W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
VTO66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:43

W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja VTO66 »

Nyt loppuu itseltä ymmärrys eli tartteisin viisaampien apuja.

Eli auto W124 230 -89 Vähäpäästöinen.

Historia:
Vaihdoin EHA venttiilin bensan paineen säätimen. Vanha tihkutti bensaa läpi.
Vanhan tyyppi oli Bosch 2437020007 ja uuden Bosch 2437020009.
Tosin Boschilta kerrottiin että tyyppi on vastaava ???

Sain auton käymään ja käynnistymään normaalisti kun jätin säätimeltä liittimen auki. Niin ja liitimessä on adapteri johto (normaalisti johto kiinni suoraan säätimessä.

Ihmettelin myöskin Saksan/Ruotsin poikien virityksiä imusarjan "reiän" johdosta. siihen ei tuntunut löytyvän mitään järkevää laitettavaa joten tulppasin sen kun ei vaikuttanut käyntiin :roll:

No auto toimi "normaalisti" pari kuukautta kunnes käytin sen toissapäivänä katsatuksessa ja kappas häkäarvot olivat yli 6 (oli myöskin katsatusmiehen mielestä "hiukan" korkeat vähäpäästöiselle).
Muistin virityksen ja nappasin sen tulpan vaivihkaa irti ja arvo tippui lähes nollaan niinkuin pitikin.

Ongelma oli seuraavana aamuna käynnistys, eli auto ei tahtonut käynnistyä/käydä kunnolla kylmänä (5 astetta)
Päivällä 12 astetta ja käynnistys/käynti moitteetonta.

Laitoin säätimen littimen kiinni ja baanalle kokeilemaan, hetken meni hyvin mutta sitten kone tukehtui.
Niin ja tulppa oli irti tämän testin ajan.

Eikun kotiin ja tulppa kiinni ja liitin irti taas toimii "normaalisti".

Eli arg mikä neuvoksi ennekuin katti palaa turhan korkeiden arvojen vuoksi.

Bensa paineen säädin väärä ??
Mihin imusarjan tappi kuuluisi olla kytketty ??

Kovasti kiitollinen etukäteen asiantuntijoille avusta :lol:

Kuva
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Lambda-anturi ohjaa seoksia muulloin kuin täysikaasulla siten, että lambda-arvo on = 1. Tieto seoksesta menee ECUun ja se ohjaa EHAa, joka tekee seoksen hienosäädön. Laajakaistamittarilla totesin, että tämä säätö toimii erittäin hyvin, kun perusseokset ovat kunnossa.

EHAn kuuluu säätää seosta eli liittimen tulee olla kiinni EHAssa. Tyhjäkäyntiseos saattaa olla niin pielessä (tähän viittaa häkäarvo 6), että EHA ei pysty korjaamaan seosta. EHAn perussäätö saattaa myös olla pielessä. Laita EHAn kanssa sarjaan ampeerimittarii, niin näet, kuinka ECU ohjaa EHAa. Virran tulisi olla noin +-2 mA, kun seosten mekaaninen säätö (EHAn sisäinen ruuvi ja CO-ruuvi määräjakajan tornissa) on kohdallaan. Virran tulisi olla samalla alueella sekä tyhjäkäynnillä (säätö tornista EHA irti) että pintakaasulla ajaessa esim, 80 nopeutta (säätö EHAn perussäädöstä). Haulla löytyy lisätietoa EHAn säätämisestä. Mitä muuten tarkoittaa adapterijohto? Ehkä siinä on jo valmius liittää ampeerimittari sarjaan.

Imusarjassa ei pitäisi olla avoimia reikiä, vaan niihin kuuluu jokin letku tai ne pitää tulpata.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
VTO66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:43

Viesti Kirjoittaja VTO66 »

tomant kirjoitti:Lambda-anturi ohjaa seoksia muulloin kuin täysikaasulla siten, että lambda-arvo on = 1. Tieto seoksesta menee ECUun ja se ohjaa EHAa, joka tekee seoksen hienosäädön. Laajakaistamittarilla totesin, että tämä säätö toimii erittäin hyvin, kun perusseokset ovat kunnossa.

EHAn kuuluu säätää seosta eli liittimen tulee olla kiinni EHAssa. Tyhjäkäyntiseos saattaa olla niin pielessä (tähän viittaa häkäarvo 6), että EHA ei pysty korjaamaan seosta. EHAn perussäätö saattaa myös olla pielessä. Laita EHAn kanssa sarjaan ampeerimittarii, niin näet, kuinka ECU ohjaa EHAa. Virran tulisi olla noin +-2 mA, kun seosten mekaaninen säätö (EHAn sisäinen ruuvi ja CO-ruuvi määräjakajan tornissa) on kohdallaan. Virran tulisi olla samalla alueella sekä tyhjäkäynnillä (säätö tornista EHA irti) että pintakaasulla ajaessa esim, 80 nopeutta (säätö EHAn perussäädöstä). Haulla löytyy lisätietoa EHAn säätämisestä. Mitä muuten tarkoittaa adapterijohto? Ehkä siinä on jo valmius liittää ampeerimittari sarjaan.

Imusarjassa ei pitäisi olla avoimia reikiä, vaan niihin kuuluu jokin letku tai ne pitää tulpata.

tomant
Kiitokset tomantille kommenteista. :P

Täytyypä yrittää iltasella mittailla virta arvot ja säätää ohjeen mukaisiksi.

Varmaankin seokset on säädetty ruuvista niin kauaksi ettei EHA pysty niitä korjaamaan.
Tähän viittaa sekin että arvot imusarjan "reikä" auki olivat kohdallaan maahantuonti katsastuksessa muutama kuukausi sitten.
Ilmeisesti "vanha" EHA oli myöskin hajallaan(muutenkin kuin vuodon osalta) koska siinä liitin oli kiinni ja nyt uudessa ei liitintä voi kiinni laittaa koska se yrittää säätää arvoja siinä onnistumatta.

Adapteri on muuten vain muunnos mersun tappi liittimestä Boschin omaan liittimeen joka on EHAn kyljessä kiinni. ELi pelkkä kaapelin pätkä joka tuli EHAn mukana.

Nyt jos jollakin olisi vinkkiä mitä imusarjan "tappiin" on tarkoitus liittää niin ei tartteisi aivan "tyhmäksi" tulpata.
Avatar
VTO66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:43

Viesti Kirjoittaja VTO66 »

Tervehdys taas,

Nyt on "koko viikonloppu" yritetty säätää virtaa +-2mA. Tosin siinä onnistumatta.
Tuntuu olevan siinä 9.9 mA lähes koko ajan ???
Eli olen yrittänyt säätää pelkästään Co ruuvia tornista. En ole koskenut EHAn ruuviin kun "Luulisi" säätöjen olevan uudessa osassa kohdallaan ??

Yritin myöskin mittailla Lamdan toimintaa mutta en oikein päässyt perille sen toiminnasta (Peukalo keskellä kämmentä). ENkä haullakaan löytänyt.

Toiminta oli seuraava kun lamdan piuhat kiinni niin jännite näyttää 0 V . Kun boxille menevän singaalin (pyöreä liitin) ottaa irti (jättää neliskanttisen liittimen lämmitysjännitteen kiinni) niin jännite on tyhjäkäynnillä 0,8 V ja vaihtelee kaasuttelun mukaan 0.1-1.3 V.
Eli onko Lamda rikki kun ei jännitettä tule liitin kiinni kytkettynä vai ???
Pitäisikö jännite olla mitattavissa myöskin liitin kiinni ?

Kiitokset vastauksista taas etukäteen
Avatar
VTO66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Pe 12.11.2004 11:43

Viesti Kirjoittaja VTO66 »

No niin nyt ongelma on selvinnyt:
"unski" kävi työreissulla täälläpäin ja kävi virittämässä laitteen kuntoon :lol:

Olivat Saksan Boschin poijaat (tai tytöt) laittaneet hämäykseksi johdot sovitinjohdosta MB->Bosch EHA ristiin joten säätö toimi juuri päin vastoin kuin piti :cry:

Enkä minä sitten sitä hoksannut :oops:

Eli ei kannata aina luottaa uuteen osaan vaan asiantuntijoihin :wink:

