Mittariston purku
Mittariston purku
Antakaa herrat viisaammat vinkkiä todennäköisesti aika yksinkertaiseen hommaan: W201 Mersun (-88) mittariston purku, hehkujen vaihtoa varten? Haynesin kirjan perusteella ei meikäläisen koulupohjalla hommasta tullut valmista. (Tosin koulupohja ei ole kovin kummoinen) Näyttivät neuvovan vain keskikonsolin purkamisen ja sitten toinen mahdollisuus koko kojelaudan purku. Ei kai koko reteliä ovesta oveen tarvi hajoittaa parin hehkun vaihdon takia?
150hv ei ole urheiluauto ja 2l on limukkapullo
Mittariston purku
Siis mihin väliin ne pyörän pinnat pitää työntää? Varsinaisen mittariston sisäpuolisen kehyksen ja raamin väliin ilmeisesti? Tuleeko komeat jäljet kun alkaa kiskomaan?
150hv ei ole urheiluauto ja 2l on limukkapullo
Mittariston purku
Tackar och pokkar! Mutta palataanpas asian ytimeen! Tarkoitus oli saada ko. katiskaa purettua mahdollisimman vähän, mutta kuiten sen verran että mittariston hehkujen (lamppujen) vaihto onnistuu + mahdollisesti alapuolella olevien merkkivalojen. (Jotkut pimeänä)
150hv ei ole urheiluauto ja 2l on limukkapullo
Raaka peli raksalla. En onnistunut tekemään sellasia tankoja et olis kestänyt suoristumati, joten meikä on varovasti poistanut mittariston miljoona kertaa seuraavalla konstilla;
- älä irroita rattia, ei tarvitse
- eristysnauhaa suojaksi mittariston alaosan molemmille puolille
- sitten kaksi tasapääruuvaria, sopivan pientä / sopivan keskikokoista
- Ensin vängätään mittari liikkeelle toiselta puolelta, sitten toiselta niin kauan kunne hökötys liikahtaa, sitten vängätään molemmilta puolita ja kas mittaristo on sen verran ulkona että -> räpläät nopeusmittarin vaijerin näppivoimillas ja sitten muut johdot irti. (Mää olen varmuuden vuoksi ottanut akun miinusnavan vapaaksi, pessimistinen luonne kun olen.)
- sujautat mittariston ihmeteltäväksesi ja ja sitten vaan vaihtamaan, vilkut ja latauksen varoistusvalokin on 12V 3W isompia polttimoita ja muut pieniä 12V 1,2W. Ja muistan joskus vaihtohommissa ihmetelleeni, että molempien polttimoiden pitää olla KANNALLISIA eli sellaisella 90 asteen kiertohärpäkkeellä varustettuja. (Korjatkaa jos valehtelen)
EDIT: KORJAAN ITSEÄNI, 3 W POLTTIMO ON LASIKANTAINEN JA VAIHDETTAVISSA SIIHEN KIERTOHÄRPÄKKEESEEN.
- kokoaminen sujuu silleen, että ensin johdot paikalleen ja sitten nopeusmittarin vaijeri jengoilleen. Näin et joudu irroittelemaan nopeusmittarin vaijeria sieltä jostakin..
- painat mittarin varovasti paikalleen
- poistat erkat ja kättelet itseäsi nopeasta ja ripeästä toiminnasta
- älä irroita rattia, ei tarvitse
- eristysnauhaa suojaksi mittariston alaosan molemmille puolille
- sitten kaksi tasapääruuvaria, sopivan pientä / sopivan keskikokoista
- Ensin vängätään mittari liikkeelle toiselta puolelta, sitten toiselta niin kauan kunne hökötys liikahtaa, sitten vängätään molemmilta puolita ja kas mittaristo on sen verran ulkona että -> räpläät nopeusmittarin vaijerin näppivoimillas ja sitten muut johdot irti. (Mää olen varmuuden vuoksi ottanut akun miinusnavan vapaaksi, pessimistinen luonne kun olen.)
- sujautat mittariston ihmeteltäväksesi ja ja sitten vaan vaihtamaan, vilkut ja latauksen varoistusvalokin on 12V 3W isompia polttimoita ja muut pieniä 12V 1,2W. Ja muistan joskus vaihtohommissa ihmetelleeni, että molempien polttimoiden pitää olla KANNALLISIA eli sellaisella 90 asteen kiertohärpäkkeellä varustettuja. (Korjatkaa jos valehtelen)
EDIT: KORJAAN ITSEÄNI, 3 W POLTTIMO ON LASIKANTAINEN JA VAIHDETTAVISSA SIIHEN KIERTOHÄRPÄKKEESEEN.
- kokoaminen sujuu silleen, että ensin johdot paikalleen ja sitten nopeusmittarin vaijeri jengoilleen. Näin et joudu irroittelemaan nopeusmittarin vaijeria sieltä jostakin..
- painat mittarin varovasti paikalleen
- poistat erkat ja kättelet itseäsi nopeasta ja ripeästä toiminnasta

Viimeksi muokannut PKivireki, To 11.11.2004 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mittarin vaijerille saa löysyyttä lisää maton reunaa kääntämällä. Vaijeri pääse paremmin nousemaan ylöspäin. Mittaristoa paikalleen laitettaessa jalalla voi painaa vaijeria, ettei yläpäähän tule taitoksia muovikuoreen.
Jännityksen lisäämiseksi voit tarkistaa matkamittarin. Viralliset mittarikorjaamot ja huollot kirjaavat taustalevyn takapuolelle tussilla usein lukemat/vaihdot ja päivämäärät ylös milloin korjauksia tehty. Oli kerran yllätys itsellekkin korjattaessa matkamittaria. Epäviralliset korjaajat jättävät sinne vain sormenjälkensä.
Jännityksen lisäämiseksi voit tarkistaa matkamittarin. Viralliset mittarikorjaamot ja huollot kirjaavat taustalevyn takapuolelle tussilla usein lukemat/vaihdot ja päivämäärät ylös milloin korjauksia tehty. Oli kerran yllätys itsellekkin korjattaessa matkamittaria. Epäviralliset korjaajat jättävät sinne vain sormenjälkensä.
Re: Mittariston purku
Mulla oli sellainen ongelma omassa w124 että mittaristoon ei pyörinyt kilometrejä ei kokonaismatkamittariin eikä trippiin, mutta nopeusmittari toimi, joten johtopäätökset olivat että itse mittaristossa on vikaa, kun se kerran vaijerilla tulee molemmat tiedot mittarille. Ajattelin että katsoo ensin onko siinä jotain näkyvää vikaa ennen kuin vaihtaa vaan uutta tilalle (mittariston hinta romikselta 100-200e). Kokeilinpa huvikseni onnistuuko mittariston irroitus kotikonstein. Taittelin hitsauspuikot kärjistä pikku koukuiksi ja sujautin sivuilta sisälle ja pyöräytin 90 astetta ja vedin niin perkeleesti, muutaman kerran taittui koukut suoriksi mutta taitoin aina uudestaan koukuiksi ja kun se alkoi liikkua niin työnsi näpit väliin ja vedin ja kohta olikin mittaristo piuhojen varassa irti. Nopeusmittarin vaijeri ei mun näppivoimilla auennu, mutta ku pihdeillä vähän auttoi alun, ni sit lähti. Piuhoja tulee mittaristoon pirusti, mutta liittimet ovat kaikissa erilaisia ja numeroituja, joten ei tarvinnut edes merkkailla. Mittaristosta huomasi että se kokonaismatka mittari oli oikeasta reunasta vähän sisempänä, joten purin taka puolelta sen osiksi ja näpräilin sitä ja painelin sitä näpeissäni ja pieni napsaus kuului kun se meni paikoilleen. Sit ei muutaku ruuvit takas paikallee ja liittimet kiinni ja tökkäs takas paikalleen. Nyt toimii! Aikaa kului ensikertalaiselta alle puol tuntii rauhalliseen tahtii työskenneltynä.
Re: Mittariston purku
Tuossa on kilometrimittarin akseli lähtenyt paikoiltaan usein trippimittari toimii mutta ei km mittari sitä on vähän vaikea korjataeemut kirjoitti:Mulla oli sellainen ongelma omassa w124 että mittaristoon ei pyörinyt kilometrejä ei kokonaismatkamittariin eikä trippiin, mutta nopeusmittari toimi, joten johtopäätökset olivat että itse mittaristossa on vikaa, kun se kerran vaijerilla tulee molemmat tiedot mittarille. Ajattelin että katsoo ensin onko siinä jotain näkyvää vikaa ennen kuin vaihtaa vaan uutta tilalle (mittariston hinta romikselta 100-200e). Kokeilinpa huvikseni onnistuuko mittariston irroitus kotikonstein. Taittelin hitsauspuikot kärjistä pikku koukuiksi ja sujautin sivuilta sisälle ja pyöräytin 90 astetta ja vedin niin perkeleesti, muutaman kerran taittui koukut suoriksi mutta taitoin aina uudestaan koukuiksi ja kun se alkoi liikkua niin työnsi näpit väliin ja vedin ja kohta olikin mittaristo piuhojen varassa irti. Nopeusmittarin vaijeri ei mun näppivoimilla auennu, mutta ku pihdeillä vähän auttoi alun, ni sit lähti. Piuhoja tulee mittaristoon pirusti, mutta liittimet ovat kaikissa erilaisia ja numeroituja, joten ei tarvinnut edes merkkailla. Mittaristosta huomasi että se kokonaismatka mittari oli oikeasta reunasta vähän sisempänä, joten purin taka puolelta sen osiksi ja näpräilin sitä ja painelin sitä näpeissäni ja pieni napsaus kuului kun se meni paikoilleen. Sit ei muutaku ruuvit takas paikallee ja liittimet kiinni ja tökkäs takas paikalleen. Nyt toimii! Aikaa kului ensikertalaiselta alle puol tuntii rauhalliseen tahtii työskenneltynä.
kun taas lähtee vähän ajan päästä uudelleen irti
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan