Nyt kun olen hieman juonut viskiä alkuun, rupesin miettimään auton vaihtoa tai uuden ostoa. Minulla on siis tällä hetkellä kaksi väyrystä ja yksi bemari, ja ovat olleet taloudessa noin kolmisen vuotta. "Ykkösautolle" kävi silleen että kaveri törmäsi peuraan, ei mitään pahempaa mutta jouduin vaihtamaan syylärin ja kromiritilää sekä flektiä + vesipumppuya yms, muuten ei kummempia vaurioita vaikka vauhtia oli tarpeeksi.
Kakkosauto, työautoksi valittu toinen väyrynen pakuksi rekattu farkku sekään ei paha, mutta kaksipaikkanen ja ei vakkaria jota tarvitsen kun ajan pohjoiseen tai Ruotsiin, muuten joudun kuumottelemaan kameroita.
Bemari taas on oma juttunsa, sijaisauto kaikille mahdollisille käyttäjille, ja ei niin väliä koska se ei liity tähän keskusteluun muuten kuin että se on kauppakassina silloinkuin ei seiso pihalla.
Laitoin vähän aikaa sitten väyryset myyntiin, mutta lukuunottamatta muutamaa bemaria ja audia vaihdossa ei ole tarjottu mitään. Rupesinkin miettimään että jos tekisi itselleen synninpäästön ja ei välittäisi kaikista osista sekä ajasta mitä on autoihin käyttänyt ja myisi mersut hieman "lista" hintaa halvemmalla sekä ostaisi NS. maastoauto mersun eli siis joku maasturi tyyliin GLK, ML tai G tai jotain sinnepäin?

En ole varsinainen maastoauto asiantuntija paitsi että minulla on ollut lava-autoja koska ovat hyviä tavaroiden siirtelyyn.
Kysymys siis kuuluu että minkä auton ottaisi vaihdossa, tai ostaisi jos halvalla saisi? Puhutaan nyt autosta jossa saisi mahdollisesti olla neliveto, vetokoukku (MUST, ja vitusti sallittua vetopainoa), vakionopeudensäädin, 5-8 paikkainen (??), luistonesto koska akka ajaa joskus autolla, tehoa ainakin se 200hevosvoimaa että pääsee Euroopassa ajamaan rajoitusten mukaan sekä kulkisi metsässä ja kalareissuilla ilmanko että ottaa pohjasta kiinni? Katsoin ainakin joitain autoja, ja kokemuksia videoilta sekä essonbaari juttuja.
Suurta roolia pelaa vielä se että on diesel, ja mahdollisesti CDI niin pystyy ainakin itse nopeasti ja helposti huoltamaan jos tarvitsee jotain tehdä.
Omat mielipiteeni ovat seuraavat:
G sarja: todella hyvä maastossa, mutta helvetin kallis ja muuten ei kauhean hyvä esim. pitkissä reissuissa, eli enemmän tehty työautoksi ja maastoon?
GLK: tämä vielä kalliimpi ja ns. katumaasturi???
ML: tämä pisti silmään enemmän, halvan oloinen ja ainakin samat koneet kuin aikaisemmissa autoissa, CDI koneiden ongelmat paskat ja vuotavat suuttimet jne? Onko ML oikeasti hyvä kulkemaan jos esimerkiksi tietä ei ole aurattu lumesta ja siinä on lunta polviin asti, niin pääsee mökille perille?
Vielä jotain hyviä ideoita maastureista? Olen merkkiuskollinen koska yhdellä olen ajanut kahden vuoden sisään 100tkm ja toisella puolen vuoden sisään 40tkm, bemarilla taas ajettu vuoden sisään vasta 30tkm ja kohta olisi edessä alustaremppaa jälleen

Mitkä ovat ongelmat ML mersujen CDI koneissa, eli 4 litraisessa CDI koneessa? 2.7 koneen voin kuvitella koska sama on itselläni...

ps. itseasiassa kaikki lähti siitä kun ajettiin siihen helevetin peuraan ja nyt haluan auton jolla voin jyrätä elukat karjapuskurin kanssa ilmanko että käy pienintäkään jälkeä autolle