vakionopeuden säädin ja kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Viesti:

vakionopeuden säädin ja kulutus

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Onko tutkittu, miten vakionopeuden säätimen käyttö vaikuttaa polttoaineen kulutukseen?
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

LISÄÄ :!: :!: :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Ville H
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Su 03.10.2004 16:19
Paikkakunta: Lahti

Näinkö?

Viesti Kirjoittaja Ville H »

Onko todella näin että vakionopeudensäädin lisää kulutusta? Ihmeelliseltä kuulostaa!
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Näinkö?

Viesti Kirjoittaja Matti R »

villehurtig kirjoitti:Onko todella näin että vakionopeudensäädin lisää kulutusta? Ihmeelliseltä kuulostaa!
Riippuu tietysti mihin vertaa. Jos ylämäessä cruise pyrkii pitämään tasaisen nopeuden, kun taas normaalilla kuskilla nopeus hieman tippuu, niin selvähän se on että bensaa palaa enemmän.
Onkohan muuten uusissa tempomateissa mahdollisuus jonknlaiseen economy-asentoon, joka ottaisi huomioon myös kulutuksen eri ajotilanteissa?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Periaatteessa saattaa tasaisella pudota kulutus, yleensä kyllä nousee.
Säädin ei esim. osaa ennakoida ylämäkiä.
Itse pedaalilla ohjaten kaasun annosteluliikkeet lienee pienempiä ja tarkempia :roll:
Vaikuttaahan tuohon myös laitteen herkkyys nopeuden muutoksille, ja itse laitteen toimintanopeus.
Ei se kulutus kuitenkaan litratolkulla nouse.
Esim. saapissa oli vaikutus omien kokeilujen perusteella n.0.5l/100km.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Sen minkä kulutukset EHKÄ häviää, sen mukavuudessa voittaa.
Mikä onkaan mukavampaa huomatta, kuin että takana tulevat yleensä aina "hyytynevät" ylämäen kohdalle sattuessa.
"Heikot sortuu mäkitiellä, tempo sen kun porskuttaa" :lol:

Varuste joka pitää olla. :twisted:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

M.K kirjoitti:Sen minkä kulutukset EHKÄ häviää, sen mukavuudessa voittaa.
Mikä onkaan mukavampaa huomatta, kuin että takana tulevat yleensä aina "hyytynevät" ylämäen kohdalle sattuessa.
"Heikot sortuu mäkitiellä, tempo sen kun porskuttaa" :lol:

Varuste joka pitää olla. :twisted:
sen minkä kulutuksessa häviää sen sakoissa voittaa :D
itsellä ainakin tahtoo vaivihkaa vauhti aina nousta ilman cruisea
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

vakionopeuden säädin laskee kulutusta tasamaalla mutta mäkisellä lisään.. ainakin useimmiten...tai riippuu vähä tietysti säätimestä mutta kun tuppaa ylämäessä kaasuttaan pitääkseen vauhdin samassa ja se aiheuttaa kulutuksen nousemista...yleensä....
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Niin no, automaatilla osaa ainakin olla pihi, vai mitä mietitte tästä: Olen nyt koulun takia sahannut noin 150km matkaa tuolla w210 320cdi:llä ja pohjat on tällä hetkellä 5.3l/100km. Keskinopeus 78km/h ettei mitään hyssyttelyä.

Ja jotku volkkarin tdi:tkö taloudellisia Seattien nokalla...
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

SLK:ssa vakionopeudensäädin lisäsi kulutusta parhaimmillaan jopa noin litran/100km..mitattuna noin 250km pituisella usein ajamallani reitillä.
Mielenkiintoista kyllä, nykyisellä autolla käy päinvastoin..eli pääsääntöisesti pääsee hiukan vähemmällä kuin ilman cruisea. Tosin kulutus on niin paljon riippuvainen ajotilanteista että sanoisin että nykyisin ei ole kulutuksessa eroa..mutta SLK:lla siis oli mielestäni selkeä ero.
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Ja jotku volkkarin tdi:tkö taloudellisia Seattien nokalla..

