Välijäähdytin Sprinteristä tai miksei vaikka Pajerosta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Välijäähdytin Sprinteristä tai miksei vaikka Pajerosta

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Millainen välijäähdytin on Sprinter 312:ssa? Sellaiset eivät tuolla Fustissa olisi kovin pahan hintaisia...
Viimeksi muokannut dieselflosse, Ti 19.10.2004 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin
Tero
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

On melko pieni ja tehottoman näköinen ja muovi päädyillä :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kaurmi kirjoitti:On melko pieni ja tehottoman näköinen ja muovi päädyillä :!:
Ilmankos on edullinen...

Onko kenelläkään tietoa 'vetisistä' välijäähdytinratkaisuista? Millainen on Pajeron cooleri tai Subarun, onko nestejäähdytteisiä malleja missään käytössä?

Löytyykö linkkejä kuviin?
Terveisin
Tero
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Pajeron cooleri pieni ja sähköpropelilla! :roll: Neste cooleria käytti ainakin toyota celica.
Soita vaan sinne "raatikaiselle"! :wink:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

vesi kuuleri on myös AMG mesessä ainakin dieseli versiossa. Mutta kyllä kyllä ilma on parempi.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

flosse kirjoitti:
Kaurmi kirjoitti:On melko pieni ja tehottoman näköinen ja muovi päädyillä :!:
Ilmankos on edullinen...

Onko kenelläkään tietoa 'vetisistä' välijäähdytinratkaisuista? Millainen on Pajeron cooleri tai Subarun, onko nestejäähdytteisiä malleja missään käytössä?

Löytyykö linkkejä kuviin?
Tuossa on kuva Viton coolerista, 'jorma' varmaa tietää paljonko se todistetusti kestää painetta. Tehdas lykkää siitä 0,85 läpi, joten kaippa se kestää tarpeeksi.
Kuva

...mutta oikeat coolerit tehdää Raatikaisella :D

P.S Muovikanisterin korkki räjähtää 2:lla kilolla palasiksi :oops:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Raatikainen

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

veskola kirjoitti:
...mutta oikeat coolerit tehdää Raatikaisella :D
Tuo Raatikainen vilahtelee vähän välissä näissä cooleriasioissa, joten kerrataanpa vielä yhteystiedot?
Terveisin
Tero
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Raatikainen

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

flosse kirjoitti:
veskola kirjoitti:
...mutta oikeat coolerit tehdää Raatikaisella :D
Tuo Raatikainen vilahtelee vähän välissä näissä cooleriasioissa, joten kerrataanpa vielä yhteystiedot?
Erikoishitsaus - Jäähdytinhuolto Raatikainen I Tmi
Nahkatehtaantie 10 37830 VIIALA
Puhelin: 03 5435180
Telefax: 03 5435180
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: Raatikainen

Viesti Kirjoittaja PM »

Mauri H. kirjoitti:Nahkatehtaantie 10 37830 VIIALA
Samalla kannattanee poiketa Venetmäellä. :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Vielä vesivehkeestä

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Heip!

Kun on kova päinen, niin on :wink:

Onko jollakulla teoriatietoa siitä, miten vesicooleri ja ilmavastaava suhtautuvat toisiinsa jäähdytystehon osalta? Ts. kuinka paljon pienemmällä coolerilla selviää, jos lämpöä siirrellään nesteen välityksellä?

Jos ei löydy sen virallisempaa teoriatietoa, niin entäs mutua?
Terveisin
Tero
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Millä tuota vesicooleria muuten jäähdytetään,... vedellä vissiin mutta eikö siihen pitäis olla syyläri sitä varte ja joku "pumppu" joka kierrättää sitä jäähdtysnestettä? Vai jähtyykö se samalla vedellä kun mylly, eli alimmillaan n.100C?
So long and thanks for all the fish
Avatar
Turbo-S
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 14.10.2004 17:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Turbo-S »

Raatikaiselta on tulossa vielä tehokkaampia coolereita vähän ajan päästä mutta ne ovat vielä testin alla...kehitys menee koko ajan eteenpäin vaikka coolereita on Raatikainen tehnyt jo vuodesta 1984 ja niihin aikoihin ei kukaan vielä tehnyt coolereita (mittojen mukaan) koko pohjoismaissa.

Tässä olisi Raatikaisen Ilpon kännykkänumero mistä hänet saa parhaiten kiinni : 0400 235516
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Heikki H. kirjoitti:Millä tuota vesicooleria muuten jäähdytetään,... vedellä vissiin mutta eikö siihen pitäis olla syyläri sitä varte ja joku "pumppu" joka kierrättää sitä jäähdtysnestettä? Vai jähtyykö se samalla vedellä kun mylly, eli alimmillaan n.100C?
ainakin Celican vesicoolerissa kiersi omassa piirissä sähköpumpulla. vesi on paljon parempi jäähdyttään tai sitten moottorit olisivat vieläkin ilmajäähdytteisiä :D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tutkimuksen kohde

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tutkiskelen mahdollisuutta laittaa koneen päälle sellainen lämmönvaihdin (periaatteessa laatikkoon pakattu lämppärin kenno), josta vietäisiin vesiletkut keulalla olevalle omalle syylarille. Turbon paine menisi tietysti tuon lämmönvaihtimen läpi.

Etuja systeemillä:

- pienempi (ohuempi) kenno keulalle
- lämpö siirtyy ohuita vesiletkuja pitkin paksujen paineputkien sijaan
- hyvä jäähdytysteho
- pieni vastus lämmönvaihtimessa, vapaa virtaus
- kaverit kateellisia :lol:

Haittoja:

- monimutkaisempi, vaatii nuo kaksi kennoa ja vesipumpun, ehkä vielä paisuntasäiliönkin
- kaverit haukkuu ropellipääksi :wink:
Terveisin
Tero
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Vesikuulereista löytyy jonkin verran juttua netistä, mm Australialaisella Autospeed-sivustolla.

http://www.autospeed.com/cms/A_0090/article.html
VieläBMW
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 15.08.2004 14:40
Paikkakunta: E-pohojammaa

Viesti Kirjoittaja VieläBMW »

Palijoko tuollaases "perinteeses" kennokuuleris ilikkä ilimajäährytteeses on virtausvastusta? Poikiiko se jonkinnäkööstä "turboviivettä" jota olis maharollista pienentää jollaki vesitoimisella kuulerilla?

-Juice-
2.3-16
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Välijäähdytin Sprinteristä tai miksei vaikka Pajerosta

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

flosse kirjoitti:Terve!

Millainen välijäähdytin on Sprinter 312:ssa? Sellaiset eivät tuolla Fustissa olisi kovin pahan hintaisia...
kyllä ainaki tuossa meidän ralliporukan 312d rintterissä on kokokeulan (60-70cm)levyinen ja noin 35-40cm korkea cuuleri... ja alkuperäsen näkönen on...
ei sellaisenaan ainakaan 124sen keulille mahdu...
Vastaa Viestiin