W211 vikatila/*tulkintaa
W211 vikatila/*tulkintaa
-03 vuoden 200cdi siis menee "vikatilaan" eli ei kunnolla vetoja. Starilla tutkittu ja tämmöistä ilmenee:
2346-002 check system "egr control". The air mass is too large.
2024-001 check component B2/b51 (intake air temperature sensor) The signal voltage is too high.
0100-002 Check charge air system. The air mass is too small. Value is below limit.
Katsottu tuo lämpöanturin pistokkeen volttimäärä=ok.
Smooth engine running ja muutamat muut testit myös katsottu eikä niissä ollut mitään poikkeavaa.
Ehdoteltu on imuilman lämpöanturia, ilmansuodattimen vaihtoa alkuperäiseen valmisteeseen ja ahtopaineanturia.
Otin nyt imusarjan irti puhdistusta varten niin alanko sen jälkeen uusimaan nuita antureita 1 kerrallaan.
2346-002 check system "egr control". The air mass is too large.
2024-001 check component B2/b51 (intake air temperature sensor) The signal voltage is too high.
0100-002 Check charge air system. The air mass is too small. Value is below limit.
Katsottu tuo lämpöanturin pistokkeen volttimäärä=ok.
Smooth engine running ja muutamat muut testit myös katsottu eikä niissä ollut mitään poikkeavaa.
Ehdoteltu on imuilman lämpöanturia, ilmansuodattimen vaihtoa alkuperäiseen valmisteeseen ja ahtopaineanturia.
Otin nyt imusarjan irti puhdistusta varten niin alanko sen jälkeen uusimaan nuita antureita 1 kerrallaan.
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Katsele ensin tuo egr venttiili, että liikku kunolla ettei ole jäänyt jumiin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Jep, ainakin starilla liikuttelemalla arvot muuttui pyydettyyn, mutta katson vielä sen myös.
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Tuosta egr:stä vielä. Herkästi liikkuu vipu ja tanko sen muovikopan alla, mutta koko osa on erittäin lujassa kiinni. Tarviiko tuo yrittää silti irrottaa pöydälle asti katottavaksi vai riittääkö tuo että vivut liikkuu?
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Ei välttämättä riitä. Vaikka vivut liikuisi niin voi se egr venttiili olla kummiskin rikki.Markus kirjoitti:Tuosta egr:stä vielä. Herkästi liikkuu vipu ja tanko sen muovikopan alla, mutta koko osa on erittäin lujassa kiinni. Tarviiko tuo yrittää silti irrottaa pöydälle asti katottavaksi vai riittääkö tuo että vivut liikkuu?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Jep, parempi se on tietenkin käyttää irti vielä, on kyllä tosi lujassa...
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Tämä on vielä vähän arvoitus, egr toimii ja imusarja puhdistettu, samoin ne imusarjan läpät ok. Ahtopaineanturi ja ahtoilman lämpöanturi vaihdettu uusiin. Edelleen menee joskus, yleensä sievästi tasakaasulla n. 80-90 kmh ajettaessa vikatilaan. Air mass is too large ilmoittelee ja ilmamassamittarin testissä arvot on ok.
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Tässä EGR puhdistamisesta. Venttiilin varsi saattaa jossakin lämpötilassa jumittaa, vaikka tuntuisikin olevan ok.
Voisi puhdistaa ja voidella vaikka ohuella öljyllä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=175693" onclick="window.open(this.href);return false;
Voisi puhdistaa ja voidella vaikka ohuella öljyllä.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=175693" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Varmista nyt vielä että ilmansuodatin on juuri oikeanlainen, kun oireet tuollaiset.
wiimax.fi
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Vaihtelin vielä alkuperäisen ilmansuodattimen ja imuilman paineanturin, se oli kyllä tarvikeosa. Olin jo ihan varma, että tuli kuntoon, mutta useamman päivän jälkeen meni jälleen vikatilaan. Pitänee vielä tutkia. Noiden lisäksi siis ahtopaine ja ahtolämpöanturi vaihdettu.
