w201 jarrut.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Omassa on 290mm x 10, ei ole jäähdytetty. Takana siis. Jarrukilpeä jouduin tässäkin rusikoimaan + satulan kiinnitys pulttejen halkaisia taisi olla 12mm uudessa. Kun 'vakio' satula kiinnittyyn 10mm pulteilla. Et jos tulee tuo 290mm levy etkä halua alkaa napoja vaihtamaan niin holkeilla ja prikoilla saa shimmailtua. :) Eikä ole pois suljettu tehdä M12 jengat taakse, kunhan suoraan saa menemään. :roll:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Japatti kirjoitti:
Ola8 kirjoitti:Olisin myös vaihtamassa isompia jarruja 2,0 -88 tenavaan. Olisi 320TE:n jarrut tarjolla, tarvitseeko satuloiden, levyjen ja pääsylinterin lisäksi myös navat ja olka-akselit vaihtaa eteen, sekä taakse eli koko paketti?

Pari viestiä ylempänä sanotaan että takajarrut menevät jarrukilpeä muokkaamalla. Jos eteen on tulossa nelimäntä jarrut, 124:sta. Niin ainakin tenavaan missä alunperin on jäähdytetyt levyt. Menee nelimäntäjarrut, jarrukilpeä ra*skaamalla. :twisted:

Tuo pääsylkkä jos tulee w124:sta niin ainakin omaan tenavaan meni yhtä jarruputkea jatkamalla. (lähtö eri kohdassa. Motonetistä 20cm jarruputki+liitos holkki n.10e)
Jos laittaa eteen cossun levyt ja satulat niin ei tarvi koskea jarrukilpiin, ne riittää juuri ja juuri (ainakin kakslitrasen bensan kilvet). Käsittääkseni taakse ei tarvitse laittaa isompia leimasyistä mutta toki muuten tehokkaat jarrut on hyvästä.

Laillinen maksimiteho liikkuu tenavalla auton papereissa lukevan massan perusteella noin 245hp tietämillä. Eipä se paljon cossun jarruja kummempaa tarvi kun koppakin on kevyt.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Japatti kirjoitti:Tuo pääsylkkä jos tulee w124:sta niin ainakin omaan tenavaan meni yhtä jarruputkea jatkamalla. (lähtö eri kohdassa. Motonetistä 20cm jarruputki+liitos holkki n.10e)
Minulla kun ei ollut abseja niin tuossa pääsylkässä on kaks lähtöä etujarruille ja 124 sylkässä vain yksi, niin sehän menee varmaankin siitä abs-yksikölle. Voinko sen yhden lähdön haarottaa etujarruille tällä "Jarruputken T-haara M10x1,25mm" motonetistä löytys, jos tuo kierre nyt sattuu olemaan oikealla nousulla. Vai pitäs se nimenomaa olla absittoman 124 kahdella lähdöllä oleva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Ei ole minullakaan abs-jarruja tenavassa. Motonetistä ostamassani W124 (kaikki mallit) pääsylinterissä oli 3-lähtöä. Yksi ylös ja kaksi kuljettajan puolelle. Yhdessä reijässä oli pultti tulppana. 15/20cm jarruputki oli lyhin motonetissä ja oli täydellinen jatkoliittimen kanssa. :roll:

Minun mielestä voit haaroittaa t-haaralla paineen etujarruille. Tällä tavalla se on takajarruillekin toteutettu. Jossa viimeiset putket ovat vielä eri pituiset. Ei pitäisi tuoda ongelmia.

Ota pääsylinteri malliksi kun haet t-haaran niin tulee kerrasta oikea.

Ainut ero minun w201 2.3 absittoman tenavan pääsylinterissä verrattuna w124 oli yksi lähtö eripuolella, jonka takia jatkoin jarruputkea. 8)
Avatar
Ola8
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 25.04.2010 19:46
Paikkakunta: Parikkala

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Ola8 »

Tuo pääsylinteri on 2024300002, käytetty e320 ja c36. Oikea nousu taitaa olla M10x1 jarrunipassa. Jees pitänee se ainakin kokeilla sellasella T-haaralla, eiköhän tuon kun hyvin saa ilmattua niin toimine. Ei luulis olevan jarrutus tehossakaan eroa kun eihän neste puristu kasaan. Saman verranhan sitä nestettä menee, haarottuu se sitten samasta putkesta T-haaralla tai suoraan sylinteriltä kahdesta nipasta niinkun alkuperäsessä on.
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Japatti »

Kato sitten tarkasti että jarrutehostimen sisällä oleva ''piikki'' menee pääsylinterin akselin sisälle. Pumppailtiin jarrua pihassa, ei löytynyt vaikka poljin oli kivikova.. oli se ''tappi'' ohi reijästä.
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja mamu »

Heps!

Nostellaas tätäkin. Teen tässä hiukan selvitystyötä pikkumesen jarrujen parantamiseksi.

Onkos W124 300-24 ja 320 -malleissa samat jarrusatulat? Takana vissiin on, koska tarjoaa samaa 278mm levyä molempiin. Eteen ei ollut satuloita tarjolla motonetin listoilla, mutta vuosimallista riippuen oli 295mm ja 294mm levyä. Voisin päätellä, että 295 levyllä on sama satula, on sitte 300 tai 320.

Hyvä tieto oli, että taakse menee levyt ja satulat ilman napojen vaihtoa ym. Täydellinen takapääremontti (laakerit, jarrukilvet ym) tulossa, niin hintataso on varmasti erilainen W201 omilla osilla, ku ison monivenan osilla...
190D 2.5 -89
C230K -97
Avatar
Japatti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Pe 09.11.2012 19:51

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Japatti »

mamu kirjoitti:Heps!

Nostellaas tätäkin. Teen tässä hiukan selvitystyötä pikkumesen jarrujen parantamiseksi.

Onkos W124 300-24 ja 320 -malleissa samat jarrusatulat? Takana vissiin on, koska tarjoaa samaa 278mm levyä molempiin. Eteen ei ollut satuloita tarjolla motonetin listoilla, mutta vuosimallista riippuen oli 295mm ja 294mm levyä. Voisin päätellä, että 295 levyllä on sama satula, on sitte 300 tai 320.

Hyvä tieto oli, että taakse menee levyt ja satulat ilman napojen vaihtoa ym. Täydellinen takapääremontti (laakerit, jarrukilvet ym) tulossa, niin hintataso on varmasti erilainen W201 omilla osilla, ku ison monivenan osilla...
Jos on suuri hintaero monivenan tai tenavan jarrukilvillä, niin se tenavan jarrukilpi kyllä riittää kokonsa puolensa 278mm levylle. kun se riittää 290mm levylle nippanappa. Ps. täältä löytyy w210 kunnostusta vaativat takasatulat 290mm levylle jos kiinnostaa. :wink:
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Exami »

Kuva
Kuva
Kuva

Tommonen tuli tehtyä, nyt istuu W210 taka-satulat W201 olkaan nätisti..
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja mamu »

Upataas. Onko porukka käyttänyt minkämerkkisiä "parempia" jarruja? EBC levyt ja palat on mietinnässä, onko käyttökokemuksia?

Kyseessä W201 320CE etupysäyttimillä. Takana onkin jo 300tdt väykän satulat ja levyt EBC -paloin.
190D 2.5 -89
C230K -97
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja make280s »

Minulla on W210:ssä EPC:n levyt edessä 316/28 ja takana 290/10 + ympäri auton EPC:n punaiset palat. Jarrut toimivat erittäin hyvin,kylmänä paremmat kun normaalit ja kun vähänkin tulee lämpöä niin ainavaan paranee, jarrutustuntuma on polkimeen hyvä,Ouluzonen asfalttirataa kierretty n. 50 kierrosta ja hyvin toimii. Nesteenä on EPC:n racing neste jaka kestää paremmin lämpöä. Niin ja autoni jarrusatulat on peräisin MB w210:n 430 koneisesta mallista, edessä 4:li mäntäiset ja takana 2:si mäntäiset.
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja tomant »

make280s kirjoitti:Minulla on W210:ssä EPC:n levyt edessä 316/28 ja takana 290/10 + ympäri auton EPC:n punaiset palat....Niin ja autoni jarrusatulat on peräisin MB w210:n 430 koneisesta mallista, edessä 4:li mäntäiset ja takana 2:si mäntäiset.
Onko W210-korissa kasikoneella tuulettamattomat 10 mm takajarrulaikat?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja make280s »

Ainakin tuossa W210 430:ssä oli tuulettamattomat takalevyt josta minä jarrut omaani otin .
MB W-210 200cdi vm 99
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja tomant »

make280s kirjoitti:Ainakin tuossa W210 430:ssä oli tuulettamattomat takalevyt josta minä jarrut omaani otin .
OK, yllättävä tieto, kun W124-korissa jo vähän pienemmillä tehoilla 320-koneella oli takana tuuletetut jarrulevyt.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mamu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 354
Liittynyt: La 31.07.2010 14:33

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja mamu »

Kiitos vinkeistä! Tosiaan S124 E320 -mallissa oli jo tuuletetut takalevyt. Mielessä kävi nekin, mutta päädyin väyrysen jarruihin, kun tuli sopivasti tarjolle.
190D 2.5 -89
C230K -97
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Eilen kokeilleena, - 89 W201 2.0 bensan etujarrujen tilalle sopii suoraan - 94 (E) W124 280E jarrusatulat (1-mäntäiset) ja levyt. Eikös se mennyt niin että tuota ikäluokkaa olevian 6cyl moniventtiilien jarrulevyt ovat samankokoiset, mutta jarrusatuloita on 1, 2, ja 4 (jopa 6) mäntäisiä?
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Janne124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 11.12.2014 21:59

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Janne124 »

Mahtaako w202 jarrut sopia kuinka kivuttomasti w201? Onko kenelläkään tietoa? :?:
2x w201 2.5dt
Ce300-24v
pinpinkarva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: Su 07.10.2012 11:53

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja pinpinkarva »

Janne124 kirjoitti:Mahtaako w202 jarrut sopia kuinka kivuttomasti w201? Onko kenelläkään tietoa? :?:

ainaki girling satulat sopii laittamalla. niitä vissiin käytetään ainaki 93 ikääsis
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää
Avatar
kimu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 126
Liittynyt: Su 25.09.2011 14:04
Paikkakunta: Metsämäki

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja kimu »

Tenavan jarruista kerta puhe ni kysellääs vähän. Omaan tenuun on tulossa w203 320cdi sportin jarrut. 2 x57mm mäntää/satula ja 330mm x 28mm jarrulaikka. Kyssäri kuuluukin et mikä pääsylinteri alkuperäisen tilalle, vai toimiiko alkuperäinen? Teräspunosletkut on tulossa myös. Millasella työllä w124 osa sopii paikoilleen?
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 373
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

kimu kirjoitti:Tenavan jarruista kerta puhe ni kysellääs vähän. Omaan tenuun on tulossa w203 320cdi sportin jarrut. 2 x57mm mäntää/satula ja 330mm x 28mm jarrulaikka. Kyssäri kuuluukin et mikä pääsylinteri alkuperäisen tilalle, vai toimiiko alkuperäinen? Teräspunosletkut on tulossa myös. Millasella työllä w124 osa sopii paikoilleen?
Itsellä kävi ainakin pääsylinteri pieneksi, kun laittoi noi 280 jarrut. Millä jarruilla on alkuperäisenä? Jos on isot jarrut olleet niin saattaa toimia ihan vakiolla. W124 sylinterit käy tietääkseni kaikki (Mutua). Jos ei ole ABS-jarruja, täytyy yksi lähtö tulpata todennäköisesti.
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 M104 MS2 V3.0 Turbo
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:22. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
JJuuso
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 23.08.2013 10:05
Paikkakunta: Mikkeli

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja JJuuso »

Minkä pääsylinteriä ootte käyttäny? olisiko osanumeroa? jarruina eessä 300 24v 295 laikoilla ja takana w210 320 cdi 290 laikat... tarviiko ottaa pyörän navat w124? vai meneekö suoraan w201 eteen noi 300 24v satulat?
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Exami »

JJuuso kirjoitti:Minkä pääsylinteriä ootte käyttäny? olisiko osanumeroa? jarruina eessä 300 24v 295 laikoilla ja takana w210 320 cdi 290 laikat... tarviiko ottaa pyörän navat w124? vai meneekö suoraan w201 eteen noi 300 24v satulat?
Ite laitoin vastaavalla combinaatiolla

W124 420E osan jossa seuraavat mitat:
Reikä-Ø 1 / Reikä-Ø 2 [mm]:25,40/19,05

Pitäs saada polkimeen ihan ok tuntuma... ei oo viellä päässy liikenteessä kokeilemaan.. (ja osan joutui käyttää sorvissa ennenku meni paikalleen)
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
JJuuso
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 23.08.2013 10:05
Paikkakunta: Mikkeli

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja JJuuso »

Exami kirjoitti:
JJuuso kirjoitti:Minkä pääsylinteriä ootte käyttäny? olisiko osanumeroa? jarruina eessä 300 24v 295 laikoilla ja takana w210 320 cdi 290 laikat... tarviiko ottaa pyörän navat w124? vai meneekö suoraan w201 eteen noi 300 24v satulat?
Ite laitoin vastaavalla combinaatiolla

W124 420E osan jossa seuraavat mitat:
Reikä-Ø 1 / Reikä-Ø 2 [mm]:25,40/19,05

Pitäs saada polkimeen ihan ok tuntuma... ei oo viellä päässy liikenteessä kokeilemaan.. (ja osan joutui käyttää sorvissa ennenku meni paikalleen)

Mitä piti tehdä osalle? onko osanumeroa? käytitkö minkä napoja? mihin autoon laitoit etusatulat?
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja Exami »

JJuuso kirjoitti:
Exami kirjoitti:
JJuuso kirjoitti:Minkä pääsylinteriä ootte käyttäny? olisiko osanumeroa? jarruina eessä 300 24v 295 laikoilla ja takana w210 320 cdi 290 laikat... tarviiko ottaa pyörän navat w124? vai meneekö suoraan w201 eteen noi 300 24v satulat?
Ite laitoin vastaavalla combinaatiolla

W124 420E osan jossa seuraavat mitat:
Reikä-Ø 1 / Reikä-Ø 2 [mm]:25,40/19,05

Pitäs saada polkimeen ihan ok tuntuma... ei oo viellä päässy liikenteessä kokeilemaan.. (ja osan joutui käyttää sorvissa ennenku meni paikalleen)

Mitä piti tehdä osalle? onko osanumeroa? käytitkö minkä napoja? mihin autoon laitoit etusatulat?
Autona on W201, ja satuloina 4mäntäset 24 tappisesta W124:sesta, työsylinterin juuressa oli pieni pykälä joka tarvi ottaa pois korkeus ~2mm ja leveys samaa luokkaa.. toki tuotakaan ei kai tarvii tehdä jos käyttää myös W124 tehostinta, navat ja olat tais olla W124:sesta myös, melkonen sekasikiö, kuhan sai jotkut osat millä saa katsastusmiehen tyytyväiseks...
Kuva
Kuva
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
JJuuso
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 23.08.2013 10:05
Paikkakunta: Mikkeli

Re: w201 jarrut.

Viesti Kirjoittaja JJuuso »

Exami kirjoitti:
JJuuso kirjoitti:
Exami kirjoitti:
JJuuso kirjoitti:Minkä pääsylinteriä ootte käyttäny? olisiko osanumeroa? jarruina eessä 300 24v 295 laikoilla ja takana w210 320 cdi 290 laikat... tarviiko ottaa pyörän navat w124? vai meneekö suoraan w201 eteen noi 300 24v satulat?
Ite laitoin vastaavalla combinaatiolla

W124 420E osan jossa seuraavat mitat:
Reikä-Ø 1 / Reikä-Ø 2 [mm]:25,40/19,05

Pitäs saada polkimeen ihan ok tuntuma... ei oo viellä päässy liikenteessä kokeilemaan.. (ja osan joutui käyttää sorvissa ennenku meni paikalleen)

Mitä piti tehdä osalle? onko osanumeroa? käytitkö minkä napoja? mihin autoon laitoit etusatulat?
Autona on W201, ja satuloina 4mäntäset 24 tappisesta W124:sesta, työsylinterin juuressa oli pieni pykälä joka tarvi ottaa pois korkeus ~2mm ja leveys samaa luokkaa.. toki tuotakaan ei kai tarvii tehdä jos käyttää myös W124 tehostinta, navat ja olat tais olla W124:sesta myös, melkonen sekasikiö, kuhan sai jotkut osat millä saa katsastusmiehen tyytyväiseks...
Kuva
Kuva

Kaikki muut jarrru osat mutta napoja ei ole ja mietin tarviiko ostaa.. Ei viitsisi ruveta purkaa jarruja jos ei saa kasaan samalla.. Onko vanat ja olkaakselit nimen omaan W124 300 24 tappisen? Vai käykö minkä W124 vaan?
Vastaa Viestiin