Kierroslukumittari

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 28.02.2004 02:52
Paikkakunta: Savonlinna

Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja ola »

Kierroslukumittari on näyttänyt muutaman päivän ajan väärin. Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500. Muuten näyttäs toimivan, nousee ja laskee eikä heilahtele miten sattuun. Mistä kannattaa vikaa lähteä etsimään? Auto W124 250 TD automaatti -88.
-------------------------------------------------
MB W124 250 TD aut. -88
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Oletko vaihtanut esim: Isommat renkaat?
Tai sitten kannattaa katsastaa ylijännitesuojan sulake.(Sijaitsee akun takana) Releen näköinen missä sulake päällä.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Re: Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Jani »

ola kirjoitti:Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500.
epk kirjoitti:emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Suuremmilla pyörillä auto kulkee samoilla kierroksilla kovempaa.
Eli jos nopeus on sama, kierrokset on pienemmät :roll:

Olikohan taas vaikeasti selitetty :oops:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Re: Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Antti N »

Jani kirjoitti:
ola kirjoitti:Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500.
epk kirjoitti:emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Suuremmilla pyörillä auto kulkee samoilla kierroksilla kovempaa.
Eli jos nopeus on sama, kierrokset on pienemmät :roll:

Olikohan taas vaikeasti selitetty :oops:
¨


En nyt tiedä mutta jos nopeusmittarin anturi on vaihteistossa niin eihän se nopeus/kierrosluku suhde pitäs muuttua miksikään jos vaihetaan suurempaa rengasta... Auton todellinen nopeus kylläkin muuttuu.
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Re: Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Antti N kirjoitti:
Jani kirjoitti:
ola kirjoitti:Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500.
epk kirjoitti:emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Suuremmilla pyörillä auto kulkee samoilla kierroksilla kovempaa.
Eli jos nopeus on sama, kierrokset on pienemmät :roll:

Olikohan taas vaikeasti selitetty :oops:
¨


En nyt tiedä mutta jos nopeusmittarin anturi on vaihteistossa niin eihän se nopeus/kierrosluku suhde pitäs muuttua miksikään jos vaihetaan suurempaa rengasta... Auton todellinen nopeus kylläkin muuttuu.
:roll: No kyllä se muuttuu!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Re: Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Antti N »

Kimmo L kirjoitti:
Antti N kirjoitti:
Jani kirjoitti:
ola kirjoitti:Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500.
epk kirjoitti:emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Suuremmilla pyörillä auto kulkee samoilla kierroksilla kovempaa.
Eli jos nopeus on sama, kierrokset on pienemmät :roll:

Olikohan taas vaikeasti selitetty :oops:
¨


En nyt tiedä mutta jos nopeusmittarin anturi on vaihteistossa niin eihän se nopeus/kierrosluku suhde pitäs muuttua miksikään jos vaihetaan suurempaa rengasta... Auton todellinen nopeus kylläkin muuttuu.
:roll: No kyllä se muuttuu!
No nyt ei mahu minun päähän... mitenkä niin?? Siis kyllähän sulla nyt kardaani pyörii aina samaa nopeutta tietyllä kierrosluvulla ja välityssuhteella oli rengas mikä vaan. Eriasia on sitten auton TODELLINEN nopeus.
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Antti N kirjoitti:No nyt ei mahu minun päähän... mitenkä niin?? Siis kyllähän sulla nyt kardaani pyörii aina samaa nopeutta tietyllä kierrosluvulla ja välityssuhteella oli rengas mikä vaan. Eriasia on sitten auton TODELLINEN nopeus.
Itsekin olen tuota mieltä, jos kyseessä on manuaali. Tuossahan kaikki kampe moottorista perään on yhtä puuta, eli välityssuhde moottorin ja kardaanin välillä ei muutu, oli rengas minkäkokoinen tahansa. Mutta miten on automaatissa? Jos turbiinissa ei ole lukkoa voiko isommista renkaista johtuen olla vähän eri määrä luistoa, joka taas saattaisi vaikuttaakin asiaan? 500 rpm on kuitenkin paljon – hmm?

t.
Manuaalimies 8)
E500 – 211.070
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Nop minkähän matkan se isompi rengas kulkee? Tottakai se vaihdelaatikko ja kardaani pyörii,mutta rengaat vaikuttaa! :roll:
Viimeksi muokannut kimmo l, Ke 20.10.2004 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Re: Kierroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Antti N »

Roisto kirjoitti:
Antti N kirjoitti:No nyt ei mahu minun päähän... mitenkä niin?? Siis kyllähän sulla nyt kardaani pyörii aina samaa nopeutta tietyllä kierrosluvulla ja välityssuhteella oli rengas mikä vaan. Eriasia on sitten auton TODELLINEN nopeus.
Itsekin olen tuota mieltä, jos kyseessä on manuaali. Tuossahan kaikki kampe moottorista perään on yhtä puuta, eli välityssuhde moottorin ja kardaanin välillä ei muutu, oli rengas minkäkokoinen tahansa. Mutta miten on automaatissa? Jos turbiinissa ei ole lukkoa voiko isommista renkaista johtuen olla vähän eri määrä luistoa, joka taas saattaisi vaikuttaakin asiaan? 500 rpm on kuitenkin paljon – hmm?

t.
Manuaalimies 8)
Samoin manuaalimies mutta samalla autoinsinööri opiskelija niin jotain ainakin luulen tietäväni :roll: Siis kyllähän se nopeus/kierrosluku suhde on vakio jos nopeus otetaan vaihteistosta... ja tässä asiaa miettineenä myös jos otetaan etupyörästä. Mutta tällöin etu ja takarenkaan täytyy olla samankokoiset.
MUTTA jos tätä nopeutta mitataan esim maantienäyttöjen lukemista niin tietysti sen kierrosluku/nopeus suhde ei ole vakio rengaskoon muuttuessa.
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Mistähän se mittarivirhe johtuu , kun laittaa isommat / pienemmät renkaat!
:wink: Vaihdelaatikosta? Heh..
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kimmo L kirjoitti:Nop minkähän matkan se isompi rengas kulkee? Tottakai se vaihdelaatikko ja kardaani pyörii,mutta rengaat vaikuttaa! :roll:
Kyllähän nopeusmittarin neula nousee samassa suhteessa kiekkamittariin nähden vaikkei olisi renkaita ollenkaan.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Viesti Kirjoittaja Antti N »

Kimmo L kirjoitti:Nop minkähän matkan se isompi rengas kulkee? Tottakai se vaihdelaatikko ja kardaani pyörii,mutta rengaat vaikuttaa! :roll:
No edelleen ymmärtääkseni nopeus mitataan vaihteistosta. Ja et sinä sille anturille kerro erikseen mitkä nakit sullon alla. Se on kalibroitu esim w124 mersuissa varmaan 195/65/15 koolle. Jos laitat 205/65/15 niin varmasti kierrosluku laskee mutta samalla laskee nopeusmittarin näyttämä. MUTTA se tienvarsi nopeusmittarin näyttämä nousee.
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Viesti Kirjoittaja Antti N »

Kimmo L kirjoitti:Mistähän se mittarivirhe johtuu , kun laittaa isommat / pienemmät renkaat!
:wink: Vaihdelaatikosta? Heh..
No tietysti jos autossa nopeus mitataan vaikka GPS järjestelmän avulla niin sillon muuttuu kierrosluku/rpm suhde rengaskoon vaihtuessa. Koska se järjestelmä osaa mitata auton todellisen etenemisnopeuden maahan nähden.
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eli seuraava kysymys on, miten ola tuon 100 km/h mittasi. Jos katsoi auton omasta mittarista, niin jossain on häikkää, jos taas GPS:stä tahi tienvieren taulusta, niin kierroslukumittarin ero erikokoisilla renkailla on ymmärrettävää. Oma oletukseni oli vaihtoehto yksi. Sori, jos aiheutin häiriötä. :oops:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Onhan se yksinkertaisesti niin että renkaan koko ei vaikuta kierroslukumittarin näyttämän oikeellisuuteen mitenkään.

Dieselissä ainakin kierroslukutieto luetaan vauhtipyörältä joka on pultattu kampiakseliin kiinni, eli siis vaikka renkaina olisi kottikärryn pyörät, näyttää se mittari tasan tarkkaan oikein moottorin pyörintänopeuden. Nopeusmittari sitten taas näyttää omiaan.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin?
Kysymys oli rmp.mittarista , mutta heitin kysymyksen oliko renkaita vaihdettu?
Josta alkoi juupas,eipäs... väittely. :oops:

Mietitään uudestaan vaikuttaako vai ei Kumpi mittari on muuttunut?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
ola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 28.02.2004 02:52
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ola »

Kimmo L kirjoitti:Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin?
Kysymys oli rmp.mittarista , mutta heitin kysymyksen oliko renkaita vaihdettu?
Josta alkoi juupas,eipäs... väittely. :oops:

Mietitään uudestaan vaikuttaako vai ei Kumpi mittari on muuttunut?
Joo jatketaan aiheesta eli olen vaihtanut talvirenkaat alle mutta koko on sama, ainoastaan leveys eri. 195/65/15 eli mersun vakiokoko. Siitä ei kierroslukumittarin temppuilu johdu, sitä paitsi näyttää nyt siltä että välillä näyttää satasen nopeudessa 3000 kierrosta niin kuin pitää, ja välillä vain 2500. En oo tutkinu vielä mitään, joku ehdotti jotain relettä, täytyy tsekata kun ehtii..
-------------------------------------------------
MB W124 250 TD aut. -88
Vastaa Viestiin