Dieselin jatkaminen bensalla?
Dieselin jatkaminen bensalla?
Talvi on tulossa, kesälaatua edelleen vaan mittareissa ja tankissa, miten on voiko Mersussa dieseliä jatkaa bensalla?
Sillä vaan että ei ole kiva jäädä moisen syyn takia tien päälle vaikka polttoaine suodatin onkin jo vaihdettu.
Eräässä Ruotsalais-merkissä ohjekirja antoi laittaa jopa 20% bensaa dieselin sekaan jos talvilaatua ei ollut saatavilla.(jakajapumpulla oleva laite.) Miten lienee rivipumppujen kohdalla?
Nimim. suodattimen pakkasella vaihtanut ja ja bensalla jatkanut mutta ei enää toista kertaa...kop kop...
Sillä vaan että ei ole kiva jäädä moisen syyn takia tien päälle vaikka polttoaine suodatin onkin jo vaihdettu.
Eräässä Ruotsalais-merkissä ohjekirja antoi laittaa jopa 20% bensaa dieselin sekaan jos talvilaatua ei ollut saatavilla.(jakajapumpulla oleva laite.) Miten lienee rivipumppujen kohdalla?
Nimim. suodattimen pakkasella vaihtanut ja ja bensalla jatkanut mutta ei enää toista kertaa...kop kop...
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Eiköhän se talvilaatu ehdi tulla hyvissä ajoin mittareihin sitten kun sitä tarvitaan.
Kesälaadulla pärjää pikku pakkasillakin vielä.
Kesälaadulla pärjää pikku pakkasillakin vielä.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Tosiaan kestää pakkasta jopa -18 asteeseen?! riippuen hieman toimittajasta. Työmaalla katselin tiedotetta ja peräti tuollaista lukemaa oli saatu suodatettavuudessa, kun oli vertailleet pistokokeissa saatuja tuloksia. Tiedä häntä pitääkö paikkaansa??!!
Itselläni ei ole kyllä ollut ikinä mitään ongelmia dieselin kanssa ja kesälaadulla olen ajanut parinkymmenen asteen pakkasessa.
Itselläni ei ole kyllä ollut ikinä mitään ongelmia dieselin kanssa ja kesälaadulla olen ajanut parinkymmenen asteen pakkasessa.
Olikohan se toissatalvena, kun oli Keski-Suomessakin kunnolla pakkasta eli jotain päälle -35. Vaikka suodattimet oli vaihdettu, nokka tukittu ja tietenkin talvilaatua tankissa, niin ei autolla voinut ajaa kuin 60 km/h. Jos ajoin kovempaa niin ajoviima ilmeisesti viilenti enemmän ja kone alkoi yskiä. Ihmeellistä. 

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Talvi on tulossa, kesälaatua edelleen vaan mittareissa ja tankissa, miten on voiko Mersussa dieseliä jatkaa bensalla?
Sillä vaan että ei ole kiva jäädä moisen syyn takia tien päälle vaikka polttoaine suodatin onkin jo vaihdettu.
Voi jatkaa, ainakin näin vanhan 124:sen käsikirjassakin on taulukko jossa sanotaan paljonko bensaa voi listä dieselin sekaan milläkin pakkasella.
Sillä vaan että ei ole kiva jäädä moisen syyn takia tien päälle vaikka polttoaine suodatin onkin jo vaihdettu.
Voi jatkaa, ainakin näin vanhan 124:sen käsikirjassakin on taulukko jossa sanotaan paljonko bensaa voi listä dieselin sekaan milläkin pakkasella.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Diesel-Crownilla ajelin joskus pitkiä matkoja Lapissa -40 - 45 ºC keleissä.
Saattoi tankissa olla arktista seassa, en muista enää tarkasti.
Autossa tosin oli Emerheater (tai jotain sinne päin se nimi oli) eli jäähdytysnesteellä toimiva pieni esilämmitin.
Tähän päivään mennessä en itse ole henkilöautoilla törmännyt polttoaineen suodatusongelmiin. Siis kylmästä kelistä johtuviin.
Saattoi tankissa olla arktista seassa, en muista enää tarkasti.
Autossa tosin oli Emerheater (tai jotain sinne päin se nimi oli) eli jäähdytysnesteellä toimiva pieni esilämmitin.
Tähän päivään mennessä en itse ole henkilöautoilla törmännyt polttoaineen suodatusongelmiin. Siis kylmästä kelistä johtuviin.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Niinhän se on vieläan55 kirjoitti:(bensahan on kalliimpaakin).

