Eemelin ehostusta W211

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Metusalem kirjoitti:
Obnoxio kirjoitti:Vaikka Ebaysta: http://www.ebay.de/itm/2x-TRAGGELENK-VO ... 5d461e2630" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos tästä. Taidanpa tilata omaankin kaikki hilut eturipustuksiin ja laittaa sen "uusiin puihin".
Juu. Itse tilasin tosiaan suurinpiirtein edullisimpia mitä Ebaysta löyty. Jos oli suurinpiirtein samanhintainen toisen kanssa, niin valitsin sitten Saksalaisen merkin osan. Vaihtamani osat ovat ainakin yhden vuoden kestäneet. Keväällä katsastukseen ei tarvinnut vaihtaa mitään eikä ole alkanut kuulua vielä kolinoita.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Harrastin taas pientä DIY:tä. Lisäjarruvalo alkoi olla jo aika väsynyt, ja ledeistäkin paloi enää 7/20. Näihin on saatavilla piirilevyjä myös erikseen, jolloin ei tarvitse ostaa koko yli 100 € valoa. Pelkästä piirilevystä maksoin n. 33 €.

Kuva

Kuva

Etualalla uusi piirilevy.

Kuva
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Ehostus jatkuu. Päätin tehdä jotakin takapuskurin törmäyslistassa pitkään ärsyttäneille naarmuille, jotka muuten naarmuttomassa autossa pistivät inhottavasti silmään.

Varmaan peruutettu liian lähelle seinää tai käytetty lastaustukena:
Kuva


Naarmut on niin syviä, että suuri osa yltää maaliin asti, eli ei voi myllyttää. Maalipinta on kuitenkin suurimmaksi osaksi ehjä:
Kuva


Syvin kohta, josta maalin pala irronnut:
Kuva


Koko lista 800p-hiomapaperilla karhennettuna. joistain kohti hiottu lakka puhki:
Kuva


Maaliton kohta paikattiin Mercedeksen omalla "kynsilakalla" ja karhennettiin paikka:
Kuva


Tässä uunituoreena uudella lakalla. Kromilista jo kiinnitetty:
Kuva
Kuva


Pahin kohta uudella lakalla:
Kuva


Pahin kohta normaalivalossa:
Kuva

Kuva
Kuva

Auton väri on 185 Melanitschwarz. Normaalissa valossa aina musta, mutta kirkkaalla valolla näkyy pieni vivahde vihreää. Ei tummanvihreä.
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Tässä kireiden pakkasten aikaan pikkuakku alkoi ilmoitella itsestään. Käytin sisällä latauksessa, mutta eipä tuo tuntunut oikein vastaanottavan virtaa. Kelluntajännitettäkään ei saanut oikein 12 V yläpuolella, vaikka kuinka latasi. Pikkuakun latauspuolikin näytti starin perusteella olevan kunnossa, joten vika näytti olevan pelkästään akussa.

Koska pikkuakku näytti olevan mennyttä kalua, ajattelin kokeilla vielä elvyttää sitä, kun ei se yrittäminen mitään maksakaan. Vaikka AGM-akut ovatkin huoltovapaita, pystyy kennoja täyttämään siitä huolimatta. Itseasiassa ainakin osa AGM-akuista toimitetaan tyhjänä, jolloin asiakkaan tulee täyttää akku hapolla. Täytin kaikki kennot akkunesteellä, kunnes imeytysmatot näyttivät selvästi kosteilta (AGM-akun ei kuulu tulvia kuten perinteisen akun). Sitten aloitin AGM-akun ekvivalisointilatauksen (equalization charge), jossa AGM-akkua keitetään n. työpäivän verran yli 15 V jännitteellä. Ekvivalisointilatauksen jälkeen kelluntajännite asettui 12,3 V, joka ehjän akun kohdalla vastaisi n. 50 % varausta.

Muutaman päivän kerkesin ajella autolla vielä kireiden pakkasten aikaan, mutta nyt on ollut lauhempaa. Joka tapauksessa akkuvaroituksia ei tullut edes kireiden pakkasten aikana, joten akku on nyt näyttänyt paremmalta auton mielestä. Pitää seurailla joko akkuvaroitukset jatkuvat seuraavien pakkasten aikaan ja vieläkö kelluntajännite tuosta paranee. Mitään suuria kapasiteetin muutoksia en väitä tehneeni, koska en ole niitä mitannutkaan.

Huomiona vielä, että tälle AGM-akulle tuskin suositellaan ekvivalisointikikkailuja. Leikkimiset suoritettiin suojalasit päässä :ugeek:
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 607
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Seuraavana ehostuksen kohteena on kuskin penkki. Penkki on ihan hyvässä ryhdissä, mutta nahkan maali on paikoitellen kulunut puhki. Sisustan koodi on 835A eli Kieselbeige (Pepple beige)-väristä kyse. Ostin uudelleenvärjäykseen maalit ja lakan Volico.de:stä.

Lähtötilanne:
Kuva


Huonoimmassa kunnossa on tuo oven puoleinen alasivutuki. Nahka on mennyt siitä ikävästi ruttuun, ja ruttujen kohdalta tummunut. Istuinosa on menettänyt väriään kauttaaltaan.
Kuva


Selkänoja:
Kuva


Lähikuvaa selkänojan ulkosyrjästä:
Kuva


Karhensin nahkan kauttaaltaan kasisatasella vesihiontana. Ehjistä kohdista pyyhkäsin vain muutaman kerran. Rutut ja maalittomat kohdat hioin tasaisemmaksi.

Tässä samat kohdat hionnan jälkeen:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja vielä kerran samat kohdat maalattuna:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Ps. Täytetty pikkuakku ei ole herjaillut vielä mitään.
burtsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 14.03.2016 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Eemelin ehostusta W211

Viesti Kirjoittaja burtsi »

Penkeistähän tuli kuin uudet. Hienoa duunia! :D
W221 S350 -07
Vastaa Viestiin