Dieselin jatkaminen bensalla?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Dieselin jatkaminen bensalla?

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Talvi on tulossa, kesälaatua edelleen vaan mittareissa ja tankissa, miten on voiko Mersussa dieseliä jatkaa bensalla?
Sillä vaan että ei ole kiva jäädä moisen syyn takia tien päälle vaikka polttoaine suodatin onkin jo vaihdettu.

Eräässä Ruotsalais-merkissä ohjekirja antoi laittaa jopa 20% bensaa dieselin sekaan jos talvilaatua ei ollut saatavilla.(jakajapumpulla oleva laite.) Miten lienee rivipumppujen kohdalla?

Nimim. suodattimen pakkasella vaihtanut ja ja bensalla jatkanut mutta ei enää toista kertaa...kop kop...
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Eiköhän se talvilaatu ehdi tulla hyvissä ajoin mittareihin sitten kun sitä tarvitaan.
Kesälaadulla pärjää pikku pakkasillakin vielä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Nesteen keskikesän naftan suodatettavuus on -10 ja siitä seuraava kevät/syksylaatu (EI talvilaatu) kestää -15.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Andrew
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 21.09.2004 10:19
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Andrew »

Tosiaan kestää pakkasta jopa -18 asteeseen?! riippuen hieman toimittajasta. Työmaalla katselin tiedotetta ja peräti tuollaista lukemaa oli saatu suodatettavuudessa, kun oli vertailleet pistokokeissa saatuja tuloksia. Tiedä häntä pitääkö paikkaansa??!!

Itselläni ei ole kyllä ollut ikinä mitään ongelmia dieselin kanssa ja kesälaadulla olen ajanut parinkymmenen asteen pakkasessa.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4638
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Olikohan se toissatalvena, kun oli Keski-Suomessakin kunnolla pakkasta eli jotain päälle -35. Vaikka suodattimet oli vaihdettu, nokka tukittu ja tietenkin talvilaatua tankissa, niin ei autolla voinut ajaa kuin 60 km/h. Jos ajoin kovempaa niin ajoviima ilmeisesti viilenti enemmän ja kone alkoi yskiä. Ihmeellistä. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
tommy1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: To 30.09.2004 21:32

Viesti Kirjoittaja tommy1 »

yleensä talvilaatua saa ensimmäisenä sellaisilta huoltamoilta jota kuorma ja ammattiautoilijat käyttää.(välillä alkutalvesta vain yksi mittari on pyhitetty talvilaadulle,eli kannattaa vähän silmäillä jos mittareita useampia.
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

itse ajoin koko viime talven etelä suomessa kesä laadulla
dodge dart 1967
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Talvi on tulossa, kesälaatua edelleen vaan mittareissa ja tankissa, miten on voiko Mersussa dieseliä jatkaa bensalla?
Sillä vaan että ei ole kiva jäädä moisen syyn takia tien päälle vaikka polttoaine suodatin onkin jo vaihdettu.


Voi jatkaa, ainakin näin vanhan 124:sen käsikirjassakin on taulukko jossa sanotaan paljonko bensaa voi listä dieselin sekaan milläkin pakkasella.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

santtu kirjoitti:itse ajoin koko viime talven etelä suomessa kesä laadulla
sama homma, rupee olee sen verran leudot talvet täällä alhaalla ettei tartte talvilaatua ollenkaan :roll:
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

Viesti Kirjoittaja jamppav »

työautoa (dukato) menin kerran tankille ja ajatuksissani tankkasin bensaa nii tikkurilan nesteen omistaja sano et kärsii ajaa vielä 30% seoksella ja et taksikuskit käyttäs 30% kovilla pakkasilla.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Diesel-Crownilla ajelin joskus pitkiä matkoja Lapissa -40 - 45 ºC keleissä.
Saattoi tankissa olla arktista seassa, en muista enää tarkasti.

Autossa tosin oli Emerheater (tai jotain sinne päin se nimi oli) eli jäähdytysnesteellä toimiva pieni esilämmitin.

Tähän päivään mennessä en itse ole henkilöautoilla törmännyt polttoaineen suodatusongelmiin. Siis kylmästä kelistä johtuviin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

No olihan siellä kirjassa se taulukko kun vaan osaa lukea...
Aika hurjia lukuja vaan antaa kun parhaillaan voi laittaa 50/50 seosta, mutta tuskin on suomessa tarpeen. Vai ymmärsinkö oikein kun se manuaali on Saksankielinen Minä vielä ole ostanut sitä Suomenkielistä... :roll:
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Dieselautoilua on takana useita satoja tuhansia kilometrejä, eikä ole tähän mennessä tarvinnut lisäillä sen enempää bensaa kuin muitakaan lisäaineita naftan sekaan (bensahan on kalliimpaakin).
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

an55 kirjoitti:(bensahan on kalliimpaakin).
Niinhän se on vielä :wink:
Jos sama hintakehitys jatkuu, niin kohta pitää lantrata bensalla jo ihan kustannussyistäkin :D
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14234
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

50 %:sen seoksen voi tehdä, tilapäisesti. Mutta tähän ei Suomessa ole yleensä tarvetta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Tammikuussa 1999 Rovaniemellä:

Keskiviikkoilta: Tankissa 30 litraa arktista laatua ja loput talvilaatua (tankin koko 70litraa).lämpötila -40C...-45C.
Maskin takana pahvi jottei syyläri jäädy ja auto roikassa koko ajan.

Torstaiaamu: Lämpötila -49C. Auto roikassa läpi yön.
Ennen ajoon lähtöä n. 5min lämmityskäyttöä, jotta sai peruutusvaihteen päälle.
Ekat kilsat auto liikkui nihkeästi ja vaihteet kytkeytyivät päälle todella jäykästi.
Auto olikin sitten melkein koko päivän käynnissä ja toimikin ilman minkäänlaisia häiriöitä tai polttoaineen jäätymisiä. Moottorin lämpö ei noussut ajaessakaan kuin n.70C:seen. Toki ajaminen näin kylmässä on aika nihkeää vaikka auto toimikin moitteetta.

Ja autohan oli tuolloin vuoden 1992 MB W124 200 diesel.
(Myöhemmin keväällä jouduttiin uusimaan ohjaustehostin joka ilmeisesti tykkäsi kyttyrää talven huippupakkasista).

Seuraavana perjantaina alkoikin sitten Tunturiralli, jota ei peruutettu liian kylmän sään takia, koska pakkanen laski tuonne -30C hujakoille ja taas tarkeni olla ulkona... :D
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mersuissahan on vielä vakiona polttoaineen esilämmitin, joten mitään ongelmia ei pitäisi olla . Itselläni on suurin ongelma löytää kesälaatua talvella, se kun on halvenpaa. Näillä korkeuksilla sitä ei kuitenkaan saa kuin raskaankaluston mittareista, joilta ei ilman yrittäjäkorttia polttoainetta lähde.

Kesälaadulla sillä pystyy kyllä ajamaan kunhan on ei ole yli 20 astetta pakkasta. Mone kuorma-autot käyttävät myös kesälaatua läpitalven huippupakkasia lukuunottamatta. Ns. välilaatu, jota ei talvilaaduksi kuitenkaan kutsuta, on ollut mittareissa jo monta viikkoa, sillä kyllä pärjäisi normaalioloissa koko talven.

Talvilaatua ei kannata käyttää senkään takia turhaan, koska se on erittäin kuivaa eikä juuri voitele polttoainelaitteita.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Perttu K kirjoitti:Talvilaatua ei kannata käyttää senkään takia turhaan, koska se on erittäin kuivaa eikä juuri voitele polttoainelaitteita.
Nyt vaan taitaa nykyään kaikki laadut olla "kuivia", kun on miltei rikittömiä.

Ennen vanhaan sitä rikittömyyttä olisi kaivattukin kun oli kromipuskureita.
Ne tuppasi ruostumaan pakoputken kohdalta.

Nyt on korin osat muovia ja aineet rikittömiä :?

Niin tai näin, aina väärin päin :x
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

yhessä diesel kirjassa puhuttiin vaan rikin haitoista
dodge dart 1967
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Rikki on täysin tarpeeton ja haitallinen aine polttoaineen seassa, eikä sillä ole mitään tekemistä voitelevuuden kanssa.

Nykyisiin liikennepolttoöljyihin (mukaanlukien moottoripolttoöljyt) lisätään erityisiä aineita voitelevuuden lisäämiseksi. Ymmärtääkseni samoja voitelua parantavia aineita lisätään myös talvilaatuihin, joten puheet talvilaatujen "kuivuudesta" tuntuvat siinä valossa vanhentuneilta.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

an55 kirjoitti:Rikki on täysin tarpeeton ja haitallinen aine polttoaineen seassa, eikä sillä ole mitään tekemistä voitelevuuden kanssa.
Ok.
Päättelin "mutu-menetelmällä" loogisesti, että kyse voisi rikin osalta olla ruiskutuspumpun voiteluun osittain vastaavanlaisia vaikutuksia, kuin venttiileille on bensiinimoottoreissa.
"Mutu-menetelmä" sitten petti tässä kohdin :oops:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ari66 kirjoitti:
Ok.
Päättelin "mutu-menetelmällä" loogisesti, että kyse voisi rikin osalta olla ruiskutuspumpun voiteluun osittain vastaavanlaisia vaikutuksia, kuin venttiileille on bensiinimoottoreissa.
"Mutu-menetelmä" sitten petti tässä kohdin :oops:
Minusta tämä "voitelu-ongelma" koski jakajapumppuja, koska niissä polttoaine voitelee sen "nokkalevyn" vai mikäsenytonkaan, kun Mersuissa rivipumpuilla taas on oma voitelu? Tämäkin "Mutua"
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Vänkäri kirjoitti: Minusta tämä "voitelu-ongelma" koski jakajapumppuja, koska niissä polttoaine voitelee sen "nokkalevyn" vai mikäsenytonkaan, kun Mersuissa rivipumpuilla taas on oma voitelu? Tämäkin "Mutua"
"Mutustellaanpa" edelleen :)
Mersuistakin löytyy jakajapumppuja, esim 290 Turbodiesel (210).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

Ari66 kirjoitti:
Vänkäri kirjoitti: Minusta tämä "voitelu-ongelma" koski jakajapumppuja, koska niissä polttoaine voitelee sen "nokkalevyn" vai mikäsenytonkaan, kun Mersuissa rivipumpuilla taas on oma voitelu? Tämäkin "Mutua"
"Mutustellaanpa" edelleen :)
Mersuistakin löytyy jakajapumppuja, esim 290 Turbodiesel (210).
Mutuillaan vaan, seuraava vaihe on sitten "Vati" eli Vaimo tietää... :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä dieselin sekaan voi bensaa lisätä ainakin näihin vanhempiin autoihin, ei kai ne siitä kärsi.

Eri asia sitten onko se välttämätöntä.

Omassa mersussani on sillointällöin bensaa dieselin seassa, tuolla korjaamolla kun käy autoilijoita jotka ovat tankanneet bensa-autoonsa vahingossa dieseliä.
Ongelmajäte sitten kaadetaan omien autojen tankkeihin ellei asiakas halua viedä mukanaan.

Oli miten oli, kyllä ne Mersutkin jäätyy talvipakkasilla PA-järjestelmän osalta, ainakin niitä ensimmäisillä kovilla pakkasilla joka syksy ryömii tyhjäkäynnillä/hinataan korjaamolle.

Joka syksy kun vaihtaa PA-suodattimen niin ei ole omat dieselit päässeet jäätymään.

Tuohon raskaan kaluston tarpeeseen sen verran että ainakin täälläpäin myydään joillain huoltamoilla kesälaatua ympäri vuoden, koska nimenomaan raskaaseen kalustoon sitä ostetaan talvellakin halvemman hinnan vuoksi.
wiimax.fi
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Tuli joskus laitettua 10 litraa naftaa emännän Corollaan. Onneksi huomasin kesken tankkauksen ja sain mahtumaan vielä 30 litraa bensaa. Muuta en huomannut kuin sen, että auto tuntui vähän laiskemmalta.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

RikuK kirjoitti:Tammikuussa 1999 Rovaniemellä:

Keskiviikkoilta: Tankissa 30 litraa arktista laatua ja loput talvilaatua (tankin koko 70litraa).lämpötila -40C...-45C.
...
Torstaiaamu: Lämpötila -49C.
...
Seuraavana perjantaina alkoikin sitten Tunturiralli, jota ei peruutettu liian kylmän sään takia, koska pakkanen laski tuonne -30C hujakoille ja taas tarkeni olla ulkona... :D
Tekis mieli tulostaa tämä ja viedä tuohon naapurustoon yhdelle rouvalle, joka tänäkin aamuna hytisi "ku on niin kauhjan kylmä..."
Mittarissa oli +4 astetta... :lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Bensa-autossa diesel saattaa savuta jonkin verran ja aiheuttaa käyntihäiriöitä, ja katalysaattorivehkeellä en itse uskaltaisi ajaa ennen polttoaineen vaihtoa tankkausvirheen jälkeen.
wiimax.fi
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

dealer kirjoitti:Bensa-autossa diesel saattaa savuta jonkin verran ja aiheuttaa käyntihäiriöitä, ja katalysaattorivehkeellä en itse uskaltaisi ajaa ennen polttoaineen vaihtoa tankkausvirheen jälkeen.
Tää mun tapaus oli 70-luvulla :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18214
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, arvasin kyllä ettei Sinun tapauksessasi ollut kyse kattivehkeestä; tulipahan vaan mieleen kun bensa-autoista puhuttiin.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin