Osaako joku kertoa miten saan pakokaasun kierrätyksen poistettua oikein?
Otanko 1 ja 2 letkut irti ja tukin ne esim. ruuveilla vai pitääkö myös letkujen paikat tukkia ja tehdä jotain muuta?
Kun irrotin vain letkut niin tuntui että turbo ei ollut enää mukana lainkaan.
Minä tukin samaisesta koneesta tuon putken, jossa pakokaasu kulkee. Leikkasin ohuen peltilätkän ja laitoin sen liitoksen väliin ja klemmari kiinni. Eipä valita kompuutteri mitään ja kaikki tuntuu pelaavan niin kuin pitääkin.
Kehtaatko laittaa vaikka nuolen tuohon kuvaan, minne sen peltilätkän laitoit. Mistä kuulit että kierrätyksellä karstoittaa? Kun kierrätyksen poistaa niin lisääkö, vai vähentääkö päästöjä?
EGR:lla vähennetään dieselkoneiden ilmaylijäämää, eli samalla typenoksidien määrää. EGR:n poisto lisää teoriassa hieman saastuttamista, mutta tarkkaan en tiedä kuinka paljon.
tt kirjoitti:EGR:lla vähennetään dieselkoneiden ilmaylijäämää, eli samalla typenoksidien määrää. EGR:n poisto lisää teoriassa hieman saastuttamista, mutta tarkkaan en tiedä kuinka paljon.
Meni vähä ohi se että kuinka se "p*skan"kierrätys poistetahan...
Joo... no kiitollinen olisin onnistuneeseen egr:n poistoon johtaneesta vinkistä
Jos tarkoitit että miten tuo minun kirjoitukseni liittyy tähän aiheeseen niin vastasin JaniM:n kysymykseen EGR:n poiston vaikutuksista.
Mitä tuossa olen tutkinut pakokaasunkierrätyksellä varustettuja 124:a, niin ovat kyllä imupuolen putket sun muut ihan järkyttävän näköisiä Paksu kerros sellaista mustaa tahmaa. Haittaa kyllä varmasti ilman saantia ja lisää samalla savutusta.
En ole kokeillut, mutta tuo tahma voisi lähteä imusarjasta nätisti, kun ensin liottaa sitä moottorinpesuaine liemessä ja sitten pulloharjalla vaan pesee puhtaaksi
Itse laitoin sekä 1. että 2 letkuihin sisään sopivat laakerikuulat (siis hiukan isot, pysyvät varmasti paikoillaan). Toimii hyvin, ja auto kulkee normaalisti, eikä mitään häiriöilmoituksia.
Eikä sotke imuputkia enää. Savutuskin putosi murto-osaan aiemmasta, tosin laitoin myös uuden turbon.
Myös hyvä keino tukkia letkuja on kiertää niihin esim. kiertotangon pätkä tai M6 tai vastaava pultti. Itsellä ei ollut tarvetta tukkia letkuja lainkaan. Vain se peltilätkä siihen pakosarjasta lähtevään putkeen ja hyvin on toiminut.
Ykkös ja kakkos letku tulevat paineen muuttajalta. (pressure converter, siinä melkein ilmanputsarin alla oleva möntti.) Kyseinen laite ilmeisesti toimii alipaineella?? tai säätää sitä??
Kun itseltä meni kyseinen laite puolivuotta sitten rikki, meni samalla myös hätäkäyttö päälle.
Tietääkö kukaan kumpi ohjaa pakokaasun kierrätystä, letkussa yksi vai kaksi kiinni oleva laite? Vai ohjaako kumpikaan. Eli että pakokaasu kiertäisi vapaasti ilman mitään ohjausta pakosarjalta imusarjan imuputkeen?
PaHa, laitoitko sen peltilätkän sinne pakosarja päähän, sitä imuputken ja pakosarjan välistä putkea?
Itse ainakin tulen laittamaan sen siihen imuputken ja sen väliputken liittymäkohtaan. (heti tuon numero yksi alla olevan laitteen alle), niin että kumiletkulla numero yksi on ainakin yhteys pakosarjaan.
Nimittäin jos paineen muuttaja ei toimi kunnolla, menee hätäkäyttö päälle?
mun käsittäkseni ne kumiletkut pitää antaa olla ne säätää ilman maaraa kait ja se pelli lätkä pitäis laittaa siihen pakosarjasta lähtevän putken ja sen liitos kohdan väliin
Niin, kuten mainittu, tukin laakerikuulilla molemmat letkut. Olen ajanut nyt about 30 tkm, ei savutusta - ei virheilmoituksia - tehot tallella - kulutus pieni.
JTP kirjoitti:Niin, kuten mainittu, tukin laakerikuulilla molemmat letkut. Olen ajanut nyt about 30 tkm, ei savutusta - ei virheilmoituksia - tehot tallella - kulutus pieni.
Aikaa meni melkein minuutti...
Empä tajua miksei toimi mulla tuo systeemi, useaan kertaan koitin... Koitin tuota juuri samaa konstia ja kyllä se lyö hätäkäytön päälle ku vähäki rivakammin polkasee..
Ny oon tukkinu vain tuon toisen letkun (numero 2), ja toimii hyvin vielä.. eli pitää "pakko" auki tuota sulkuläppää, mutta pakokaasut toki tulee silti vielä imusarjaan Tuon vaikutus on olematon, kyllä tulee ankiat savut ku polkasee
Ny tein taas messinkilevyn tuonne kierrätysventtiilin ja tuon pystyputken väliin, pitää vielä koittaa uudestaan.
Eli poranterästä varrenpätkä letkus 2, ja messinkilevy kierrätysputkes tukkeena yhdistelmä.. kuulostaa hyvältä
Sit kun olet keksinyt todellakin toimivan eston tuolle pakokaasun kierrolle, niin kirjoittele miten sen sait toimimaan? Miten se hätäkäyttö muuten lähti pois päältä?
Minulla oli aiemmin pakokaasunkierätys otettu pois käytöstä alipainekellojen letkut irroittamalla ja tukkimalla. Äskettäin jouduin hankkimaan uuden ilmamäärämittarin ja sen jälkeen alkoi moottori silloin tällöin menemään hätäkäytölle. Alkuun tietysti tuli mieleen, että uusi ilmamassamittari on rikki. Testeri sitten näytti että pakokaasunkierrätys ei toimi ja siinä syy hätäkäytölle. Letkujen kiinnityksen jälkeen ei ole mennyt enää kertaakaan hätäkäytölle.
Olen viellä uudelleenkin koittanut ajaa letkut irti, mutta aina se vaan menee hätäkäytölle.
Melko varmasti syy hätäkäyttöön johtuu vuodosta jossain muualla (letkut, "pöntöt" jne.). Eli se, että letkut tukkii, ei mielestäni ole pitäisi johtaa hätäkäytön päällemenoon.
Minulla hätäkäyttö ei ole mennyt päälle, paitsi kerran, kun letku oli irti....