Tekniikan vaihto w124

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mrv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 22.03.2014 14:45
Paikkakunta: Vilppula

Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja mrv »

Auto on vm92 m102 koneella hyvä korinen joten ajatus olisi vähän saada rivakammin liikkuvaksi. Joten kone joutaa vaihtoon. Mutta mikä sinne kannattaisi laittaa. Tai menisi kivuttomammin. M111? M103? M104?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ne kaikki menee sinne kivuttomasti. laita 36AMG tekniikka eli M104.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eli nyt otat huomioon että autosi on vähä päästöinen eli sen moottorin on oltava uudemmasta mallista ja tällöin toi m103 jää pelistä pois vaikka se olisi helpoin kammeta tonne.
aika rajusti pitää vaihtaa osia eli paras olisi luovuttaja auto josta vaihdat osat...kallis ja aikaa vievä projekti kyllä.
Paras olisi mielestäni jos et tehoa tartte paljoa ja kulutusta pienemmäksi ja voimaa niin m111 ja pääset vain johtosarjan vaihdolla tarpeineen..muuten kuutosissa menee kaikki alustan osat ja voimansiirto uusiksi.
ja vielä parempi olisi m111 kompressor mutta tällöin joutuu jo aika helkutisti vaihtaa johdotusta..virtalukkoinennn ja jos automaatti niin kaikki sen johdotus ...helpoinhan olisi kompura tunkea erillis aftermarket ruiskulla mutta toi vähäpäästöisyys tökkää tässä...vanhemmmassa korissa se ei ole ongelma.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mrv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 22.03.2014 14:45
Paikkakunta: Vilppula

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja mrv »

Joo toi perhanan päästö rajottaa. Auto on nyt 4v manuaali. M111 itsekkin ajattelin ehkä parhaaksi vaihtoehdoksi.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sulla on kyllä aski vaihdettu kun noissa on vakiona 5-vaihteiset..mutta voithan samalla vaihtaa nyt sinne 5- askin.
Johto sarja menee kivuttomasti paikalleen.
Unohda sitten 2.0 kone kun niihin ei saa boxeja jos hajoaa eli joko 1.8 tai mielellään 2.2.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mrv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 22.03.2014 14:45
Paikkakunta: Vilppula

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja mrv »

Miten tämä M111.974, 2295 cm3. Tota 2,3 litrasta vähän miettinyt...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Samaa konettahan se on noi kaikki tilavuudet eli käy 2.3 samalla tavalla mutta aina oltava omansa ecut ja johtosarjat.
Askiinkin se menee mielestäni suoraan näihin siis vanhempiin askeihin
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17264
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja dealer »

atlas kirjoitti:Sulla on kyllä aski vaihdettu kun noissa on vakiona 5-vaihteiset..
Mistä alkaen, siis joku vuosimalli bensanelosissa vai ?
Viimeksi muokannut dealer, La 02.08.2014 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
wiimax.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käsittääksen kaikissa 230e versioissa on 5-vaihteinen aski.

Tai sitten käsitin väärin nykyisen koneen koon.

Toisekseen se saisi ollakin 230 versio kun siellä on jytäkät jarrut jo vakiona ja tehomäärän ylitettyä niitä vaaditaan silti.
siellä 230 kopassa pitäisi olla samaa palikkaa kuin kuutoskoneisisskin...ainakin 3litraisiin asti m103.

Vaikka olen nähnyt ei-jäähdytettyjä joissakin autoissa kun mulla samassa on molemmissa jäähdytetyt laikat
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17264
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaa-a, Mercefreakenin mukaan 230E on manuaalina joko 4- tai 5-vaihteinen koko elinkaarensa ajan.
Kuutosbensat, neloset alkaen E200 ja dieselit alkaen 250D aina manuaalina 5 vaihdetta.
wiimax.fi
J.Kulmala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1261
Liittynyt: Ke 29.01.2014 20:04
Paikkakunta: Turku

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja J.Kulmala »

atlas kirjoitti:Käsittääksen kaikissa 230e versioissa on 5-vaihteinen aski.
Tuli jo 1983 W123-koriseenkin vakiona 2.3-litraiseen 5-vaihteinen laatikko.
+358 18B8FE99
mrv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 22.03.2014 14:45
Paikkakunta: Vilppula

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja mrv »

Joo tämä nykynen kone on 2litranen m102. Ja ihan on uudesta ollut toi 4 vaihteinen aski.
jonttu_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 27.04.2011 01:32
Paikkakunta: Raahe

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja jonttu_ »

mrv kirjoitti:Joo tämä nykynen kone on 2litranen m102. Ja ihan on uudesta ollut toi 4 vaihteinen aski.
itellä kans oli 2.3 4vaihteinen eikä siihe käsityksen mukaan ollu lootaa vaihettu?
Star
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3818
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja Nozki »

J.Kulmala kirjoitti:
atlas kirjoitti:Käsittääksen kaikissa 230e versioissa on 5-vaihteinen aski.
Tuli jo 1983 W123-koriseenkin vakiona 2.3-litraiseen 5-vaihteinen laatikko.
Vahvasti menee offtopicin puolelle taas, mutta W123 230:ssä ei koskaan ollut 5-vaihteista laatikkoa saatavilla (no ei niin väitettykään). Mutta myöskään W123 230 E:ssä ei (eikä 230 CE:ssä eikä 230 TE:ssä) koskaan ollut 5-vaihteista laatikkoa vakiona. Sellaisen sai lisävarusteena noin 1000 D-Markalla alkaen lokakuusta 1981 (ja sen jälkeen noin 20% 230E:n ostajista sellaisen autoonsa osti).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
mrv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: La 22.03.2014 14:45
Paikkakunta: Vilppula

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja mrv »

palataan aiheeseen :thumbup: nyt on tainnut kone löytyä pitäisi viikonloppuna hakea m111, 2,2litranen. tuli mieleen että kait toi vanha 4v loota sopii tähän uuteen mottiin? taidan vaan ennen asennusta tehdä uuteen pannuun ainakin yläpään rempan ja mikäli oikein innostun niin myös alapäähän :) tarvitseeko tässä vaihdossa nyt huomioida mitään ihmeellistä ettei herra katsastusmies rupea poraamaan? vanhan koneen tehohan on 87 kW (118 hv) @ 5200 r/min ja uuden koneen teho 110 kW (150 hv) @ 5500 r/min.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kannattaa kyllä käydä konttorilla ennen koneen asennusta tai yleensä ostoa.
Motti menee askiin suoraan mutta levy ja vaihtin kannattaa mittailla ensin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14026
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kaikissa nelisylinterisissä Mersuissa, bensa eli diesel, oli vakiona 4-v. manuaali 9/92 saakka. 5-speed lisävaruste. 250 D oli "pienin", missä viisvaihteinen manuaali oli vakiona (samoin kuin 195/65-15 matalaprofiilirenkaat :-) ). Moniventtiilinelosten myötä pikkukoneisiinkin tuli 5-vaihteinen manuaali vakioksi.

M111 ei ole tehty nelivaihteisena manuaalina, sopivuudesta en tiedä. Osaisikohan Raptecin Pete kertoa, sieltä varmaan löytyy sekä moottoreita että laatikkoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17264
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja dealer »

tarvitseeko tässä vaihdossa nyt huomioida mitään ihmeellistä ettei herra katsastusmies rupea poraamaan? vanhan koneen tehohan on 87 kW (118 hv) @ 5200 r/min ja uuden koneen teho 110 kW (150 hv) @ 5500 r/min
Vertailutodistus muutoskatsastusta varten, etukäteen varmistus muutoskatsastuksen osalta siitä mitä vaaditaan kun kyseessä vähäpäästöinen auto.
wiimax.fi
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5680
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

käy kysymässä Kaasiselta miten se muutos katsastus onnistuu ja milla "eväillä" :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja tomant »

