atlas kirjoitti:luulen että se on käynnistyksen esto jos vaihde on päällä eli ei p-lukossa....se johto tällöin menee kulississa..toki voi se olla askissakin se kytkin.
Toisaalta voihan se jättää poiskin mutta voi olla että tulee vahinkoa jos unohtaa että vaihdepäällä ja lähteekin liikkeelle kun käynnistät pelti ylhäällä ikkunasta.
Itse asissa ei oo. Jos on kyseessä kirjoittajan nimimerkin mukaisesti 230 CE, niin Alfamerin kirjan mukaan se johto menee yhden liittimen kautta lämmityslaitteen katkaisijalle. Eli kun väännät avaimen siihen starttaamista edeltävään asentoon, niin tuota johtoa pitkin menee virta lämmityslaitteen puhaltimelle. Sehän käynnistyy siinä asennossa.
Jos se liittyisi tuohon starttaamisen estoon, niin silloin se ei olisi 15 -navassa, vaan 50 -navassa, mutta ei sille estolle ole erikseen virtalukossa mitään johtoja, vaan automaateissa startin herätejohto vaan kiertää vaihdekepin asentotunnistimen kautta startille, kun se manuaaleissa menee suoraan. Virtalukossa ei siis ole eroa sen osalta.
Alfamerin kirjassa muuten siihen virtalukolle tulee kahdeksan johtoa, joista kaksi ilmeisesti on liittimen samassa navassa kiinni, eli liitin olis 7-napainen, jos tuosta nyt oikein osaan tulkita.
2,5 -neliöisiä punaisia on 3kpl,
2,5 -neliöinen pinkki-keltainen 1kpl,
2,5 -neliöinen pinkki-punainen 1kpl,
2,5 -neliöinen pinkki-vihreä 1kpl (tämä puheena oleva johto),
0,75 -neliöinen violetti 1kpl (joka muuten menee virtalukolta vain moninapaiseen liittimeen, jossa siihen ei ole kytketty mitään),
2,5 -neliöinen violetti 1kpl (startin heräte)
... ja noista kaksi viimeksi mainittua ovat samassa navassa kiinni. Dieseleissä muuten toi ohuempi violetti menee liittimen kautta hehkureleelle ja ainakin 300 E:ssä ruiskun ohjausboksille.