w124 230E (-90) ei jää käyntiin kylmänä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pakardinen
Mersumies
Mersumies

w124 230E (-90) ei jää käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Hola!

Työkaveri soitti minulle, koska sille on jostain tullut erheellinen käsitys, että minä muka tietäisin Mersuista jotain. :shock:

Ongelma on siis seuraavanlainen: poikansa oli ostanut ensiautokseen otsikossa mainitun Mesen. Ablodit siitä, pojalla ilmiselvästi hyvä automaku. Mutta, käärme on parasiitissa. Kun autoa käynnistää kylmänä, se hörähtää käyntiin mutta sammuu parin sekunnin jälkeen. Kun starttauksia on takana öbaut 5-10, niin sitten jää käyntiin. Lämpimänä toimii normaalisti ja muutaman tunnin seisokkikaan ei toimintaa häiritse. Mutta jos yön yli seisoo, niin sitten ei millään. Hankuuttaa vaan. Lohkolämppärissä jos on pari tuntia, niin lähtee ekalla ja jää käymään.

No minä kun en noista pentsaMersuista oikein mitään muuta ymmärrä kuin sen, että niiden tankkiin pannaan samaa tavaraa kuin moottoripyöriin ja ruohonleikkureihin ja lennokkeihin ja moottori- ja raivaussahoihin ym. pienkoneisiin, niin en oikein osannut auttaa. Veikkailin monitoimirelettä, siirtopumppua, ilmamääräanturia, tulppia, tulpanjohtoja, vj:n kantta, pyörijää ja puolanjohtoa. Kaikki on kuulemma tarkastettu tai vaihdettu. Jotain tyhjäkäyntimoduulia oli joku kylänhemmo veikkaillut, mutta miksi se moduuli pelais lämpösenä jos se ei pelaa kylmänä...

Jollain tavalla se nyt korreloi tuohon lämpöön. Mutta: mikä on se motiivi...? Miksi lämpöisenä vaan ei kylmänä? Kyllähän nyt bensavehjeksen pitäs lähteä käymään, jos se saa A) kipunaa ja B) evästä. Olipa se nyt lämmin eli kylmä. Kaasulla auttaminen ei kuulemma pelasta tilannetta miksikään, sammuu aina vaan.

Mistä moinen? Arvauksia?

Minä ja (kohtapäätä epätoivoinen) työkaverini kiitämme kaikesta mahdollisesta avusta!
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Re: w124 230E (-90) ei jää käyntiin kylmänä

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Pakardinen kirjoitti:Hola!

Työkaveri soitti minulle, koska sille on jostain tullut erheellinen käsitys, että minä muka tietäisin Mersuista jotain. :shock:

Ongelma on siis seuraavanlainen: poikansa oli ostanut ensiautokseen otsikossa mainitun Mesen. Ablodit siitä, pojalla ilmiselvästi hyvä automaku. Mutta, käärme on parasiitissa. Kun autoa käynnistää kylmänä, se hörähtää käyntiin mutta sammuu parin sekunnin jälkeen. Kun starttauksia on takana öbaut 5-10, niin sitten jää käyntiin. Lämpimänä toimii normaalisti ja muutaman tunnin seisokkikaan ei toimintaa häiritse. Mutta jos yön yli seisoo, niin sitten ei millään. Hankuuttaa vaan. Lohkolämppärissä jos on pari tuntia, niin lähtee ekalla ja jää käymään.

No minä kun en noista pentsaMersuista oikein mitään muuta ymmärrä kuin sen, että niiden tankkiin pannaan samaa tavaraa kuin moottoripyöriin ja ruohonleikkureihin ja lennokkeihin ja moottori- ja raivaussahoihin ym. pienkoneisiin, niin en oikein osannut auttaa. Veikkailin monitoimirelettä, siirtopumppua, ilmamääräanturia, tulppia, tulpanjohtoja, vj:n kantta, pyörijää ja puolanjohtoa. Kaikki on kuulemma tarkastettu tai vaihdettu. Jotain tyhjäkäyntimoduulia oli joku kylänhemmo veikkaillut, mutta miksi se moduuli pelais lämpösenä jos se ei pelaa kylmänä...

Jollain tavalla se nyt korreloi tuohon lämpöön. Mutta: mikä on se motiivi...? Miksi lämpöisenä vaan ei kylmänä? Kyllähän nyt bensavehjeksen pitäs lähteä käymään, jos se saa A) kipunaa ja B) evästä. Olipa se nyt lämmin eli kylmä. Kaasulla auttaminen ei kuulemma pelasta tilannetta miksikään, sammuu aina vaan.

Mistä moinen? Arvauksia?

Minä ja (kohtapäätä epätoivoinen) työkaverini kiitämme kaikesta mahdollisesta avusta!
Lämpöaika anturi vika/kylmäkäynnistys suutin ei saa komentoa moottori kylmänä, anturi taisi löytyä siitä kannen etupuolelta läheltä virranjakajaa!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Audio67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Audio67 »

Joo, lämpöanturi tosiaan kannattaa katsoa ekana, kun on helppo. Sylinterinkannen etupäästä löytyvä etäisesti tulpanhattua muistuttava liitin irti. Alta löytyy 4 nastaa, jotka mittaat ristiin (ei vierekkäiset) yleismittarin vastusalueella. Lukemien pitäisi olla identtiset lämpötilasta riippumatta. En muista, mutta oliskohan näillä keleillä muutama sata ohmia.. Toinen näistä pareista antaa tietoa ruiskulle ja toinen pari EZL-sytytykselle.

Toki se iänikuinen suojarelekin akun takaa kannattaa tarkistaa, koska kylmänä myös ruiskun EHA osallistuu rikastamiseen.
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja wolf »

Minun eka mesessäni (190E) oli kylmäkäynnistyssuutin totaalisesti tukossa. Solenoidi kyllä naksahti mutta lientä ei mennyt yhtään läpi.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

wolf kirjoitti:Minun eka mesessäni (190E) oli kylmäkäynnistyssuutin totaalisesti tukossa. Solenoidi kyllä naksahti mutta lientä ei mennyt yhtään läpi.
Tuo muuten myös hyvä pointti, kun porukka käyttelee tuota viinaisempaa bensaa lähtee kaikki sotku liikkeelle ja tukkii paikkoja, joten kannattaa tsekata sekin!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Pakardinen
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No niin! Hyviä vinkkejä on tullut siis, mainiota mainiota. :thumbup:

Näistä lähetään arpomaan, katotaan josko apua olis. Jos ei, niin huutelen sitten lisää! Ja huutelen toki myös, jos apu löytyi näistä veikkauksista.

Kiitos tähänastisista, palaillaan! :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Aivan ekaksi yj-rele tinaus jos vanhempi moottori..uudemmassa se olisi lämpöanturi.
Eiköhänse tinaamalla tule kuntoon tai sulakkeen vaihdolla ehjään.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Verkke
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Pakardinen kirjoitti:No niin! Hyviä vinkkejä on tullut siis, mainiota mainiota. :thumbup:

Näistä lähetään arpomaan, katotaan josko apua olis. Jos ei, niin huutelen sitten lisää! Ja huutelen toki myös, jos apu löytyi näistä veikkauksista.

Kiitos tähänastisista, palaillaan! :wink:
Haulla löytyy mielenkiintoisia viestiketjuja niin ei tarvitse uusia kirjoitella. Olisi mielenkiintoista tietää miten tämä savolaisten 230E saatiin pysymään käynnissä..., vai saatiinko?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Vastaa Viestiin