mrv kirjoitti:palataan aiheeseen :thumbup: nyt on tainnut kone löytyä pitäisi viikonloppuna hakea m111, 2,2litranen. tuli mieleen että kait toi vanha 4v loota sopii tähän uuteen mottiin? taidan vaan ennen asennusta tehdä uuteen pannuun ainakin yläpään rempan ja mikäli oikein innostun niin myös alapäähän :) tarvitseeko tässä vaihdossa nyt huomioida mitään ihmeellistä ettei herra katsastusmies rupea poraamaan? vanhan koneen tehohan on 87 kW (118 hv) @ 5200 r/min ja uuden koneen teho 110 kW (150 hv) @ 5500 r/min.
Vanha laatikko vaatii M102-koneen vauhtipyörän, joka taasen on naimisissa EZL-sytytysjärjestelmän kanssa. Miten aiot ratkaista sytytys- ja polttoainejärjestelmien eroavaisuudet M102->M111?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mistäs se m111 ottaa sen sytty tiedon?
Mietin vain kun tungin w124 askin suoraan OM605 koneen perään ilman mitään kytkin muutoksia niin mitä siellä on sitten eroa siihen omaan asetelmaan nähden?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja tomant »

atlas kirjoitti:Mistäs se m111 ottaa sen sytty tiedon?...
M111 käyttää 60-2 hammaskehää starttikehän ja koneen välissä ja anturi on lohkon takapäässä likimain samassa paikassa kuin M102:sessa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja maalari »

Kysytäänpä tässä kun löytyi valmis topic..

Eli mulla w124 kopassa m111 2.2 kone ja manuaali vaihteistolla. Mietin että olisiko mahdollista vaihtaa tilalle m104 3.0 ja automaatilla. Vaihto kone olisi w140 korista tulossa, vähän yli 200 tkm ajettu. Molemmissa autoissa on ilmastointi. Helpoin olisi varmasti vaihtaa koko paketti vaihteistoineen.

Mutta millainen johtojumppa tulossa? Tarviin m104 ecun ässä mersusta? Ja mitä muita johtosarjoja? Tarvitseeko auton omia johtosarjoja paljonkin muutella? Ajattelin mahdollisesti ostaa koko ässän ja ottaa tarvittavat osat.

Alustan ja jarrujen muutoksia? Täytyykö kaikki tukivarret, jarrut, vakaajat vaihtaa m104 moottorilla olevasta 124 mallista? Vai meneekö entisillä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

Oisikohan Enossa vielä 280 w124 automaatilla ja ilmastoinilla myynnissä josta saisit kaikki osat ja helppo kun saman korinen olisi..katsopa torista..taisi olla vain ilmossa c 280...luulen että lähtisi noin 400-600 e koko auto...saisi siitä varmaan ajoonkin mutta kova työ olisi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja maalari »

Laita ihmeessä linkki jos sattuu vielä eteen. En itse nopealla googlaamisella löytänyt :( Toki saman koppaisesta olisi helpompi.. Tuo ässä nyt vaan sattuu sijaitsemaan lähellä. En vaan tiedä sitten onnistuuko. Kommentteja kaivataan!
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja atlas »

w124 se on kuitenkin...kävin katsomassa sitä...vetari oli poikki.
Katson jos löytyy vielä.


http://www.tori.fi/pohjois-karjala/Mb_2 ... m?ca=9&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja maalari »

Jeps.. Kiitoksia! Pitääpä soitella ja kysellä :)
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1600
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

W140:n koneeseen joudut vaihtamaan öljypohjan ja öljypumpun että saat sen w124 koriin.
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja maalari »

Ahaa. Kiitos tiedosta. Onkos johdoissa sitten kuinka paljo eroa?
Pitää käydä katsomassa sitä E280 w124 mallia :)
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: Tekniikan vaihto w124

Viesti Kirjoittaja maalari »

No niin.. Mitenkäs tuon voimansiirron kanssa? Tällä hetkellä manuaali laatikko. Kannattaako vaihtaa koneen mukana automaatti? Vai pitää manuaalina? Jos manuaalina, niin mikä vauhtipyörä ja kytkin käypi?
Ja toinen mikä mielessä kävi niin edelleen ne johtosarjat. Koneen mukana tulee ecu ja moottorin johtosarja. Mutta joutuuko auton puolella muokkaamaan johtoja kuinka paljon? Käykö ecu ns. "heittämällä" auton oman johtosarjan ja mukana tulevan vaihtomoottorin väliin?
Vastaa Viestiin