W208 Ilmastointiapua?
W208 Ilmastointiapua?
Auto CLK 230 Kompressor Vm.-98 . Sen verran sain jo itse selvitettyä vikaa että järjestelmä on tosiaan aivan tyhjä kylmäaineesta joten kompuran ei kai kuulukkaan lähteä pyörimään. Mutta saisiko tuon Ac-kompuran jotenkin pakko-ohjattua päälle että saisi tarkistettua että se toimii ennenkuin vien auton kylmäaineen täyttöön? Ilmastintilaite on manuaalinen? Ei mitään ylimääräisiä näyttöjä, vain se EC-nappi kojelaudassa.
-
- Mersumies
Re: W208 Ilmastointiapua?
Kyllä saa pakko-ohjattua mutta ei suositeltavaa ilman alan ammattilaisen tekemänä.pete28 kirjoitti:Auto CLK 230 Kompressor Vm.-98 . Sen verran sain jo itse selvitettyä vikaa että järjestelmä on tosiaan aivan tyhjä kylmäaineesta joten kompuran ei kai kuulukkaan lähteä pyörimään. Mutta saisiko tuon Ac-kompuran jotenkin pakko-ohjattua päälle että saisi tarkistettua että se toimii ennenkuin vien auton kylmäaineen täyttöön? Ilmastintilaite on manuaalinen? Ei mitään ylimääräisiä näyttöjä, vain se EC-nappi kojelaudassa.
Kunnon voi tarkistaa myös ilman kylmäainetta, riittää kun on riittävä paine järjestelmässä, esimerkiksi jokin inerttisistä kaasuista.
Kuinka tuo pakko-ohjaus sitten tehdään? Haluiaisin tarkistaa että kompressorin magneettikytkin toimii. Ei ole järkevää laittaa uusia kylmäaineita jos joutuu ne heti tyhjentämään kompuran vaihdon takia.
Akusta virtaa johdolla missä sulake välis.
-
- Mersumies
Yksi pakko-ohjauksen konsti on huijata paineanturia.pete28 kirjoitti:Kuinka tuo pakko-ohjaus sitten tehdään? Haluiaisin tarkistaa että kompressorin magneettikytkin toimii. Ei ole järkevää laittaa uusia kylmäaineita jos joutuu ne heti tyhjentämään kompuran vaihdon takia.
Niin tiedät varmaan , että kun kojetaulun EC-napissa palaa punainen valo, niin ilmastointi on tällöin pois päältä .
Kompurasta näkee jos sen on päällä , hihnapyörän sisäkehä pyörii..
Kompurasta näkee jos sen on päällä , hihnapyörän sisäkehä pyörii..
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Joo tämän tiesin että valon palaessa on pois päältä. Ja sain tosiaan testattua magneettikytkimen toiminnan syöttämällä kompressorille 12 voltin jännitteen ja kokeilemalla kompressorin hihnapyörästä käsin että lukittui. Kone ei siis ollut käynnissä joten kompressorikaan ei liene siitä tykännyt huonoa
Nyt ei sitten muuta kuin auto ilmastointihuoltoon tiiveystarkastukseen ja kaasujen täyttöön. Kiitokset kaikille vastaajille 

Vie sellaiselle pajalle missä on piippari eli kylmäainehaistelija niin pystyvät nopeasti tarkistamaan onko reikiä kylmäpiiris. Lauhdutin, kompura ja letkut mitkä näkyvis. Imulinjan lämpötila, eli kompuralle tuleva paksumpi letku, olis myös hyvä laittaa ylös niin pystyy ens keväänä itse mitata lämpötilan jos tuntuu että ei tule tarpeeksi kylmää. Kylmäainevajaus jos imulinjan lämpötila lämpöisempi kun juuri täytetty.
Joo pidetään mielessä. Katselinkin tuossa jo yhtä liikettä joka mainosti myös tekevänsä ihan tyhjälle systeemille koeponnistuksen ja laittavansa väriaineen sinne kylmäaineen sekaan. Se on oikein hyvä koska työmaalta saan lainaksi lampun jolla se väriaine näkyy jos on vuotoa 

Kuivaimen lämpötila oltava sama ennen ja jälkeen. Kuivain tukos jos lämpötila kylmempi höyrystimen puolella.
Lämpötilojen tutkiminen ja kirjaaminen ylös on helppoa tee-se-itse diagnosointia ja noita voi verrata mita esimerkiksi testeri tai auton oma diagnostiikka näyttää.
Lämpötilojen tutkiminen ja kirjaaminen ylös on helppoa tee-se-itse diagnosointia ja noita voi verrata mita esimerkiksi testeri tai auton oma diagnostiikka näyttää.
Viimeksi muokannut etrade, To 20.08.2015 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuivainhan varmastikin täytyy vaihtaa koska järjestelmä on aivan tyhjä on vaarana että sinne on päässyt ilmaa ja kosteutta.
Jos vain rahaa riittää niin vaihtoon ehdottomasti.pete28 kirjoitti:Kuivainhan varmastikin täytyy vaihtaa koska järjestelmä on aivan tyhjä on vaarana että sinne on päässyt ilmaa ja kosteutta.
Ehkä itse teettäisin vain ensin vain perustäytön ja siinähän yleensä tehdään samalla tiiveyskoe sekä laitetaan vuodon väriaine sekaan . Hintaluokka lienee sen 50 euroa .
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Jep.sportsman kirjoitti:Ehkä itse teettäisin vain ensin vain perustäytön ja siinähän yleensä tehdään samalla tiiveyskoe sekä laitetaan vuodon väriaine sekaan . Hintaluokka lienee sen 50 euroa .
Suurin osa noista ilmastointihuolloista on noita sokkotestejä kun ei ymmärretä kylmätekniikasta muuta kuin osataan painaa automaattilaitteen käynnistys nappia.
Aika uskomatonta että lainsäätäjä on antanut joka autokorjaajalle mahdollisuuden leikkiä kylmämiestä.
Työni puolesta itse joudun huoltamaan ilmastointilaiteitta, tosin hiukan isompia järjestelmiä. Mutta kylmätekniikka on kuitenkin sen verran hallussa että pääsee vähän vahtimaan päältä että hommat tulee kunnolla tehtyä 

-
- Mersumies
TUKES vaatii erikseen ajoneuvopuolelle ilmastointi / kylmäteniikan työn luvat, pelkkä talotekniikan kylmämiehen pätevyydet eivät riitä.
No en ollut itse tekemässäkään vaan kirjoitin että ymmärrän niistä vehkeistä sen verran että pystyn katsomaan että tekevät korjaamolla kunnon työtä. Jos olis kaikki tarvittavat työkalut kotona niin tekisin itse ja sitähän ei TUKES tietäisi mistään että mitä omalle autolleni teentuomasnuutti kirjoitti:TUKES vaatii erikseen ajoneuvopuolelle ilmastointi / kylmäteniikan työn luvat, pelkkä talotekniikan kylmämiehen pätevyydet eivät riitä.

-
- Mersumies
Kyllä lainsäädäntö kieltää omalle autollekin kylmäaineiden työt itse tehtynä... kylmäaineluvat täytyy olla kunnossa.pete28 kirjoitti:No en ollut itse tekemässäkään vaan kirjoitin että ymmärrän niistä vehkeistä sen verran että pystyn katsomaan että tekevät korjaamolla kunnon työtä. Jos olis kaikki tarvittavat työkalut kotona niin tekisin itse ja sitähän ei TUKES tietäisi mistään että mitä omalle autolleni teentuomasnuutti kirjoitti:TUKES vaatii erikseen ajoneuvopuolelle ilmastointi / kylmäteniikan työn luvat, pelkkä talotekniikan kylmämiehen pätevyydet eivät riitä.
Kylmäaineiden hallussapitokin on luvanvarainen. Samoin ko.aineiden myynti ilman TUKEKSEN rekisterissä oleville.
Joo varmasti kieltääkin niinkuin paljon kaikenlaista muutakin ja kyllä minäkin autoni vien alan korjaamolle vaikka itse osaisinkin tuon homman tehdä. Ihan siitä syytä että kunnon työkalut tuohon hommaan maksaa niin paljon ettei ihan muutamankaan täytön takia kannata niitä hommata. Tuo ei kuitenkaan pahanhintainen huolto ole, 50-100 egee sisältäen kaikki tarvittavat aineet. 

-
- Mersumies
Eihän nuo tarvittavat laitteet niin paljoa maksa. Osaava kylmämies tulee toimeen vähän vaatimattomillakin laitteilla.pete28 kirjoitti:Joo varmasti kieltääkin niinkuin paljon kaikenlaista muutakin ja kyllä minäkin autoni vien alan korjaamolle vaikka itse osaisinkin tuon homman tehdä. Ihan siitä syytä että kunnon työkalut tuohon hommaan maksaa niin paljon ettei ihan muutamankaan täytön takia kannata niitä hommata. Tuo ei kuitenkaan pahanhintainen huolto ole, 50-100 egee sisältäen kaikki tarvittavat aineet.
Mutta tuo alan koulutus vaaditaan, joskaan ne kaikki luvanhaltijatkaan ei itseasiassa mitään kylätekniikasta tiedä. Niitäkin ttäytyy monesti infomoida ja jelpata kuinka homma oikeaoppisesti tehdään....kaikki tieto kun ei ole kirjallisuudesta saatavana.
Voisko veikata että etradella on luvat kunnossa? Siitä johtuen myös täysin objektiiviset kommentit aiheeseen.etrade kirjoitti:
Aika uskomatonta että lainsäätäjä on antanut joka autokorjaajalle mahdollisuuden leikkiä kylmämiestä.

Eli ne luvat ei takaa mitään osaamista mutta silti tärkeitä? Oleellista että luvanhaltija kyselee ohjeita itseoppineilta.tuomasnuutti kirjoitti:
Eihän nuo tarvittavat laitteet niin paljoa maksa. Osaava kylmämies tulee toimeen vähän vaatimattomillakin laitteilla.
Mutta tuo alan koulutus vaaditaan, joskaan ne kaikki luvanhaltijatkaan ei itseasiassa mitään kylätekniikasta tiedä. Niitäkin ttäytyy monesti infomoida ja jelpata kuinka homma oikeaoppisesti tehdään....kaikki tieto kun ei ole kirjallisuudesta saatavana.

No paljon on niin suhteellinen käsite..tuomasnuutti kirjoitti:Eihän nuo tarvittavat laitteet niin paljoa maksa. Osaava kylmämies tulee toimeen vähän vaatimattomillakin laitteilla.pete28 kirjoitti:Joo varmasti kieltääkin niinkuin paljon kaikenlaista muutakin ja kyllä minäkin autoni vien alan korjaamolle vaikka itse osaisinkin tuon homman tehdä. Ihan siitä syytä että kunnon työkalut tuohon hommaan maksaa niin paljon ettei ihan muutamankaan täytön takia kannata niitä hommata. Tuo ei kuitenkaan pahanhintainen huolto ole, 50-100 egee sisältäen kaikki tarvittavat aineet.

Tuo ei pidä paikkaansa.tuomasnuutti kirjoitti:TUKES vaatii erikseen ajoneuvopuolelle ilmastointi / kylmäteniikan työn luvat, pelkkä talotekniikan kylmämiehen pätevyydet eivät riitä.
Aina saa paremmilla tai parhailla luvilla tehdä vähäpätöisempiä töitä.
Olennaisinta kuitenkin että on oltava firma ja siellä vastuuhenkilö kylmätöille.
Kaikki löytyy helposti http://www.tukes.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse asiaan sen verran että lähestulkoon varmaa on se ettei ilmastointi ainakaan kauaa pelaa jos järjestelmä on omia aikojaan täysin tyhjentynyt --> jossain on vuoto.
Sen verran voi itsekin katsoa ettei kuivain ole ruostunut puhki (kai se tässä on kuten väyrysessä) ja ettei keulan kennossa ole tummaa märän näköistä laikkua.
Järjestelmän täyttöön sellaiseen paikkaan jossa voidaan heti täytön jälkeen piipparilla (tai muuten) kokeilla vuotaako, ja jos niin mistä. Jos on automaatti-ilmastointi saattaa joutua myös vikakoodit tyhjentämään että saa muutenkaan toimimaan.
Turhaan noita pakko-ohjauskokeiluja miettii, tarpeeksi kun yrittää säästää ja säätää niin ei saa koskaan kuntoon tai edes tietää missä vika.
Ja juu, paljon on sellaisia ilmastoinnin täyttäjiä jotka eivät järjestelmän tutkimisesta ja korjaamisesta ymmärrä yhtään mitään. Ei edes senkään vertaa kuin vaikkapa minä
Sen verran voi itsekin katsoa ettei kuivain ole ruostunut puhki (kai se tässä on kuten väyrysessä) ja ettei keulan kennossa ole tummaa märän näköistä laikkua.
Järjestelmän täyttöön sellaiseen paikkaan jossa voidaan heti täytön jälkeen piipparilla (tai muuten) kokeilla vuotaako, ja jos niin mistä. Jos on automaatti-ilmastointi saattaa joutua myös vikakoodit tyhjentämään että saa muutenkaan toimimaan.
Turhaan noita pakko-ohjauskokeiluja miettii, tarpeeksi kun yrittää säästää ja säätää niin ei saa koskaan kuntoon tai edes tietää missä vika.
Ja juu, paljon on sellaisia ilmastoinnin täyttäjiä jotka eivät järjestelmän tutkimisesta ja korjaamisesta ymmärrä yhtään mitään. Ei edes senkään vertaa kuin vaikkapa minä

wiimax.fi
-
- Mersumies
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kylmal ... atimukset/" onclick="window.open(this.href);return false;etrade kirjoitti:Tuo ei pidä paikkaansa.tuomasnuutti kirjoitti:TUKES vaatii erikseen ajoneuvopuolelle ilmastointi / kylmäteniikan työn luvat, pelkkä talotekniikan kylmämiehen pätevyydet eivät riitä.
Aina saa paremmilla tai parhailla luvilla tehdä vähäpätöisempiä töitä.
Olennaisinta kuitenkin että on oltava firma ja siellä vastuuhenkilö kylmätöille.
Kaikki löytyy helposti http://www.tukes.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
jos ihan hirveesti on pelle pelottoman vikaa ja haluaa säästää, niin tuuppaa sinne järjestelmään propaanit. se on halpaa ja toimii hyvin kylmäaineena. eikä ole ilmastollekkaan niin myrkkyä. 

W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Tuos ei periaattees tarvi olla kylmälupia mutta pitää olla kaasuluvat mitkä saa huomattavasti helpommin.pera8x kirjoitti:jos ihan hirveesti on pelle pelottoman vikaa ja haluaa säästää, niin tuuppaa sinne järjestelmään propaanit. se on halpaa ja toimii hyvin kylmäaineena. eikä ole ilmastollekkaan niin myrkkyä.
Ongelma tuos tulee että pitää laittaa propaanille sopivat kompressori öljyt ja letkut pitää sopia kyseselle seokselle sekä paisuntaventtiili pitää toimia propaanilla. Putkiston mitoitus myös propaanille.
Ainut paikka missä tullu propaani eteen kylmäkonees on pikaruokaloiden ranskalaisten annostelijat eli se laite kun mäkkärin työntekijä täyttää häkin ranskalaisista ja laittaa häkin sen jälkeen rasvakeittimeen. Kysesis laitteis oli täytös noin 50-60 grammaa niin varmasti tuo haastetta laittaa oikea määrä R290 eli propaania auton kylmäkiertoon.
Kolari tilantees propaani saattaa syttyä aika herkästi, mutta yhdisteis on aina propaani tai butaani pienenä määränä sitomas kompuraöljyn kylmäaineeseen.
R134a mikä käytös autois ei olekaan yhdiste vaan puhdas kylmäaine missä ei tarvita butaania tai propaania eli voi turmallisesti (edit: turvallisesti) kolaroida autonsa

Tuosta diilerin kertomuksesta tulee mielee K-kaupan mainos missä käytetään "yhden pysähdyksen taktiikkaa"

En tiedä onko halvempi tuo yhden pysähdyksen taktiikka kun kiertää nyrkkipajoja, mutta tulee ainakin kerralla kuntoon

kolaritilanteesta en olisi niin huolissani tuon propaanin takia. järjestelmässä pyörii vajaa kilo propaania ja tankissa 60 kiloa pensa...
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
-
- Mersumies
Tuollaiset propaani ilmastointilaitteet kannattaa unohtaa ajoneuvokäytössä, vaatisi mitoitukseltaan aivan eri kokoluokan komponentit kuin CFC-kylmäaineilla ( halogenoidut hiilivety-yhdisteet ) tai CO2-aineilla. Ammoniakkiakaan ei voi suositella tässä tapauksessa.
Niinpä, vaihtoehtona sille että olisi maksanut 50 euroa ilmastoinnin huollosta. Itse tein ja säästin, jälleenetrade kirjoitti:...pitää laittaa propaanille sopivat kompressori öljyt ja letkut pitää sopia kyseselle seokselle sekä paisuntaventtiili pitää toimia propaanilla. Putkiston mitoitus myös propaanille.

Jos vuoto ei ole kovin suuri eli kone ei herjaa vaan täyttää järjestelmän niin täytön jälkeen auto käyntiin ja ilmastointi max kylmälle, sammutus ja piipparilla katsoo mistä vuotaa.etrade kirjoitti:Tuosta diilerin kertomuksesta tulee mielee K-kaupan mainos missä käytetään "yhden pysähdyksen taktiikkaa".
En tiedä onko halvempi tuo yhden pysähdyksen taktiikka kun kiertää nyrkkipajoja, mutta tulee ainakin kerralla kuntoon
Ei ole aikaaviepä / kallis toimenpide. Useimmat vuodot löytyy näin.
wiimax.fi