Kierroslukumittari
Kierroslukumittari
Kierroslukumittari on näyttänyt muutaman päivän ajan väärin. Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500. Muuten näyttäs toimivan, nousee ja laskee eikä heilahtele miten sattuun. Mistä kannattaa vikaa lähteä etsimään? Auto W124 250 TD automaatti -88.
-------------------------------------------------
MB W124 250 TD aut. -88
MB W124 250 TD aut. -88
Re: Kierroslukumittari
ola kirjoitti:Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500.
Suuremmilla pyörillä auto kulkee samoilla kierroksilla kovempaa.epk kirjoitti:emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Eli jos nopeus on sama, kierrokset on pienemmät

Olikohan taas vaikeasti selitetty

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Re: Kierroslukumittari
¨Jani kirjoitti:ola kirjoitti:Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500.Suuremmilla pyörillä auto kulkee samoilla kierroksilla kovempaa.epk kirjoitti:emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Eli jos nopeus on sama, kierrokset on pienemmät![]()
Olikohan taas vaikeasti selitetty
En nyt tiedä mutta jos nopeusmittarin anturi on vaihteistossa niin eihän se nopeus/kierrosluku suhde pitäs muuttua miksikään jos vaihetaan suurempaa rengasta... Auton todellinen nopeus kylläkin muuttuu.
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Re: Kierroslukumittari
Antti N kirjoitti:¨Jani kirjoitti:ola kirjoitti:Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500.Suuremmilla pyörillä auto kulkee samoilla kierroksilla kovempaa.epk kirjoitti:emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Eli jos nopeus on sama, kierrokset on pienemmät![]()
Olikohan taas vaikeasti selitetty
En nyt tiedä mutta jos nopeusmittarin anturi on vaihteistossa niin eihän se nopeus/kierrosluku suhde pitäs muuttua miksikään jos vaihetaan suurempaa rengasta... Auton todellinen nopeus kylläkin muuttuu.


Hyvät on perät.......
Auti
Re: Kierroslukumittari
No nyt ei mahu minun päähän... mitenkä niin?? Siis kyllähän sulla nyt kardaani pyörii aina samaa nopeutta tietyllä kierrosluvulla ja välityssuhteella oli rengas mikä vaan. Eriasia on sitten auton TODELLINEN nopeus.Kimmo L kirjoitti:Antti N kirjoitti:¨Jani kirjoitti:ola kirjoitti:Ennen näytti n.3000 kun ajoi 100 km/h, nyt näyttää samassa nopeudessa 2500.Suuremmilla pyörillä auto kulkee samoilla kierroksilla kovempaa.epk kirjoitti:emmää mistää mittää tierä, mutta jos anturi ottaa tiedot vauhtipyörältä, niin miten kumpan erikokoisuus voi vaikuttaa ??
Eli jos nopeus on sama, kierrokset on pienemmät![]()
Olikohan taas vaikeasti selitetty
En nyt tiedä mutta jos nopeusmittarin anturi on vaihteistossa niin eihän se nopeus/kierrosluku suhde pitäs muuttua miksikään jos vaihetaan suurempaa rengasta... Auton todellinen nopeus kylläkin muuttuu.No kyllä se muuttuu!
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Re: Kierroslukumittari
Itsekin olen tuota mieltä, jos kyseessä on manuaali. Tuossahan kaikki kampe moottorista perään on yhtä puuta, eli välityssuhde moottorin ja kardaanin välillä ei muutu, oli rengas minkäkokoinen tahansa. Mutta miten on automaatissa? Jos turbiinissa ei ole lukkoa voiko isommista renkaista johtuen olla vähän eri määrä luistoa, joka taas saattaisi vaikuttaakin asiaan? 500 rpm on kuitenkin paljon – hmm?Antti N kirjoitti:No nyt ei mahu minun päähän... mitenkä niin?? Siis kyllähän sulla nyt kardaani pyörii aina samaa nopeutta tietyllä kierrosluvulla ja välityssuhteella oli rengas mikä vaan. Eriasia on sitten auton TODELLINEN nopeus.
t.
Manuaalimies

E500 – 211.070
Nop minkähän matkan se isompi rengas kulkee? Tottakai se vaihdelaatikko ja kardaani pyörii,mutta rengaat vaikuttaa! 

