W211 automaatin adaptaatio, myös 7G

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

cdi2002 kirjoitti:Jos tuon kaasupoljinresetin tekee, niin kannattaako se tehdä kylmälle vai lämpimälle vaihteistolle?
Kannattaa tehdä vain *:lla jos hyvän haluaa. Kylmänä turbiinille... lämpiää tehdessä ja vaihteen lämpimällä!
Opetusta kun ei millään saa aukottomasti tehtyä ilman *:a autossa :|
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
aziz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1638
Liittynyt: La 17.09.2005 11:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja aziz »

jvk210cdi kirjoitti:
aziz kirjoitti:Mitenköhän tuo Mocalin lauhdutin lopulta soveltuu sitten tähän tarkoitukseen? Ennen asennusta kokeilin puhaltaa ilmaa läpi ja tuntu olevan ihan tukossa. Paineilma taas meni suhisten läpi, eli vastusta toi kyllä aiheuttaa. Ihmiset on vaan noita ilmeisesti aika paljon laittanu autoihin, eikös Dealerinkin lauhdutinsetissä ollu Mocal, ainakin samannäköinen. Mä laitoin muovilevyn mihin porasin muutaman reiän lauhduttimen eteen ja lämmöt sain matka-ajossa sinne 70-80 hujakoille näillä keleillä.
Kyselin tuolla aiemmin toisessa osiossa tuosta turbiinin adoptoinnista, mutta sinne ei tullu vastausta. Kokeillaan uudestaan. Eli pitääkö tuo nollata ennen adaptaatiota jostain? Mistään en löytäny kohtaa, jossa sen olisi voinut tehdä.
Mocal valmistaa myös vesi-ilma lauhdutinta, josta en ainakaan googlella löytänyt tapauksia, että olisi vuotanut.

Ilmaa puhaltamalla ei varmaankaan saa totuutta virtausvastuksesta, sillä öljyn viskositeetti on paksumpaa.
Mocalin ilmajäähdytin ei varmaankaa aiheuta vastusta... ainoastaan liian tehokasta jäähdytystä. Toimiva termostaatti varmaan korjaisi sen :wink:

Turbiinin opettaminen kannattaa ja pitää tehdä *:n kanssa, koska siinä on kohtia, joissa momentti pitää pitää tietyn kokoisena ja *:han sen näyttää ajossa.

*:lla opettaminen menee jotakuinkin seuraavasti:
- Auto kylmänä käyntiin ja annetaan laatikon öljyjen lämmetä noin 20c D-vaihde päällä.
- Sen jälkeen lähtee ajamaan (pienellä momentilla = kaasulla) niin pitkän matkan, että moottorin (Huom. MOOTTORIN) lämpö nousee 10c ja auto parkkiin seisontajarrulle D-vaihde päällä noin 25sekuntia.
- Ja uudelleen ajoa niin, että moottorin lämpö nousee 10c. Ja taas parkkiin D- päälle n. 25s.
JNE... niin monta kertaa 10c välein, että moottorin lämpö on normi noin 80c.

Seuraavaksi turbiinin lukon kytkeytymistä opetetaan ajamalla vaihtelevalla ajolla (kuitenkaan kaahaamatta) noin 50-60km/h niin kauan, kuin jaksaa. Näin oppii turbiinin luistorajan.

Sen jälkeen * haluaa ajattaa autoa tietyllä momentilla 4sekunnin jaksoissa neljään kertaan 3. 4. ja 5. vaihteilla.

Lopuksi 3. 4. tai 5. vaihteella tempastaan (ei kuitenkaan lusikkaa pohjaan) vauhtia niin, että moottorin kierrokset nousee noin 4000 1/min (suosittelen pakko 3. vaihdetta, ettei kauheesti ylinopeutta tarvitse mennä) ja jalka pois kaasulta... annetaan nopeuden hidastua niin, että 1. vaihde kytkeytyy joutokäynnillä kiinni...
JA AVOT!
Turbiinin lukon opetus on valmis. Osaa myös moottorijarrutuksen. :thumbup:

Turbiinin opettamisen jälkeen olen vasta opettanut itse vaihteiden adaptoinnin... Öljytkin ovat taatusti lämmenneet.

Kaikkeen tähän tarvii vain rauhallisen kantatien pätkän ja vajaat kaksi tuntia aikaa, jos yksin tekee.
En tarkoittanut, että lauhdutin vuotais vaan että en saanu ilmaa kulkemaan sen läpi muuten kuin paineilmalla. Sen verran paljon se vastustaa. Ja edelleenkään ei selvinnyt mulle tuo, että nollataanko turbiini jotenkin ennen uutta adaptaatioo, kuten itse laatikko.
MB S205 220d 4-Matic -18
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jvk210cdi kirjoitti:
aziz kirjoitti:Mitenköhän tuo Mocalin lauhdutin lopulta soveltuu sitten tähän tarkoitukseen? Ennen asennusta kokeilin puhaltaa ilmaa läpi ja tuntu olevan ihan tukossa. Paineilma taas meni suhisten läpi, eli vastusta toi kyllä aiheuttaa. Ihmiset on vaan noita ilmeisesti aika paljon laittanu autoihin, eikös Dealerinkin lauhdutinsetissä ollu Mocal, ainakin samannäköinen. Mä laitoin muovilevyn mihin porasin muutaman reiän lauhduttimen eteen ja lämmöt sain matka-ajossa sinne 70-80 hujakoille näillä keleillä.
Kyselin tuolla aiemmin toisessa osiossa tuosta turbiinin adoptoinnista, mutta sinne ei tullu vastausta. Kokeillaan uudestaan. Eli pitääkö tuo nollata ennen adaptaatiota jostain? Mistään en löytäny kohtaa, jossa sen olisi voinut tehdä.
Mocal valmistaa myös vesi-ilma lauhdutinta, josta en ainakaan googlella löytänyt tapauksia, että olisi vuotanut.

Ilmaa puhaltamalla ei varmaankaan saa totuutta virtausvastuksesta, sillä öljyn viskositeetti on paksumpaa.
Mocalin ilmajäähdytin ei varmaankaa aiheuta vastusta... ainoastaan liian tehokasta jäähdytystä. Toimiva termostaatti varmaan korjaisi sen :wink:

Turbiinin opettaminen kannattaa ja pitää tehdä *:n kanssa, koska siinä on kohtia, joissa momentti pitää pitää tietyn kokoisena ja *:han sen näyttää ajossa.

*:lla opettaminen menee jotakuinkin seuraavasti:
- Auto kylmänä käyntiin ja annetaan laatikon öljyjen lämmetä noin 20c D-vaihde päällä.
- Sen jälkeen lähtee ajamaan (pienellä momentilla = kaasulla) niin pitkän matkan, että moottorin (Huom. MOOTTORIN) lämpö nousee 10c ja auto parkkiin seisontajarrulle D-vaihde päällä noin 25sekuntia.
- Ja uudelleen ajoa niin, että moottorin lämpö nousee 10c. Ja taas parkkiin D- päälle n. 25s.
JNE... niin monta kertaa 10c välein, että moottorin lämpö on normi noin 80c.

Seuraavaksi turbiinin lukon kytkeytymistä opetetaan ajamalla vaihtelevalla ajolla (kuitenkaan kaahaamatta) noin 50-60km/h niin kauan, kuin jaksaa. Näin oppii turbiinin luistorajan.

Sen jälkeen * haluaa ajattaa autoa tietyllä momentilla 4sekunnin jaksoissa neljään kertaan 3. 4. ja 5. vaihteilla.

Lopuksi 3. 4. tai 5. vaihteella tempastaan (ei kuitenkaan lusikkaa pohjaan) vauhtia niin, että moottorin kierrokset nousee noin 4000 1/min (suosittelen pakko 3. vaihdetta, ettei kauheesti ylinopeutta tarvitse mennä) ja jalka pois kaasulta... annetaan nopeuden hidastua niin, että 1. vaihde kytkeytyy joutokäynnillä kiinni...
JA AVOT!
Turbiinin lukon opetus on valmis. Osaa myös moottorijarrutuksen. :thumbup:

Turbiinin opettamisen jälkeen olen vasta opettanut itse vaihteiden adaptoinnin... Öljytkin ovat taatusti lämmenneet.

Kaikkeen tähän tarvii vain rauhallisen kantatien pätkän ja vajaat kaksi tuntia aikaa, jos yksin tekee.
Tossa vesi jäähdyteisessä on se hyvä puoli että öljyn lämpö käytäytyy samaan tapaan kuin alkujaan on tarkoitettu,
Niitä aikoja sitten tuli käytettyä hiukan erilaisisa vekotimissa ja koskaan ei ole tuetoon tullut että vesi ja öljy olis nissä sekaisin mennyt, lukuun ottamatta ulkisista tekijöistä johtvia vaurioita(kiertokankia, lohkon kappaleita sattunut osumaan lennelessä lauhdutimeen) käytti sitten mitä lauhdutusta vaan(tai ei mitään)
Olis tärkeää että lämpö ei nouselikkaa ja pysyy mahdolisimman tasaisena ja niin ylhäälä että vaihtamis "ohjelma" on se lämpimän vaihtamisen/turbin lukitusen "ohjelma"

Jos ventiili koneisto(HY, hydrauliyksikkö)on kulunut niin sen saa tosiaan remontoitua(melkeenpä uutta paremaksi)

E: ja jos vaihtamisen laadussa on vikaa niin aina ei ole pakko tehdä kaikkia opetuksia
Monessa 7v laatikossa on vaihtamisen laatuu tullut kuntoon(vaikutus useita 10tkm)
opetamalla vaan se missä on vikaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Lauhdutimen vastukseen saa suunttaa vertaamalla siihen alkuperäiseen,
Enemän huono, sama ok, vähemmän ok
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
jvk210cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 725
Liittynyt: Ma 09.01.2012 11:32
Paikkakunta: Pk seutu

