C200 CDI RAVISTAA VÄLILLÄ - IDEOITA MISSÄ VIKA

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

C200 CDI RAVISTAA VÄLILLÄ - IDEOITA MISSÄ VIKA

Viesti Kirjoittaja Mane »

Onko kellään ideaa missä vika kun auto ravistaa välillä vähän samanlailla jos renkaat olisi pahasti epätasapainossa - ratti ja vähän koko auto tärisee. Ilmiö loppuu kun autolla jarruttaa vähän kovempaa ja pysäyttää auton.

Ilmiö on esiintynyt viimeisen 10 000 tkm aikana kolme neljä kertaa, ei siis kovin usein.

Auto katsastettiin juuri ja jarrut oli OK, samoin jarru sylinterit herkistettiin joten ne pitäisi olla kunnossa.

Vinkeistä kiittäen
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
ex. W213 E200D Edition One Avantgarde -19
X247 GLB 2.0 D A Business -21
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

Totean että on mukavan hankala vika ratkottavaksi. Vielä kun sekin esiintyy suht koht harvoin.
Käsittääkseni alustassa jokin tärisyttää eikä esim. moottori tai kardaani.

Laitetaan muutama teoria ehkä kaukaa haettua mutta...

1.Pyöränkulmat on oikeat.

2.Iskarit kunnossa.Huonot iskarit tekevät joskus renkaan kulumispinnan aaltoilevan vähän hain hammastusta muistutava joka voi tärisyttää.

3.Vanteisiin keräytynyt hiekkaa tai muuta likaa joka muuttaa renkaan tasapainoa.Autoa pestäessä vesi vielä huuhtelee pois lian reikien kohdalta ja muuttaa jälleen renkaan tasapaino suhdetta.

4.Jarru levyt "epäsopivasti" kuluneet tai määrätyssä lämmössä tulee esille raudan laajentuminen jolloin tärinä tulee esille ja poistuu kylmetessä.

5.Jokin alustassa hivenen löysällä tai kulunut joka joskus saa sopivan värähdyksen aikaan.

Toistan vielä että nää on kaukaa haettuja ja koska vika esiintyy niin harvoin voi osan näistä poissulkea sillä vian pitäis esiintyä jatkuvasti. 1,2 ovat esim. niitä.

Tuo nelos teoria saattais olla miettimisen arvoinen sun tapauksessa siis lämpö homma.

Itse pidän tuollaiset viat kauneus vikoina.
Jos ne yltyy niin silloinhan tietää että jotain remonttia on tulossa ja silloin alkaa myös varmistua mistä päin kiikastaa.
Siihen asti ei muuta kuin kiertoja koneeseen. :wink:
A170cdi-00 1999-
Avatar
pekkavee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ke 28.04.2004 09:14

Viesti Kirjoittaja pekkavee »

[quote="Turbocompound"]Totean että on mukavan hankala vika ratkottavaksi. Vielä kun sekin esiintyy suht koht harvoin.
Käsittääkseni alustassa jokin tärisyttää eikä esim. moottori tai kardaani.

Kardaanista ei mainittukan enempää. Itsellä muinoin (ei MB) kardaanin keskinivelen laakerit rupesivat loppumaan (jumiutuivat) ja ajoittain oli outoja ravistuksia. Mutta rattiin se ei juurikaan vaikuttanut.
Turbocompound
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
Paikkakunta: Tukholma

Viesti Kirjoittaja Turbocompound »

pekkavee kirjoitti: Käsittääkseni alustassa jokin tärisyttää eikä esim. moottori tai kardaani.
Kardaanista ei mainittukan enempää.
Sorri kun ilmaisin niin epäselvästi. :oops:

Meinasin että jos moottori ja kardaani jätetään pois tai toisin sanoen oletin olevan kunnossa.

Tottakai ne kaksi ovat "suuria" tärinän aiheutajia jos sikseen sattuu. Niin kuin vähän siihen malliin vihjaisit. :wink:
A170cdi-00 1999-
Mane
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ti 29.06.2004 15:57
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mane »

Kiitos kommenteista tähän asti. Uskon itse, että näistä tähänmennessä esitetyistä vaihtoehdoista todennäköisin on tuo vaihtoehto numero neljä, sillä juuri jarruttaminen ja vauhdin pystäyttäminen, poistaa tuon tärinän.

Kardaani voidaan sulkea varmasti pois.


Odotellaan vielä viestejä onko mulla ollut mitään vastaavaa omissa tähtinokissa
ex. W124 250D -85
ex. W124 200D -92
ex. W210 220D -96
ex. W202 220D STW -96
ex. W202 C200CDI -98
ex. W202 C200CDI -99
ex. W202 C200CDI A STW -01
ex. W211 E200CDI A -08
ex. W204 C200 CDI A -08
ex. W212 E200 CDI A -12
ex. W212 E200 CDI A -13
ex. W212 E200 CDI A -15
ex. W205 C200 CDI A STW (2,1) -16
ex. W205 C200 CDI A STW (2.1) -17
ex. W213 E200 CDI A Pro Premium-17
ex. W213 E200 CDI A Business -18
ex. W213 E200 CDI A Pro STW -18
ex. W247 B180 D Limited Edition -19
ex. W213 E200D Avantgarde Business .19
ex. W213 E200D Edition One Avantgarde -19
X247 GLB 2.0 D A Business -21
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Mun "kakkosnelosessa" on ihan just ja täsmälleen sama vika ja esiintyy yhtä harvoin...
Ja olen menettänyt asiaa miettiessäni lukuisat uöunet :twisted:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vastaa Viestiin