KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
-linttamummo-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 25.02.2014 18:22

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja -linttamummo- »

d-spec kirjoitti:Eli ootko vaihtanu sen potikan mikä mittaa kjetin lautasen asentoa?. Ja jos olet, niin onko se säädetty?
Sillä on vaikutusta joutokäyntiin. Sekä jos säätö on metsässä niin k-jet menee vikatilaan.

Eli koneessa 80 ast. Mitataan nastojen 1-2 väliltä jännite. Ohjearvo on 0,53-0,78v joutokäynnillä. Eli 750rpm. 0,65-0,75 vaikuttaa olevan toimivin.

Ja kone sammutettuna virrat päällä samojen nastojen välistä mitaten. Jautanen lepoasennossa 0-0,15v ja rauhallisesti lautasta painaen jännitteen pitäisi nousta 4,6-5,2voltin väliin kun lautanen täysin auki. Ja katkoksia ei saa olla. Seuraa tarkkaan aluetta 0,5-1,5v.

Nastat 1ja 2 on ylin ja keskimmäinen.

Niin samalla selviää toimiiko jetissä aivot... Jos ei toimi, niin eipä ole jännitettäkään...

Se kaasuläpän asennon tunnistin... Irroitiko liittimen imusarjasta syl. 1 menevästä imusarjan putken kannakkeesta? Puolesta välistä putkea pituussuuntaisesti?.

Eikö muita käyntihäiriöitä ole kuin tuo ajoittain korkeelle jäävä tyhjäkäynti?
Mistä etsiä vikaa, kun noista potikan 1-2 liittimistä mitattuna jännite on auto sammuksissa, virrat päällä, n. 4,6v? Potikkaa säätämällä en saanut tuota jännitettä laskemaan alemmas, vain nousemaan. Kokeiltu toisella potikalla ja sama vika. Kokeiltu myös toisella yleismittarilla ja näyttää samaa.

Autossa oireina kylmänä sammuilu ja tyhjis kylmänä n. 800-1000rpm, lämpimänä 1200rpm. Ja aina käynnistettäessä kierrokset huutaa pari sekuntia 2000.

Lisäilmaluisti puhdisteltu muutaman kerran, yj -rele vaihdettu uuteen, rikkinäinen huohotinletku vaihdettu uuteen, näillä ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta.
w201 2.0 -91
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

-linttamummo- kirjoitti:
d-spec kirjoitti:Eli ootko vaihtanu sen potikan mikä mittaa kjetin lautasen asentoa?. Ja jos olet, niin onko se säädetty?
Sillä on vaikutusta joutokäyntiin. Sekä jos säätö on metsässä niin k-jet menee vikatilaan.

Eli koneessa 80 ast. Mitataan nastojen 1-2 väliltä jännite. Ohjearvo on 0,53-0,78v joutokäynnillä. Eli 750rpm. 0,65-0,75 vaikuttaa olevan toimivin.

Ja kone sammutettuna virrat päällä samojen nastojen välistä mitaten. Jautanen lepoasennossa 0-0,15v ja rauhallisesti lautasta painaen jännitteen pitäisi nousta 4,6-5,2voltin väliin kun lautanen täysin auki. Ja katkoksia ei saa olla. Seuraa tarkkaan aluetta 0,5-1,5v.

Nastat 1ja 2 on ylin ja keskimmäinen.

Niin samalla selviää toimiiko jetissä aivot... Jos ei toimi, niin eipä ole jännitettäkään...

Se kaasuläpän asennon tunnistin... Irroitiko liittimen imusarjasta syl. 1 menevästä imusarjan putken kannakkeesta? Puolesta välistä putkea pituussuuntaisesti?.

Eikö muita käyntihäiriöitä ole kuin tuo ajoittain korkeelle jäävä tyhjäkäynti?
Mistä etsiä vikaa, kun noista potikan 1-2 liittimistä mitattuna jännite on auto sammuksissa, virrat päällä, n. 4,6v? Potikkaa säätämällä en saanut tuota jännitettä laskemaan alemmas, vain nousemaan. Kokeiltu toisella potikalla ja sama vika. Kokeiltu myös toisella yleismittarilla ja näyttää samaa.

Autossa oireina kylmänä sammuilu ja tyhjis kylmänä n. 800-1000rpm, lämpimänä 1200rpm. Ja aina käynnistettäessä kierrokset huutaa pari sekuntia 2000.

Lisäilmaluisti puhdisteltu muutaman kerran, yj -rele vaihdettu uuteen, rikkinäinen huohotinletku vaihdettu uuteen, näillä ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta.
Onko sulla katalysaattori siinä?
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
-linttamummo-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 25.02.2014 18:22

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja -linttamummo- »

Juu kyllä löytyy katti. Miten se voi vaikuttaa asiaan?
w201 2.0 -91
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

-linttamummo- kirjoitti:Juu kyllä löytyy katti. Miten se voi vaikuttaa asiaan?
En tiedä olenko aivan hakuteillä, mutta minusta tuo vaikuttaa että lambda-anturi on tiensä päässä. Mulla itsellä vähän unohtunut tuo K-jetin sielun elämä, kun nykyää on diisseli vehkeet.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja jarssep »

ardeparde kirjoitti:
-linttamummo- kirjoitti:Juu kyllä löytyy katti. Miten se voi vaikuttaa asiaan?
En tiedä olenko aivan hakuteillä, mutta minusta tuo vaikuttaa että lambda-anturi on tiensä päässä. Mulla itsellä vähän unohtunut tuo K-jetin sielun elämä, kun nykyää on diisseli vehkeet.
Frendin Ke-jetti kyllä toimi jotenkuten volkkarin lambdalla, eikä pidättäny kierroksia noin korkealla. Päästölappua ei tosin golfin lambdalla irronnut. Omassa oli tarvikeosa, ja sekin tuntui käytännön ajossa olevan se ja sama onko uusi bosch-tuote vai ei. Mutta mistä näitä tietää...

