Työkaveri soitti minulle, koska sille on jostain tullut erheellinen käsitys, että minä muka tietäisin Mersuista jotain.

Ongelma on siis seuraavanlainen: poikansa oli ostanut ensiautokseen otsikossa mainitun Mesen. Ablodit siitä, pojalla ilmiselvästi hyvä automaku. Mutta, käärme on parasiitissa. Kun autoa käynnistää kylmänä, se hörähtää käyntiin mutta sammuu parin sekunnin jälkeen. Kun starttauksia on takana öbaut 5-10, niin sitten jää käyntiin. Lämpimänä toimii normaalisti ja muutaman tunnin seisokkikaan ei toimintaa häiritse. Mutta jos yön yli seisoo, niin sitten ei millään. Hankuuttaa vaan. Lohkolämppärissä jos on pari tuntia, niin lähtee ekalla ja jää käymään.
No minä kun en noista pentsaMersuista oikein mitään muuta ymmärrä kuin sen, että niiden tankkiin pannaan samaa tavaraa kuin moottoripyöriin ja ruohonleikkureihin ja lennokkeihin ja moottori- ja raivaussahoihin ym. pienkoneisiin, niin en oikein osannut auttaa. Veikkailin monitoimirelettä, siirtopumppua, ilmamääräanturia, tulppia, tulpanjohtoja, vj:n kantta, pyörijää ja puolanjohtoa. Kaikki on kuulemma tarkastettu tai vaihdettu. Jotain tyhjäkäyntimoduulia oli joku kylänhemmo veikkaillut, mutta miksi se moduuli pelais lämpösenä jos se ei pelaa kylmänä...
Jollain tavalla se nyt korreloi tuohon lämpöön. Mutta: mikä on se motiivi...? Miksi lämpöisenä vaan ei kylmänä? Kyllähän nyt bensavehjeksen pitäs lähteä käymään, jos se saa A) kipunaa ja B) evästä. Olipa se nyt lämmin eli kylmä. Kaasulla auttaminen ei kuulemma pelasta tilannetta miksikään, sammuu aina vaan.
Mistä moinen? Arvauksia?
Minä ja (kohtapäätä epätoivoinen) työkaverini kiitämme kaikesta mahdollisesta avusta!