W211 vikatila/*tulkintaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

-03 vuoden 200cdi siis menee "vikatilaan" eli ei kunnolla vetoja. Starilla tutkittu ja tämmöistä ilmenee:

2346-002 check system "egr control". The air mass is too large.

2024-001 check component B2/b51 (intake air temperature sensor) The signal voltage is too high.

0100-002 Check charge air system. The air mass is too small. Value is below limit.

Katsottu tuo lämpöanturin pistokkeen volttimäärä=ok.
Smooth engine running ja muutamat muut testit myös katsottu eikä niissä ollut mitään poikkeavaa.

Ehdoteltu on imuilman lämpöanturia, ilmansuodattimen vaihtoa alkuperäiseen valmisteeseen ja ahtopaineanturia.

Otin nyt imusarjan irti puhdistusta varten niin alanko sen jälkeen uusimaan nuita antureita 1 kerrallaan.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Katsele ensin tuo egr venttiili, että liikku kunolla ettei ole jäänyt jumiin
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Jep, ainakin starilla liikuttelemalla arvot muuttui pyydettyyn, mutta katson vielä sen myös.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tuosta egr:stä vielä. Herkästi liikkuu vipu ja tanko sen muovikopan alla, mutta koko osa on erittäin lujassa kiinni. Tarviiko tuo yrittää silti irrottaa pöydälle asti katottavaksi vai riittääkö tuo että vivut liikkuu?
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Markus kirjoitti:Tuosta egr:stä vielä. Herkästi liikkuu vipu ja tanko sen muovikopan alla, mutta koko osa on erittäin lujassa kiinni. Tarviiko tuo yrittää silti irrottaa pöydälle asti katottavaksi vai riittääkö tuo että vivut liikkuu?
Ei välttämättä riitä. Vaikka vivut liikuisi niin voi se egr venttiili olla kummiskin rikki.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Jep, parempi se on tietenkin käyttää irti vielä, on kyllä tosi lujassa...
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tämä on vielä vähän arvoitus, egr toimii ja imusarja puhdistettu, samoin ne imusarjan läpät ok. Ahtopaineanturi ja ahtoilman lämpöanturi vaihdettu uusiin. Edelleen menee joskus, yleensä sievästi tasakaasulla n. 80-90 kmh ajettaessa vikatilaan. Air mass is too large ilmoittelee ja ilmamassamittarin testissä arvot on ok.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja simosami »

Tässä EGR puhdistamisesta. Venttiilin varsi saattaa jossakin lämpötilassa jumittaa, vaikka tuntuisikin olevan ok.
Voisi puhdistaa ja voidella vaikka ohuella öljyllä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=175693" onclick="window.open(this.href);return false;
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18219
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmista nyt vielä että ilmansuodatin on juuri oikeanlainen, kun oireet tuollaiset.
wiimax.fi
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Vaihtelin vielä alkuperäisen ilmansuodattimen ja imuilman paineanturin, se oli kyllä tarvikeosa. Olin jo ihan varma, että tuli kuntoon, mutta useamman päivän jälkeen meni jälleen vikatilaan. Pitänee vielä tutkia. Noiden lisäksi siis ahtopaine ja ahtolämpöanturi vaihdettu.

Semmoinen juttu vain ihmetyttää, kun väitettiin, että täytyisi auton ohjelmaa alkaa muuttamaan, siis suomeksi optimointia/ohjelmointia/lastutusta. Että tätä ei muuten saisi toimimaan? Ajettu on 387tkm. ja tietääkseni täysin alkuperäinen.

Voiko tämmöinen väite olla tosi?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4777
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
höpöhöpö
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Katit tukossa?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
jarssep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma 07.07.2014 08:34

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja jarssep »

Enpä osaa mitään arvausta kummempaa heittää, edellisen, tosin w220:sen tiimoilta. Otettiin EGR:n liitin/liittimet irti ja vasaraa venttiilin kylkeen että menee kiinni. Siellä ne piuhat roikkuu irtonaisina nyt eikä vikakoodeja esiinny ja vetoja piisaa. Pari päivää menty näillä.

EGR:n tarkoitushan on toimia ainoastaan osakaasulla, ja heti kun kaasua painetaan, sen kuuluu mennä kiinni. Jos ei mene, ahtopaineesta osa haihtuu pakopuolelta ulos, eikä imupuolella tällöin voi olla oikeata painetta MAP anturin luettavaksi. Periaatteesa voi herjata mitä sattuu, kun missään ei ole oikeaa suuretta toistaan kohden..
77 C-kadett, 79 carina, 75 corolla, 82 corolla, 61 morris minor traveller, 78 leyland mini, 67 renault R10, 89 esco, 92 fiasko, 91 sunny, 84 polo, 84 cherry, 95 softail, 83 xs650, Volvo 242, 245, 81 mazda 626, 88 colt, 92 MB w201.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Olen sen egr:n käyttänyt irti ja se liikkui hyvin. Jaa voihan tuon johon nypätä irti ja koitttaa. Silti se varsinainen vika on hukassa, no kyllä se joskus löytyy.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4777
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minun mielestäni se vika ei ole hukassa, vaan arska10 kertoi sen jo ensi vastauksessa.