Suuret kiitokset Unskille ja muille foorumin asiantuntijoille avusta :lol:
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Morjens!
Täällä pyöritään samantapaisten ongelmien kanssa. Auto samanlainen, w124 ce -89 230 ja vähäpäästöinen.
Ruiskun kanssa on ollut ongelmia lähes vuoden verran ja foorumia lukemalla olen saanut auton käyntikuntoon.
Tähän mennessä tehtyä:
Kansiremontti ja laturin huolto.
Uudet virtapuolen osat puolalta tulpille asti. ( kipinä on kellertävä, mutta toisella puolalla ja tulpilla kokeiltu ja on samanlainen)
Ruiskun kaukalo ja imupuolen letkuja vaihtettu repullinen, myös suuttimien tiivisteet. Economy mittari näyttää todellisia lukemia, eikä bräkleenillä imuvuotoja enää löytynyt. Lisäilmaluisti myös puthistettu ja todettu toimivaksi.
Imuvuotojen korjauksen jälkeen seosta on saanut rikastaa todella paljon, mutta ongelmana on seuraava.

Ruiskun käydessä mekaanisena seos tuntuu ajossa olevan kohdallaan sekä tehot ovat tallella. Mutta kun sähköisen puolen kytkee käyttöön, säätää se seoksen laihalle ja täyskaasulla kiihdyttäessä booaa. Perusseosta ei voi enää rikastaa koska tyhjäkäynti käy humppaamaan, eikä ilmamääräpotentiometrin säädöllä saa enää korjattua. X11 pistokkeesta saan vikakoodin 90% joka tarkoittaa käsittääkseni että seos on niin pielessä, jottei eha pysty sitä säätämään. Olen koittanut kääntää seosta reilusti laidasta toiseen, mutta vikakoodi säilyy. Eha:n napojen välillä ei kulje virtaa tyhjäkäynnillä.

Kysymys kuuluu, onko vika perusseoksen säädössä vai ehan säädössä? Ja onko ehalle mitään "perussäätöä" millä pääsisi hakemaan seoksia kohdalleen. Käsittääkseni ehan säätö on niin tarkka, ettei sitä ilman mitään virtalukemia uskalla käydä pyörittelemään. Toisella, toimivalla ehalla olen kokeillut ja tulos on sama.

Toivottavasti joku keksisi mistä lähteä tutkimaan eteenpäin, suuret kiitokset vastauksista jo etukäteen.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tyhjäkäynnillä eha ai kaiketi säädäkään seosta...mutta perus säätö kohdalleen sitten loput pitäisi vääntää ehasta.
tutkipa sitä voiko ehan piuhat olla väärinpäin...
Jos imuvuotoja ollut ennen remppaa paljon ja varsin joku jo niitä pyöritellyt niin ehan säätö voisi olla paikallaan.
Ja jos kaikki imuvuodot on nyt ok on mentävä siihen seos säätöön.
laitapa ehan yhden piuhan väliin amppeerimittari ja niin pitkät piuhat että yltää ohjaamoon ja ajamaan....mitä siellä näyttää lukemaa...se pitäsisi pyöriä siinä 2 ma molemmin puolin tasakaasulla kuumana ja kierrokset noin 2500 mutta joka tilanteessa se kuitenkin läpi kierros alueen pitää olla voimaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Tänään koitin säätää sitä ehaa, mutta en saanut mitään lukemia napojen välistä. Tyhjäkäynnillä sekä ajossa mittari näyttää 0.00 ma eikä siitä miksikään muutu. Ehan sisällä talttapääruuvin alla olevaa kuusiokoloa koitin pyöritellä suuntaan ja toiseen mutta ei vaikutusta. Tällähetkellä ehassa säätö on yhtä monta kierrosta auki, kun toisessa, varmasti toimivassa ehassa, mutta vikakoodi on silti päällä.
Koetin huijata seosta rikkaammalle säätämällä ilmamääräpotentiometriä vähän pieleen, jolloin auton sai kestämään käynnissä rikkaammalla seoksella, mutta vieläkään vikakoodi ei lähde pois.

Mitä kokeillaan seuraavaksi?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ensinnäkin napojen välistä et saa mitään tietoa jos sitä pyörittelet...sitten että näyttää 0ma niin ei siellä nyt tule virtaa sinne eli jossakin on vikaa...toisekseen napojen välistä sitä ei saa eikä liittimestä vaan se pitää olla liittimissään ja toiminta kunnossa eli joko johdon välissä tai liitintä ulos hieman ja koettimet siitä napoihin.
Ja jos ei virta liiku niin ruisku on mekaanisella..siihen potikkaan ei kannata säädellä seoksia noin vaan säätää sen siihen 0.70 volttiin ja kiinni.
Onkos yj-rele tinailtu tai vaihdettu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2764
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja markoala »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

Antaako saman vikakoodin virtapäällä kone sammuksissa? Tarkoittaa ettei signaalia.
W213 220d +W242 electric drive
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Siis testatessa oli liitin kiinni, ja koettimet siinä välissä, että ehan pitäisi toimia normaalisti, mutta virtaa ei kulkenut. Ruisku kuitenkin tuntuu toimivan sähköisellä puolella, koska käynti muuttuu kun yj releen nappaa irti. Ja yj rele on tinattu.
Virta päällä, kone sammuksissa näyttää kaikki testikoodit oikein, eikä vikakoodeja jää päälle.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

laita johdon väliin se mittari...älä mittaa johtojen väliltä
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Nyt kokeilin laittaa johdon väliin mittarin ja sama homma, 0ma lukema mittarissa koko ajan.
Piuhakaan ei voi olla poikki, koska ecu tunnistaa milloin liitin on kiinni. Jos liittimen nappaa irti, hyppää ruisku mekaaniselle puolelle.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Ei sinne kylmällä koneella mene virtaa vaan kunnes lambda alkaa olla käynti lämpöinen...ja olihan mittari amppeeri alueella.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Siis lämpöisellä koneella kokeiltu, siten että ruisku on jo lambda kierrossa ja näyttää sen vikakoodin. Mittari oli oikeassa asennossa.
Pitäisi löytää jonkinlainen säätö tuolle ehalle tai perusseokselle, koska se vikakoodi sanoo seoksen olevan niin pielessä, jottei pysty säätämään.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Säädäpä tornista seos niin että se käy parhaiten ja kevyesti...niin tällöin ei olla kaukana perus säädöstä....merkkaa vaikka kierrokset mistä läksit liikkeelle
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Sepä se tässä mättää, kun olen säätänyt seostauseampia kierrosta edestakaisin kokeillakseni, häviääkö vikakoodi jossain kohtaa, mutta ei ole hävinnyt. Tällä hetkellä seos on säädetty siten, jotta autolla voi ajaa, käy hyvin ja kiertää, mutta täyskaasulla huomaa seoksen olevan laihalla. Voiko vika olla itse ehan säädössä?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Terve taas!
Aloin tutkimaan vian aiheuttajia taas alusta lähtien ja heräsi epäilys tyhjäkäyntimoottorista. Kuuluuko sen luistin tukkia ilmakanava kokonaan, vai jääkö siihen rakoa? Jos jää niin kuinka suuri? Luisti muuten toimii herkästi ja liikkuu, mutta mietin jos vetää ilmaa sitäkautta ns. Sisäisesti, eikä osaa säätää sen takia.

Omasta luistista säätöruuvin kanta pyöreä, eikä liiku, joten en pääse kokeilemaan säädöllä.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jää siihen pieni rako kun on kunnossa...kokeile suoralla +12voltilla pikaisesti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Joo, suoralla 12 voltilla aukeaa täysin auki ja virta pois, niin jää noin 2-3 millin rako. Onkos se kyljessä oleva kuusiokolo tuon raon säätöä varten?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Tuomo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Su 30.11.2003 16:04
Paikkakunta: Kotka

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

lk95 kirjoitti:Joo, suoralla 12 voltilla aukeaa täysin auki ja virta pois, niin jää noin 2-3 millin rako. Onkos se kyljessä oleva kuusiokolo tuon raon säätöä varten?
On, ja alunperin siinä kuuluisi olla jonkinlainen sinetti tms vahapallo.
"Mersu edustaa laatua ja suorituskykyä"
Ex. W123 200D -85
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Jep, en ole saanut vielä toista tyhjäkäyntimoottoria kokeiluun, mutta toinen vianaiheuttaja taisi löytyä.

Bensan paine on 6 bar käynnissä ollessaan. Palkonko pitäisi olla oikeasti? Ja mistä sitä voi säätää?
Käsittääkseni näissä seos menee laihemmalle, mitä enemmän painetta järjestelmässä?
Tarvittaessa kokeiluun löytyy toinen paineensäädin, joka on siinä ruiskun etupuolella.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paine tuntuisi olevan on..etupuolella säädin mutta takapuolella on sitten se painesäädin joka säätää ylä ja alakammio paine eroa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Ongelmahan tässä autossa oli se takimmainen, ylä ja alakammion välistä paine-eroa säätävä sähköinen säädin, joka ei saa singnaalia eculta, joska seos on liian pielessä. Onko näin, että bensapaineita pystyy säätämääm vain siitä sähköisestä säätimestä?
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

perus bensanpaineita ei voi säätää ja toi eha säätää sitten sitä kammiopaine eroa..voihan sitä sisäisesti pyöräyttää jonkin verran kun ottaa ehan irti ja tasapää ruuvarilla tulppa irti ja pienellä kuusiokololla ..en nyt muista kumpaan suuntaa laihentaa mutta vain max 1/4 kierros kerrallaan...taitaa jopa 1/8 kierrostakin riittää.
On ollut tapauksia että kuusiokolo ruuvin päässä on o-rengas ja se kun pettää niin alkaa sitten bensaa syömään..kiinan sytkäristä kun hajottaa sen on siellä käypä o-rengas.
Eli laske kierrokset ensin kiinni ruuvi ja sitten kokonaan pois ja tutkintaa ja takaisin pohjaan ja mitattu määrä auki...paineilman puhallus auttaa myös jos kakkaa säätimessä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Vaihdoin tänään sen järjestelmäpaineen säätimen, ja alkuperäinen vikakoodi ehan toimimattomuudesta hävisi. Käynnissä ollessaan päälle jäi vikakoodi 20%, eli full load contact defective or incorrectly connected. Viittaako tuo kaasuläpän asentotunnistimeen vai onko siellä joku kytkin vielä erikseen? En ehtinyt tutkia nyt pitempään, mutta huomenna varmasti ollaan viisaampia.

Autodatan mukaan bensapaine tulee näissä olla 5.3-5.5 bar. Itellä sattu semmonen hölmöys että laitoin painemittarin tuloputkeen, joten näyttää vaan pumpun tuottaman paineen... pitänee huomenna laittaa paluuputkeen, tai etsiä sopiva nippa jotta saa ruiskun kyljestä otettua.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Kaasuläppä purettu irti, asentotunnistin puhdistettu ja alkoi toimimaan siten, jotta täysin kiinni ollessaan yhdistää maan ja ensimmäisen navan, ja täysin auki ollessaan yhdistää maan ja toisen navan. Pitäisi siis kaikki olla oikein, koska tämähän ei ole potentiometrinen säädin vaan on-off mallinen. Ihmetyttää vaan, kun ajossa tuntuisi toimivan, mutta samaa vikakoodia jättää vieläkin päälle. Täytynee koittaa " ajaa vikaa ulos" ja säätää muut potikat kohdalleen.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Aiheeseen jokseenkin liittyen, mun m102 ei mennyt päästöistä millään tänä vuonna.

Vaihoin suuttimet, koska jo tiesin että 3:sen zuutin tiputtelee.

Eka veto pajalla tyjäkäynti Co 0,6 ja HC 170. Kierroksilla meni arvot alle vaaditun ollen n.0,4 ja 80.

Perussäätö ei auttanut, vaan kun sääti laihempaa alakierroksille, tuli rikkaampaa yläkierroksille.

Kävin hakemassa hylsyn konttorilta, ja HC olikin tippunut lukemaan 120. Kielisikö vahvasti siitä että katalysaattori on tiensä päässä? Pajallakin kyllä pieretettiin konetta että lämpiää. Uusi Mätänet katti on hommattu. 89 euria. Sittenhän tuon näkee.
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W124 230 -89 M102 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Jjoo. Palaampa aiheeseen kokemusta rikkaampana. Uusi Motonet katti paikallaan ja tyhjäkäynti HC jotain 70-90, alle 100 kuitenkin. Kierroksilla HC 50.

Co tyhjäkäynnillä ja kierroksilla myös heittämällä alle rajan. Vähän rikkaalla ehkä käy kuitenkin? Läpi saa kyllä jo noilla :)
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Vastaa Viestiin