Välijäähdytin Sprinteristä tai miksei vaikka Pajerosta
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Välijäähdytin Sprinteristä tai miksei vaikka Pajerosta
Terve!
Millainen välijäähdytin on Sprinter 312:ssa? Sellaiset eivät tuolla Fustissa olisi kovin pahan hintaisia...
Millainen välijäähdytin on Sprinter 312:ssa? Sellaiset eivät tuolla Fustissa olisi kovin pahan hintaisia...
Viimeksi muokannut dieselflosse, Ti 19.10.2004 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin
Tero
Tero
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuossa on kuva Viton coolerista, 'jorma' varmaa tietää paljonko se todistetusti kestää painetta. Tehdas lykkää siitä 0,85 läpi, joten kaippa se kestää tarpeeksi.flosse kirjoitti:Ilmankos on edullinen...Kaurmi kirjoitti:On melko pieni ja tehottoman näköinen ja muovi päädyillä
Onko kenelläkään tietoa 'vetisistä' välijäähdytinratkaisuista? Millainen on Pajeron cooleri tai Subarun, onko nestejäähdytteisiä malleja missään käytössä?
Löytyykö linkkejä kuviin?

...mutta oikeat coolerit tehdää Raatikaisella

P.S Muovikanisterin korkki räjähtää 2:lla kilolla palasiksi

Lisää tietoa: www.skg.fi
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Raatikainen
Tuo Raatikainen vilahtelee vähän välissä näissä cooleriasioissa, joten kerrataanpa vielä yhteystiedot?veskola kirjoitti:
...mutta oikeat coolerit tehdää Raatikaisella
Terveisin
Tero
Tero
Re: Raatikainen
Erikoishitsaus - Jäähdytinhuolto Raatikainen I Tmiflosse kirjoitti:Tuo Raatikainen vilahtelee vähän välissä näissä cooleriasioissa, joten kerrataanpa vielä yhteystiedot?veskola kirjoitti:
...mutta oikeat coolerit tehdää Raatikaisella
Nahkatehtaantie 10 37830 VIIALA
Puhelin: 03 5435180
Telefax: 03 5435180
Re: Raatikainen
Samalla kannattanee poiketa Venetmäellä.Mauri H. kirjoitti:Nahkatehtaantie 10 37830 VIIALA

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vielä vesivehkeestä
Heip!
Kun on kova päinen, niin on
Onko jollakulla teoriatietoa siitä, miten vesicooleri ja ilmavastaava suhtautuvat toisiinsa jäähdytystehon osalta? Ts. kuinka paljon pienemmällä coolerilla selviää, jos lämpöä siirrellään nesteen välityksellä?
Jos ei löydy sen virallisempaa teoriatietoa, niin entäs mutua?
Kun on kova päinen, niin on

Onko jollakulla teoriatietoa siitä, miten vesicooleri ja ilmavastaava suhtautuvat toisiinsa jäähdytystehon osalta? Ts. kuinka paljon pienemmällä coolerilla selviää, jos lämpöä siirrellään nesteen välityksellä?
Jos ei löydy sen virallisempaa teoriatietoa, niin entäs mutua?
Terveisin
Tero
Tero
Raatikaiselta on tulossa vielä tehokkaampia coolereita vähän ajan päästä mutta ne ovat vielä testin alla...kehitys menee koko ajan eteenpäin vaikka coolereita on Raatikainen tehnyt jo vuodesta 1984 ja niihin aikoihin ei kukaan vielä tehnyt coolereita (mittojen mukaan) koko pohjoismaissa.
Tässä olisi Raatikaisen Ilpon kännykkänumero mistä hänet saa parhaiten kiinni : 0400 235516
Tässä olisi Raatikaisen Ilpon kännykkänumero mistä hänet saa parhaiten kiinni : 0400 235516
ainakin Celican vesicoolerissa kiersi omassa piirissä sähköpumpulla. vesi on paljon parempi jäähdyttään tai sitten moottorit olisivat vieläkin ilmajäähdytteisiäHeikki H. kirjoitti:Millä tuota vesicooleria muuten jäähdytetään,... vedellä vissiin mutta eikö siihen pitäis olla syyläri sitä varte ja joku "pumppu" joka kierrättää sitä jäähdtysnestettä? Vai jähtyykö se samalla vedellä kun mylly, eli alimmillaan n.100C?

1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tutkimuksen kohde
Tutkiskelen mahdollisuutta laittaa koneen päälle sellainen lämmönvaihdin (periaatteessa laatikkoon pakattu lämppärin kenno), josta vietäisiin vesiletkut keulalla olevalle omalle syylarille. Turbon paine menisi tietysti tuon lämmönvaihtimen läpi.
Etuja systeemillä:
- pienempi (ohuempi) kenno keulalle
- lämpö siirtyy ohuita vesiletkuja pitkin paksujen paineputkien sijaan
- hyvä jäähdytysteho
- pieni vastus lämmönvaihtimessa, vapaa virtaus
- kaverit kateellisia
Haittoja:
- monimutkaisempi, vaatii nuo kaksi kennoa ja vesipumpun, ehkä vielä paisuntasäiliönkin
- kaverit haukkuu ropellipääksi
Etuja systeemillä:
- pienempi (ohuempi) kenno keulalle
- lämpö siirtyy ohuita vesiletkuja pitkin paksujen paineputkien sijaan
- hyvä jäähdytysteho
- pieni vastus lämmönvaihtimessa, vapaa virtaus
- kaverit kateellisia

Haittoja:
- monimutkaisempi, vaatii nuo kaksi kennoa ja vesipumpun, ehkä vielä paisuntasäiliönkin
- kaverit haukkuu ropellipääksi

Terveisin
Tero
Tero
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Vesikuulereista löytyy jonkin verran juttua netistä, mm Australialaisella Autospeed-sivustolla.
http://www.autospeed.com/cms/A_0090/article.html
http://www.autospeed.com/cms/A_0090/article.html
Re: Välijäähdytin Sprinteristä tai miksei vaikka Pajerosta
kyllä ainaki tuossa meidän ralliporukan 312d rintterissä on kokokeulan (60-70cm)levyinen ja noin 35-40cm korkea cuuleri... ja alkuperäsen näkönen on...flosse kirjoitti:Terve!
Millainen välijäähdytin on Sprinter 312:ssa? Sellaiset eivät tuolla Fustissa olisi kovin pahan hintaisia...
ei sellaisenaan ainakaan 124sen keulille mahdu...