Viimeksi muokannut kimmo l, Ke 20.10.2004 09:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hyvät on perät.......
Auti
Re: Kierroslukumittari
Samoin manuaalimies mutta samalla autoinsinööri opiskelija niin jotain ainakin luulen tietäväniRoisto kirjoitti:Itsekin olen tuota mieltä, jos kyseessä on manuaali. Tuossahan kaikki kampe moottorista perään on yhtä puuta, eli välityssuhde moottorin ja kardaanin välillä ei muutu, oli rengas minkäkokoinen tahansa. Mutta miten on automaatissa? Jos turbiinissa ei ole lukkoa voiko isommista renkaista johtuen olla vähän eri määrä luistoa, joka taas saattaisi vaikuttaakin asiaan? 500 rpm on kuitenkin paljon – hmm?Antti N kirjoitti:No nyt ei mahu minun päähän... mitenkä niin?? Siis kyllähän sulla nyt kardaani pyörii aina samaa nopeutta tietyllä kierrosluvulla ja välityssuhteella oli rengas mikä vaan. Eriasia on sitten auton TODELLINEN nopeus.
t.
Manuaalimies

MUTTA jos tätä nopeutta mitataan esim maantienäyttöjen lukemista niin tietysti sen kierrosluku/nopeus suhde ei ole vakio rengaskoon muuttuessa.
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Kyllähän nopeusmittarin neula nousee samassa suhteessa kiekkamittariin nähden vaikkei olisi renkaita ollenkaan.Kimmo L kirjoitti:Nop minkähän matkan se isompi rengas kulkee? Tottakai se vaihdelaatikko ja kardaani pyörii,mutta rengaat vaikuttaa!
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
No edelleen ymmärtääkseni nopeus mitataan vaihteistosta. Ja et sinä sille anturille kerro erikseen mitkä nakit sullon alla. Se on kalibroitu esim w124 mersuissa varmaan 195/65/15 koolle. Jos laitat 205/65/15 niin varmasti kierrosluku laskee mutta samalla laskee nopeusmittarin näyttämä. MUTTA se tienvarsi nopeusmittarin näyttämä nousee.Kimmo L kirjoitti:Nop minkähän matkan se isompi rengas kulkee? Tottakai se vaihdelaatikko ja kardaani pyörii,mutta rengaat vaikuttaa!
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
No tietysti jos autossa nopeus mitataan vaikka GPS järjestelmän avulla niin sillon muuttuu kierrosluku/rpm suhde rengaskoon vaihtuessa. Koska se järjestelmä osaa mitata auton todellisen etenemisnopeuden maahan nähden.Kimmo L kirjoitti:Mistähän se mittarivirhe johtuu , kun laittaa isommat / pienemmät renkaat!
Vaihdelaatikosta? Heh..
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Eli seuraava kysymys on, miten ola tuon 100 km/h mittasi. Jos katsoi auton omasta mittarista, niin jossain on häikkää, jos taas GPS:stä tahi tienvieren taulusta, niin kierroslukumittarin ero erikokoisilla renkailla on ymmärrettävää. Oma oletukseni oli vaihtoehto yksi. Sori, jos aiheutin häiriötä. 
t.
Risto

t.
Risto
E500 – 211.070
Onhan se yksinkertaisesti niin että renkaan koko ei vaikuta kierroslukumittarin näyttämän oikeellisuuteen mitenkään.
Dieselissä ainakin kierroslukutieto luetaan vauhtipyörältä joka on pultattu kampiakseliin kiinni, eli siis vaikka renkaina olisi kottikärryn pyörät, näyttää se mittari tasan tarkkaan oikein moottorin pyörintänopeuden. Nopeusmittari sitten taas näyttää omiaan.
Dieselissä ainakin kierroslukutieto luetaan vauhtipyörältä joka on pultattu kampiakseliin kiinni, eli siis vaikka renkaina olisi kottikärryn pyörät, näyttää se mittari tasan tarkkaan oikein moottorin pyörintänopeuden. Nopeusmittari sitten taas näyttää omiaan.
Joo jatketaan aiheesta eli olen vaihtanut talvirenkaat alle mutta koko on sama, ainoastaan leveys eri. 195/65/15 eli mersun vakiokoko. Siitä ei kierroslukumittarin temppuilu johdu, sitä paitsi näyttää nyt siltä että välillä näyttää satasen nopeudessa 3000 kierrosta niin kuin pitää, ja välillä vain 2500. En oo tutkinu vielä mitään, joku ehdotti jotain relettä, täytyy tsekata kun ehtii..Kimmo L kirjoitti:Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin?
Kysymys oli rmp.mittarista , mutta heitin kysymyksen oliko renkaita vaihdettu?
Josta alkoi juupas,eipäs... väittely.![]()
Mietitään uudestaan vaikuttaako vai ei Kumpi mittari on muuttunut?
-------------------------------------------------
MB W124 250 TD aut. -88
MB W124 250 TD aut. -88