Jos nypit ryypyn lämpötila-anturin piuhan irti, laskeeko kierrokset silloin normaalille tasolle lämpinä? Mulla on kattimallissa 4-napainen. Isompi, pyöreä liitin jossa metallipanta ympärillä. Koneen etuosassa, venttiilikopan vieressä. Hiljattain oli aatosta, että tuo voisi vikaantuessaan sotkea käyntiä.

Mulla kone alkoi välillä huutamaan 2000 kierrosta. Kävin joka ikisen sähköliittimen kiinni-auki ja crc:tä joka nastaan ja liittimeen. Laitoin puuttuneen jousen kaasuvivustoon. Uusi virranjakajan kansi. Näiden jälkeen ei ole röpöttänyt ja toimii ns. kuin kello. En lopulta tiedä, miksi Ke-jetti lopetti oikuttelun. Kai se päätti että nyt hän vaan on tyytyväinen.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
-linttamummo-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 25.02.2014 18:22

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja -linttamummo- »

ardeparde kirjoitti:
-linttamummo- kirjoitti:Juu kyllä löytyy katti. Miten se voi vaikuttaa asiaan?
En tiedä olenko aivan hakuteillä, mutta minusta tuo vaikuttaa että lambda-anturi on tiensä päässä. Mulla itsellä vähän unohtunut tuo K-jetin sielun elämä, kun nykyää on diisseli vehkeet.
Varmaan lambda kunnossa kun kulutus on 9l luokkaa raskaalla kaasujalalla, ja sain tuon konttorilla läpi päästöistä pari kk sitten. Silloin oli toinen ruisku paikallaan jolla tyhjäkäynti toimi kohtuu hyvin lämpimänä mutta kylmänä ei sinnepäinkään... Oon kokeillut irroitella noita antureitten liittimiä mutta mikään ei ole vaikuttanut yhtään.
w201 2.0 -91
-linttamummo-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 25.02.2014 18:22

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja -linttamummo- »

Nyt on se alempi kaasuläppä vaihdettu toiseen kun se ei näyttänyt mitään ohmi lukemia pistokkeesta, ja tyhjäkäynti putosi samantien tuohon n. 1000rpm lämpimänä, kylmänä n. 800rpm. Ajellessa kuitenkin kun vaihtaa vaihdetta niin kierrokset jäävät leijumaan 2500-3000 hetkeksi. Otin potentiometrin pistokkeen irti niin nyt loppui tuo kierrosten leijuminenkin mutta tyhjäkäyntiin ei vaikuttanut. Ehjää potentiometriä voi tarjoilla yv:llä :roll:
w201 2.0 -91
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

-linttamummo- kirjoitti:Nyt on se alempi kaasuläppä vaihdettu toiseen kun se ei näyttänyt mitään ohmi lukemia pistokkeesta, ja tyhjäkäynti putosi samantien tuohon n. 1000rpm lämpimänä, kylmänä n. 800rpm. Ajellessa kuitenkin kun vaihtaa vaihdetta niin kierrokset jäävät leijumaan 2500-3000 hetkeksi. Otin potentiometrin pistokkeen irti niin nyt loppui tuo kierrosten leijuminenkin mutta tyhjäkäyntiin ei vaikuttanut. Ehjää potentiometriä voi tarjoilla yv:llä :roll:
Oletkos kokeillu putsata sitä potikkaa? Saattaa olla sellaista hienoa tomua johtimien välissä jne. Hennosti paineilmaa sinne, voipi olla paljon kevyempi kukkarolle :)
Ja mulla olisi käytetty mutta toimiva potikka varastossa. Kun lauantaina pääsen kotipaikkakunnalle voin katella jos löytyisi vielä.
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
-linttamummo-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 25.02.2014 18:22

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja -linttamummo- »

Vika löytyi miksi näytti koko ajan korkeaa jännitettä 2 ylimmän johdon välistä tyhjäkäynnillä. Potikan liitin on vähän rikkinäinen niin jossain välissä ilmeisesti 2 alimman johdon paikka vaihtunut.... Taivutin niitä ilmamäärämittarin kahta kieltä vähän ulommas, vaihdoin potikan kahden alimman johdon järjestystä ja säädin potikan kuumalla koneella 0,65v tyhjäkäynnillä niin nyt pelaa hyvin :D
w201 2.0 -91
Avatar
ardeparde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Ma 13.02.2012 00:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KE-Jet on koko ajan mekaanisena

Viesti Kirjoittaja ardeparde »

-linttamummo- kirjoitti:Vika löytyi miksi näytti koko ajan korkeaa jännitettä 2 ylimmän johdon välistä tyhjäkäynnillä. Potikan liitin on vähän rikkinäinen niin jossain välissä ilmeisesti 2 alimman johdon paikka vaihtunut.... Taivutin niitä ilmamäärämittarin kahta kieltä vähän ulommas, vaihdoin potikan kahden alimman johdon järjestystä ja säädin potikan kuumalla koneella 0,65v tyhjäkäynnillä niin nyt pelaa hyvin :D
Hyvä homma, että tuli kuntoon ja viitsit vielä tänne laitella muitten nähtäväksi korjauksen. :thumbup:
Nykyinen: w124 260E vm. -91

ex: MB s211 280cdi vm. -04
ex: MB w210 290TD vm. -96
ex: MB w124 E200 vm. -90
ex: MB w201 190D 2.5D vm. -87
ex: Audi 80 1.8s vm. -88
Vastaa Viestiin