Jos sama hintakehitys jatkuu, niin kohta pitää lantrata bensalla jo ihan kustannussyistäkin

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Tammikuussa 1999 Rovaniemellä:
Keskiviikkoilta: Tankissa 30 litraa arktista laatua ja loput talvilaatua (tankin koko 70litraa).lämpötila -40C...-45C.
Maskin takana pahvi jottei syyläri jäädy ja auto roikassa koko ajan.
Torstaiaamu: Lämpötila -49C. Auto roikassa läpi yön.
Ennen ajoon lähtöä n. 5min lämmityskäyttöä, jotta sai peruutusvaihteen päälle.
Ekat kilsat auto liikkui nihkeästi ja vaihteet kytkeytyivät päälle todella jäykästi.
Auto olikin sitten melkein koko päivän käynnissä ja toimikin ilman minkäänlaisia häiriöitä tai polttoaineen jäätymisiä. Moottorin lämpö ei noussut ajaessakaan kuin n.70C:seen. Toki ajaminen näin kylmässä on aika nihkeää vaikka auto toimikin moitteetta.
Ja autohan oli tuolloin vuoden 1992 MB W124 200 diesel.
(Myöhemmin keväällä jouduttiin uusimaan ohjaustehostin joka ilmeisesti tykkäsi kyttyrää talven huippupakkasista).
Seuraavana perjantaina alkoikin sitten Tunturiralli, jota ei peruutettu liian kylmän sään takia, koska pakkanen laski tuonne -30C hujakoille ja taas tarkeni olla ulkona...
Keskiviikkoilta: Tankissa 30 litraa arktista laatua ja loput talvilaatua (tankin koko 70litraa).lämpötila -40C...-45C.
Maskin takana pahvi jottei syyläri jäädy ja auto roikassa koko ajan.
Torstaiaamu: Lämpötila -49C. Auto roikassa läpi yön.
Ennen ajoon lähtöä n. 5min lämmityskäyttöä, jotta sai peruutusvaihteen päälle.
Ekat kilsat auto liikkui nihkeästi ja vaihteet kytkeytyivät päälle todella jäykästi.
Auto olikin sitten melkein koko päivän käynnissä ja toimikin ilman minkäänlaisia häiriöitä tai polttoaineen jäätymisiä. Moottorin lämpö ei noussut ajaessakaan kuin n.70C:seen. Toki ajaminen näin kylmässä on aika nihkeää vaikka auto toimikin moitteetta.
Ja autohan oli tuolloin vuoden 1992 MB W124 200 diesel.
(Myöhemmin keväällä jouduttiin uusimaan ohjaustehostin joka ilmeisesti tykkäsi kyttyrää talven huippupakkasista).
Seuraavana perjantaina alkoikin sitten Tunturiralli, jota ei peruutettu liian kylmän sään takia, koska pakkanen laski tuonne -30C hujakoille ja taas tarkeni olla ulkona...

