Väyrysen pakokaasun kierrätys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MMT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 26.04.2004 15:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Väyrysen pakokaasun kierrätys

Viesti Kirjoittaja MMT »

Osaako joku kertoa miten saan pakokaasun kierrätyksen poistettua oikein?
Otanko 1 ja 2 letkut irti ja tukin ne esim. ruuveilla vai pitääkö myös letkujen paikat tukkia ja tehdä jotain muuta?

Kun irrotin vain letkut niin tuntui että turbo ei ollut enää mukana lainkaan.

Aattakee nyt ihmeessä...


Kuva
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

anna olla paikallaan jos toimii ei kai se tuo ku muutaman hepan lisää ja sit ajotietokone herjaa kokoajan kait
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
MMT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 26.04.2004 15:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MMT »

Ei herjaa ainakaan tuossa minun autossa :lol:

Hevosvoimista ei niin väliä mutta kun karstoittaa niin vietävän paljon
tuota imusarjaa...saa kuulemma raitista ilmaa vasta kun kierrokset
on yli 2500.

Niin...autohan on 290 TD -96
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Minä tukin samaisesta koneesta tuon putken, jossa pakokaasu kulkee. Leikkasin ohuen peltilätkän ja laitoin sen liitoksen väliin ja klemmari kiinni. Eipä valita kompuutteri mitään ja kaikki tuntuu pelaavan niin kuin pitääkin.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MMT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 26.04.2004 15:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MMT »

En saanut toimimaan tukkimalla noita letkuja, joten tein samanlaisen tempun kuin Pepekyy oli tehnyt eli peltilevy väliin. Nyt tuntuu toimivan hyvin.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kehtaatko laittaa vaikka nuolen tuohon kuvaan, minne sen peltilätkän laitoit. Mistä kuulit että kierrätyksellä karstoittaa? Kun kierrätyksen poistaa niin lisääkö, vai vähentääkö päästöjä?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

EGR:lla vähennetään dieselkoneiden ilmaylijäämää, eli samalla typenoksidien määrää. EGR:n poisto lisää teoriassa hieman saastuttamista, mutta tarkkaan en tiedä kuinka paljon.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tt
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Su 07.12.2003 21:58

Viesti Kirjoittaja tt »

PaHa kirjoitti:
tt kirjoitti:EGR:lla vähennetään dieselkoneiden ilmaylijäämää, eli samalla typenoksidien määrää. EGR:n poisto lisää teoriassa hieman saastuttamista, mutta tarkkaan en tiedä kuinka paljon.
Meni vähä ohi se että kuinka se "p*skan"kierrätys poistetahan... :shock:

Joo... no kiitollinen olisin onnistuneeseen egr:n poistoon johtaneesta vinkistä :!:
Jos tarkoitit että miten tuo minun kirjoitukseni liittyy tähän aiheeseen niin vastasin JaniM:n kysymykseen EGR:n poiston vaikutuksista.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mitä tuossa olen tutkinut pakokaasunkierrätyksellä varustettuja 124:a, niin ovat kyllä imupuolen putket sun muut ihan järkyttävän näköisiä :shock: Paksu kerros sellaista mustaa tahmaa. Haittaa kyllä varmasti ilman saantia ja lisää samalla savutusta.

En ole kokeillut, mutta tuo tahma voisi lähteä imusarjasta nätisti, kun ensin liottaa sitä moottorinpesuaine liemessä ja sitten pulloharjalla vaan pesee puhtaaksi :?
w115,123,124,126,210 yms.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: ..

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ppj50
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 13.11.2003 19:35

Viesti Kirjoittaja ppj50 »

Saattaapi muovinen imusarjakin ottaa tinneristä itseensä.
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

ppj50 kirjoitti:Saattaapi muovinen imusarjakin ottaa tinneristä itseensä.
Tuskinpa kun se kerta polttoaineetkin kestää...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Jani Anttila kirjoitti:
ppj50 kirjoitti:Saattaapi muovinen imusarjakin ottaa tinneristä itseensä.
Tuskinpa kun se kerta polttoaineetkin kestää...
En kyllä välttämättä menisi kokeilemaan... on tuo tinneri vähän rajumpaa liuotinta kuin dieselöljy.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JTP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 03.06.2004 08:20

Putket tukkoon...

Viesti Kirjoittaja JTP »

Itse laitoin sekä 1. että 2 letkuihin sisään sopivat laakerikuulat (siis hiukan isot, pysyvät varmasti paikoillaan). Toimii hyvin, ja auto kulkee normaalisti, eikä mitään häiriöilmoituksia.
Eikä sotke imuputkia enää. Savutuskin putosi murto-osaan aiemmasta, tosin laitoin myös uuden turbon.


