450 SLC museoauto kevytprojektiksi - myyty Helsinkiin
450 SLC museoauto kevytprojektiksi - myyty Helsinkiin
EDIT auto uudella omistajalla keväästä 2016!
Ostin foorumilaiselta 1974 450 SLC:n toukokuussa 2015. Auto on kunnostettu eteläpohjanmaalla ajanjaksolla 2002 - 2009. Museoitu se on vuonna 2010 Lahdessa.
Autossa on pientä fiksattavaa mutta isoin ongelma on huono käynti. Siksi hain sen trailerilla kotiin, juhannusaattona tapahtui tämä toimenpide.
Laittelen lisää juttua kunhan pääsen työn alkuun tässä. Perusasiat on autosta jo tutkittu ja hoidettu kuntoon kuten esim sytkävehkeet ja venttiilien säätö.
Ostin foorumilaiselta 1974 450 SLC:n toukokuussa 2015. Auto on kunnostettu eteläpohjanmaalla ajanjaksolla 2002 - 2009. Museoitu se on vuonna 2010 Lahdessa.
Autossa on pientä fiksattavaa mutta isoin ongelma on huono käynti. Siksi hain sen trailerilla kotiin, juhannusaattona tapahtui tämä toimenpide.
Laittelen lisää juttua kunhan pääsen työn alkuun tässä. Perusasiat on autosta jo tutkittu ja hoidettu kuntoon kuten esim sytkävehkeet ja venttiilien säätö.
Viimeksi muokannut karra, Ti 05.07.2016 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Tässä 4 kuvaa jotka vakuutusyhtiö vaati:
Havainot. Perjantaina alkoi hieman pätsähtelemään ja käynti on puputtavaa, ei käytetty ihan kuumaksi kun haettiin auto trailerilla.
Eilen
Käytin kuumaksi, ei mitää pauketta ym prötäämistä ja käyntikin aika tasaista mutta kovilla kierroksilla käy yli tonnia. Ilmaruuvi on/oli täysin kiinni.
Kylmäkäyntiventtiili vetää ilmaa kovasti läpi, tulppasin sen ja vaikka ilmaruuvi on täysin kiinni niin se vetää vähän ilmaa siitäkin. Jos sen aukon sulkee sormella niin kone meinaa sammua. Putsasin ilmaruuvin pallokartion, oli noessa, ei vaikutusta.
Bräkleenillä en löytänyt mitään alipainevuotoja.
Sumupulloilla bensaa sumuttamalla en löytänyt mitään vuotoja.
Mutta, kun lorautin bensaa pullosta sinne imusarjan keskialueelle sylinteriryhmien väliin, läppärungon sivuitse,
eteen tai taakse niin käynti vaipuu. Luulisi käynnin kiihtyvän jos on ilmavuoto siellä.
Samoin kun suhauttaa bensaa sinne kylmäkäyntiventtiilin aukkoon niin käynti vaipuu, ei kiihdy.
Pakokaasu haisee rikkaalle.
Ajoin autolla kylmäkäyntiventtiili tulpattuna, ihan hyvin pelaa, ei mitään ongelmia, tyhjäkäynti vaan sen 1000 rpm kuumanakin, vaihde vapaalla.
Unohdin etsiä muualta alipainevuotoa, tarttee tutkia uudestaan.
Tänään
Käytin kuumaksi, lähti kohtuu hyvin ja jäi käyntiin vaikka kylmäkäyntiventtiili tulpattu. Alkoi aika nopeasti pätsähtelemään, paukkumaan ja prötäämään. Ei oikein voinut ajaa, puutuu ja meinaa sammua. Kun kaadoin bensaa pullosta sinne imusarjan keskelle niin käynti hörähti kovemmaksi. Eli vuoto siellä, varmaan imusarjan puoliskoiden väliset o-renkaat. Muualta en löytänyt vuotoja, testasin kaikkia näkyvissä olevia alipaineletkuja/liitoksia.
Sain illalla vihiä että 2004 olisi kylmäkäyntiventtiili vaihdettu mutta silti kävi liian kovaa jolloin letkuun laitettu tukos. Pitää tutkia missä se tukos on...
