jäähdytysjärjestelmän huuhtelu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

jäähdytysjärjestelmän huuhtelu

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Moro taas!

Nyt olisi tarkoitus vaihtaa jäähdytinnesteet uusiin ja kuulemani systeemin huuhtelukin olisi ihan hyvä joskus tehdä (n. 13 v. välein :wink: ).

Kun moottorina on M102, niin mistä päästä sitä huuhteluvettä lorotellaan sisälle ja mistä päästä sitä saadaan ulos? Kiertääkö huuhteluvesi tällöin myös lämmityskennojen kautta vai pelkästään lohkon?

Ja riittääkö pelkkä vesi vai pannaanko jotakin sekaan? (niinkuin kossua kollaan 8) )
W124 230E -91
Avatar
Jarillee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 15.09.2004 21:12
Paikkakunta: Tampere

huuhtelu

Viesti Kirjoittaja Jarillee »

Moro

Ei sitä jäähdytysjärjestelmää tarvi huuhdella jos on vaihtanut säännöllisesti pakkasnesteitä n.2v välein ja jos ei ole niin myöhästä huuhdella korroosion alettua sitä kun ei mikkään tahdo pysäyttää. :wink:
Autoni on W201 M103 2.6 kat autom. vm.-90
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Jahas.. no niinpä niin, totta toriset. Mitäpä sitä enää huuhtelemaan, jos ruoste on jo syönyt lohkon ruvelle.

Siitäpä tulikin mieleeni, että mistä aukosta kurkistamalla näkee näppärimmin onko lohko jo ed. omistajan toimesta saatettu kuolion partaalle?

Tällä tiedolla olisi vain teoreettis-tieteellistä merkitystä menetettyjen yöunien kustannuksella. :roll:
W124 230E -91
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13618
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

HandiCap kirjoitti:Jahas.. no niinpä niin, totta toriset. Mitäpä sitä enää huuhtelemaan, jos ruoste on jo syönyt lohkon ruvelle. Siitäpä tulikin mieleeni, että mistä aukosta kurkistamalla näkee näppärimmin onko lohko jo ed. omistajan toimesta saatettu kuolion partaalle?
No älkääs nyt poijaat...eihän se lohko puhki ruostu. Luulen että se huuhtelu (tietenkin asianmukaisella puhdistusaineella) auttaa että ne ruoste- ym. töhnät lähde liikkeelle hallitsemattomasti ja tuki kennostoja ja vaurioita pumppua :? . En tiedä miksi ne sen puhdistuksen aikana sitten tuki niitä kennostoja mutta niin ne puhdistusmömmöt on kait suunniteltu.

Suosittelen - viisaammat korjatkoot jos aihetta on.

Itse viime kesänä puhdistin W126:n järjestelmän Osaset-liikkeen mömmöillä ja sitten 3 kertaa vesihuuhtelu (aina yön yli jäähdyttely) ennen kuin uudet nesteet ja termostaatti sisälle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

ainakin 124 mallien jäähdytin ei kestä mitä vaan aineita koska jäähdyttimen lamellien päädyissä kumiset o-renkaat (turpoo ja alkaa vuotaa) ei muuta ku kovaa ajoa ,jos lämmöt nousee,osta uusi jäähdytin
Jone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: La 05.04.2003 20:18
Paikkakunta: Rovaniemi

CRC Radiator Cleaner

Viesti Kirjoittaja Jone »

Moro!

Itse puhdistin nesteitten vaihdon yhteydessä OM601 (200D) jäähdytysjärjestelmän CRC Radiator Cleaner puhdistusaineella.
Ennen puhdistusta lämpömittari näytti lukemaa 78 astetta celsiusta ja pesun jälkeen 82 astetta, joten ainakin minulla aine vaikutti ainakin termostaatin parempaan toimintaan.

Jäähdytysneste pitäisi vaihtaa noin kolmen vuoden välein, koska nesteen ruosteenestolisäaineiden teho laskee kyseisen ajan jälkeen huomattavasti.
S204 C220CDI (exät W203 C200CDI, S124 E300TDT, W124 E200D ja W124 200D)
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Nonniin... nesteet on vaihdettu (suurinpiirtein).

Mutta... kun ohjekirjassa 230E:n jäähdytysjärjestelmän nestetilavuudeksi ilmoitetaan 8 litraa, niin minä onneton sain lirutettua nestettä ulos 5 litraa. :oops:

Mitä tein väärin ja missä?

- lämmityslaitteen säätö täysille
- korkki pois paisuntasäiliöstä
- jäähdyttimen alanurkasta punainen venttiili auki
- letkulla nesteet vatiin
= 5 litraa

Mihnä ne loput 3 litraa on? :shock:
Ja miten ne saa ulos?
No.. sainpahan ainakin 62,5% nesteistä vaihdettua... riittäneekö puhdistumiseen?
W124 230E -91
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Olisko ne loput lohkon / kannen uumenissa? :wink: Lohkon kyljessä on tyhjennysproppu ja kannen päällä ilmausruuvi (ainakin M103:ssa), siis tähän malliin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Lohkon kyljestä saa vielä tyhjennettyä pari litraa pois. Pieni osa nesteetstä jää aina lämppärin kennoon.

Jos käyttää puhdistusaineita, pitää aineiden huuhtelemiseksi laskea paineella puuhtaat vedet järjestelmän läpi.

Itse en käytä pesuaineita. Vaihdan nesteet uusiin siltä osin mitä saa laskettua ulos. Huolehtii vain, että uusi neste on saman tyyppistä kuin entinen. Pahimmassa tapauksessa nesteestä tulee "puuroa" jos sattuu eri tyyppinen neste (kokemusta tästäkin). Sen jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin huuhdella koko järjestelmä.

Vanhan huonokuntoisen järjestelmän pesu pesuaineilla voi herkästi aiheuttaa vuotoja.
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

No.. ei se ainakaan samanlaiselta näytä kuin M103:ssa.
M102:ssa vesipumppu on lohkon jatkeena keulassa heti tuulettimen perässä. Enkä noita tyhjäys- ja ilmausruuvia löytynyt vaikka kuinka kurkistelin.
Eikös M102 pitänyt ilmautua itsestään.. luulisin?

Mutta se tyhjäysruuvi M102:n lohkon kyljessä... Mihnäs se on? :shock:
W124 230E -91
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

HandiCap kirjoitti:Mutta se tyhjäysruuvi M102:n lohkon kyljessä... Mihnäs se on? :shock:
Suunnilleen samassa paikassa kuin m103:ssa se taitaa olla.
Eli pakosarjan alla about 3-4-sylinterien väliltä lohkon alareunasta pitäisi löytyä tulppa.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Vastaa Viestiin