w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Eli koko episodi alkoi siitä, kun viime syksynä kajahti edellisestä koneesta runkolaakeri (330hp). Tallissa oli varakone josta aloin tehdä stage2 versiota ja hakea 400+ tehoja.
No uuteen koneeseen tuli kaikki laakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat, alakerran tasapainotus, kannen koneistus, turbiinin vahvistus, nokille 1mm lisää nostoa ja kannen kanavien siistiminen.
Sitten sain ilokseni todeta että vesitilaan tulee palotilasta painetta... Eli yläkerta, alakerta tai uus pahvi. Kone auki ja 5.sylinterin seinämässä 5cm halkeama löyty ja männän päällä vettä. -Alakerta roskiin ja kansi tarkistukseen, josta löytyi myös pieni halkeama vesitilaan (ilmeisesti männän päällä olevat vedet lisäsi puristuksia, että se sai osumaa).
No hain uuden alakerran ja kannen sai hitsattua ja ponnattua/ koneistettua hyväksi. Kasasin sitten uuden lohkon ympärille koneen uudestaan ja sitten ilokseni sain todeta koneen käydessä metallisen sivuäänen.. Ääni on kuin nostaja tai kiertokangen laakeri pitäisi ääntä. Vaihdoin vakio nokka-akselin, koska oletuksena oli että uudella nostolla venttiilit hipoisivat mäntiin ja nostajat parkuisivat. Vaihdoin vakio nokat ja testasin uusien nostajien toiminnan. ääni ei hävinnyt.
Uuden alakerrankin kasasin, niin mittasin että kaikkien sylinterien iskun pituus oli jokaisessa muistaakseni just eikä melkein 88,00mm.
Sitten aattelin että kiertokangen laakeri/laakerit olisivat ottaneet itseensä. Vaihdoin uudet (niiden kerran vaihdettujen uusien tilalle) kiertokangen laakerit ja kaikki näyttää viimesenpäälle hyvältä ja normaalilta, ei osuma/hankaus jälkiä missään.
Sivuääni on edelleen uusilla laakereillakin.
Suuttimet ei vuoda ulos, eikä pakosarja ja niissä uudet tiivisteet.
Alkaa meneen jo kohta sormi suuhun.. Voisko männäntappi pitää ääntä?
No uuteen koneeseen tuli kaikki laakerit, tiivisteet, stefat, männänrenkaat, alakerran tasapainotus, kannen koneistus, turbiinin vahvistus, nokille 1mm lisää nostoa ja kannen kanavien siistiminen.
Sitten sain ilokseni todeta että vesitilaan tulee palotilasta painetta... Eli yläkerta, alakerta tai uus pahvi. Kone auki ja 5.sylinterin seinämässä 5cm halkeama löyty ja männän päällä vettä. -Alakerta roskiin ja kansi tarkistukseen, josta löytyi myös pieni halkeama vesitilaan (ilmeisesti männän päällä olevat vedet lisäsi puristuksia, että se sai osumaa).
No hain uuden alakerran ja kannen sai hitsattua ja ponnattua/ koneistettua hyväksi. Kasasin sitten uuden lohkon ympärille koneen uudestaan ja sitten ilokseni sain todeta koneen käydessä metallisen sivuäänen.. Ääni on kuin nostaja tai kiertokangen laakeri pitäisi ääntä. Vaihdoin vakio nokka-akselin, koska oletuksena oli että uudella nostolla venttiilit hipoisivat mäntiin ja nostajat parkuisivat. Vaihdoin vakio nokat ja testasin uusien nostajien toiminnan. ääni ei hävinnyt.
Uuden alakerrankin kasasin, niin mittasin että kaikkien sylinterien iskun pituus oli jokaisessa muistaakseni just eikä melkein 88,00mm.
Sitten aattelin että kiertokangen laakeri/laakerit olisivat ottaneet itseensä. Vaihdoin uudet (niiden kerran vaihdettujen uusien tilalle) kiertokangen laakerit ja kaikki näyttää viimesenpäälle hyvältä ja normaalilta, ei osuma/hankaus jälkiä missään.
Sivuääni on edelleen uusilla laakereillakin.
Suuttimet ei vuoda ulos, eikä pakosarja ja niissä uudet tiivisteet.
Alkaa meneen jo kohta sormi suuhun.. Voisko männäntappi pitää ääntä?
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Niin ja jakoketju sekä kiristin uusittu. Äänen saa aika tarkasti paikannettua tuonne 5. sylinterin seuduille.
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Mittasitko kiertokankien suoruuden...tai penkissähän se pitäisi tehdä ainakun koneremppaa tehdään?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Ei oo mittautettu kiertokankia.. Luulempa että kiertokanki/ männäntappi puolella taitaa vika olla. Täytyy nostaa kone pois ja mittauttaa ja mitata kaikki mahdollinen..
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Ollut 5.sylinterin kiertokanki kovilla ja se siellä varmaan syyllinen on..? Kun edellisellä lohkolla uitti vettä männän päälle ja sitämyöten puristukset ollu varmaan aika huikeet.
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Kiertokangen mahdollinen kierous selviää mittaamalla; ohivuodot ok mutta puristukset ei = kiero kanki.
wiimax.fi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Tuolla alussa kun oli että isku on tarkistettu niin sehän ei poista sitä kiertokanki tai kampi akseli on kiero
se liikutuu matka(isku) pysyy saman ja vika jää paljasumatta jos ei vertaa myös että kaikki männät tulee suhteessa sylinterin ylä pintaan samaan tasoon,
jos on ollut ylimääräistä tavaraa männän päällä niin iso mahdolisuus on kankikiero tai kampiakseli rikki,
kunkas paljon on kanessta oikaisun ym yhteydessä lähteenyt pois, sen jälkeen tarkistettu vaikutus jakoon ja että ventiilit ei tule liian lähelle mäntää
se liikutuu matka(isku) pysyy saman ja vika jää paljasumatta jos ei vertaa myös että kaikki männät tulee suhteessa sylinterin ylä pintaan samaan tasoon,
jos on ollut ylimääräistä tavaraa männän päällä niin iso mahdolisuus on kankikiero tai kampiakseli rikki,
kunkas paljon on kanessta oikaisun ym yhteydessä lähteenyt pois, sen jälkeen tarkistettu vaikutus jakoon ja että ventiilit ei tule liian lähelle mäntää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Kiitos vastauksista. Kannesta ei paljoa tavaraa ole höylätty pois, ekalla koneistusreissulla kevyt lastu pois ja nyt viime reissulla tarkistivat että kannen tasopinta ok. Viikon päästä otan koneen ylös ja pukkiin, ja kampi sekä veivit mittaukseen.
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Tänään nostin koneen pois ja pukkiin. Huomenna kansi pois ja alakerta syyniin. Kaveri tulee mittakellon kans ihmetteleen jos sais poikkeavia lukemia sieltä 5.pytystä.
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
5. mäntä on väljä/kolisee sylinterissä kun päältä liikutteli. Mittasin männän mikrometrillä ja vertailin mittaustuloksia hyllyssä olevaan mäntään, niin mäntä ok.
Mutta 5. sylinteri on 0.5mm suurempi kuin muut... Että siinä on syyllinen. Täytyy varmaan vaihtaa lohko vai onko siinä mitään järkeä että porauttais sen 5.pytyn ylikokoon ja vaihtais siihen isomman männän? Männän halkaisia vakiona 88mm ja jos vitosen kasvattais 88,5mm. Onko haittoja jos yks erikokonen vai siirtyykö suosilla toiseen lohkoon?
Mutta 5. sylinteri on 0.5mm suurempi kuin muut... Että siinä on syyllinen. Täytyy varmaan vaihtaa lohko vai onko siinä mitään järkeä että porauttais sen 5.pytyn ylikokoon ja vaihtais siihen isomman männän? Männän halkaisia vakiona 88mm ja jos vitosen kasvattais 88,5mm. Onko haittoja jos yks erikokonen vai siirtyykö suosilla toiseen lohkoon?
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Pystyykös tuota lohkoa putkittamaan?
Yhden putkitus ei taida olla hyvä idea vaan sit pitäis laittaa kaikki? Yhden jos laittaa ni meneekö viereiset soikeaksi?
Yhden putkitus ei taida olla hyvä idea vaan sit pitäis laittaa kaikki? Yhden jos laittaa ni meneekö viereiset soikeaksi?
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Sehän on jo porattu jos sylinteri muuten OK mutta puoli milliä muita isompi.
wiimax.fi
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Ei taida pystyä putkittaan, tai ainakin sellanen käsitys olis.. Sitä mietinkin, että miten ihmeessä on voinut sylinteri venyä puolimilliä
Se taitaa olla sit kai porattu.. Taitaa mennä liian vaikeeks ylikoon männän etsiminen vai löytyykö niitä valmiina jostain? Vaikuttaako erikokonen mäntä alakerran tasapainoon tai käyttäytymiseen?
Hetken etsiskelyn jälkeen löysin sopuhintaan tunnin ajomatkan päästä uuden lohkon ja viikonloppuna sais hakee. Ja tällä kertaa tarkistaa lohkosta kaikki mahdollinen ja mahdoton..