Mersuissahan on vielä vakiona polttoaineen esilämmitin, joten mitään ongelmia ei pitäisi olla . Itselläni on suurin ongelma löytää kesälaatua talvella, se kun on halvenpaa. Näillä korkeuksilla sitä ei kuitenkaan saa kuin raskaankaluston mittareista, joilta ei ilman yrittäjäkorttia polttoainetta lähde.
Kesälaadulla sillä pystyy kyllä ajamaan kunhan on ei ole yli 20 astetta pakkasta. Mone kuorma-autot käyttävät myös kesälaatua läpitalven huippupakkasia lukuunottamatta. Ns. välilaatu, jota ei talvilaaduksi kuitenkaan kutsuta, on ollut mittareissa jo monta viikkoa, sillä kyllä pärjäisi normaalioloissa koko talven.
Talvilaatua ei kannata käyttää senkään takia turhaan, koska se on erittäin kuivaa eikä juuri voitele polttoainelaitteita.
Kesälaadulla sillä pystyy kyllä ajamaan kunhan on ei ole yli 20 astetta pakkasta. Mone kuorma-autot käyttävät myös kesälaatua läpitalven huippupakkasia lukuunottamatta. Ns. välilaatu, jota ei talvilaaduksi kuitenkaan kutsuta, on ollut mittareissa jo monta viikkoa, sillä kyllä pärjäisi normaalioloissa koko talven.
Talvilaatua ei kannata käyttää senkään takia turhaan, koska se on erittäin kuivaa eikä juuri voitele polttoainelaitteita.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Nyt vaan taitaa nykyään kaikki laadut olla "kuivia", kun on miltei rikittömiä.Perttu K kirjoitti:Talvilaatua ei kannata käyttää senkään takia turhaan, koska se on erittäin kuivaa eikä juuri voitele polttoainelaitteita.
Ennen vanhaan sitä rikittömyyttä olisi kaivattukin kun oli kromipuskureita.
Ne tuppasi ruostumaan pakoputken kohdalta.
Nyt on korin osat muovia ja aineet rikittömiä

Niin tai näin, aina väärin päin

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Rikki on täysin tarpeeton ja haitallinen aine polttoaineen seassa, eikä sillä ole mitään tekemistä voitelevuuden kanssa.
Nykyisiin liikennepolttoöljyihin (mukaanlukien moottoripolttoöljyt) lisätään erityisiä aineita voitelevuuden lisäämiseksi. Ymmärtääkseni samoja voitelua parantavia aineita lisätään myös talvilaatuihin, joten puheet talvilaatujen "kuivuudesta" tuntuvat siinä valossa vanhentuneilta.
Nykyisiin liikennepolttoöljyihin (mukaanlukien moottoripolttoöljyt) lisätään erityisiä aineita voitelevuuden lisäämiseksi. Ymmärtääkseni samoja voitelua parantavia aineita lisätään myös talvilaatuihin, joten puheet talvilaatujen "kuivuudesta" tuntuvat siinä valossa vanhentuneilta.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Ok.an55 kirjoitti:Rikki on täysin tarpeeton ja haitallinen aine polttoaineen seassa, eikä sillä ole mitään tekemistä voitelevuuden kanssa.
Päättelin "mutu-menetelmällä" loogisesti, että kyse voisi rikin osalta olla ruiskutuspumpun voiteluun osittain vastaavanlaisia vaikutuksia, kuin venttiileille on bensiinimoottoreissa.
"Mutu-menetelmä" sitten petti tässä kohdin

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Minusta tämä "voitelu-ongelma" koski jakajapumppuja, koska niissä polttoaine voitelee sen "nokkalevyn" vai mikäsenytonkaan, kun Mersuissa rivipumpuilla taas on oma voitelu? Tämäkin "Mutua"Ari66 kirjoitti:
Ok.
Päättelin "mutu-menetelmällä" loogisesti, että kyse voisi rikin osalta olla ruiskutuspumpun voiteluun osittain vastaavanlaisia vaikutuksia, kuin venttiileille on bensiinimoottoreissa.
"Mutu-menetelmä" sitten petti tässä kohdin
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
"Mutustellaanpa" edelleenVänkäri kirjoitti: Minusta tämä "voitelu-ongelma" koski jakajapumppuja, koska niissä polttoaine voitelee sen "nokkalevyn" vai mikäsenytonkaan, kun Mersuissa rivipumpuilla taas on oma voitelu? Tämäkin "Mutua"

Mersuistakin löytyy jakajapumppuja, esim 290 Turbodiesel (210).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Mutuillaan vaan, seuraava vaihe on sitten "Vati" eli Vaimo tietää...Ari66 kirjoitti:"Mutustellaanpa" edelleenVänkäri kirjoitti: Minusta tämä "voitelu-ongelma" koski jakajapumppuja, koska niissä polttoaine voitelee sen "nokkalevyn" vai mikäsenytonkaan, kun Mersuissa rivipumpuilla taas on oma voitelu? Tämäkin "Mutua"![]()
Mersuistakin löytyy jakajapumppuja, esim 290 Turbodiesel (210).

Kyllä dieselin sekaan voi bensaa lisätä ainakin näihin vanhempiin autoihin, ei kai ne siitä kärsi.
Eri asia sitten onko se välttämätöntä.
Omassa mersussani on sillointällöin bensaa dieselin seassa, tuolla korjaamolla kun käy autoilijoita jotka ovat tankanneet bensa-autoonsa vahingossa dieseliä.
Ongelmajäte sitten kaadetaan omien autojen tankkeihin ellei asiakas halua viedä mukanaan.
Oli miten oli, kyllä ne Mersutkin jäätyy talvipakkasilla PA-järjestelmän osalta, ainakin niitä ensimmäisillä kovilla pakkasilla joka syksy ryömii tyhjäkäynnillä/hinataan korjaamolle.
Joka syksy kun vaihtaa PA-suodattimen niin ei ole omat dieselit päässeet jäätymään.
Tuohon raskaan kaluston tarpeeseen sen verran että ainakin täälläpäin myydään joillain huoltamoilla kesälaatua ympäri vuoden, koska nimenomaan raskaaseen kalustoon sitä ostetaan talvellakin halvemman hinnan vuoksi.
Eri asia sitten onko se välttämätöntä.
Omassa mersussani on sillointällöin bensaa dieselin seassa, tuolla korjaamolla kun käy autoilijoita jotka ovat tankanneet bensa-autoonsa vahingossa dieseliä.
Ongelmajäte sitten kaadetaan omien autojen tankkeihin ellei asiakas halua viedä mukanaan.
Oli miten oli, kyllä ne Mersutkin jäätyy talvipakkasilla PA-järjestelmän osalta, ainakin niitä ensimmäisillä kovilla pakkasilla joka syksy ryömii tyhjäkäynnillä/hinataan korjaamolle.
Joka syksy kun vaihtaa PA-suodattimen niin ei ole omat dieselit päässeet jäätymään.
Tuohon raskaan kaluston tarpeeseen sen verran että ainakin täälläpäin myydään joillain huoltamoilla kesälaatua ympäri vuoden, koska nimenomaan raskaaseen kalustoon sitä ostetaan talvellakin halvemman hinnan vuoksi.
wiimax.fi
Tekis mieli tulostaa tämä ja viedä tuohon naapurustoon yhdelle rouvalle, joka tänäkin aamuna hytisi "ku on niin kauhjan kylmä..."RikuK kirjoitti:Tammikuussa 1999 Rovaniemellä:
Keskiviikkoilta: Tankissa 30 litraa arktista laatua ja loput talvilaatua (tankin koko 70litraa).lämpötila -40C...-45C.
...
Torstaiaamu: Lämpötila -49C.
...
Seuraavana perjantaina alkoikin sitten Tunturiralli, jota ei peruutettu liian kylmän sään takia, koska pakkanen laski tuonne -30C hujakoille ja taas tarkeni olla ulkona...
Mittarissa oli +4 astetta...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97