vakionopeuden säädin ja kulutus
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 372
- Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
- Viesti:
vakionopeuden säädin ja kulutus
Onko tutkittu, miten vakionopeuden säätimen käyttö vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?
Re: Näinkö?
Riippuu tietysti mihin vertaa. Jos ylämäessä cruise pyrkii pitämään tasaisen nopeuden, kun taas normaalilla kuskilla nopeus hieman tippuu, niin selvähän se on että bensaa palaa enemmän.villehurtig kirjoitti:Onko todella näin että vakionopeudensäädin lisää kulutusta? Ihmeelliseltä kuulostaa!
Onkohan muuten uusissa tempomateissa mahdollisuus jonknlaiseen economy-asentoon, joka ottaisi huomioon myös kulutuksen eri ajotilanteissa?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Periaatteessa saattaa tasaisella pudota kulutus, yleensä kyllä nousee.
Säädin ei esim. osaa ennakoida ylämäkiä.
Itse pedaalilla ohjaten kaasun annosteluliikkeet lienee pienempiä ja tarkempia
Vaikuttaahan tuohon myös laitteen herkkyys nopeuden muutoksille, ja itse laitteen toimintanopeus.
Ei se kulutus kuitenkaan litratolkulla nouse.
Esim. saapissa oli vaikutus omien kokeilujen perusteella n.0.5l/100km.
Säädin ei esim. osaa ennakoida ylämäkiä.
Itse pedaalilla ohjaten kaasun annosteluliikkeet lienee pienempiä ja tarkempia

Vaikuttaahan tuohon myös laitteen herkkyys nopeuden muutoksille, ja itse laitteen toimintanopeus.
Ei se kulutus kuitenkaan litratolkulla nouse.
Esim. saapissa oli vaikutus omien kokeilujen perusteella n.0.5l/100km.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Sen minkä kulutukset EHKÄ häviää, sen mukavuudessa voittaa.
Mikä onkaan mukavampaa huomatta, kuin että takana tulevat yleensä aina "hyytynevät" ylämäen kohdalle sattuessa.
"Heikot sortuu mäkitiellä, tempo sen kun porskuttaa"
Varuste joka pitää olla.
Mikä onkaan mukavampaa huomatta, kuin että takana tulevat yleensä aina "hyytynevät" ylämäen kohdalle sattuessa.
"Heikot sortuu mäkitiellä, tempo sen kun porskuttaa"

Varuste joka pitää olla.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
sen minkä kulutuksessa häviää sen sakoissa voittaaM.K kirjoitti:Sen minkä kulutukset EHKÄ häviää, sen mukavuudessa voittaa.
Mikä onkaan mukavampaa huomatta, kuin että takana tulevat yleensä aina "hyytynevät" ylämäen kohdalle sattuessa.
"Heikot sortuu mäkitiellä, tempo sen kun porskuttaa"![]()
Varuste joka pitää olla.

itsellä ainakin tahtoo vaivihkaa vauhti aina nousta ilman cruisea
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Niin no, automaatilla osaa ainakin olla pihi, vai mitä mietitte tästä: Olen nyt koulun takia sahannut noin 150km matkaa tuolla w210 320cdi:llä ja pohjat on tällä hetkellä 5.3l/100km. Keskinopeus 78km/h ettei mitään hyssyttelyä.
Ja jotku volkkarin tdi:tkö taloudellisia Seattien nokalla...
Ja jotku volkkarin tdi:tkö taloudellisia Seattien nokalla...
Tiedät paikan, kokeile
SLK:ssa vakionopeudensäädin lisäsi kulutusta parhaimmillaan jopa noin litran/100km..mitattuna noin 250km pituisella usein ajamallani reitillä.
Mielenkiintoista kyllä, nykyisellä autolla käy päinvastoin..eli pääsääntöisesti pääsee hiukan vähemmällä kuin ilman cruisea. Tosin kulutus on niin paljon riippuvainen ajotilanteista että sanoisin että nykyisin ei ole kulutuksessa eroa..mutta SLK:lla siis oli mielestäni selkeä ero.
Mielenkiintoista kyllä, nykyisellä autolla käy päinvastoin..eli pääsääntöisesti pääsee hiukan vähemmällä kuin ilman cruisea. Tosin kulutus on niin paljon riippuvainen ajotilanteista että sanoisin että nykyisin ei ole kulutuksessa eroa..mutta SLK:lla siis oli mielestäni selkeä ero.
SLK:ssa noita muuttujia on enemmän kuin "tavallisessa" autossa.jva kirjoitti:...Tosin kulutus on niin paljon riippuvainen ajotilanteista että sanoisin että nykyisin ei ole kulutuksessa eroa..mutta SLK:lla siis oli mielestäni selkeä ero.
1) Katto ylhäällä vai alhaalla.
2) Windblockeri paikalla vai ei.
3) Ilmastoihti päällä vai ei.
4) Vaihteisto S:llä vai W:llä.
5) Kuskin taipumus hauskanpitoon.
Näistä seuraa että tempomaatin vaikutusta SLK:ssa on itseni ollut aika hankala arvioida. Mutta se on varma, että kaupungissa katto alhaalla ja ilmastointi päällä menee enemmän kuin matka-ajossa, tavaratila maksimoituna ja ilmastoihti offilla.

Vakavasti ottaen: Kyllä tempomaatti tuntuu lisäävän kulutusta hiukan. Sekä C:ssä että SLK:ssa. Mutta jva:n mainitsema ero tuntuu niin isolta että sitä on aika vaikea allekirjoittaa.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
No, sanotaan niin että suuri ero voi hyvinkin selittyä myös sillä että ei tarvitse tehdä kuin muutama reipas täyskaasuohitus niin kulutuslukemat kasvaa hyvinkin helposti..joten sikäli ilmoittamani jopa litra/100km oli varsin "epätieteellisesti" saatu..eerola kirjoitti:
Vakavasti ottaen: Kyllä tempomaatti tuntuu lisäävän kulutusta hiukan. Sekä C:ssä että SLK:ssa. Mutta jva:n mainitsema ero tuntuu niin isolta että sitä on aika vaikea allekirjoittaa.

Mutta sitä pitäisin kuitenkin varmana että vakionopeudensäätimellä ajaen kulutus oli suurempi..ei ehkä noin paljoa, mutta suurempi kuitenkin.
Aattelepa ite: MB E 320cdi, 3.2l tilavuutta, kuus mukia, automaatti ja fyysinen koko ja paino hieman isompi kuin joku "taloudellisuusajojen ykkönen" Seat Leon.jkvi kirjoitti: Mariini; Aikas paljonhan tuo on noihin TDI:n verrattuna
Seat Leon VAG 1.9 tdi 4 mukia ja manuaaliaski. Viittä litraahan ne mainostaa sillä, tarkemmat pääsee muutaman desin alle. Eli meikä pääsee tuolla Stuttgartin hävittäjällä liki samaan kulutukseen mitä hehkutellaan jollakin 1.3l pienemmällä myllyllä ja kinnerikopalla varustetulla autolla. Eli tähän verrokkiin nähden, tdi ei ole mitään verrattuna cdi:hin.

Tiedät paikan, kokeile
Asiaa!Mariini kirjoitti:Aattelepa ite: MB E 320cdi, 3.2l tilavuutta, kuus mukia, automaatti ja fyysinen koko ja paino hieman isompi kuin joku "taloudellisuusajojen ykkönen" Seat Leon.jkvi kirjoitti: Mariini; Aikas paljonhan tuo on noihin TDI:n verrattuna
Seat Leon VAG 1.9 tdi 4 mukia ja manuaaliaski. Viittä litraahan ne mainostaa sillä, tarkemmat pääsee muutaman desin alle. Eli meikä pääsee tuolla Stuttgartin hävittäjällä liki samaan kulutukseen mitä hehkutellaan jollakin 1.3l pienemmällä myllyllä ja kinnerikopalla varustetulla autolla. Eli tähän verrokkiin nähden, tdi ei ole mitään verrattuna cdi:hin.
124.023