Havainot. Perjantaina alkoi hieman pätsähtelemään ja käynti on puputtavaa, ei käytetty ihan kuumaksi kun haettiin auto trailerilla.
Eilen
Käytin kuumaksi, ei mitää pauketta ym prötäämistä ja käyntikin aika tasaista mutta kovilla kierroksilla käy yli tonnia. Ilmaruuvi on/oli täysin kiinni.
Kylmäkäyntiventtiili vetää ilmaa kovasti läpi, tulppasin sen ja vaikka ilmaruuvi on täysin kiinni niin se vetää vähän ilmaa siitäkin. Jos sen aukon sulkee sormella niin kone meinaa sammua. Putsasin ilmaruuvin pallokartion, oli noessa, ei vaikutusta.
Bräkleenillä en löytänyt mitään alipainevuotoja.
Sumupulloilla bensaa sumuttamalla en löytänyt mitään vuotoja.
Mutta, kun lorautin bensaa pullosta sinne imusarjan keskialueelle sylinteriryhmien väliin, läppärungon sivuitse,
eteen tai taakse niin käynti vaipuu. Luulisi käynnin kiihtyvän jos on ilmavuoto siellä.
Samoin kun suhauttaa bensaa sinne kylmäkäyntiventtiilin aukkoon niin käynti vaipuu, ei kiihdy.
Pakokaasu haisee rikkaalle.
Ajoin autolla kylmäkäyntiventtiili tulpattuna, ihan hyvin pelaa, ei mitään ongelmia, tyhjäkäynti vaan sen 1000 rpm kuumanakin, vaihde vapaalla.
Unohdin etsiä muualta alipainevuotoa, tarttee tutkia uudestaan.
Tänään
Käytin kuumaksi, lähti kohtuu hyvin ja jäi käyntiin vaikka kylmäkäyntiventtiili tulpattu. Alkoi aika nopeasti pätsähtelemään, paukkumaan ja prötäämään. Ei oikein voinut ajaa, puutuu ja meinaa sammua. Kun kaadoin bensaa pullosta sinne imusarjan keskelle niin käynti hörähti kovemmaksi. Eli vuoto siellä, varmaan imusarjan puoliskoiden väliset o-renkaat. Muualta en löytänyt vuotoja, testasin kaikkia näkyvissä olevia alipaineletkuja/liitoksia.
Sain illalla vihiä että 2004 olisi kylmäkäyntiventtiili vaihdettu mutta silti kävi liian kovaa jolloin letkuun laitettu tukos. Pitää tutkia missä se tukos on...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Kuinka vanhaa bensaa on tankissa? Myöskin heikentynyt sytytysvahvistin tekee tuota.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Se on vanhaa. Mutta vika on ollut olemassa jo tuoreellakin bensalla. Pitää laittaa sinne tuoretta sekaan. Sain auton mukana D-Jetronikin korjausoppaan jota en ole ehtinyt vielä edes avaamaan, tarttee perehtyä jos siinä ois tuosta sytytyksen vahvistimesta juttua. Tarjolla olisi joku D-Jetronikin testilaitekin lainaan, kannataa varmaan hyödyntää tarjous.unski kirjoitti:Kuinka vanhaa bensaa on tankissa? Myöskin heikentynyt sytytysvahvistin tekee tuota.
Timppa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Imusarjan tiivisteet maksaa tähän 117.982 moottoriin 119 euroa kappale. Ja ne kumiset o-renkaat maksaa 8 euroa kipale, 8 kpl menee niitä. Onneksi rahalla selviää
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Taitaa olla marmoritiskin hinnat. Itse tilasin taannoin tiivisteet Jenkeistä, hintaa muistaakseni noin 10 taalaa kappale ja nuo kumidonitsit maksoi kolmisen taalaa kipale. Vaikka tuli tullit päälle ja toimituskulut, niin olipahan vielä sittenkin halpaa (paketissa tuli jotain muutakin varaosaa samalla...). Laadussakaan ei mitään valittamista mielestäni. Elringin kamaa.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Kas niin vaan lopulta löyty osanumerolla, eli tämä: http://www.autohausaz.com/pn/1161412480" onclick="window.open(this.href);return false;
Vois ottaa ne kumekset kans tuolta ameriikasta, OEM laatu on 12 taalaa kipale ja tarvikelaatu 2,13 kappale.