Se taitaa olla sit kai porattu.. Taitaa mennä liian vaikeeks ylikoon männän etsiminen vai löytyykö niitä valmiina jostain? Vaikuttaako erikokonen mäntä alakerran tasapainoon tai käyttäytymiseen?
Hetken etsiskelyn jälkeen löysin sopuhintaan tunnin ajomatkan päästä uuden lohkon ja viikonloppuna sais hakee. Ja tällä kertaa tarkistaa lohkosta kaikki mahdollinen ja mahdoton..
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Niin on niin mutta löytyykö siihen putkea joka passaa vai pitääkö ajaa isommaksi? Yläpäästä nyt jokatapauksessa on hiukan ajettava jos putkea meinaa laitta. Se ei varmaankaan tee viereisiä soikeaksi mutta jos koko sylinteriä joutuu ajamaan lisää isommaksi ni sitten viimeistään on vaara viereisten soikeudesta jos jo nyt ei ole?dealer kirjoitti:Sehän on jo porattu jos sylinteri muuten OK mutta puoli milliä muita isompi.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Jos se on tasaiseti kulunt niin on porattu(joku vit... ääl.. on porannut vain yhden)jampe88 kirjoitti:Ei taida pystyä putkittaan, tai ainakin sellanen käsitys olis.. Sitä mietinkin, että miten ihmeessä on voinut sylinteri venyä puolimilliä![]()
Se taitaa olla sit kai porattu.. Taitaa mennä liian vaikeeks ylikoon männän etsiminen vai löytyykö niitä valmiina jostain? Vaikuttaako erikokonen mäntä alakerran tasapainoon tai käyttäytymiseen?
Hetken etsiskelyn jälkeen löysin sopuhintaan tunnin ajomatkan päästä uuden lohkon ja viikonloppuna sais hakee. Ja tällä kertaa tarkistaa lohkosta kaikki mahdollinen ja mahdoton..
jos porataan niin kaikki putkitus on yhden sylinterin korjausta varten(ja sekään ei ole hyvä usein näkee 5syl sprinterin cdi koneita missä on putkitus tehty ja alle 100tkm pettänyt)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
On haitaa jos yksi on eri kokoinen/painoinenjampe88 kirjoitti:5. mäntä on väljä/kolisee sylinterissä kun päältä liikutteli. Mittasin männän mikrometrillä ja vertailin mittaustuloksia hyllyssä olevaan mäntään, niin mäntä ok.
Mutta 5. sylinteri on 0.5mm suurempi kuin muut... Että siinä on syyllinen. Täytyy varmaan vaihtaa lohko vai onko siinä mitään järkeä että porauttais sen 5.pytyn ylikokoon ja vaihtais siihen isomman männän? Männän halkaisia vakiona 88mm ja jos vitosen kasvattais 88,5mm. Onko haittoja jos yks erikokonen vai siirtyykö suosilla toiseen lohkoon?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Lohko menee vaihtoon. Lievästi sanottuna on hieman vastustanu alakertaosastolla (niin auton). Kolme om613 lohkoo on tällä hetkellä metalliromukasassa.. Viikonloppuna käyn hakeen uuden lohkon ja jos tällä kertaa ei tulis ylläreitä. Se taitaa olla halvin/helpoin/järkevin/kestävin ratkaisu.
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Nyt kun lohkon saa hakea vasta lauantaina, niin ajattelin kireemmille nokille (std+1mm) tehdä tilaa. Mäntiin kairataan venttiilin poteroita 0,7mm syvemmäksi, että uudelle nostolle on tilaa.
Sen 5. kiertokangen vien huomenna varmuuden vuoksi Tammerdieseliin mittautettavaks ja särötarkastukseen.
Olisko jollain tietoa mistä mahdollisesti saisi jäykempiä pakoventtiilinjousia?
Sen 5. kiertokangen vien huomenna varmuuden vuoksi Tammerdieseliin mittautettavaks ja särötarkastukseen.
Olisko jollain tietoa mistä mahdollisesti saisi jäykempiä pakoventtiilinjousia?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: w210 320cdi metallinen sivuääni! Olisko ideoita?
Kolojen tekemisen jälkeen männät puntariin ja saman painoisiksi keskenäänjampe88 kirjoitti:Nyt kun lohkon saa hakea vasta lauantaina, niin ajattelin kireemmille nokille (std+1mm) tehdä tilaa. Mäntiin kairataan venttiilin poteroita 0,7mm syvemmäksi, että uudelle nostolle on tilaa.
Sen 5. kiertokangen vien huomenna varmuuden vuoksi Tammerdieseliin mittautettavaks ja särötarkastukseen.
Olisko jollain tietoa mistä mahdollisesti saisi jäykempiä pakoventtiilinjousia?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