Semmoinen juttu vain ihmetyttää, kun väitettiin, että täytyisi auton ohjelmaa alkaa muuttamaan, siis suomeksi optimointia/ohjelmointia/lastutusta. Että tätä ei muuten saisi toimimaan? Ajettu on 387tkm. ja tietääkseni täysin alkuperäinen.
Voiko tämmöinen väite olla tosi?
Semmoinen juttu vain ihmetyttää, kun väitettiin, että täytyisi auton ohjelmaa alkaa muuttamaan, siis suomeksi optimointia/ohjelmointia/lastutusta. Että tätä ei muuten saisi toimimaan? Ajettu on 387tkm. ja tietääkseni täysin alkuperäinen.
Voiko tämmöinen väite olla tosi?
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Katit tukossa?
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Enpä osaa mitään arvausta kummempaa heittää, edellisen, tosin w220:sen tiimoilta. Otettiin EGR:n liitin/liittimet irti ja vasaraa venttiilin kylkeen että menee kiinni. Siellä ne piuhat roikkuu irtonaisina nyt eikä vikakoodeja esiinny ja vetoja piisaa. Pari päivää menty näillä.
EGR:n tarkoitushan on toimia ainoastaan osakaasulla, ja heti kun kaasua painetaan, sen kuuluu mennä kiinni. Jos ei mene, ahtopaineesta osa haihtuu pakopuolelta ulos, eikä imupuolella tällöin voi olla oikeata painetta MAP anturin luettavaksi. Periaatteesa voi herjata mitä sattuu, kun missään ei ole oikeaa suuretta toistaan kohden..
EGR:n tarkoitushan on toimia ainoastaan osakaasulla, ja heti kun kaasua painetaan, sen kuuluu mennä kiinni. Jos ei mene, ahtopaineesta osa haihtuu pakopuolelta ulos, eikä imupuolella tällöin voi olla oikeata painetta MAP anturin luettavaksi. Periaatteesa voi herjata mitä sattuu, kun missään ei ole oikeaa suuretta toistaan kohden..
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Olen sen egr:n käyttänyt irti ja se liikkui hyvin. Jaa voihan tuon johon nypätä irti ja koitttaa. Silti se varsinainen vika on hukassa, no kyllä se joskus löytyy.
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
.
Minun mielestäni se vika ei ole hukassa, vaan arska10 kertoi sen jo ensi vastauksessa.
Näiden mersujen moottorin ohjaus ei varsinaisesti välitä ilman määrästä, vaan paineesta, nämä on paineohjattuja.
Käytännössä ainoat viitteet ilmamassan valvontaan liittyvät egr,n, tai vaihteiston toimintaan.
Siis aina kun ilmamassa on liian suuri tai pieni, liittyy ongelma pakokaasujen kierrätykseen ja siihen että ilmamassamittari valvoo päästöjen takia moottoriin menevän "puhtaan ilman" määrää, jota taas säädellään egr-venttiililä.
Vika on ns toiminnallinen vaiva, joka on helppo korjata sulkemalla pakokaasujen kierrätysvaatimus pois ohjelmasta.
Sikäli siis korjaamolta saamasi neuvo on ok.
Muttamutta, jos auto on vakio ja kunnossa, niin kaikki varmasti toimii - jos ei, niin ei ole kunnossakaan.
Minun mielestäni se vika ei ole hukassa, vaan arska10 kertoi sen jo ensi vastauksessa.
Näiden mersujen moottorin ohjaus ei varsinaisesti välitä ilman määrästä, vaan paineesta, nämä on paineohjattuja.
Käytännössä ainoat viitteet ilmamassan valvontaan liittyvät egr,n, tai vaihteiston toimintaan.
Siis aina kun ilmamassa on liian suuri tai pieni, liittyy ongelma pakokaasujen kierrätykseen ja siihen että ilmamassamittari valvoo päästöjen takia moottoriin menevän "puhtaan ilman" määrää, jota taas säädellään egr-venttiililä.
Vika on ns toiminnallinen vaiva, joka on helppo korjata sulkemalla pakokaasujen kierrätysvaatimus pois ohjelmasta.
Sikäli siis korjaamolta saamasi neuvo on ok.
Muttamutta, jos auto on vakio ja kunnossa, niin kaikki varmasti toimii - jos ei, niin ei ole kunnossakaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Niin justiin, että se egr on semmonen. Kierrätysvaatimuksen poistosta, niin saako *:lla vai ohjelmointijuttuja?
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Markus kirjoitti:Olen sen egr:n käyttänyt irti ja se liikkui hyvin. Jaa voihan tuon johon nypätä irti ja koitttaa. Silti se varsinainen vika on hukassa, no kyllä se joskus löytyy.
Omassa EGR oli myös puhdas ja liikkui mielestäni hyvin, mutta puhdistin silti ja voitelin aseöljyllä. Vika on pysynyt poissa 6kk ja 20tkm
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Selvä, käytin sen pois vielä. Puhistelin ja öljysin ja tosi hereästi liikkuu, laitoin nyt ohuempaa aseöljyä siihen sitten.
Laittelen seku tännekkin juttua jos jotain vaikuttaa/ei vaikuta.
Laittelen seku tännekkin juttua jos jotain vaikuttaa/ei vaikuta.
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Nostetaas vanha uudestaan esiin. Eli minulla on e220cdi -02 ja samat vikakoodit tulee esiin. Lisänä vain että kierrokset humppaa siinä 2000rpm kohdalla. Olen lukenut lyb venttiili oireet mutta tämä humppaamis oire tulee aina kuumana noin 60km ajon jälkeen.vaihteisto vaihtaa nätisti kylmänä ja kuumana. Onkohan autossani siis kaksi erillistä vikaa vai voiko tuo egr hässäkkä aiheuttaa myös humppauksen?
-E50 AMG (pieni projekti)
-w163 270cdi
-w163 270cdi
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Kannatta katsoa *:rila mitä siellä silloin tapahtuu niin ei tarvitse arpomalla koitta korjattaJanimb kirjoitti: ↑Su 27.12.2020 20:01 Nostetaas vanha uudestaan esiin. Eli minulla on e220cdi -02 ja samat vikakoodit tulee esiin. Lisänä vain että kierrokset humppaa siinä 2000rpm kohdalla. Olen lukenut lyb venttiili oireet mutta tämä humppaamis oire tulee aina kuumana noin 60km ajon jälkeen.vaihteisto vaihtaa nätisti kylmänä ja kuumana. Onkohan autossani siis kaksi erillistä vikaa vai voiko tuo egr hässäkkä aiheuttaa myös humppauksen?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Puhdistin egr venttiilit ja hässäkät odotellessani staria.
Noin 100km testilenkin aikana ei saatu vikaa esiin.
Ajelin autolla noin 400km kun humppaaminen taas alkoi ja vikatila. Vikakoodina 2346 tarkista järjestelmä egr ilmamassa on liian suuri. (Luettu obd palikalla)
Noin 100km testilenkin aikana ei saatu vikaa esiin.
Ajelin autolla noin 400km kun humppaaminen taas alkoi ja vikatila. Vikakoodina 2346 tarkista järjestelmä egr ilmamassa on liian suuri. (Luettu obd palikalla)
-E50 AMG (pieni projekti)
-w163 270cdi
-w163 270cdi
Re: W211 vikatila/*tulkintaa
Vastaan itselleni että autossa tosiaan oli kaksi vikaa egr sekä luultavasti vuodelta 2002 oleva vaihteistoöljyn suodatin sekä öljyt...422tkm ajetut siis...
-E50 AMG (pieni projekti)
-w163 270cdi
-w163 270cdi