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja jvk210cdi »

aziz kirjoitti:En tarkoittanut, että lauhdutin vuotais vaan että en saanu ilmaa kulkemaan sen läpi muuten kuin paineilmalla. Sen verran paljon se vastustaa. Ja edelleenkään ei selvinnyt mulle tuo, että nollataanko turbiini jotenkin ennen uutta adaptaatioo, kuten itse laatikko.
Turbiinin adaptiota ei pysty 5v erikseen nollaamaan...
Eli nollaa tavallisesti *:lla ja adaptoi kaiken (turbiinin ja vaihteet) samalla kertaa. Muuten opetus jää puolitiehen.
W211 320CDI -03 Airmatic, H&K, Designo
W210 200CDI -02 alle milli ajettuna
W215 CL600 -03
Maserati Biturbo -85
w211 400CDI -04
w210 220CDI -03
w202 200CDI -99
Morris Mini 1275 -77
MGA 1500 -56
Vespa 125cc -52
Jawa mopo -57
Avatar
NRajis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Su 29.05.2011 02:16

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja NRajis »

Ei Satakunnassa ole ketään osaavaa starin omistajaa ketä osaisi 7g laatikon opettaa uudelleen?
Ex: W212 220cdi -09
Ex: S204 amg styling -10
Ex: W251 320cdi 4matic lang -06
Ex: S204 Avantgarde -08
Ex: E 200cdi facelift -99
190E_1.8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 11.09.2013 23:26
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja 190E_1.8 »

Ongelma 211 laatikon kanssa auto 2.7cdi ja 03vm.
Lyö välillä vikatilan päälle ja toisinaan jumittaa kolmosen päälle :cry: uudelleen käynnistyksen jälkeen ei mitää vikaa.
Olisiko jotain ideoita mikä mahtaa olla vikana...
MB W201 1.8 - 90
MB T211 2.7 CDI - 03
Ex Opel vectra 2.5 V6 - 99
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja MiHe »

190E_1.8 kirjoitti:Ongelma 211 laatikon kanssa auto 2.7cdi ja 03vm.
Lyö välillä vikatilan päälle ja toisinaan jumittaa kolmosen päälle :cry: uudelleen käynnistyksen jälkeen ei mitää vikaa.
Olisiko jotain ideoita mikä mahtaa olla vikana...
Yleisimmät että öljyä väärä määrä, öljyt pistokkeessa/ecussa tai sitten laatikon sisäiset pyörimisnoeusanturit lahoilee... stari kertoo kyllä....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
190E_1.8
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 11.09.2013 23:26
Paikkakunta: Harjavalta

Re: W211 automaatin adaptaatio

Viesti Kirjoittaja 190E_1.8 »

Olisko ketään starin omistajaa satakunnassa jolle vois tulla tsekkaamaan mikä mahtaa vaivata.
MB W201 1.8 - 90
MB T211 2.7 CDI - 03
Ex Opel vectra 2.5 V6 - 99
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12811
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 automaatin adaptaatio, myös 7G

Viesti Kirjoittaja epk »

mites tuota noin, kun opettaa 7g:lle pelkkiä tiettyjä vaihdevälejä, riittääkö kerta hyväksytylle "adaptiolle" kun ollaan siinä palkkien välissä tähtäämässä vaihto tapahtumaa ? kannattaako monta kertaa tehdä ? vai tallentaako se vain viimeisen onnistuneen adaptaation kunnes painaa f2 ?

Entä itse hyväksytty vaihtotapahtuma, kannattaako se hifistellä vihreen alueen alkuun tai loppuun vai oman maun mukaan koittaa saada paras vaihtotapahtuma jonka sitten tallentaa heti f2:lla ? mikä se logiikka tässä on...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 automaatin adaptaatio, myös 7G

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos laatikkoon ei tehdä mitään muutosta, tai korjausta, tai moottoria ohjelmoida.
Niin olen vähän skeptinen näiden opetuspuuhien suhteen.
Ei se ohjelma ole sattumalta vaeltanut siihen asetukseen, jossa se nyt on, vaan siihen on ollut syynsä ja jos mikään ei todellakaan muutu, niin ei muutu ne syytkään, miksi ne asetukset on muuttuneet. Käytännössä siis ohjelman asetukset vaeltaa juuri siihen samaan pisteeseen, josta lähdettiin, mikään ei muutu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12811
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 automaatin adaptaatio, myös 7G

Viesti Kirjoittaja epk »

Itse olen samaa mieltä ! jossain tapauksissa on vaan hyvä tehdä näin, varsinkin kun ei mitään hajua mitä edellisen omistajan aika tehty, onko kybbiä vaihdeltu, uutta ohjelmaa laatikossa jne. Gurut sanovat myös että välillä on täysin terve laatikko juntturassa joka adaptaatio hommeleilla joskus parannettavissa.

No itseä häiritsi parit asiat omassa laatikossa jotka tuli adaptaatiolla kuntoon, aika näyttää palaako viat.
Vastaa Viestiin