Morjens! Autona on C 124, vm 89.
Ongelmana on pyöränkulmat, jotka ovat pielessä madalluksen ja leveiden vanteiden ansiosta. Kysymys kuuluukin, mistä pystytään säätämään takapyöristä aurausta? Camberit saavat jäädä, mutta auraus pitäisi saada pois.
W124 pyöränkulmien säätö
W124 pyöränkulmien säätö
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Re: W124 pyöränkulmien säätö
Jos vaivaudut auton alle katsomaan näet varmasti mistä säädetään, epäkeskopultti tangon sisäpäässä renkaan etupuolella. Kyllä ne korjaamolla tietävät kun viet suunnattavaksi.
Vanteiden leveys ei vaikuta pyöränkulmiin. Madalluskin loppupelissä melko vähän auraukseen, ellei ole tontitettu niin ettei pysty asiallisesti ajamaankaan.
Negatiivinen camber tuhoaa nopeasti renkaiden sisälaidat.
Vanteiden leveys ei vaikuta pyöränkulmiin. Madalluskin loppupelissä melko vähän auraukseen, ellei ole tontitettu niin ettei pysty asiallisesti ajamaankaan.
Negatiivinen camber tuhoaa nopeasti renkaiden sisälaidat.
wiimax.fi
Re: W124 pyöränkulmien säätö
Joskus olen ihan mittaillu mitä vaikuttaa kuormattuna ja ilman ja kyllä sillä ihan selkeää vaikutusta on. Siinä mielessä kun alustaa madalletaan niin toimenpide on paikallaan.
Mutta sellainen huomio että jos camberia on ja aurauksen pistää nollaan niin auto rullaa huonommin kuin että jos on ina aurausta. Huomasin tämän ihan käytännössäkin ja sitä sitte kummastelinkin jonkin aikaakin ennekuin keksin sille sitte ihan fysiikkaan perustuvan selityksen. Näin siis ainakin vakiorenkailla. Leveillä matalaprofiilirenkailla tilanne voi olla toinenkin? Jokatapauksessa kannattaa harkita niitä säätötankoja. Katsastuskelposethan ne vissiin ei vielä ole?
Taka-akselilla se lyhin on se josta aurausta voi säätää.....jos se epäkeskopultti ei o juminu kiinni. Taisi olla aika likellä sitä etummaista takakelkan kumityynyä se "kynkkä" jossa tuo säätöpultti on. Omiin olen suosiolla ostanu uudet säätötangot pultteineen ni onnistuu tuo homma. Se pultti juroo kiinni siihen tangon kumipuslan sisäholkkiin. Paineilmasahalla sahasin pultit poikki korvakoitten sisäpuolelta. Lähtee se vanha tanko silleen pois.
Jos pultinpäästä lyö niin helpolla taituu se korvakko jos on juronu se pultti kunnolla kiinni.
Mutta sellainen huomio että jos camberia on ja aurauksen pistää nollaan niin auto rullaa huonommin kuin että jos on ina aurausta. Huomasin tämän ihan käytännössäkin ja sitä sitte kummastelinkin jonkin aikaakin ennekuin keksin sille sitte ihan fysiikkaan perustuvan selityksen. Näin siis ainakin vakiorenkailla. Leveillä matalaprofiilirenkailla tilanne voi olla toinenkin? Jokatapauksessa kannattaa harkita niitä säätötankoja. Katsastuskelposethan ne vissiin ei vielä ole?
Taka-akselilla se lyhin on se josta aurausta voi säätää.....jos se epäkeskopultti ei o juminu kiinni. Taisi olla aika likellä sitä etummaista takakelkan kumityynyä se "kynkkä" jossa tuo säätöpultti on. Omiin olen suosiolla ostanu uudet säätötangot pultteineen ni onnistuu tuo homma. Se pultti juroo kiinni siihen tangon kumipuslan sisäholkkiin. Paineilmasahalla sahasin pultit poikki korvakoitten sisäpuolelta. Lähtee se vanha tanko silleen pois.
Jos pultinpäästä lyö niin helpolla taituu se korvakko jos on juronu se pultti kunnolla kiinni.
-
- Mersumies
- Viestit: 1640
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124 pyöränkulmien säätö
Hei ! Jos laittaa uuden pultin tai kokosäätövarren kannattaa voidella,se säätöpultti hyvin myös se entinen pultti jos se lähtee irti.Jari Ke kirjoitti:Joskus olen ihan mittaillu mitä vaikuttaa kuormattuna ja ilman ja kyllä sillä ihan selkeää vaikutusta on. Siinä mielessä kun alustaa madalletaan niin toimenpide on paikallaan.
Mutta sellainen huomio että jos camberia on ja aurauksen pistää nollaan niin auto rullaa huonommin kuin että jos on ina aurausta. Huomasin tämän ihan käytännössäkin ja sitä sitte kummastelinkin jonkin aikaakin ennekuin keksin sille sitte ihan fysiikkaan perustuvan selityksen. Näin siis ainakin vakiorenkailla. Leveillä matalaprofiilirenkailla tilanne voi olla toinenkin? Jokatapauksessa kannattaa harkita niitä säätötankoja. Katsastuskelposethan ne vissiin ei vielä ole?
Taka-akselilla se lyhin on se josta aurausta voi säätää.....jos se epäkeskopultti ei o juminu kiinni. Taisi olla aika likellä sitä etummaista takakelkan kumityynyä se "kynkkä" jossa tuo säätöpultti on. Omiin olen suosiolla ostanu uudet säätötangot pultteineen ni onnistuu tuo homma. Se pultti juroo kiinni siihen tangon kumipuslan sisäholkkiin. Paineilmasahalla sahasin pultit poikki korvakoitten sisäpuolelta. Lähtee se vanha tanko silleen pois.
Jos pultinpäästä lyö niin helpolla taituu se korvakko jos on juronu se pultti kunnolla kiinni.
Kun säätöpultit liikkuu kunnolla kannattaa viedä auto nelipyörä suuntaukseen. Myös onko takakelkkan isot runkokumit 4 kpl ehjät sekin vaikuttaa suuntaukseen.

Meseillään
Re: W124 pyöränkulmien säätö
Jos haluaa että jokin osa tai pultti liikkuu vielä vuosienkin jälkeen niin tervaa kierteisiin ja pultin varteen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124 pyöränkulmien säätö
Aikani katselin sitä pyöräntuentaa, mutta kaikki kannat niin ruosteessa, jotten erottanut säätöpulttia sieltä, varsinkaan kun en tarkkaan tiedä mistä kyse on
Oikean puolen runkokumissa on väljää, tekee varmasti oman osansa. Täytynee ensin vaihdella puslat ja säätöpultit sinne ja sen jälkeen viedä suuntaukseen, tuolla on alusta niin ruosteessa ettei varmasti säädy mihinkään suuntaan.
Kiitokset selkeistä vastauksista!

Oikean puolen runkokumissa on väljää, tekee varmasti oman osansa. Täytynee ensin vaihdella puslat ja säätöpultit sinne ja sen jälkeen viedä suuntaukseen, tuolla on alusta niin ruosteessa ettei varmasti säädy mihinkään suuntaan.
Kiitokset selkeistä vastauksista!
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94