Auto E290TDT.
MMT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 26.04.2004 15:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MMT »

Myös hyvä keino tukkia letkuja on kiertää niihin esim. kiertotangon pätkä tai M6 tai vastaava pultti. Itsellä ei ollut tarvetta tukkia letkuja lainkaan. Vain se peltilätkä siihen pakosarjasta lähtevään putkeen ja hyvin on toiminut.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Ykkös ja kakkos letku tulevat paineen muuttajalta. (pressure converter, siinä melkein ilmanputsarin alla oleva möntti.) Kyseinen laite ilmeisesti toimii alipaineella?? tai säätää sitä??
Kun itseltä meni kyseinen laite puolivuotta sitten rikki, meni samalla myös hätäkäyttö päälle.
Tietääkö kukaan kumpi ohjaa pakokaasun kierrätystä, letkussa yksi vai kaksi kiinni oleva laite? Vai ohjaako kumpikaan. Eli että pakokaasu kiertäisi vapaasti ilman mitään ohjausta pakosarjalta imusarjan imuputkeen?
PaHa, laitoitko sen peltilätkän sinne pakosarja päähän, sitä imuputken ja pakosarjan välistä putkea?
Itse ainakin tulen laittamaan sen siihen imuputken ja sen väliputken liittymäkohtaan. (heti tuon numero yksi alla olevan laitteen alle), niin että kumiletkulla numero yksi on ainakin yhteys pakosarjaan.
Nimittäin jos paineen muuttaja ei toimi kunnolla, menee hätäkäyttö päälle?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Ma 12.04.2004 12:21
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sku »

mun käsittäkseni ne kumiletkut pitää antaa olla ne säätää ilman maaraa kait ja se pelli lätkä pitäis laittaa siihen pakosarjasta lähtevän putken ja sen liitos kohdan väliin
W210 E300D
W126 280SE
W638 110CDI
JTP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 03.06.2004 08:20

Tukkimisesta vielä

Viesti Kirjoittaja JTP »

Niin, kuten mainittu, tukin laakerikuulilla molemmat letkut. Olen ajanut nyt about 30 tkm, ei savutusta - ei virheilmoituksia - tehot tallella - kulutus pieni.

Aikaa meni melkein minuutti...
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: Tukkimisesta vielä

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Tukkimisesta vielä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

PaHa kirjoitti:
JTP kirjoitti:Niin, kuten mainittu, tukin laakerikuulilla molemmat letkut. Olen ajanut nyt about 30 tkm, ei savutusta - ei virheilmoituksia - tehot tallella - kulutus pieni.

Aikaa meni melkein minuutti...
Empä tajua miksei toimi mulla tuo systeemi, useaan kertaan koitin... Koitin tuota juuri samaa konstia ja kyllä se lyö hätäkäytön päälle ku vähäki rivakammin polkasee..

Ny oon tukkinu vain tuon toisen letkun (numero 2), ja toimii hyvin vielä.. eli pitää "pakko" auki tuota sulkuläppää, mutta pakokaasut toki tulee silti vielä imusarjaan :( Tuon vaikutus on olematon, kyllä tulee ankiat savut ku polkasee 8)

Ny tein taas messinkilevyn tuonne kierrätysventtiilin ja tuon pystyputken väliin, pitää vielä koittaa uudestaan.
Eli poranterästä varrenpätkä letkus 2, ja messinkilevy kierrätysputkes tukkeena yhdistelmä.. kuulostaa hyvältä :lol:
Sit kun olet keksinyt todellakin toimivan eston tuolle pakokaasun kierrolle, niin kirjoittele miten sen sait toimimaan? Miten se hätäkäyttö muuten lähti pois päältä?
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: Tukkimisesta vielä

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikke
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 03.11.2003 23:30

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Minulla oli aiemmin pakokaasunkierätys otettu pois käytöstä alipainekellojen letkut irroittamalla ja tukkimalla. Äskettäin jouduin hankkimaan uuden ilmamäärämittarin ja sen jälkeen alkoi moottori silloin tällöin menemään hätäkäytölle. Alkuun tietysti tuli mieleen, että uusi ilmamassamittari on rikki. Testeri sitten näytti että pakokaasunkierrätys ei toimi ja siinä syy hätäkäytölle. Letkujen kiinnityksen jälkeen ei ole mennyt enää kertaakaan hätäkäytölle.
Olen viellä uudelleenkin koittanut ajaa letkut irti, mutta aina se vaan menee hätäkäytölle.
Nykyinen:
W211 200 CDI -07 Facelift

Entiset:
W211 220 CDI -02
W210 220 CDI -99
JTP
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 03.06.2004 08:20

Kierrätystä

Viesti Kirjoittaja JTP »

Melko varmasti syy hätäkäyttöön johtuu vuodosta jossain muualla (letkut, "pöntöt" jne.). Eli se, että letkut tukkii, ei mielestäni ole pitäisi johtaa hätäkäytön päällemenoon.

Minulla hätäkäyttö ei ole mennyt päälle, paitsi kerran, kun letku oli irti....
CustomMB
Mersumies
Mersumies
Viestit: 723
Liittynyt: Su 20.06.2004 21:25

Re: Kierrätystä

Viesti Kirjoittaja CustomMB »

Poistettu
Viimeksi muokannut CustomMB, Ke 02.05.2012 08:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin