Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 983
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja Heavy »

pera8x kirjoitti:palaan nyt vielä tähän vääntöaiheeseen. niin tarkottiko toi nyt, että jos ajatuksena on vaikka auton dieselöinti, niin koskeekos toi vääntömomentin nousu rajoitus, nyt sitten kyseisen mallin TEHOKKAINTA moottoria? vai vääntävintä moottoria?

että jos haluan perus 123:seen laittaa CDI motin, niin mitä siinä sitten voi käyttää vertailumallina? 270CDI:n tehonen moottori tosta kopasta löytyy, mutta 270:n vääntöjä ei löydy. onko tuollanen sitten jatkossa mahdotonta?

kauheen sekavasti kirjotin. toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkotin.
Käytännössä ei voi laittaa koska vääntö nousee liikaa. Tuo on pahin muutos tässä uudessa esityksessä tuo väännön rajoittaminen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
jaketinx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 11.05.2012 13:25
Paikkakunta: Myrskylä

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja jaketinx »

Tarkottasko tää sitä että w124 bensa moniventtiilit sais ahdettua laillisesti normaalilla muutoskatsastus hinnalla? :D
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja tomant »

jaketinx kirjoitti:Tarkottasko tää sitä että w124 bensa moniventtiilit sais ahdettua laillisesti normaalilla muutoskatsastus hinnalla? :D
Saa, jos ne ovat mallisarjan tehokkaimmat ja niiden tehonlisäys on korkeintaan 20%.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Koskinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 18.02.2014 19:36

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Mites sitten w201 koppaiset? Saakos nyt niihin enää laittaa 606:sta, kun ei kai 190 ole tehty millään koneella missä vääntö riittäisi turbo 606:selle? Vääntöhän ei taida riittää turbo 605:sellekaan?
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja tomant »

Koskinen kirjoitti:Mites sitten w201 koppaiset? Saakos nyt niihin enää laittaa 606:sta, kun ei kai 190 ole tehty millään koneella missä vääntö riittäisi turbo 606:selle? Vääntöhän ei taida riittää turbo 605:sellekaan?
Taitaa juuri ja juuri riittää tuolle 605 turbolle, jossa wikipedian mukaan 280 Nm. W201 vääntävin on 190E 2.5-16, jossa 235 Nm ja 1,2 x 235 = 282 Nm. Tuossa 606 turbossa on jo liikaa vääntöä 20% rajaan.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jaketinx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 11.05.2012 13:25
Paikkakunta: Myrskylä

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja jaketinx »

Toivottavasti tuo väännön rajaaminen nyt nostettais tai jätettäis vaikka kokonaan pois :)
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja tomant »

jaketinx kirjoitti:Toivottavasti tuo väännön rajaaminen nyt nostettais tai jätettäis vaikka kokonaan pois :)
Vielä ehtii laittaa lausunnon Trafille asiasta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kannattaa laittaa lausuntoa trafille. mitä enemmän ihmiset mainittee samasta asiasta, todennäkösempää että ottavat asian vakavissaan.

ittekkin laitoin tuosta autojen dieselöinnistä palautetta. lähinnä siitä mainittin, että joidenkin mallien kohdalla diiselöinti on lähes mahdotonta. itte virittelyihin en ottanut kantaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
konstappi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ti 24.07.2012 11:02

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja konstappi »

Onko tästä kuulunut mitään uutta? Ymmärsinkö nyt kuitenkin oikein että w124:sen saisi tämän muutoksen jälkeenkin leimattua esim. om606 turbokoneelle jos käyttää vertailukohteena vaikkapa E320:stä. E320:ssä on vääntöä vakiona 310Nm ja om606:sessa 330Nm , joten tämähän pysyisi vielä sallitun +20% sisällä? E320:sen alustaosaakin löytäisi vielä helposti eikä niissä taida kovin suuria eroja ollakkaan jos esim E300:seen vertaa.
racer123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 562
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Hoplaa.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... uttamiseen" onclick="window.open(this.href);return false;
Tähdelliset: S211 E270CDI, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D x2, W123 220D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vääntöraja on nyt jätetty pois, ts. dieseleitäkin saa ahtaa ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja JSJ »

http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... aarays.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Onkohan jotain helppoa tapaa tarkistaa kuuluuko auto Euro 3 luokkaan vai ei? Tuolla toisessa ketjussa mainittu CLK 430 -99 esimerkkinä, kaiken järjen mukaan se kuuluu jo euro 3 luokkaan joten sitä ei sitten saa ahtaa?
euro.jpg
Euro 3: Käytössä alkaen 1/1997.

Ja mitähän mersuja nyt sitten saa muuttaa oikein urakalla. Voisi kuvitella, että esim W140 korinen olisi luokituksesta vapaa, mutta miten sitten vaikka väyrynen 95-02, koskeekohan alkupään autoja tämä asia?
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

No aatteleppa miten vanhoilla säännöillä oli vaikkapa w124:n viritys. Sitäkin on tehty 84-95 tjsp. Konttorilta ainakin selviää oman auton päästöluokka.
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä ainakin alkupään väyrysiä saa nyt rakennella rauhassa. voipi olla, että myös loppupäänkin väykkiä saa rakennella, jos on mennyt koko korimalli samalla päästönormilla. tai olisko faceliftin myötä sitten muuttunut euro3:een. no, konttorilta ainakin selviää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2474
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Eipä taida "helposti" saada mistään selville tuota asiaa. Meinasin, jos sen saisi selville, vaikka tuosta tyyppihyväksyntänumerosta jotenkin.

Jossain ulkomaisissa rekisteriotteissa lukee tuo päästöluokka suoraan, mutta suomalaisessa ei kyllä lue taas mitään:
euro_1.jpg
Mutta, esimerkiksi S500 -99 autosta kattelin tuota E-yhtäpitävyystodistusta (1997 annettu.)

Päästöt on mitattu (testverfahren "testimenetelmällä"): III 96/69, eli tuon taulukon mukaan olisi euro2, mutta mitähän tuo "III" tuossa tarkoittaa, vähän viittaisi ehkä Euro 3:een :?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1606
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Trafi pyytää lausuntoa auton rakenteen muuttamista

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Tuo III 96/69 on kyllä euro2 omaan autoon euro luokan kösyin maahan tuojalta ja se oli juurikin tuo III 96/69 ja euro2.
Vastaa Viestiin