http://www.autohausaz.com/pn/1171400265" onclick="window.open(this.href);return false;
Vois ottaa ne kumekset kans tuolta ameriikasta, OEM laatu on 12 taalaa kipale ja tarvikelaatu 2,13 kappale.
http://www.autohausaz.com/pn/1171400265" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
kannattaa sitten sipaista puoli milliä alakaukalon toppareista pois, saa painetta lisää tiivistepintoihin. Itseasiassa se usein riittää korjaukseksi, mutta uudet kumit on tietty paremmat.
Imusarjan kuusiokoloihin kannattaa lyödä topakasti muutama isku ennen avaamista. Suosittelisin uutta, hylsyyn tulevaa avainta avaamiseen ja lyönnin välittämiseen. Varsinkin kulmien, vesikanavat tiivistävät pultit tahtovat jämähtää tiukkaan kiinni ja katketa juuri pahimmalla hetkellä. Takaisin laittaessa uudet pultit vähänkin huonojen tilalle ja kierteiden puhdistus. tiivisteisiin kannattaa sitten laittaa vesikanavien kohdalle jotain tiivisteliimaa. Se on yleisin paikka vesivuodolle.
Timppa
Imusarjan kuusiokoloihin kannattaa lyödä topakasti muutama isku ennen avaamista. Suosittelisin uutta, hylsyyn tulevaa avainta avaamiseen ja lyönnin välittämiseen. Varsinkin kulmien, vesikanavat tiivistävät pultit tahtovat jämähtää tiukkaan kiinni ja katketa juuri pahimmalla hetkellä. Takaisin laittaessa uudet pultit vähänkin huonojen tilalle ja kierteiden puhdistus. tiivisteisiin kannattaa sitten laittaa vesikanavien kohdalle jotain tiivisteliimaa. Se on yleisin paikka vesivuodolle.
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Itsellä on vielä(kin) nuo osat vasta hyllyssä asentelua odottamassa. Mutta nyt alkoi kiinnostamaan/ihmetyttämään Unskin puheet vesikanavista...Ei kai nyt jäähdytysnesteet kuitenkaan kierrä imusarjassa?
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Mielestäni kiertää kun kylmäkäyntiventtiilin toiminta taitaa perustua veden lämpöön. Sehän on siinä termostaattikotelon välittömässä läheisyydessä ja sen juureen menee paksu vesiletku. Mutta joo, onko siellä muita vesikanavia, siitä tais olla kysymys.B.Ewing kirjoitti:Itsellä on vielä(kin) nuo osat vasta hyllyssä asentelua odottamassa. Mutta nyt alkoi kiinnostamaan/ihmetyttämään Unskin puheet vesikanavista...Ei kai nyt jäähdytysnesteet kuitenkaan kierrä imusarjassa?
Kiitos muuten vinkistä, olin taas kun ravihevonen laput silmillä enkä tajunnut sitkeesti vaan googlettaa OE-numerolla tiivisteitä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Voin ihan 100% varmasti luvata, että imusarjan etu- ja takapäässä kiertää vesi. Jos teillä ei kierrä, suosittelisin kiireesti lisäämään vettä
Siinähän se D-Jetronicin lämpöanturi on ja kylmäkäynnistinanturi imusarjassa kiinni... Imusarjan takapäässä sama juttu, 4- ja 8-sylinterin imukanavan takana on vesikanava.
Ohessa todiste
http://tege.dnsalias.com/Photos/mercede ... n2099.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
Siinähän se D-Jetronicin lämpöanturi on ja kylmäkäynnistinanturi imusarjassa kiinni... Imusarjan takapäässä sama juttu, 4- ja 8-sylinterin imukanavan takana on vesikanava.
Ohessa todiste
http://tege.dnsalias.com/Photos/mercede ... n2099.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Ilman muuta uskon kyllä ja noinhan se vaikuttaisi olevan (kävin vilasemassakin pellin alla). Ei ole tullut vain asiaa ajateltua. "Normiautoja" rassatessani (takaveto-Volvot ja Corolla yms.) ei ole tullut tuollaiseen ilmiöön törmättyä, mutta onhan w107 ihan eri hieno auto
Onpa muuten paahtuneen näköiset nokat tuossa Unskin välittämässä kuvassa...
