W124 pyöränkulmien säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

W124 pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Morjens! Autona on C 124, vm 89.
Ongelmana on pyöränkulmat, jotka ovat pielessä madalluksen ja leveiden vanteiden ansiosta. Kysymys kuuluukin, mistä pystytään säätämään takapyöristä aurausta? Camberit saavat jäädä, mutta auraus pitäisi saada pois.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18054
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos vaivaudut auton alle katsomaan näet varmasti mistä säädetään, epäkeskopultti tangon sisäpäässä renkaan etupuolella. Kyllä ne korjaamolla tietävät kun viet suunnattavaksi.
Vanteiden leveys ei vaikuta pyöränkulmiin. Madalluskin loppupelissä melko vähän auraukseen, ellei ole tontitettu niin ettei pysty asiallisesti ajamaankaan.
Negatiivinen camber tuhoaa nopeasti renkaiden sisälaidat.
wiimax.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5426
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joskus olen ihan mittaillu mitä vaikuttaa kuormattuna ja ilman ja kyllä sillä ihan selkeää vaikutusta on. Siinä mielessä kun alustaa madalletaan niin toimenpide on paikallaan.

Mutta sellainen huomio että jos camberia on ja aurauksen pistää nollaan niin auto rullaa huonommin kuin että jos on ina aurausta. Huomasin tämän ihan käytännössäkin ja sitä sitte kummastelinkin jonkin aikaakin ennekuin keksin sille sitte ihan fysiikkaan perustuvan selityksen. Näin siis ainakin vakiorenkailla. Leveillä matalaprofiilirenkailla tilanne voi olla toinenkin? Jokatapauksessa kannattaa harkita niitä säätötankoja. Katsastuskelposethan ne vissiin ei vielä ole?

Taka-akselilla se lyhin on se josta aurausta voi säätää.....jos se epäkeskopultti ei o juminu kiinni. Taisi olla aika likellä sitä etummaista takakelkan kumityynyä se "kynkkä" jossa tuo säätöpultti on. Omiin olen suosiolla ostanu uudet säätötangot pultteineen ni onnistuu tuo homma. Se pultti juroo kiinni siihen tangon kumipuslan sisäholkkiin. Paineilmasahalla sahasin pultit poikki korvakoitten sisäpuolelta. Lähtee se vanha tanko silleen pois.

Jos pultinpäästä lyö niin helpolla taituu se korvakko jos on juronu se pultti kunnolla kiinni.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124 pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Jari Ke kirjoitti:Joskus olen ihan mittaillu mitä vaikuttaa kuormattuna ja ilman ja kyllä sillä ihan selkeää vaikutusta on. Siinä mielessä kun alustaa madalletaan niin toimenpide on paikallaan.

Mutta sellainen huomio että jos camberia on ja aurauksen pistää nollaan niin auto rullaa huonommin kuin että jos on ina aurausta. Huomasin tämän ihan käytännössäkin ja sitä sitte kummastelinkin jonkin aikaakin ennekuin keksin sille sitte ihan fysiikkaan perustuvan selityksen. Näin siis ainakin vakiorenkailla. Leveillä matalaprofiilirenkailla tilanne voi olla toinenkin? Jokatapauksessa kannattaa harkita niitä säätötankoja. Katsastuskelposethan ne vissiin ei vielä ole?

Taka-akselilla se lyhin on se josta aurausta voi säätää.....jos se epäkeskopultti ei o juminu kiinni. Taisi olla aika likellä sitä etummaista takakelkan kumityynyä se "kynkkä" jossa tuo säätöpultti on. Omiin olen suosiolla ostanu uudet säätötangot pultteineen ni onnistuu tuo homma. Se pultti juroo kiinni siihen tangon kumipuslan sisäholkkiin. Paineilmasahalla sahasin pultit poikki korvakoitten sisäpuolelta. Lähtee se vanha tanko silleen pois.

Jos pultinpäästä lyö niin helpolla taituu se korvakko jos on juronu se pultti kunnolla kiinni.
Hei ! Jos laittaa uuden pultin tai kokosäätövarren kannattaa voidella,se säätöpultti hyvin myös se entinen pultti jos se lähtee irti.
Kun säätöpultit liikkuu kunnolla kannattaa viedä auto nelipyörä suuntaukseen. Myös onko takakelkkan isot runkokumit 4 kpl ehjät sekin vaikuttaa suuntaukseen. :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124 pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jos haluaa että jokin osa tai pultti liikkuu vielä vuosienkin jälkeen niin tervaa kierteisiin ja pultin varteen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: W124 pyöränkulmien säätö

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Aikani katselin sitä pyöräntuentaa, mutta kaikki kannat niin ruosteessa, jotten erottanut säätöpulttia sieltä, varsinkaan kun en tarkkaan tiedä mistä kyse on :roll:
Oikean puolen runkokumissa on väljää, tekee varmasti oman osansa. Täytynee ensin vaihdella puslat ja säätöpultit sinne ja sen jälkeen viedä suuntaukseen, tuolla on alusta niin ruosteessa ettei varmasti säädy mihinkään suuntaan.
Kiitokset selkeistä vastauksista!
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Vastaa Viestiin