Miten irroitan airbag-ratin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
LTAoy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 29.06.2004 22:33

Miten irroitan airbag-ratin

Viesti Kirjoittaja LTAoy »

180C-95. Pitäs saada ratti irti, että saan vilkkuviiksen vaihdettua. Miten ratti irroitetaan niin, ettei pussukat tule silmille.
Tomi S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1417
Liittynyt: Ma 13.09.2004 11:24
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Pitäis riittää kun 15 min ennen purkuhommia irroitat akun navat...
Takuuta en anna. :wink:
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark

ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 896
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Tästä on ollut ennenkin juttua forumissa. Airbagille on oma akkunsa apumiehen jalkatilassa etuosassa maton ja luukun alla.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tästä on ollut ennenkin juttua forumissa. Airbagille on oma akkunsa apumiehen jalkatilassa etuosassa maton ja luukun alla.
Huoltomanuaalin mukaan C-mallissa ei ole. Eli akunnapa irti, 15 min odotus, torxit ratin takaa irti, airbag pois (varovainen johtojen kanssa), vääntimellä keskimutteri auki ja voila ...

Huomaa vielä että akkua ei saa kiinnittää jor bagi on irti; srs-valo jää palamaan ja vatii resetoinnin testerillä!
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Ja olikos se ratin keskimutterin kiristysmomentti 80Nm? Kannattaa tarkistaa ja vääntää oikeaan momenttiin, jottei mene paikat rikki.
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18051
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersussa ei ole tuota odotusaikaakaan, vaan eipä vara venettä riko.
wiimax.fi
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Avantgarde kirjoitti:
Tästä on ollut ennenkin juttua forumissa. Airbagille on oma akkunsa apumiehen jalkatilassa etuosassa maton ja luukun alla.
Huoltomanuaalin mukaan C-mallissa ei ole. Eli akunnapa irti, 15 min odotus, torxit ratin takaa irti, airbag pois (varovainen johtojen kanssa), vääntimellä keskimutteri auki ja voila ...

Huomaa vielä että akkua ei saa kiinnittää jor bagi on irti; srs-valo jää palamaan ja vatii resetoinnin testerillä!
Ei myöskään omassa W124 -94:ssa ole omaa akkua airbagille. Veho ei ainakaan ollut huolissaan sen puuttumisesta.
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Avantgarde kirjoitti:
Tästä on ollut ennenkin juttua forumissa. Airbagille on oma akkunsa apumiehen jalkatilassa etuosassa maton ja luukun alla.
Huoltomanuaalin mukaan C-mallissa ei ole. Eli akunnapa irti, 15 min odotus, torxit ratin takaa irti, airbag pois (varovainen johtojen kanssa), vääntimellä keskimutteri auki ja voila ...

Huomaa vielä että akkua ei saa kiinnittää jor bagi on irti; srs-valo jää palamaan ja vatii resetoinnin testerillä!
Haynesin opas kehoittaa irroittamaan apumiehen jalkotilassa mustan muovilevyn takana olevan liittimen ennen bagien irroitusta.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 814
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Haynesin opas kehoittaa irroittamaan apumiehen jalkotilassa mustan muovilevyn takana olevan liittimen ennen bagien irroitusta.
... ja Alfamerin taas ei. Omastani en aikoinaan tuota akkua löytänyt kun rattia irroittelin takkuavan mittariston takia :idea:
Avatar
NymiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: Ti 02.03.2004 12:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja NymiS »

E-Mersusta otin ratin irti akku kiinni... Kaikki toimi ihan ok irrotuksen jälkeenkin.
Eikä tullut airbägi silmille.
S211 280CDI 4matic avantgarde 2007
S211 320CDI Avantgarde 2005
G-Sarja W460 300TD (OM603, 8mm, Garrett VNT,722.3)
Exät:
S211 270CDI Avantgarde 2004
w124 300TDT Automatic -92
w123 350B Automatic -82
S210 290TDT -98
S211 220CDi -04
Vesqju
Mersumies
Mersumies
Viestit: 583
Liittynyt: Ma 04.10.2004 18:51
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Vesqju »

Ei löytyny akkua päkille minun autosta, eikä pistoketta meinannu löytyä mistään..
S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Avantgarde kirjoitti:
Haynesin opas kehoittaa irroittamaan apumiehen jalkotilassa mustan muovilevyn takana olevan liittimen ennen bagien irroitusta.
... ja Alfamerin taas ei. Omastani en aikoinaan tuota akkua löytänyt kun rattia irroittelin takkuavan mittariston takia :idea:
... ja "erään opuksen" mukaan taas kyllä, usko näistä sitten jotain! "opuksen" mukaan purku tapahtuu seuraavasti:

-Avain pois virtalukosta
-maajohto irti akusta
-vartu vähintään 2 sekuntia ennenkuin teet mitään.. (hätäsemmille :) )
- irroita 10 -pinninen punainen liitin apumiehen jalkotilasta mustan muovikannen alta. Kannessa lukee vielä srs tjs. Eikä siellä mitään akkua ole, kuka siellä on akun nähnyt :shock:

Ratin irroitus:

-disarm system (ks. yllä)
-keskitä ratti ennen irroitusta
- ennen ratin irroitusta merkkaa sen paikka ohjausakseliin
- --> 6/93 "slip ring" ei edellytä keskitystä
- 7/93 --> spiraalikaapelia EI SAA KÄÄNTÄÄ kun rattia irroittaa
- varmista että spiraalikaapeli on keskitetty rattia takaisin asentaessa

Lisäohjeet:

- kytke airbag ja paukkuvyöt irti kun hitsaat auton koria.
- Poista control moduli, airbagit ja pyrotekniset osat jos lämpötila on yli 100c
- posta srs control moduli jos hitsaat koria läheltä modulia
- poista pyrotekniset laitteet kun hitsaat koria läheltä ko. laitteita

Että näin, jos näillä ohjeilla ei ratti irtoa bagi ehjänä niin sitten bagi menee rikki :D
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12768
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

juha kirjoitti: Lisäohjeet:

- kytke airbag ja paukkuvyöt irti kun hitsaat auton koria.
- Poista control moduli, airbagit ja pyrotekniset osat jos lämpötila on yli 100c
- posta srs control moduli jos hitsaat koria läheltä modulia
- poista pyrotekniset laitteet kun hitsaat koria läheltä ko. laitteita

Että näin, jos näillä ohjeilla ei ratti irtoa bagi ehjänä niin sitten bagi menee rikki :D
mitäs tarkoittaa tuo " kytke bagi irti kun hitsaat" , riittääkö akun miinus kenkä irti ?
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2309
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ....ratti bägin irroitus ....avain pois virta lukosta ja sitten bägi irti ...ja ei sitä avainta sitten paikalle ja virtaa kääntämään ennen kuin bägi taas paikallaan muuten se srs valo jää palamaan :twisted:
Vastaa Viestiin