Onpa muuten paahtuneen näköiset nokat tuossa Unskin välittämässä kuvassa...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Ex. SLC 450 1975
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Korkeat tyhjäkäyntikierrokset voi johtua siitä etä kaasuläpän perussäätö on liian auki, voimakkaasta alipainevuodosta tai lisäilmaluistin aukijumiutumisesta. Ja jos tyhjäkäyntiruuvi pitää olla ihan kiinni, niin kyllä taitaa olla iso alipainevuoto kyseessä.
Mulla SLC lisäilmaluisti pelaa, mutta puusta piti tehdä rajoitin siihen Y-putkeen, koska muuten kylmänä kierrokset karkaa liian korkealle. Eli puutulppa sinne Y-putkeen ja siihen tulppaan poralla n.6mm reikä. Joku asiahan se on pielessä jos joutuu tulpan laittaamaan, mutta mikä?
Kaadoit bensaa sinne läppärungon kylkeen. Koneen vaipuminen vihjaa mun mielestä suoraan siihen että bensa valui vuotokohtaan, ja kone imuroi bensan sisäänsä ja sai liikaa ainetta. Samahan käy jos bräkleenerillä osuu vuotokohtaan.
Mulla SLC lisäilmaluisti pelaa, mutta puusta piti tehdä rajoitin siihen Y-putkeen, koska muuten kylmänä kierrokset karkaa liian korkealle. Eli puutulppa sinne Y-putkeen ja siihen tulppaan poralla n.6mm reikä. Joku asiahan se on pielessä jos joutuu tulpan laittaamaan, mutta mikä?
Kaadoit bensaa sinne läppärungon kylkeen. Koneen vaipuminen vihjaa mun mielestä suoraan siihen että bensa valui vuotokohtaan, ja kone imuroi bensan sisäänsä ja sai liikaa ainetta. Samahan käy jos bräkleenerillä osuu vuotokohtaan.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
En nyt lähtisi mitään puuta imuputkeen laittamaan...siellä kulkee kosteutta ja lämpöä. Huonolla tuurilla puu sitten lahoaa ja oksentaa purut imusarjaan. Kyllähän ne sylinterissä palaa, mutta imusarjan tyhjäkäyntikanavat on niin ohuet, että joku voi olla sitten tukossa. Itse olen tehnyt metallista, yleensä pultin kannasta ja "touhottaja" teki kerran minulle pari oikein kauniisti koneistettuakin. Oikea reiän mitta, kun sitä hain on 6.5-7 mm. silloin tosin luistin pitää toimiakkin. Pienemmällä reiälllä kone ei saa kylmänä tarpeeksi ilmaa ja ensimmäiset minuutit on tuskaisia. Kylmäkäyntiluisti vaan antautuu vanhana, se on yksinkertainen vahatermostaatti, joka vain kuluu lopuun.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Omaan mersuun sain tyhjäkäynnin toimimaan hyvin Timpan neuvolla, että mutteri johon 5mm reikä.
Pienenä ns. Haasteena on että lämpimänä pitää joskus startata parikertaa, mutta tämä on pieni
Haaste. Uusi tyhjäkäyntimoottori on kuintenkin useamman satasen, käytetyistä
Taas ei tiedä että ovatko yhtään parempia.
Pienenä ns. Haasteena on että lämpimänä pitää joskus startata parikertaa, mutta tämä on pieni
Haaste. Uusi tyhjäkäyntimoottori on kuintenkin useamman satasen, käytetyistä
Taas ei tiedä että ovatko yhtään parempia.
MB 450 SL R107
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Omaan autooni on tuo tyhjäkäyntiventtiili uusittu, siis vaihdettu uuteen osaan, kait kymmenisen vuotta sitten. Silti se oli tarvinnut sinne Y-letkuun tulpan, jonka edellinen omistaja oli poistanut.
Laitoin tänään auton alle W126 peltivanteet, ne oli 6.9:ssä alkukesän ja kumeinahan on 225/60 R 15. Seisotusrenkaat lähtee Lahteen seisotusrenkaiksi ja tarvikebarokit menee kaverin traileriin.
Kävin läpi jarrut, oikea etujarrun sisempi mäntä oli jumeksessa, ei liikkunut. Otin palan pois ja painoin mäntää sisään niin jo rupes liikkumaan, muutaman kerran pumppasin sisään ja ulos. Palat oli melkosen uudenveroisessa kunnossa siis paksuudeltaan.
Kattelin montulta pohjaa ja tsekkasin että ohjauksen nivelet on ok kunnossa, tulevaa katsastusta ajatellen.
Imusarjan tiivisteet ja ovien yläosien tiivisteet pitäs saapua tutun matkalaukussa jenkeistä 15.7.
Laitoin tänään auton alle W126 peltivanteet, ne oli 6.9:ssä alkukesän ja kumeinahan on 225/60 R 15. Seisotusrenkaat lähtee Lahteen seisotusrenkaiksi ja tarvikebarokit menee kaverin traileriin.
Kävin läpi jarrut, oikea etujarrun sisempi mäntä oli jumeksessa, ei liikkunut. Otin palan pois ja painoin mäntää sisään niin jo rupes liikkumaan, muutaman kerran pumppasin sisään ja ulos. Palat oli melkosen uudenveroisessa kunnossa siis paksuudeltaan.
Kattelin montulta pohjaa ja tsekkasin että ohjauksen nivelet on ok kunnossa, tulevaa katsastusta ajatellen.
Imusarjan tiivisteet ja ovien yläosien tiivisteet pitäs saapua tutun matkalaukussa jenkeistä 15.7.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Jännä auto tuo C107 SLC ikää kun on tullut niin on alkanut kiinnostaan ja näyttään hyvältä tuo korimalli. Aikaisemmin en erikoisemmin pitänyt korimallista, mutta nyt näyttää jo hienolta!
On jo käynnyt mielessä R129:n vaihto SLC malliin.
On jo käynnyt mielessä R129:n vaihto SLC malliin.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Imusarja on jo irti mutta joku saakelin letku tai kiinnike kanittaa siellä tulipellin luona, näyttäs jäykältä putkelta. Menisikö se vaihteistoon... piti ottaa remonttiin tauko kun annoin takuuseen asiakkaalle toimivan radion koska minulta ostettu käytetty meni rikki ei se ollut toiminut kun viikon
Suuttimien alakumit oli paahtoleipää eli toasted, riekaleina... isot yläkumit oli ehjiä ja pehmeitä. Ne on varmaan vaihdettu jossain vaiheessa.
Selkä ahistaa, ei ole hyvä työskentelyasento mutta ei se auta kun lähteä taas remonttitallille kilsan päähän...
Suuttimien alakumit oli paahtoleipää eli toasted, riekaleina... isot yläkumit oli ehjiä ja pehmeitä. Ne on varmaan vaihdettu jossain vaiheessa.
Selkä ahistaa, ei ole hyvä työskentelyasento mutta ei se auta kun lähteä taas remonttitallille kilsan päähän...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Sieltä imusarjan takaa menee alipaine putki laatikolle ja se on nipalla kiinni eli helppo irrottaa.karra kirjoitti:Imusarja on jo irti mutta joku saakelin letku tai kiinnike kanittaa siellä tulipellin luona, näyttäs jäykältä putkelta. Menisikö se vaihteistoon... piti ottaa remonttiin tauko kun annoin takuuseen asiakkaalle toimivan radion koska minulta ostettu käytetty meni rikki ei se ollut toiminut kun viikon
Suuttimien alakumit oli paahtoleipää eli toasted, riekaleina... isot yläkumit oli ehjiä ja pehmeitä. Ne on varmaan vaihdettu jossain vaiheessa.
Selkä ahistaa, ei ole hyvä työskentelyasento mutta ei se auta kun lähteä taas remonttitallille kilsan päähän...
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Kyl joo huomasin, ja siellä oli banjoliitin; tulee olemaan aika haaste saada se takaisin...slsl77 kirjoitti:Sieltä imusarjan takaa menee alipaine putki laatikolle ja se on nipalla kiinni eli helppo irrottaa.karra kirjoitti:Imusarja on jo irti mutta joku saakelin letku tai kiinnike kanittaa siellä tulipellin luona, näyttäs jäykältä putkelta. Menisikö se vaihteistoon...
Tässä nyt aloitusvaihetta:
Hups, mihin se hävis:
No nurmikolle köllöttämään...
Imari kävi painepesussa:
Alakammio taitaa olla neljällä pultilla vaan kiinni. Mahtuukohan se kaasuläppärunko tulemaan siitä läpi vai pitääkö se irroittaa ylöspäin, että saa alakammion irti? Jos se pitää irrottaa niin siihen pitää tehdä tiiviste, tai sen voi yrittää ostaa, tai jos lähtee ehjänä niin laittas moottorisilikoonia siihen. Tän verran kun purkaa niin samalla laittas kaikki tiivisteet kuntoon, ettei vaa jää ilmavuotoja
Imarin pultit oli kokoa M8 ja niissä oli 13 mm kuusiokanta. Pari niistä oli tiukassa, löin tuurnalla ja isolla vasaralla oikein kunnolla pultin kantaan ja nitkuttelin auki hitaasti, laittaen samalla sinne ruosteenirroittajaa ihan varmuuden välttämiseksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Imusarja on nyt halkaistu eli alakammio on irti yläosan imutorvista. Läppärunko piti irroittaa ja sain siihen merkkiliikkeestä, Helsingin päästä, uuden laippatiivisteen. Se kuten myös imutorvien kumiholkit oli aika löysällä eli mistä tahansa on saattanut imeä ilmaa sinne.
Mielenkiintoista on että uudet kumiholkit on paljon lyhyempiä, mutta niissä on se keskiosassa oleva paksunnos paljon jäykempi ja paksumpi; se tuli ulospäinkin muodostaen todella tukevan kumilaipan joka puristuu torven ja alakammion natsan väliin, bueno. Vanhoissa holkeissa näytti että se keskiosan paksunnos oli jopa lyttääntynyt muodottomaksi, eli sekin mahdollinen vuodon paikka.
Uusi on tämän näköinen, vanha on kuin putki jonka ulkopinta suora.
Mielenkiintoista on että uudet kumiholkit on paljon lyhyempiä, mutta niissä on se keskiosassa oleva paksunnos paljon jäykempi ja paksumpi; se tuli ulospäinkin muodostaen todella tukevan kumilaipan joka puristuu torven ja alakammion natsan väliin, bueno. Vanhoissa holkeissa näytti että se keskiosan paksunnos oli jopa lyttääntynyt muodottomaksi, eli sekin mahdollinen vuodon paikka.
Uusi on tämän näköinen, vanha on kuin putki jonka ulkopinta suora.
Viimeksi muokannut karra, To 23.07.2015 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Ne holkit päivitettiin tuollaisiksi jossain 70-luvun lopulla, juurikin ilmavuotojen takia.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Eli korkea aika päivittää tämäkin auto .unski kirjoitti:Ne holkit päivitettiin tuollaisiksi jossain 70-luvun lopulla, juurikin ilmavuotojen takia.
En ole imusarjoja tällä vuosituhannella irroitellut. Kansihommia tein joskus 90-luvulla Volvoon ja joku koneremppakin tuli tehtyä 80-luvulla. Joka tapauksessa kävin suoralla hienolla viilalla läpi imusarjan laipat; todella karkea oli koneistuksen jälki sekä havaitsin että vesireikien vieressä laipat oli jotenkin vääntyneet, eli kiinnitysruuvin kohdalta oli riski että kantaa. Tasoittelin ne laipat viilalla siten että reikien kohdalle tuli ehjä ja sileä kannas.
Kävin toisella tallilla putsaamassa kansista vanhat tiivisteen jämät pois, niissä oli sileämpi koneistuksen jälki. Tässähän onkin jo alumiinikannet. Vielä pitää putsata suutinten kolot ja laittaa uudet kumit, ensin toki imusarja paikoilleen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Hei siinä samalla kannattaisi ottaa samalla se oikea kansi pois ja vaihtaa kansipahvi (vuotaa takapäästä moottoriöljyä)
Terveisin ex ex omistaja
Terveisin ex ex omistaja
Mb e200 cdi -14
Mb SL500 -98
Mb SL500 -98
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Terve! Pitää nyt tutkia sitä, vielä kun ehtii. Ex-omistaja ei erityisesti siitä maininnut mutta pitää huomenna jututtaa häntä Kouvolassa. Jos vuoto on vähäistä niin mielestäni ei kannata alkaa kannentiivistettä sen takia vaihtamaan, eri asia jos aikoo ajaa paljon mutta MR-statuksella auto tulee yleensä olemaan vähäisellä käytöllä.Hahto65 kirjoitti:Hei siinä samalla kannattaisi ottaa samalla se oikea kansi pois ja vaihtaa kansipahvi (vuotaa takapäästä moottoriöljyä)
Terveisin ex ex omistaja
Kunhan sais tuon liikkumaan hyvin niin pääsis katsastamaan ja tutkimaan lisää, ajamaan myös... kaikki sähköluukut on lakanneet toimimasta seisotuksen aikana. Tosin releboksista on irroitteltu/vaihdeltu releitä ja kekkasin että sieltä ylhäältä sivupanelin yläosasta siis roikuu piuha jossa näyttäisi olevan tyhjä releen pohja.
Googlettelin nettiä ja noissa on ollut vuosimalleista riippuen erilaisia kytkentöjä, ja tässä ilmeisimmin on yksi päärele siellä ylimpänä, melkein piilossa/ulottumattomissa joka ohjaisi ikkunoita ja kattoluukkua. Ikkunoiden sulakkeille ei tule virtaa, se on tsekattu jo.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Eipä tullut vuotoa huomattua. Silleen ainakin kuiva kone, ettei auto ainakaan merkkaillut, paitsi talvella niitä lootaöljyjä.karra kirjoitti:Terve! Pitää nyt tutkia sitä, vielä kun ehtii. Ex-omistaja ei erityisesti siitä maininnut mutta pitää huomenna jututtaa häntä Kouvolassa. Jos vuoto on vähäistä niin mielestäni ei kannata alkaa kannentiivistettä sen takia vaihtamaan, eri asia jos aikoo ajaa paljon mutta MR-statuksella auto tulee yleensä olemaan vähäisellä käytöllä.Hahto65 kirjoitti:Hei siinä samalla kannattaisi ottaa samalla se oikea kansi pois ja vaihtaa kansipahvi (vuotaa takapäästä moottoriöljyä)
Terveisin ex ex omistaja
Terveisin ex omistaja
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Oisko ollu onnistunut remontti kun vaikuttaa että auto toimii. Kylmäkäynnillä vähän rumppaamalla kävi ja kun kaasutti niin paukkui. Ilmanputsari ja se lämpöanturi ei ollu paikoillaan...
Kun moottori lämpeni niin SLC paranti käyntiään kuin sika juoksuaan. Piti jopa avata ilmaruuvia (=tyhjäkäynnin säätöruuvia) että kesti käynnissä kun pata kuumeni. Käytin ihan kuumaksi, ei vuotanut mistään mitään, käy nätisti ja ilmaruuvilla on nyt säätöalue. Ei paukkunut kun kaasutti ja otti kierroksia todella herkästi. Pitää vielä vähän laittaa piuhoja yms nätimmin, en kerinnyt viimeistelemään vielä.
Oli kelju laittaa se laatikolle menevä alipaineputken banjoliitin kiini, ennen kuin tajusin että putki oli taipunut imusarjan irroituksessa. Raakaa voimaa käytäen väänsin sitä alaspäin että banjoliittimen reikä asettui imarin reiän kohdalle ja ujutin soittajan sormin uudet prikat sinne väliin, toinen tuli alumiinista ja toinen kuparista kun muuta ei ollut käsillä.
Kun moottori lämpeni niin SLC paranti käyntiään kuin sika juoksuaan. Piti jopa avata ilmaruuvia (=tyhjäkäynnin säätöruuvia) että kesti käynnissä kun pata kuumeni. Käytin ihan kuumaksi, ei vuotanut mistään mitään, käy nätisti ja ilmaruuvilla on nyt säätöalue. Ei paukkunut kun kaasutti ja otti kierroksia todella herkästi. Pitää vielä vähän laittaa piuhoja yms nätimmin, en kerinnyt viimeistelemään vielä.