Näiden mersujen moottorin ohjaus ei varsinaisesti välitä ilman määrästä, vaan paineesta, nämä on paineohjattuja.
Käytännössä ainoat viitteet ilmamassan valvontaan liittyvät egr,n, tai vaihteiston toimintaan.
Siis aina kun ilmamassa on liian suuri tai pieni, liittyy ongelma pakokaasujen kierrätykseen ja siihen että ilmamassamittari valvoo päästöjen takia moottoriin menevän "puhtaan ilman" määrää, jota taas säädellään egr-venttiililä.

Vika on ns toiminnallinen vaiva, joka on helppo korjata sulkemalla pakokaasujen kierrätysvaatimus pois ohjelmasta.
Sikäli siis korjaamolta saamasi neuvo on ok.
Muttamutta, jos auto on vakio ja kunnossa, niin kaikki varmasti toimii - jos ei, niin ei ole kunnossakaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Niin justiin, että se egr on semmonen. Kierrätysvaatimuksen poistosta, niin saako *:lla vai ohjelmointijuttuja?
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja simosami »

Markus kirjoitti:Olen sen egr:n käyttänyt irti ja se liikkui hyvin. Jaa voihan tuon johon nypätä irti ja koitttaa. Silti se varsinainen vika on hukassa, no kyllä se joskus löytyy.

Omassa EGR oli myös puhdas ja liikkui mielestäni hyvin, mutta puhdistin silti ja voitelin aseöljyllä. Vika on pysynyt poissa 6kk ja 20tkm
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Markus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: Ke 27.08.2003 15:57
Paikkakunta: Tornio

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Markus »

Selvä, käytin sen pois vielä. Puhistelin ja öljysin ja tosi hereästi liikkuu, laitoin nyt ohuempaa aseöljyä siihen sitten.

Laittelen seku tännekkin juttua jos jotain vaikuttaa/ei vaikuta.
Janimb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 11.09.2018 17:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Janimb »

Nostetaas vanha uudestaan esiin. Eli minulla on e220cdi -02 ja samat vikakoodit tulee esiin. Lisänä vain että kierrokset humppaa siinä 2000rpm kohdalla. Olen lukenut lyb venttiili oireet mutta tämä humppaamis oire tulee aina kuumana noin 60km ajon jälkeen.vaihteisto vaihtaa nätisti kylmänä ja kuumana. Onkohan autossani siis kaksi erillistä vikaa vai voiko tuo egr hässäkkä aiheuttaa myös humppauksen?
-E50 AMG (pieni projekti)
-w163 270cdi
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Janimb kirjoitti: Su 27.12.2020 20:01 Nostetaas vanha uudestaan esiin. Eli minulla on e220cdi -02 ja samat vikakoodit tulee esiin. Lisänä vain että kierrokset humppaa siinä 2000rpm kohdalla. Olen lukenut lyb venttiili oireet mutta tämä humppaamis oire tulee aina kuumana noin 60km ajon jälkeen.vaihteisto vaihtaa nätisti kylmänä ja kuumana. Onkohan autossani siis kaksi erillistä vikaa vai voiko tuo egr hässäkkä aiheuttaa myös humppauksen?
Kannatta katsoa *:rila mitä siellä silloin tapahtuu niin ei tarvitse arpomalla koitta korjatta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Janimb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 11.09.2018 17:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Janimb »

Puhdistin egr venttiilit ja hässäkät odotellessani staria.
Noin 100km testilenkin aikana ei saatu vikaa esiin.
Ajelin autolla noin 400km kun humppaaminen taas alkoi ja vikatila. Vikakoodina 2346 tarkista järjestelmä egr ilmamassa on liian suuri. (Luettu obd palikalla)
-E50 AMG (pieni projekti)
-w163 270cdi
Janimb
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 11.09.2018 17:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: W211 vikatila/*tulkintaa

Viesti Kirjoittaja Janimb »

Vastaan itselleni että autossa tosiaan oli kaksi vikaa egr sekä luultavasti vuodelta 2002 oleva vaihteistoöljyn suodatin sekä öljyt...422tkm ajetut siis...
-E50 AMG (pieni projekti)
-w163 270cdi
Vastaa Viestiin