w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Eli koko episodi alkoi siitä, kun viime syksynä kajahti edellisestä koneesta runkolaakeri (330hp). Tallissa oli varakone josta aloin tehdä stage2 versiota ja hakea 400+ tehoja.

No uuteen koneeseen tuli kaikki laakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat, alakerran tasapainotus, kannen koneistus, turbiinin vahvistus, nokille 1mm lisää nostoa ja kannen kanavien siistiminen.

Sitten sain ilokseni todeta että vesitilaan tulee palotilasta painetta... Eli yläkerta, alakerta tai uus pahvi. Kone auki ja 5.sylinterin seinämässä 5cm halkeama löyty ja männän päällä vettä. -Alakerta roskiin ja kansi tarkistukseen, josta löytyi myös pieni halkeama vesitilaan (ilmeisesti männän päällä olevat vedet lisäsi puristuksia, että se sai osumaa).

No hain uuden alakerran ja kannen sai hitsattua ja ponnattua/ koneistettua hyväksi. Kasasin sitten uuden lohkon ympärille koneen uudestaan ja sitten ilokseni sain todeta koneen käydessä metallisen sivuäänen.. Ääni on kuin nostaja tai kiertokangen laakeri pitäisi ääntä. Vaihdoin vakio nokka-akselin, koska oletuksena oli että uudella nostolla venttiilit hipoisivat mäntiin ja nostajat parkuisivat. Vaihdoin vakio nokat ja testasin uusien nostajien toiminnan. ääni ei hävinnyt.

Uuden alakerrankin kasasin, niin mittasin että kaikkien sylinterien iskun pituus oli jokaisessa muistaakseni just eikä melkein 88,00mm.

Sitten aattelin että kiertokangen laakeri/laakerit olisivat ottaneet itseensä. Vaihdoin uudet (niiden kerran vaihdettujen uusien tilalle) kiertokangen laakerit ja kaikki näyttää viimesenpäälle hyvältä ja normaalilta, ei osuma/hankaus jälkiä missään.

Sivuääni on edelleen uusilla laakereillakin.

Suuttimet ei vuoda ulos, eikä pakosarja ja niissä uudet tiivisteet.

Alkaa meneen jo kohta sormi suuhun.. Voisko männäntappi pitää ääntä?
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Niin ja jakoketju sekä kiristin uusittu. Äänen saa aika tarkasti paikannettua tuonne 5. sylinterin seuduille.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mittasitko kiertokankien suoruuden...tai penkissähän se pitäisi tehdä ainakun koneremppaa tehdään?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Ei oo mittautettu kiertokankia.. Luulempa että kiertokanki/ männäntappi puolella taitaa vika olla. Täytyy nostaa kone pois ja mittauttaa ja mitata kaikki mahdollinen..
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Ollut 5.sylinterin kiertokanki kovilla ja se siellä varmaan syyllinen on..? Kun edellisellä lohkolla uitti vettä männän päälle ja sitämyöten puristukset ollu varmaan aika huikeet.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiertokangen mahdollinen kierous selviää mittaamalla; ohivuodot ok mutta puristukset ei = kiero kanki.
wiimax.fi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tuolla alussa kun oli että isku on tarkistettu niin sehän ei poista sitä kiertokanki tai kampi akseli on kiero
se liikutuu matka(isku) pysyy saman ja vika jää paljasumatta jos ei vertaa myös että kaikki männät tulee suhteessa sylinterin ylä pintaan samaan tasoon,
jos on ollut ylimääräistä tavaraa männän päällä niin iso mahdolisuus on kankikiero tai kampiakseli rikki,
kunkas paljon on kanessta oikaisun ym yhteydessä lähteenyt pois, sen jälkeen tarkistettu vaikutus jakoon ja että ventiilit ei tule liian lähelle mäntää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Kiitos vastauksista. Kannesta ei paljoa tavaraa ole höylätty pois, ekalla koneistusreissulla kevyt lastu pois ja nyt viime reissulla tarkistivat että kannen tasopinta ok. Viikon päästä otan koneen ylös ja pukkiin, ja kampi sekä veivit mittaukseen.
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Tänään nostin koneen pois ja pukkiin. Huomenna kansi pois ja alakerta syyniin. Kaveri tulee mittakellon kans ihmetteleen jos sais poikkeavia lukemia sieltä 5.pytystä.
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

5. mäntä on väljä/kolisee sylinterissä kun päältä liikutteli. Mittasin männän mikrometrillä ja vertailin mittaustuloksia hyllyssä olevaan mäntään, niin mäntä ok.
Mutta 5. sylinteri on 0.5mm suurempi kuin muut... Että siinä on syyllinen. Täytyy varmaan vaihtaa lohko vai onko siinä mitään järkeä että porauttais sen 5.pytyn ylikokoon ja vaihtais siihen isomman männän? Männän halkaisia vakiona 88mm ja jos vitosen kasvattais 88,5mm. Onko haittoja jos yks erikokonen vai siirtyykö suosilla toiseen lohkoon?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Pystyykös tuota lohkoa putkittamaan?

