W124 akku

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

W124 akku

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Minkäs kokoinen akku on vakiona w124 300E:ssä?

Autossa on entisen omistajan jäljiltä 55Ah akku, ilmeisesti aika reilusti vakiota pienempi? Onko koolla suurempaa merkitystä esim. kesällä? (siis akun koolla) 8)
Avatar
Lay-Tee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 03.05.2003 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Lay-Tee »

Itselläni ('85 230E) oli pitkään 55 Ah:n akku, joka paria viikkoa sitten meni ilmeisesti oikosulkuun ikänsä johdosta. Toimi kyllä talvet moitteettomasti. Ostin kuitenkin 60 Ah:n akun, joka on ilmeisesti suositeltavaa kokoa. Näkisin, että isompaa akkua tarvitsevat olisivat äärimmäisissä oloissa asuvat ja joilla on paljon lisävarusteita.
Life's a beach / then you dive
1985 W124 230 E
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Minulla

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Mulla on 300E-moottorissa 100Ah:n akku.
Alkuperäinen vuonna -88 oli 88Ah.

Taitaa olla ex. omistaja laittanut "myyntiakun" autoosi :wink:
Sepekyy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta

Re: Minulla

Viesti Kirjoittaja Sepekyy »

W126 kirjoitti:Mulla on 300E-moottorissa 100Ah:n akku.
Alkuperäinen vuonna -88 oli 88Ah.

Taitaa olla ex. omistaja laittanut "myyntiakun" autoosi :wink:
Minun '89 200D:ssäkin taisi olla 88Ah akku, mutta viime vuonna ostin uuden 100Ah:n.

Tosiaan nuo 55Ah:n mopon akut taitaa olla niitä "myyntiakkuja"...

t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy

MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...

Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Minulla

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Sepekyy kirjoitti:
Tosiaan nuo 55Ah:n mopon akut taitaa olla niitä "myyntiakkuja"...

t. S
Hähhää. Mullapa oli 70 Ah akku kun ostin 300TE:n, ja niin uusi että ilmeisesti juuri liikkeessä "myyntiparistoksi" asennettu. Päätellen siitäkin, että auton möi VW-Audi-liike ja akku on sama kuin uusissa Volsuissakin... :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Mulla on pystylampussa 88ah akku ja w201:ssä 74ah akku, mallia mercedes-benz
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Käsittääkseni kaikissa W124:ssa on vakiona 88 ampeerin akku. Toimii kyllä nätisti pienemmilläkin (250D lähtee 25 asteen pakkasesta ilman lämmitystä yön jälkeen ensimmäisellä starttauksella 60 amppeerin akulla).
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Mulla on 300D:ssä 88Ah akku ja kun siitä aika jättää niin hankin 100Ah akun tilalle, ovat yleensä ulkoisesti saman kokoisiakin. Hintaero ei ole mainittava ja on se mukavampaa kun talvella ei akku ryydy kahdella hehkutuksella tai autoa laitellessa voi soittaa radiota mielin määrin.

123 200D:ssä oli kanssa 88Ah akku ja kun vaimon e28 bemukan akku tuli tiensä päähän niin puolen tunnin ähellyksen ja raskaan imuilman sisäänoton modifioinnin sekä muun virittelyn jälkeen sain tuon Mersun akun mahtumaan Bemukkaan :-D Kyllä lähtee bensakone käyntiin ja varmalla... Talvellakin!

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
J_J
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 144
Liittynyt: To 10.07.2003 04:21
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja J_J »

Marko L. kirjoitti:Käsittääkseni kaikissa W124:ssa on vakiona 88 ampeerin akku. Toimii kyllä nätisti pienemmilläkin (250D lähtee 25 asteen pakkasesta ilman lämmitystä yön jälkeen ensimmäisellä starttauksella 60 amppeerin akulla).
Uskoisin, että taksivarustelluissa satakaksnelosissa on ollut uutena 100-ampeerinen akku ja mahdollisesti tehokkaampi laturi. Laturi on pelkkää arvailua, mutta akku ainakin oli aikanaan vakiota tehokkaampi pirssiautoissa.
Ei riemulla rajaa, kun Pösöllä ajaa ;)
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

No joo, vähän pieni tuntuu olevan :oops:

Varusteita riittää kyllä, joten täytyypi talveksi hommata isompaa...
Mahtuukos se 100Ah samaan koloon?
Avatar
Automatic260E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 474
Liittynyt: Ti 01.04.2003 20:58
Paikkakunta: Itä-Vantaa

100 Ah !

Viesti Kirjoittaja Automatic260E »

Se pitää olla 100 Ah akku (varta) , pienemmät on mopoja !! :lol:
Ja vielä hinta melkein saman ja fyysinen koko täysin sama ,niin mitä sitä
enään miettiä !!
Mulla on toiminut Vartan 100 Ah (silverdy. eli sininen) tosi mainiosti
jo 3 vuotta ! :)
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]

[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]

Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

ksutinen kirjoitti:Varusteita riittää kyllä, joten täytyypi talveksi hommata isompaa...
Mahtuukos se 100Ah samaan koloon?
Kyllä nuo 80 / 88 / 100Ah akut ovat pääosin saman kokoisia, riippuu tietenkin valmistajasta. Ainakin Boschin 100Ah akku oli muistaakseni ~350mm pitkä, 175mm leveä ja 190mm korkea. Sellainen nimittäin laitettiin just tuohon korkeapuristeiseen Amazoniin. Käynnistysvirtaa hulppeat 760A... 8)

Vaikka eipä siitä juuri mitään iloa ollut, kun laturi on ilmeisesti vain 35 amppeerinen ja jo pelkästään jälkiasenteinen (ja jatkuvasti käyvä) sähköflekti vie tuon 35A. Niinhän siinä sitten kävi, että noin kuukauden tuon akun latinki kesti ennenkuin startti sanoi kevväämmällä... Se perkuleen afterkuuleri kun käy noin 10 minuuttia näin helteillä. Ei siinä kauaa mene, kun 35A:n virralla on tuo 100Ah:n akku tyhjä. Tietenkin sen propellin voi sammuttaa päävirran katkaisemalla, eipä siitä muutenkaan paljoa iloa ole kun se pelkkää jäähdytintä puhaltaa, eikä neste kierrä.
Hyvä puoli asiassa oli, että auto sammahti viinakaupan eteen. :lol:
Viimeksi muokannut PM, La 26.07.2003 03:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Naapuri kertoi että vartan ja boschin akut on käytännössä samaa valmistetta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ohjekirjan mukaan kaikissa bensavehkeissä on vakiona 62ah akku.
Ostin viime viikolla omaani 72ah:n patterin, se oli isoin joka mahtui telineeseen (telineen pituus 280mm). Ainakin Bosch:in 88oli liian pitkä.
Diisseleissä on vissiin ollu toi 88ah vakiona.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Ekku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Pe 04.04.2003 19:41
Paikkakunta: Jyväskylä

taksissa satasen akku

Viesti Kirjoittaja Ekku »

on ollut vakiovaruste. Hommasin ensimmäiseksi taksiksi tuontiauton (300 d-turbo) ja siinä oli 74 amppeerinen.

Olisin ostanut 100 amppeerisen, mutta kuullemma akkukotelon pohja on eri kokoinen, joten satanen ei mahdu. Taksissa ei kyllä akku tahdo kestää paljon vuotta kauempaa, oli se sitten minkä kokoinen hyvänsä.

Laturi ja lämmityslaite on kyllä samaa tavaraa kuin "Suomi - autoissa". Lämmityslaíte hakkaa uudemmat cdi:t mennen tullen tehokkuuden puolesta.
kalusto:
-M-B E200 cdi -11



isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08


entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06

"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Jani kirjoitti:Ohjekirjan mukaan kaikissa bensavehkeissä on vakiona 62ah akku.
Ostin viime viikolla omaani 72ah:n patterin, se oli isoin joka mahtui telineeseen (telineen pituus 280mm). Ainakin Bosch:in 88oli liian pitkä.
Diisseleissä on vissiin ollu toi 88ah vakiona.
Saisikohan sinne vaihdettua isomman telineen dieselistä? Ainakin sen puoleen pitäisi olla helppo homma, kun se on ruuveilla siellä kiinni.

No, -70 w115 220D:ssä oli aikoinaan 55Ah:n akku, lähti ainakin kesällä käyntiin sillä hyvin. Sitten pirssi otettiinkin pois liikenteestä ja menivät myymään sen naurettavalla hinnalla pois :( Mutta hyvään kotiin se meni, on edelleen liikenteessä. Kilometrejäkin voi olla jo aika hyvin, vajaa kymmenen vuotta sitten niitä oli jo yli 1000000. 8)
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

W124 ei tarvi edes uutta telinettä vaikka olisi varustettu pienemmällä mallilla.

1. Ota akku pois

2. irroita akkuteline ruuvaamalla 4 kpl 10 mm kannalla olevaa pulttia pois

3. Leikkaa telineen lyhyemmät päädyt auki

4. Kiinnitä teline ja akku takaisin

5. Huolehdi että akussa on riittävän pitkä huohotinletku johtaaksesi mahdolliset latauksessa syntyvät vetyhöyryt ja happoroiskeet mahdollisimman kauas maalipinnasta koska pohjaallas ei ole enää kaukalomallinen.

Tai vaihtoehto kaksi

Osta purkamolta jos löydät SUOMI- mallisen dieselversion akkutelineen ja tee edellisestä ohjeesta kohdat 1,2 ja 4 (uuden telineen kanssa).

Valtaosa tuontidieseleistä on varustettu lyhyemmällä akkutelineellä jolloin suurin sinne mahtuva akku on akunvalmistajasta riippuen 66-80 Ah (278x175x190 mm P x L x K).

55 Ah akun kanssa bensaautossa pärjää mikäli ei ole webastoa tms virtasyöppöä silloin kun auto ei käy, ja kovilla pakkasilla se käynnistetään lohkolämmitettynä. Toki akun kestoikä voi olla lyhyempi verrattuna esim. 74 Ah.
Sepekyy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 16.07.2003 11:32
Paikkakunta: Skinnarilan vapaavaltio, lappeen Ranta

katsastus

Viesti Kirjoittaja Sepekyy »

Asiasta moottorisahaan, onko teillä koskaan katsastuksessa kokeiltu pysyykö akku paikallaan?

Yhden kerran vanhan W123:n aikoihin mulkku katsastusmies alkoi rempomaan akkua (kiinnike ei tainnu olla kiinni), mutta eihän sitä akkua muistaakseni saa sieltä "reiästä" pois kun vähän kallistamalla, niin ei merkannut mitään akun kiinnityksestä.

Ja vielä toiseen moottorisahaan; olen huomannut, että jokaiselle katsastusasemalle jaetaan yksi päämulkku, muut katsastusmiehet ovat suurinpiirtein "normaaleja"...

t. S
Seppo "Sepe" Kyynäräinen aka. Sepekyy

MB 200D - ainut mopo, missä ei tarvitse käyttää kypärää...

Kalusto:
W124 200D '89
Exät:
W123 240D '82, W123 200D '80, W123 250 '77
Vastaa Viestiin