Mariini; Aikas paljonhan tuo on noihin TDI:n verrattuna :)
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...Tosin kulutus on niin paljon riippuvainen ajotilanteista että sanoisin että nykyisin ei ole kulutuksessa eroa..mutta SLK:lla siis oli mielestäni selkeä ero.
SLK:ssa noita muuttujia on enemmän kuin "tavallisessa" autossa.
1) Katto ylhäällä vai alhaalla.
2) Windblockeri paikalla vai ei.
3) Ilmastoihti päällä vai ei.
4) Vaihteisto S:llä vai W:llä.
5) Kuskin taipumus hauskanpitoon.

Näistä seuraa että tempomaatin vaikutusta SLK:ssa on itseni ollut aika hankala arvioida. Mutta se on varma, että kaupungissa katto alhaalla ja ilmastointi päällä menee enemmän kuin matka-ajossa, tavaratila maksimoituna ja ilmastoihti offilla. :wink:

Vakavasti ottaen: Kyllä tempomaatti tuntuu lisäävän kulutusta hiukan. Sekä C:ssä että SLK:ssa. Mutta jva:n mainitsema ero tuntuu niin isolta että sitä on aika vaikea allekirjoittaa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:
Vakavasti ottaen: Kyllä tempomaatti tuntuu lisäävän kulutusta hiukan. Sekä C:ssä että SLK:ssa. Mutta jva:n mainitsema ero tuntuu niin isolta että sitä on aika vaikea allekirjoittaa.
No, sanotaan niin että suuri ero voi hyvinkin selittyä myös sillä että ei tarvitse tehdä kuin muutama reipas täyskaasuohitus niin kulutuslukemat kasvaa hyvinkin helposti..joten sikäli ilmoittamani jopa litra/100km oli varsin "epätieteellisesti" saatu.. :)

Mutta sitä pitäisin kuitenkin varmana että vakionopeudensäätimellä ajaen kulutus oli suurempi..ei ehkä noin paljoa, mutta suurempi kuitenkin.
Avatar
Mariini
Mersumies
Mersumies
Viestit: 776
Liittynyt: Pe 09.07.2004 19:54
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

jkvi kirjoitti: Mariini; Aikas paljonhan tuo on noihin TDI:n verrattuna :)
Aattelepa ite: MB E 320cdi, 3.2l tilavuutta, kuus mukia, automaatti ja fyysinen koko ja paino hieman isompi kuin joku "taloudellisuusajojen ykkönen" Seat Leon.

Seat Leon VAG 1.9 tdi 4 mukia ja manuaaliaski. Viittä litraahan ne mainostaa sillä, tarkemmat pääsee muutaman desin alle. Eli meikä pääsee tuolla Stuttgartin hävittäjällä liki samaan kulutukseen mitä hehkutellaan jollakin 1.3l pienemmällä myllyllä ja kinnerikopalla varustetulla autolla. Eli tähän verrokkiin nähden, tdi ei ole mitään verrattuna cdi:hin. :P
Tiedät paikan, kokeile
Avatar
kunde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 09.06.2004 21:03

Viesti Kirjoittaja kunde »

Itse väitän ,että oma kaasujalka raskaampi elikkä V12 vie tempolla vähemmän.
Hemingway
Mersumies
Mersumies
Viestit: 759
Liittynyt: To 15.05.2003 12:31

Viesti Kirjoittaja Hemingway »

Mariini kirjoitti:
jkvi kirjoitti: Mariini; Aikas paljonhan tuo on noihin TDI:n verrattuna :)
Aattelepa ite: MB E 320cdi, 3.2l tilavuutta, kuus mukia, automaatti ja fyysinen koko ja paino hieman isompi kuin joku "taloudellisuusajojen ykkönen" Seat Leon.

Seat Leon VAG 1.9 tdi 4 mukia ja manuaaliaski. Viittä litraahan ne mainostaa sillä, tarkemmat pääsee muutaman desin alle. Eli meikä pääsee tuolla Stuttgartin hävittäjällä liki samaan kulutukseen mitä hehkutellaan jollakin 1.3l pienemmällä myllyllä ja kinnerikopalla varustetulla autolla. Eli tähän verrokkiin nähden, tdi ei ole mitään verrattuna cdi:hin. :P
Asiaa!
124.023
Vastaa Viestiin