Yhden putkitus ei taida olla hyvä idea vaan sit pitäis laittaa kaikki? Yhden jos laittaa ni meneekö viereiset soikeaksi?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sehän on jo porattu jos sylinteri muuten OK mutta puoli milliä muita isompi.
wiimax.fi
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Ei taida pystyä putkittaan, tai ainakin sellanen käsitys olis.. Sitä mietinkin, että miten ihmeessä on voinut sylinteri venyä puolimilliä :shock:
Se taitaa olla sit kai porattu.. Taitaa mennä liian vaikeeks ylikoon männän etsiminen vai löytyykö niitä valmiina jostain? Vaikuttaako erikokonen mäntä alakerran tasapainoon tai käyttäytymiseen?

Hetken etsiskelyn jälkeen löysin sopuhintaan tunnin ajomatkan päästä uuden lohkon ja viikonloppuna sais hakee. Ja tällä kertaa tarkistaa lohkosta kaikki mahdollinen ja mahdoton..
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

dealer kirjoitti:Sehän on jo porattu jos sylinteri muuten OK mutta puoli milliä muita isompi.
Niin on niin mutta löytyykö siihen putkea joka passaa vai pitääkö ajaa isommaksi? Yläpäästä nyt jokatapauksessa on hiukan ajettava jos putkea meinaa laitta. Se ei varmaankaan tee viereisiä soikeaksi mutta jos koko sylinteriä joutuu ajamaan lisää isommaksi ni sitten viimeistään on vaara viereisten soikeudesta jos jo nyt ei ole?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jampe88 kirjoitti:Ei taida pystyä putkittaan, tai ainakin sellanen käsitys olis.. Sitä mietinkin, että miten ihmeessä on voinut sylinteri venyä puolimilliä :shock:
Se taitaa olla sit kai porattu.. Taitaa mennä liian vaikeeks ylikoon männän etsiminen vai löytyykö niitä valmiina jostain? Vaikuttaako erikokonen mäntä alakerran tasapainoon tai käyttäytymiseen?

Hetken etsiskelyn jälkeen löysin sopuhintaan tunnin ajomatkan päästä uuden lohkon ja viikonloppuna sais hakee. Ja tällä kertaa tarkistaa lohkosta kaikki mahdollinen ja mahdoton..
Jos se on tasaiseti kulunt niin on porattu(joku vit... ääl.. on porannut vain yhden)
jos porataan niin kaikki putkitus on yhden sylinterin korjausta varten(ja sekään ei ole hyvä usein näkee 5syl sprinterin cdi koneita missä on putkitus tehty ja alle 100tkm pettänyt)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jampe88 kirjoitti:5. mäntä on väljä/kolisee sylinterissä kun päältä liikutteli. Mittasin männän mikrometrillä ja vertailin mittaustuloksia hyllyssä olevaan mäntään, niin mäntä ok.
Mutta 5. sylinteri on 0.5mm suurempi kuin muut... Että siinä on syyllinen. Täytyy varmaan vaihtaa lohko vai onko siinä mitään järkeä että porauttais sen 5.pytyn ylikokoon ja vaihtais siihen isomman männän? Männän halkaisia vakiona 88mm ja jos vitosen kasvattais 88,5mm. Onko haittoja jos yks erikokonen vai siirtyykö suosilla toiseen lohkoon?
On haitaa jos yksi on eri kokoinen/painoinen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Lohko menee vaihtoon. Lievästi sanottuna on hieman vastustanu alakertaosastolla (niin auton). Kolme om613 lohkoo on tällä hetkellä metalliromukasassa.. Viikonloppuna käyn hakeen uuden lohkon ja jos tällä kertaa ei tulis ylläreitä. Se taitaa olla halvin/helpoin/järkevin/kestävin ratkaisu.
jampe88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: La 19.07.2008 14:24
Paikkakunta: Nokia

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja jampe88 »

Nyt kun lohkon saa hakea vasta lauantaina, niin ajattelin kireemmille nokille (std+1mm) tehdä tilaa. Mäntiin kairataan venttiilin poteroita 0,7mm syvemmäksi, että uudelle nostolle on tilaa.
Sen 5. kiertokangen vien huomenna varmuuden vuoksi Tammerdieseliin mittautettavaks ja särötarkastukseen.

Olisko jollain tietoa mistä mahdollisesti saisi jäykempiä pakoventtiilinjousia?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jampe88 kirjoitti:Nyt kun lohkon saa hakea vasta lauantaina, niin ajattelin kireemmille nokille (std+1mm) tehdä tilaa. Mäntiin kairataan venttiilin poteroita 0,7mm syvemmäksi, että uudelle nostolle on tilaa.
Sen 5. kiertokangen vien huomenna varmuuden vuoksi Tammerdieseliin mittautettavaks ja särötarkastukseen.

Olisko jollain tietoa mistä mahdollisesti saisi jäykempiä pakoventtiilinjousia?
Kolojen tekemisen jälkeen männät puntariin ja saman painoisiksi keskenään
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin