w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mr panu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 08.03.2016 09:28
Paikkakunta: Espoo

w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöistä

Viesti Kirjoittaja mr panu »

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Otsikon mukainen pirssi ei ota läpäistäkseen päästötestiä katsastuskonttorilla.

Ensiyrittämällä K-arvo näytti 3.3, jolloin vaihdoin ilmanputsarin koneesta ja samalla tutkittiin danskun starilla löytyiskö koneesta mitään vikaa. No vikaa löytyi sen verran ettei RAIL-kiskon paineet nouse tarpeeksi. Lähellä rajaa oli kuitenkin. Määräanturi (Y94) vaihdettiin diagnoosin perusteella ja ainakin pysähtyessä auto ei enää "hörähdä" viimeisen vaihteen kohdalla. Luulin ominaisuudeksi, mutta näköjään olikin vika. Päästöihin se ei kuitenkaan tainnut vaikuttaa. Jätin työpäivän ajaksi läheiselle pajalle, jossa hoitivat muutakin huoltoa ja kävivät näyttämässä samalla katsastuksessa. Omasta päästömittaristaan saivat just ja just rimaa hipoen, mutta katsastusmiehelle ei kelvannut. K-arvo oli karvan kolmosen päälle. Kolmonen taisi olla se raja.

Huollossa koittivat vetää putsausaineet polttoainejärjestelmän läpi, mutta ei silläkään ollut mainittavaa vaikutusta.

Danskun kanssa testattiin starilla suuttimien ohivuoto, jotka olivat kaikki nollan molemmin puolin lähellä nollaa. Sitten joku moottorin käyntitesti, jossa kierrokset nousivat hetkeksi ja auto sammui testin päätteeksi. En oikeastaan muista mitä tuossa testattiin, ehkä noita rail-paineita. Siihen sammumiseen ehkä vaikuttu kuitenkin tuo määränsäätäjä, joka nyt on uusittu. Samaten moottorin vikavalo jäi hetkeksi palamaan, mutta sammui vielä ennen liikkeellelähtöä muutaman käynnistyksen jälkeen.

Sitten jotain häikkää oli pienhiukkassuodattimen luvun kanssa. Dansku epäili, että se on ohitettu softalla, muttei siitä oltu 100% varmoja. Pajalla olivat katsoneet, ettei siinä ainakaan saumaa ollut. Eli tavarat sisäpuolella ainakin vielä. Milläs tämän vehkeen tilasta varmistutaan?

Vikakoodeja tuon mainitun lisäksi ei löytynyt kuin sivupeilien lämmittimistä. Autolla rullattu tähän mennessä vähän yli 500 000km. Painelin myös pitkin motaria 3 vaihteella talla pohjassa.

Nyt on kaksi viikkoa yritetty katsastuksen jälkeen ja 2 viikkoa armonaikaa jäljellä. Hyviä vinkkejä arvostetaan kovasti :)

-Panu
W211 E220 CDI 2004. Puolen millin "paremmalla" puolella.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18180
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ahtovuoto ? Kulkeeko normaalisti ? Hiukkassuodatinta ei taida olla, mutta katalysaattori on, ja sen tyhjennys ei pakokaasumittaukseen vaikuta.
wiimax.fi
mr panu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 08.03.2016 09:28
Paikkakunta: Espoo

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja mr panu »

Jäikin tuosta ensimmäisestä viestistä. Tänään huoltamokeikan jälkeen rupesi kuulumaan sellainen pieni puhallus/imu kaasua painettaessa. Käy jokseenkin korkealla se ääni. Ei kuulunut ennen. Kulkee ja kiihtyy samaan tyyliin kuin koko vuoden. Omasta mielestä ihan hyvin.
Mistä kohtaa tuota vuotoa kannattaa katsoa? En hirveän hyvin tunne tekniikkaa, vaikka työkalut pysyvätkin kädessä.
W211 E220 CDI 2004. Puolen millin "paremmalla" puolella.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Terävä vuoto ääni niin Usein coolerin pääty on paikka mistä vuotaa,
Imusarjan läpät jos irti yhdystangosta tai se irti säätömoottorista
Niin sauhua tulee, imusarja tukossa sauhuatulee,
Pakoputki/kat tukossa suhua tulee ylätävästi,
Terävä viheltävä ääni tulee myös monesti,
Tarkista onko putken saumoista puskenut paljon mustaa,
Egr kunnossa(liikku/tiivis)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2766
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja markoala »

Yhdessä oli egr venttiili niin karstassa että oli epätiivis. Se aiheutti yli kolmosen savut.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

markoala kirjoitti:Yhdessä oli egr venttiili niin karstassa että oli epätiivis. Se aiheutti yli kolmosen savut.
ja läheskään aina ei sen puhdistus enään riitä
onneksi siitä pääsee eroon hiukan ohjelmaa ronkkimalla ;)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
mr panu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 08.03.2016 09:28
Paikkakunta: Espoo

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja mr panu »

Koitin tänään vähän ruuvata ja ruuvaamiseksi jäikin. Siinä se EGR möllötti, en saanut irti. Oikein tiennyt miten sitä vääntelisi. Pienesti vasaralla koputtelin kylkeen, niin lähti nitkumaan. Ei kuitenkaan oikein tahtonyt löytyä sopivaa vääntökohtaa, että olisi saanut isompaa kierrosta. Siihen jäi, pistin ruuvit takaisin ettei mene rikkomiseksi. Laitoin auton käyntiin ja yritin ihmetellä mistä tuo alkanut vinkuminen lähtee, mutta ei löytynyt sitäkään. Samalla tein havainnon, että EGR surisee hirveästi ja korkealta. Vähän kuin sähkömoottori yrittää liikkua, mutta ei pysty :roll:? Surina vaan jatkuu ja jatkuu. Loppuu vasta joku 3 sekuntia sammuttamisen jälkeen, kun auto naksauttaa kaikki virrat pois. On myös kuuma, onkohan se normaalia vai onko jumissa?

Tässä myös kuva likaisista putkista, ideoita näiden suhteen? https://onedrive.live.com/redir?resid=C ... hoto%2cjpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Alin nuolen osoittama putki oli märkä, musta ja likainen alapuolelta. Keskimmäinen ja ylin muuten vaan moskassa, tai ei ainakaan erityisen märkiä. Mitä lie putkia, en tiedä. Keskimmäinen menee ainakin turbolle?

Mitä tuo EGR:n ohittaminen käytännössä tarkoittaa? Sehän on suunniteltu laskemaan joitain päästöjä, niin mitkä on vaikutukset koneeseen ilman EGR:ää?
W211 E220 CDI 2004. Puolen millin "paremmalla" puolella.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6507
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Ylin tulee öljynerottimelta, usein tuollainen tiivistesarjoja saa. Keskimmäinen putsarilta turbolle menevä ja alimmainen turbolta coolerille... en osaa sanoa ovatko nuö hälyyttäviä määriä vuotoa.

Hae youtubesta egr irroittamiseen videoita, niin näet miten sen pitäisi lähteä. Tai no mä laitan hyvän linkin kohta omista bookmarkeistani missä näkyy se kotelon tukkeutuminenkin...

EGR ohitus tarkoittaa että kone ei enää lykkää kakkaa imusarjaan. Päästöt nousee tietyissä tilanteissa, koneen lämpeneminen hidastuu. Uudemmissa malleissa on pientä vaikutusta turbon toimintaan niinkuin tuikku juuri tuolla toisessa threadissa meitä opetti. :thumbup:

Edit: tässä linkki https://www.youtube.com/watch?v=-JWXgBwc970" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
300SLR
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Su 01.05.2016 09:25

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja 300SLR »

Laitoin EGR avausohjeen tänne:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1140968" onclick="window.open(this.href);return false;
mr panu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 08.03.2016 09:28
Paikkakunta: Espoo

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja mr panu »

Hyviä vinkkejä ja ohjeita, mutta täytyy se myöntää etten tuota itse saa irti. Eilen sain EGR:n vähän pyörimään, mutta en irti asti. Tänään ei edes pyörähtänyt. Yritin kylmänä ja toisen kerran lämpöisenä. Ainut mitä lähti oli se musta suojamuovi siitä kyljestä, jossa on se liukutappi. https://onedrive.live.com/redir?resid=C ... hoto%2cjpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Testasin sormella painaa ja hyvin liikkuu, ei mitään ongelmaa. Pistin auton käyntiin ja nytkähti johonkin asentoon, eli ainakin moottori liikuttaa tuota tappia. Muusta en sitten tiedäkkään. Voisko olettaa sen toimivan vai onko vielä mahdollisuus et joku olis tunkenu jotain fyysisiä esteitä EGR:n sisään? Ainakin se ympärys lämpee kovasti. Autolla kestää noin 10 minuuttia lämmetä vajaaseen 100 asteeseen noin 5-10 asteen ulkolämmöissä, onko samoja lukemia?
En sitten ruvennut vielä 8mm vedätystappeja siihen sovittelemaan, ensin foorumille kyselemään.

Onko tuolla välissä jotain anturia, et vois starin avulla tarkastella toimintaa enemmän? Joku hiiri sinne kuitenkin on mennyt ja pitää lujasti kiinni, ettei viedä kattoa pään päältä... :D
W211 E220 CDI 2004. Puolen millin "paremmalla" puolella.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: w211 E220 CDI 04 ei yrityksistä huolimatta läpi päästöis

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

mr panu kirjoitti:Hyviä vinkkejä ja ohjeita, mutta täytyy se myöntää etten tuota itse saa irti. Eilen sain EGR:n vähän pyörimään, mutta en irti asti. Tänään ei edes pyörähtänyt. Yritin kylmänä ja toisen kerran lämpöisenä. Ainut mitä lähti oli se musta suojamuovi siitä kyljestä, jossa on se liukutappi. https://onedrive.live.com/redir?resid=C ... hoto%2cjpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Testasin sormella painaa ja hyvin liikkuu, ei mitään ongelmaa. Pistin auton käyntiin ja nytkähti johonkin asentoon, eli ainakin moottori liikuttaa tuota tappia. Muusta en sitten tiedäkkään. Voisko olettaa sen toimivan vai onko vielä mahdollisuus et joku olis tunkenu jotain fyysisiä esteitä EGR:n sisään? Ainakin se ympärys lämpee kovasti. Autolla kestää noin 10 minuuttia lämmetä vajaaseen 100 asteeseen noin 5-10 asteen ulkolämmöissä, onko samoja lukemia?
En sitten ruvennut vielä 8mm vedätystappeja siihen sovittelemaan, ensin foorumille kyselemään.

Onko tuolla välissä jotain anturia, et vois starin avulla tarkastella toimintaa enemmän? Joku hiiri sinne kuitenkin on mennyt ja pitää lujasti kiinni, ettei viedä kattoa pään päältä... :D
ilmamassamittari valvoo toimintaa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin