w124 230E tuli taloon! - ruostetta ruostetta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

w124 230E tuli taloon! - ruostetta ruostetta

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Noniin,nyt on jo neljäs mersu hankittu taloon, toiseksi käyttöautoksi.

Tarkoituksena oli löytää toimiva vanha mersu, jossa saa kuitenkin näpräillä aikansa kuluksi. Mukaan tarttui joulukuussa 1988 Suomeen rekisteröity 230E.
Auto on päällisin puolin erinomaisessa kunnossa. Maalipinta hohtavan valkoinen, moottoritila pesty, siisti ja ja sisältäkin (pientä kosteuden hajua lukuun ottamatta) erityisen hyväkuntoinen.

Pohjaa tuijaillessa löytyy peruspaikoista ruostetta,tosin melko maltillisesti. Ovet ovat siistit ja ruosteettomat, alhaaltakin. Kuskinoven kohdalta helma on tunkattu joskus lommolle ja tunkinreikien ympärykset kuplivat jonkin verran.
Pahin ruostepaikka akun alla, akkulevy melkein kokonaan mennyt ja nyrkin kokoinen reikä vesiputken kohdalla. w126:sen vakiopaikka myös, kallistuksenvakaajan ripustuksen kohdalla, mutta missäs w124:ssa menee etukallistusvakaaja? Moottorin etuosassa? Toiselta puolen on ruosteeton :shock:

Automaatti vaihtaa siististi, mutta kickdownin kanssa heittää vapaalle ja kierrokset nousevat. Ei liene öljynvaihdolla selviä? Löytyyköhän näihin vaihteistoa purkamolta?
Moottorin etuosasta kuuluu jonkinmoista raksatusta, ei venttiilikoneistosta, vaan etuosasta.
Penkinlämmittimet eivät toimi, eikä ihme kun ovat liittimet irti penkin alla.

Etumatot paljastuivat hajun aiheuttajiksi. Kosteita olivat. Ovat nyt kuivatettu, mutta täytyy tutkia, mikä ne on kastellut. Samalla löytyi kaasupolkimmen alaosasta ruostetta,melkein reiäksi asti. Jännä paikka. Kuskin oven lukko ei toimi (avain ei käänny), vänkärin toimii normaalisti.

Ja se ostopäätökseen vaikuttava asia: keskuslukko, automaatti, toimiva ASD lukkoperä ja tasonsäätö :D . On muuten karvalakkimalli, mutta on varmaan hintaa tullut noilakin varusteilla aikanaan. Leima myös löytyi syyskuulta ilman vikalistaa.

Pari kuvaa (myyjän lähettämiä)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Ere866, Su 08.11.2015 12:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: w124 230E tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja petri »

Onnittelut "uudesta" autosta! :thumbup:

Noi kammottavat kapselit kun nakkaat metsään ja maski orkkis kuosiin, niin näyttää mielestäni oikein hyvältä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w124 230E tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Onnea! 230 on hyvä moottori arkikäyttöön. Kickdownista kannattaa varmaan vaijeri tsekata.
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13654
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w124 230E tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnea vaan uudelle projektille. Peltikylkinen on yllättävän kivan näkoinen valkoisena.

Kommentteina; keskuslukkohan on ollut jo vakiona vaikka mistä asti, kait... noissa kai se aina on ollut. Itse en pidä sedan-mallissa tasonsäätöä houkuttelevana, ainakaan vanhassa harrasteautossa koska se on yksi vikakohde lisää. Ja samoin ASD perät alkaa huutamaan herkemmin kuin ilman ASD:tä mutta tämä oli vaan minun mielipiteeni :D .

Itse tykkään että "keep it simple".

EDIT: propsit Erelle eli tämä tulikin käyttöautoksi :thumbup: silloin tasonsäätö on kyllä ok varuste ja ASD perä auttaa varmaan talvella :P
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kardaaniveto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ke 22.08.2012 21:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: w124 230E tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Kardaaniveto »

Keskuslukitus on vakiona 2.sarjasta eli helmamuovisesta alkaen.
C 200 CDI Elegance (W204)

"A Mercedes-Benz must always look like a Mercedes-Benz." - Bruno Sacco
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: w124 230E tuli taloon!

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Joo ja löytyyhän tietenkin lisäksi tuo keskikyynärnoja. Auto on tosi napakka ajaa ja selkeästi on pidetty huolta alustapuolesta.Ei kilise eikä kolise,eikä natise.

Nuo ruosteethan tässä isoimmat ongelmat on, nimenomaan alustassa. Tuo akun alaosa on vielä kohtuu hankala korjatakkin.

Konepellin äänieriste on myös rapattu pois joskus, täytyy sekin uusia.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: w124 230E tuli taloon! - ruostetta ruostetta

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Tänään käytiin akun alaosan kimppuun. Kaksi mojovaa reikää ja rapiat mullat päälle. Hankala paikka korjata, mutta sen mitä letkujen siirtelyllä saa rapattua teräsharjalla niin saa hapot vaikuttamaan. Uutta peltiä sinne en ala hommaamaan, sillä auton elinikää se tuskin nostaa yhtään. Tungetaan ruosteenestoaine päälle ja kiveniskuaine, se hidastaa varmasti sen verran, että pärjätään loppuun asti.

Sama käsittely kaasupolkimen alle, onneksi läpi ei ole ehtinyt sieltä mennä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: w124 230E tuli taloon! - ruostetta ruostetta

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Moniurahihna menee vaihtoon, klonke kuului kiristimen iskunvaimentajasta joka myöskin vaihdetaan. Samalla huomattiin, että termostaattikotelon kansi puhkusi pientä suihkua kuumana. Syylärin korkki ykkösasennossa pystyy ajeleen huoltta, mutta vaihdetaaan samalla kun luultavammin alkuperäisosa on kyseessä.

Millähän saisi tyhjäkäynnin pysymään startatessa normaalina? Oire on sekä kylmänä,että lämpimänä. Kun lyö tulille, tuntuu että sammuu samantien mutta pysyy kuitenkin vaivoin käynnissä. Tasaantuu muutaman sekunnin jälkeen.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1472
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: w124 230E tuli taloon! - ruostetta ruostetta

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Millähän saisi tyhjäkäynnin pysymään startatessa normaalina? Oire on sekä kylmänä,että lämpimänä. Kun lyö tulille, tuntuu että sammuu samantien mutta pysyy kuitenkin vaivoin käynnissä. Tasaantuu muutaman sekunnin jälkeen.
Katoppas ilmanputsarikotelon alta, että vastaako kaasuvaijeri siihen mikrokytkimeen. Meillä on samanlaista ongelmaa ollu mamman autossa ja siinä tuo kytkin ei koskaan painunut alas kaasun ollessa vapaana. Säädin vaijeria, ni ainakin auttoi.
Vastaa Viestiin