hmm......

Viesti Kirjoittaja Artois »

Mielenkiintoista, sangen mielenkiintoista. Ja mikähän mahtaa olla selitys,
muista tehdä asiasta mahdollisimman julkinen jos sua on kustu linssiin, se on kaikkien meidän etu.
w 108 -68 280s
w 123 -76 230
w 210 -96 220d
w 126 -83 280 se
c 219 -06 350
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Jos takseilla ei ajeta autobahnilla miljoonaa niin ei niissä tarvi jarrujakaan? Tuo voisi olla melkein järkevä selitys. Isoja jarruja tarvitaan lähinnä jäähdytyksen takia, kaupunkiajossa jarrut eivät lämpene juurikaan, vaikka niitä usein käytetäänkin. Myös varaosat lienevät halvempia pikkujarruihin. Kokonaistaloudellinen ratkaisu? :roll:
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

selitys....

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Melitos kirjoitti:Jos takseilla ei ajeta autobahnilla miljoonaa niin ei niissä tarvi jarrujakaan? Tuo voisi olla melkein järkevä selitys. Isoja jarruja tarvitaan lähinnä jäähdytyksen takia, kaupunkiajossa jarrut eivät lämpene juurikaan, vaikka niitä usein käytetäänkin. Myös varaosat lienevät halvempia pikkujarruihin. Kokonaistaloudellinen ratkaisu? :roll:
Selityshän se on tuokin, mutta jos tuota tarjoavat, niin ei kyllä kelpaa minulle.

Taitaa olla alkuperäinen ajatus se että kaikki taksit on sitten niitä 200 cdi-malleja.

Ostaessani auton myyjä ei osannut sanoa taksipaketin sisällöstä muuta, kuin että se sisältää "vahvistetun tekniikan". Kaskun eivät ole samoin tein laittaneet siihen perää ja vetolaitteitakin pikkukoneisesta...

Kyllähän tästä vähän kusetuksen maku tulee, mutta katsotaan nyt miten asia selviää.

Hyvin kyllä on jarrupalat kestäneet, takapaloilla ajettiin sitten se 100 tuhatta ja etupalat vaihdetaan sitten seuraavassa huollossa, kun niissä on vielä n. kolmasosa pintaa jäljellä. Levyt ei kyllä varmaan kesta 200 tuhatta, näyttää kuluvan aika nopeasti.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
ex-voortman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 14.07.2004 22:46
Paikkakunta: Kankaanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ex-voortman »

Mun käsittääkseni taksipaketti sisältää mahdollisuuden kytkeä taksikupu katolle(pystytään ohjaamaan mittaristolt tjsp). Kannattanee lähestyä mariinia täs asias, niillä kun tuo 320cdi on taksina.
MB 190E 2.3-16 :mrgreen: EFi.stellää jahka keriitään...EX...
VW Bora 1.8T Wetterauer

044-3300492
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18229
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etujarrulevy on sama 200-270CDI , eri levy löytyy 320 CDI:stä ja kolmas vaihtoehto on etujarrulevy "taksi-varuste".

Taksilevy on saman hintainen kuin pienempikoneisissa, vaan eri numerolla.
320 CDI levy on kalliimpi.

Takajarrulevy on taksivarusteena jäähdytetty, tavallisissa ei.
wiimax.fi
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

"Kiitos, kiitos, oi sinä Foordiuskosta käännytetty..."

Eenivei, Dealerin postaus varmaan selvitti osittain, tässä cp mallia virallinen E-sarjan hinnastosta:
  • 965 Taksipaketti 590,-
    Sisältää: Kaapelointi taksamittarille ja taksiradiolle, sulakkeet taksivarustukselle,
    nopeussignaali taksamittarille, kuljettajan ovessa
    kaiutin taksiradiolle, tehokkammat jarrut, täysikokoinen varapyörä,
    sekä E 200 CDI:ssä vahvistettu nivelakselisto ja vetopyörästö
Mitä ymmärretään tehokkaimmilla jarruilla ja onko tilatessa/tehtaalla sattunut moka? Onko tehokkaampi jarru paksumpi tai suurikokoisempi levy vähemmillä männillä satuloissa vai useampi mäntä ja pieni laikka. Mekaanikot, kertokaa meille :?
Tiedät paikan, kokeile
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

saa nähdä

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Mariini kirjoitti:
Mitä ymmärretään tehokkaimmilla jarruilla ja onko tilatessa/tehtaalla sattunut moka? Onko tehokkaampi jarru paksumpi tai suurikokoisempi levy vähemmillä männillä satuloissa vai useampi mäntä ja pieni laikka. Mekaanikot, kertokaa meille :?
Minä mittasin levyjen halkaisijan omasta ja siinä viereisellä pukilla olevasta 320cdi:stä ja kyllä se levy näyttää halkaisijaltaan olevan saman kokoinen eli 300mm

Saa olla aika insinööri, joka pystyy väittämään sitä 2-mäntäistä satulaa tehokkaammaksi kuin 4-mäntäistä. Näyttää pikaisesti katsottuna valmistajakin olevan olevan eri : Brembo vastaan Bosch.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

jos siinä siviili mesessä on sportti varustus.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Ei Mersuissa (imo) vaihdu osat juurikaan samassa mallisarjassa, tässä tapauksessa jarrut, olkoot malli Classic, Elegance tai Avantgarde. Pitäisi olla jotakin varustelupajahommia taustalla kuten Demecci, että jarruihin olisi kajottu, isoimmissa saman mallin esim: E-sarja on kyllä eri jarruja 200cdi/500, mutta ei samankokoisissa malleissa varustetason perusteella pitäisi olla eroja.

Satuitko muuten Ekku kattomaan oliko paljonkin nuorempi/vanhempi 211 sarjalainen jos niissä olisi jarruvalmistajaa muutettu kesken tuotannon?
Tiedät paikan, kokeile
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

tarkistettu on

Viesti Kirjoittaja Ekku »

Mariini kirjoitti: Satuitko muuten Ekku kattomaan oliko paljonkin nuorempi/vanhempi 211 sarjalainen jos niissä olisi jarruvalmistajaa muutettu kesken tuotannon?
Kyllä tarkistin. Vertailukohde oli rekisteröity 8/2003 ja omani on otettu käyttöön 1/2004, mutta kyllä se on valmistettu jo Joulukuussa 03.

Äsken katselin tuossa lentoaseman parkissa yhtä saksan kilpistä 320cdi avantgardea ja sama homma: eri jarrut.

Ne jarrusatulat on muuten ulkonäöltään / rakenteeltaan aika lailla toisistaan poikkeavat.

Ne 320-jarrut on siis 4-mäntäiset eli 2-mäntää levyn molemmin puolin. Itse satulan runko koostuu kahdesta puoliskosta, jotka on pulteilla yhdessä.

Nämä 2-mäntäiset ovat puolestaan yhtä kappaletta ja ne männät on vain toisella puolella eli ei molemmilla puolilla levyä.

Tuosta "taksipaketista" muuten:

Ainoa asia mitä siitä taksikäytössä tarvitsee on se kilometritietojen ulosotto mittarille eli pulssi, koska muutoin ei taksamittaria saa pelaamaan.

Edellinen autoni oli Saksasta tuotu siviilimalli, johon tuo homma piti rakentaa jälkikäteen Pitäjänmäen Vehossa. Alkuun meinasivat ettei onnistu lainkaan, mutta lopulta se homma selvisi vajaalla 2 tuhannella eurolla.

Olen kyllä sitä mieltä, että saavat vaihtaa oikeanlaiset jarrut autoon. Tuskinpa se saksalainen huvikseen on ajatellut että nopeammassa autossa pitää olla paremmat jarrut. Lienee noilla osilla jotain vaikutusta uuden auton hinnan muodostukseenkin.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Jarruasiaan en ota kantaa, mutta pitää mainita, että taksamittarin saa toimimaan myös siviilimallissa ilman ongelmia. Veholla oli kuulemma tuottanut suunnattomia vaikeuksia, mutta asiansa osaavassa autosähköliikkeessä oli onnistunut. Näin Oulussa.
E 290TDT Avantgarde
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Ekku kirjoitti:Oma autoni on tilattu "taksipaketilla" ja kun tein vertailua viereisellä nosturilla olleeseen siviili-mallin 320 cdi:hin, niin pistipä silmään aika merkittävä ero etujarru-satuloissa.
Olisikohan toisessa ollut SBC (Sensotronic Brake Control) ja toisessa sit taasen ei. :?
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 777
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Empä usko kun se on jokaisessa W211 vakiona. Pitääpä kokeesta vilkuilla itsekin noitten vanteitten sisään ja olla ihmettelemässä kun jarrupaloja vaihdatetaan.
Tiedät paikan, kokeile
Vastaa Viestiin