Mulla on automaattivaihteinen MB C 200 Kompressor vm 2005, johon pitäisi vaihtaa etujarrulevyt. Siihen liittyen muutama kysymys ja etukäteen kiitokset fiksuista vastauksista
Onnistuuko itse tehtynä ja jos niin,
- - mistä kannattaisi hankkia repair manuaali
- - mistä kannattaisi hankkia levyt
Tai sitten jos teettää, niin mistä löytyisi luotettava ja edullinen paja Helsinki - Tampere alueelta ?
Jos et ole ennen autoja rassannut, niin suosittelen vaihtamista kokeneen kaverin kanssa, tai sitten viet pajalle. Tuskin tuo kovin kallis operaatio on missä tahansa liikkeessä. Oiskohan puolen tunnin velotus? Levyt edullisesti tarvikeliikkestä tai netistä.
Jos ja kun autot ylipäätään on vähän tuntemattomia, niin vaikka tällä pääsee alkuun.
Kiitos vinkistä, tilasin alfamerilta tuon 2000-2007 korjausoppaan. Tutkailtuani sitä päätän teenkö itse vai vienkö pajalle. Onhan tuosta oppaasta varmaan jatkossa muutakin hyötyä kuin pelkät jarrulevyt.
Jarrupalojen ja levyjen vaihtohan on erittäin helppo homma. Pyörä pois, satula on kahdella pultilla kiinni, nostaa sen pois ja laittaa jonkun päälle ettei jää letkun varaan roikkumaan ja levy irti, joka on 203:sessa pyöränpulttien lisäksi kiinni pienellä torx kantaisella ruuvilla. Siihen ohjeeksi että laita vaikka sen kannan kokoinen hylsy sitä ruuvinkantaa vasten ja muutama napakka vasaranisku. Aukee huomattavasti helpommin. Levy pois, ja uus tilalle, ja putsaa teräsharjalla pinnat ettei jää ruostetta väliin. Jarrusatulan tapit saattaa olla lujassa, tai sitten ei, niihin sopivan kokoinen tuurna ja napakkaa iskua. Männät pitäis mennä vaikka siirtoleukapihdeillä painamalla sisälle. Päinvastaisessa järjestyksessä osaa kiinni ja homma selvä.
Minä mieluummin sijoitan sen muutaman euron siihen räkleenipurkkiin ja käytän pari minuuttia kauemmin levyjen vaihdossa kun otan sen riskin, että se ei ollukaan sitä liukoista rasvaa...
Sitte meniskin taas kaikki kilkkeet uusiks, ku jarrut ei pidäkään.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.