w210 E200 & omituiset äänet konehuoneesta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa

w210 E200 & omituiset äänet konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja Scourge »

Terppa,

Elikkäs tuli tollanen väyrynen ostettua noin kuukaus sitten.
Jo koe-ajolla kuulostelin outoa ääntä, joka kuulosti siltä kun "puhaltaisi pulloon".

Ajattelin että se johtuu varmaan jostain hihnasta tms, enkä ole asialla "akuutisti" päätäni sen jälkeen vaivannut.
Noh, moniurahihna + kiristin + rulla tuli vaihdettua, eikä ääni ole lähtenyt pois.

Tuossa sitten jossain vaiheessa huomasin myös sellaisen asian, että jäähdytysnesteet on aika vähissä. (lisätty)
Myös pari kertaa olen huomannut parkissa, että syylarin "alempi letku" liikkuu / pitää pientä ääntä sillon tällöin.

Onko muuten ihan normaalia että lämpimällä koneella pystyy auton käynnissä ollessa helposti puristelemaan molempia syylareilta tulevia letkuja? Mun mielikuvan mukaan niissä pitäs olla aika paljon nestettä / painetta sisällä mutta nää ei tunnu siltä..

Voiskohan olla että esim. termostaatti tai joku olis jumissa jossain, mistä syystä neste ei kunnolla pääsisi kiertämään, ja ehkä aiheuttais tollasen äänen?

Muitakin teorioita saa esittää..
:)
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies

Re: w210 E200 & omituiset äänet konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Scourge kirjoitti:Terppa,

Jo koe-ajolla kuulostelin outoa ääntä, joka kuulosti siltä kun "puhaltaisi pulloon".

Ajattelin että se johtuu varmaan jostain hihnasta tms, enkä ole asialla "akuutisti" päätäni sen jälkeen vaivannut.
Noh, moniurahihna + kiristin + rulla tuli vaihdettua, eikä ääni ole lähtenyt pois.

Tuossa sitten jossain vaiheessa huomasin myös sellaisen asian, että jäähdytysnesteet on aika vähissä. (lisätty)
Myös pari kertaa olen huomannut parkissa, että syylarin "alempi letku" liikkuu / pitää pientä ääntä sillon tällöin.

Onko muuten ihan normaalia että lämpimällä koneella pystyy auton käynnissä ollessa helposti puristelemaan molempia syylareilta tulevia letkuja? Mun mielikuvan mukaan niissä pitäs olla aika paljon nestettä / painetta sisällä mutta nää ei tunnu siltä..

Voiskohan olla että esim. termostaatti tai joku olis jumissa jossain, mistä syystä neste ei kunnolla pääsisi kiertämään, ja ehkä aiheuttais tollasen äänen?

Ei ihan taaskaan ihan helppoa, mutta tarkista:
onko se syyläri kunnolla paikoilaan, ja että ne kaikki muovi ja kumi osat on myös sielä syylärin alapäässa + tuulettimen muovisuojus => ajattelin saattavan aiheuttaa "huilumaista" ääntä tuulettimen pyöriessä?

Siitä M111 nesteiden katoamisesta löytyy täältäkin juttua jonkin verran mutta taitaa olla w202 puolella. Ensinnäkin pitäisihän siinä syttyä ruikun vähyydestä kertova merkkivalo? tai sitten se lisäämistarve on vissiin ollut vähäinen?

Voihan se ruikku pikkuhiljaa hävitä vaikka kannentiivisteesta, syyläristä (kenno tai tyhjennys venttiili), lämmittimen kennolta, vesipumpulta, letkuliittimistä, syylärin päällä olevasta nestemääränanturista (kuten minulla varmaan tekee :) , kun on ympäriltä märkänä), jokin muun propun ympäriltä? Mistähän löytyisi vuotojäkiä?

Uskaltaisin kuitenkin väittää, tuolla diagnoosilla, että ei se kansi ole, jos lämmöt on siinä 80 tiimoilla. Kyllä se keittää sitten kunnolla, kun pahvi menee 8) ja eihän se sieltä kannesta voi vuotaa, jos ei ole edes paineta? Sehän olis ihan morjes se kansipahvi? Vai olenko väärässä? nestettähän menisi ihan simona?
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

W211 320 4MATIC be -04
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Nastamuumio kirjoitti:
Scourge kirjoitti:Terppa,

Ei ihan taaskaan ihan helppoa, mutta tarkista:
onko se syyläri kunnolla paikoilaan, ja että ne kaikki muovi ja kumi osat on myös sielä syylärin alapäässa + tuulettimen muovisuojus => ajattelin saattavan aiheuttaa "huilumaista" ääntä tuulettimen pyöriessä?

Siitä M111 nesteiden katoamisesta löytyy täältäkin juttua jonkin verran mutta taitaa olla w202 puolella. Ensinnäkin pitäisihän siinä syttyä ruikun vähyydestä kertova merkkivalo? tai sitten se lisäämistarve on vissiin ollut vähäinen?

Voihan se ruikku pikkuhiljaa hävitä vaikka kannentiivisteesta, syyläristä (kenno tai tyhjennys venttiili), lämmittimen kennolta, vesipumpulta, letkuliittimistä, syylärin päällä olevasta nestemääränanturista (kuten minulla varmaan tekee :) , kun on ympäriltä märkänä), jokin muun propun ympäriltä? Mistähän löytyisi vuotojäkiä?

Uskaltaisin kuitenkin väittää, tuolla diagnoosilla, että ei se kansi ole, jos lämmöt on siinä 80 tiimoilla. Kyllä se keittää sitten kunnolla, kun pahvi menee 8) ja eihän se sieltä kannesta voi vuotaa, jos ei ole edes paineta? Sehän olis ihan morjes se kansipahvi? Vai olenko väärässä? nestettähän menisi ihan simona?

Nesteet pysyy sisällä, mitään öljy tai muitakaan vuotoja ei ole havaittavissa (enää).
Edellinen omistaja oli vaihtanut kannen tiivisteen ja tehnyt ilmeisesti siinä yhteydessä jakopääremontin samalla.

Ääni kuuluu kaikista selkeimmin 90 km/h vauhdissa, mutta snadisti kaikilla nopeuksilla...

Nestettä meni n. 1l ja paisuntasäiliö on täynnä, ei ole vajonnut nesteet ollenkaan. (Hyvä kun tuli muuten puheeks, pitääkin viedä auto talliin yöksi)

Tarkistan kuitenkin niitä muoviosia sieltä alhaalta.

Mietin et voiskohan jumissa oleva termostaatti (en ole ikinä ko. auton termaria nähnyt, joten teoriani tulee täysin toisesta autosta ja täysin eri yhteydestä) aiheuttaa ton kaltaista "vinkumis" ongelmaa?

Kai siellä nesteet kiertää ihan ok ja mä vaan "toivon liikoja mun autolta"... Onhan rouvalla kuitenkin ikää jo 19 v ja kilometrejäkin lähemmäs 300. Aika kisakiree teini kuitenkin :D

Ja joo, lämmöt ei siis ole noussut merkittävästi missään vaiheessa. Välillä on ollut enemmän kun 80-astetta, mutta ei niin paljoa että "olisi jotain vikaa".

Kiitos kuitenkin vastauksestasi :)
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kompressori vai vapari?
Utsellä toi w203 kylmänä kierrättää saaste systeemejä että kuullostaa välillä dieseliltä ja sitten että pakoputki olisi tukossa jonkin aikaa...kuitenkin kaikki ok.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies

Lievää pohdintaa sen ropellin lisäksi
Ohjaustehostin => kääntely tai ylipäätään pumpun ääni => ei oikein istu tähän
Laturi => miksei sieltä jotain voisi kuulua?
Vesipumppu => ei oikein tunnu sopivan, kun menee enemmän kalkatus ja kolina osastolle
Ilmastointi => ei pysty sanomaan mitään.
Vesikierto ylipäätään? termostaatin aukeaminen ei ole kovinkaan riippuvainen ajonopeudesta, vaan enempi lämpötilasta, letkujen lämpötilat meno ja tulo moottorille + lämppärin kennon meno ja tulo? mutta en minä tähän osaisi muuta vikinää yhdistää, kuin puhaltimen moottorin nopeuden. Mutta jäähtytysnestettä voi metsästää tästä kierrosta.
No! jos jotain teet tai löydät, niin kerro mitä ja mistä niin tullaan ehkä viisaammiksi muutkin.

W211 320 4MATIC be -04
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Vikaa tutkittu, mm. Youtube videon muodossa.

Kaikki "varmaksi havaitut" signaalit viittaa yhden vian osalla vesipumppuun: vinkuminen & naksutus tyhjäkäynnillä;

"joku alaletku" liikahtelee tyhjäkäynnillä, puristelemalla kyllä "ääni muuttuu". Löysin youtubesta pari videota / diagnostista vertausta:

https://www.youtube.com/watch?v=nQT4zaqs8AE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ton videon jälkeen tuli joku toinen video, missä tyyppi vaihto just vesipumppua. Oli paljon ehjempi, mut ääni kuulosti "jokseenkin samanlaiselta"

Ja mitä oon tähän mennessä omasta autostani oppinut on se, että edellinen omistaja ei ole käyttänyt rahaa sen kunnossapidon ylläpitämiseen muuta kun todellakin pakon edessä.

Toisin sanoen vesipumppua, eikä varmaan oikein mitään muutakaan, ei ole vaihdettu jakopääremontin yhteydessä.
Mielenkiinnolla odotan, mitä kaikkea muuta saa olla kohta vaihtamassa...

Viaksi siis toistaiseksi todettu / vahvistettu vesipumppu. Alkaa vaan olee vaihtoo vajaa...
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies

Minulla kyllä w202 vesipumppu piti kyllä aika messevää kolinaa mutta pirustako näiden mätänevien Mersujen kaikesta äänimaailmasta osaa sanoa.
Tässä tuttua kolinaa vesipumpusta mutta tuo hihnan vinkuna ei kuulu tähän vesipumppu osioon https://www.youtube.com/watch?v=4ABJT_mgK6Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommenteissa joitain mahdollisia vikakohteita ulkomaan elävien näkövinkkelistä..

Minulla W202:ssa ilmeisesti viskon kolketta mutta sitä vain kylmänä. Ajattelin antaa "hautua" ja vaihdan sitten joskus. Vesipumpun kolinan pystyy kyllä paikallistamaan helpohkosti mutta tuo visko on hiukan epämääräisempi, eikä kolkuta aina.

W211 320 4MATIC be -04
Scourge
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Tais olla pyörien laakerit aika tasaraha. Ne kun vaihto niin äänet katos kummasti :D
Vastaa Viestiin