Oli kelju laittaa se laatikolle menevä alipaineputken banjoliitin kiini, ennen kuin tajusin että putki oli taipunut imusarjan irroituksessa. Raakaa voimaa käytäen väänsin sitä alaspäin että banjoliittimen reikä asettui imarin reiän kohdalle ja ujutin soittajan sormin uudet prikat sinne väliin, toinen tuli alumiinista ja toinen kuparista kun muuta ei ollut käsillä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Autoa on nyt testattu eli ajettu ilmanputsari paikoillaan. Piti vielä vähän tyhjäkäyntiä kohottaa ilmaruuvia avaamalla. Kuumana se käy nyt vapaalla sellaiset 850 rpm ja vaihde päällä noin 750 rpm. Puolilämpoisenä paukahtelee ja röpeltää vielä mutta kuumana pelaa ihan hyvin.
Yhdelle alipaineletkulle en löytänyt paikkaa. Eli läppärungon takapuolella on pieni pilli joista lähtee kirkas alipoaineletku, reilun puolen metrin mittainen ja vapaassa päässä on kumiletkun pätkä. Mielestäni se oli jo irti kun otin ilmanputsarin pois. Jakajan alipainekellon letku menee läppärungon etupuolelle, siitä ei ole kyse.
Tarttee selvittää vielä sytytyksen ajoitus ja testata strobolampulla sytkä. Muutahan tuolle en osaa tehdä.
Perhana, sulake- ja relerasian tienoilla roikkunut johtopistoke oli kaksinapainen, ei ollut releen pohjasta kyse. Jostain selvittelin että ikkoinoita ohjaava rele olisi numero 5, vaihdoin sen mutta ei vaikutusta. Oisko kellään hyviä vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään, kun ikkunat ja kattoluukku ei siis toimi. Sulakkeille ei tule virtaa missään vaiheessa.
Yhdelle alipaineletkulle en löytänyt paikkaa. Eli läppärungon takapuolella on pieni pilli joista lähtee kirkas alipoaineletku, reilun puolen metrin mittainen ja vapaassa päässä on kumiletkun pätkä. Mielestäni se oli jo irti kun otin ilmanputsarin pois. Jakajan alipainekellon letku menee läppärungon etupuolelle, siitä ei ole kyse.
Tarttee selvittää vielä sytytyksen ajoitus ja testata strobolampulla sytkä. Muutahan tuolle en osaa tehdä.
Perhana, sulake- ja relerasian tienoilla roikkunut johtopistoke oli kaksinapainen, ei ollut releen pohjasta kyse. Jostain selvittelin että ikkoinoita ohjaava rele olisi numero 5, vaihdoin sen mutta ei vaikutusta. Oisko kellään hyviä vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään, kun ikkunat ja kattoluukku ei siis toimi. Sulakkeille ei tule virtaa missään vaiheessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Sähköikkunoiden toinen rele oli viallinen. Niitä on kaksi sarjassa, vaihdoin releen ja nyt pelaa kaikki lasit. Kattoluukkua en keksinyt edes kokeilla...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi
Joissakin automalleissa alipainetta käytetään joidenkin kojelaudan laitteiden ohjaamiseen, vaikkapa ilmastoinnin sisätilan anturin läpi ilmaa imemään, säätäämään lämmityslaitteen ohjausläppiä tms. Voisiko olla joku sen tapainen liitäntä, varsinkin jos ylettää rintapellin tienoille?karra kirjoitti:...Yhdelle alipaineletkulle en löytänyt paikkaa. Eli läppärungon takapuolella on pieni pilli joista lähtee kirkas alipoaineletku, reilun puolen metrin mittainen ja vapaassa päässä on kumiletkun pätkä. Mielestäni se oli jo irti kun otin ilmanputsarin pois. Jakajan alipainekellon letku menee läppärungon etupuolelle, siitä ei ole kyse...
Toinen ajatus voisi olla automaattilaatikon ohjaukseen mahdollisesti liittyvä letku.
Ihan arvalla heittelen tässä...