kesäkumit silestonet alle 20000km?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jarska66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 16.05.2003 10:26
Paikkakunta: salo

kesäkumit silestonet alle 20000km?

Viesti Kirjoittaja Jarska66 »

Ostin tossa keväällä Nokian NRV i 215/55/16 kesärenkaat.
Nyt talvikumeja vaihtaessani totesin että takarenkaissa 2 mm enää jäljellä.
Se mikä tekee asiasta ihmeellisen MINUN mielestä on se että ajokilometrejä on takana 17000 km!
Ajo on 90 prosenttisesti tosin maantieajoa keskinopeudella n. 100 km/h, mutta silti kulumisauhti on kohtuuttoman nopea.....Nokian tuotepäällikön mukaan ihan normaalia..!?...
Mitä mieltä muut on?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: kesäkumit silestonet alle 20000km?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

p19874 kirjoitti: Mitä mieltä muut on?
Kyllähän jotkut rengasmerkit ja niiden eri mallit saattavat kulua "tavanomaista" nopeammin.
Mieleeni muistuu esim. yhdet Michelin Energy -sarjan renkaat, jotka Volvo 740:n alla kuluivat 30 000 km ajon jälkeen ja omasta mielestäni kuluminen oli siis melkoista.
Taas vastaavasti Contin kitkarenkaat kestävät 60 000 - 120 000 km.

Tuota Nokian mallia en itse tunne, mutta jos jollain on samaa mallia, niin siitä saisi vertailupohjaa asiallesi.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Sama Juttu eräässä C-farkussa. :oops: ajettu jkl-kemi väliä ja renkaat ihan siloiset.( Kuluneet ) Loppuun.
Kilometrejä noin 12-15tkm.

Joten mitä tästä opimme? Nokian osaa tehdä vain kumisaappaita.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Jarska66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 16.05.2003 10:26
Paikkakunta: salo

edessä on pintaa

Viesti Kirjoittaja Jarska66 »

edessä on pintaa jäljellä vielä 7 mm....
Suditettu ei ole metriäkään, toki ohiteltu ja kiihdytelty sujuvan ajamisen merkeissä normaalisti. Kyllä tuntuu kohtuuttoman kalliilta ostaa joka vuosi uudet kumit......Nokia tuotepäällikkö sanoi että hän ohjeistaa vaihtamaan renkaat akselilta toiselle aina 8000-10000 km välein, jolloin päästään kahteen kauteen yhellä sarjalla. Oisko pitänyt ohjeistaa myös jälleenmyyjiä kertomaan asia asiakkaille?, mulle ei nimittäin tullut pieneen mieleenikään että uudet rendasseokset on näin pehmeetä tavaraa...siitä lienee kysymys.
Taidan tosiaan ostaa seuraavaksi jotain ihan muuta kuin Nokian tuotteita......
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Sama juttu tuossa ko.autossa. Kuskina yli 60. mies Ja ei varmaan sudittele ja juuri takarenkaat kuluneet! Mikä ihmeellisintä niin erittäin tasaisesti ,eikä laidasta ,jolloin voisi epäillä pyöränkulmia.

Ja ei ne nyt niin hyvät renkaat ole muutenkaan ajaa? ( kovat ja äänekkäät )
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Jarska66
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 16.05.2003 10:26
Paikkakunta: salo

niin...

Viesti Kirjoittaja Jarska66 »

joo tasaisesti on mullakin molemmat kuluneet...
Ei mulla ajo-ominaisuuksissa ollut kylläkään valittamista.....mielestäni ihan hyvät pito-ominaisuudet ja äänettömät...
Ehkä näin koska en tiedä paremmasta... :)
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

Niin, kyllähän se hieman kohtuuttomalta saattaa tuntua. Itseltä tosin kerran loppui 225/50-16 kokoiset Bridgestonet taka-akselilta vajaassa 10tkm ajossa. Ja huom., auto on W123 200D!
Vaan yx tuttu on rengasalan yrittäjä, ja hänen kanssaan asiasta kerran tuli juttua. Kaveri totesi, että renkaan kulumista jos haluaa välttää, ja maksimoida kulutuskestävyyden, on tyydyttävä kohtuullisella nopeusluokituksella oleviin mahdollisimman korkeaprofiilisiin renkaisiin. Eli mitä matalammaksi rengas käy, sen enemmän sen suunnittelussa korostuvat suorituskykyä korostavat vaatimukset ja kestävyys alkaa olla toissijaista. lisäksi kuulemma pitää muistaa, että mitä leveämpi ja matalampi rengas, sen äänekkäämmäksi se yleensä muuttuu. Ja siis, mitä kovempi eli kestävämpi myös sen äänekkäämpi.
Niinpä, kaikkea ei voi saada.
Itsellä on nyt ollut kesällä ostetut nokian NRH:t, kokoa 205/65-15, 220TE:n alla noin 5tkm. Kun vaihtelin talvirenkaat ale, totesin, että eturenkaissa näkyy vielä selvästi Nokialaisiin kuuluva kulumisnumerointi numerolla kahdeksan, eli eivät ole kuluneet nimeksikään. Takarenkaissakin kasi vielä jotenkuten hahmottuu. Renkaat ovat mielestäni mukavan hiljaiset ja riittävän täsmälliset ajettavat, niin etten kaipaa yhtään leveämpiä tai matalampia, enää...
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

V-luokan renkaan seos on jo aika pehmeä ja kuluu sen vuoksi nopeammin. Itse ajoin H-luokan 205/60/15 renkaat tänä kesänä sileeksi W124 200D:llä. T-luokan rengas tuskin olisi noin paljon kulunut.

Nyrkkisääntö henkilöautonrenkaissa taitaa olla, mitä kalliimpi rengas sen nopeammin se kuluu.
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Bridgestonen Turanzat, V- nopeusluokka ja koko 205/ 55/ 16, ajettu 17,5 tkm ja pintaa jäljellä n. 4-5 mm kaikissa renkaissa. Vaihdettu n. puolessa välissä akselilta toiselle, joten jos ei olisi vaihdettu, toiset olisivat sileät...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Itsellä kesti 205/65R15H Michelin Energy MXV3A:t liki neljä kautta ja yli 50tkm. Tasaisesti ovat kuluneet, kun vaihdoin joka kevät pyörät akselilta toiselle, vieläkin olis 2mm pintaa. Ensimmäisen kesän aikana takarenkaista kului varmaan puolet pinnasta, sen jälkeen kuluminen tasaantui kummasti... :o
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

itellä kesti colwayt(pinnatut)195-55-15 kesän,eko turbot(pinnatut)205-55-15 kolme kesää,michelin energy 195-65-15(ostaessa 6mm pintaa)kolme kesää.nyt olis uudet hankookit 195-65-15 tulos ens kesäx(jos mege vielä silloin on).
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

205/65R15H Michelin Energy MXV3A oli itselläkin , hyvät renkaat ajella vaikka hiukan OT tässä yhteydessä. Renkaan kovuudet ainakin testituloksissa ilmoitetaan, vuosituhannen vaihteesta muistan kun Pirellin kesärenkaat 195/65/15 meni järjestään 20 tkm ajomäärillä sileäksi ,liekö kovuutta lisätty myöhemmin. Michelinit on aina kestänyt kauan niin kesä kuin talvirenkaatkin.
Kuten joku mainitsi, korkeamman nopeusluokan renkaissa/näyttävissä isoissa kokoluokissa kestävyys on sivuseikka ja siksi pysynkin vakiokoossa, on mukavempia lompakolle, kun ei ollut vieläkään nimeä verotiedoissa...
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

lisää asiaa, tosin ei mitään mullistavaa,mitä ei jo tiedetä, mutta ohessa kumminkin käännös ruåtsalaisesta Teknikens Värld-lehdestä nro: 13/2004

19 vuotta rengasreklamaatioita käsitellyt äijä sepostaa seuraavaa (lyhennetty):

* etuvetoautoissa eturenkaat vaihdettava taakse jossain vaiheessa että kuluminen saadaan tasaiseksi (luonnollisesti etuveto syö renkaita hiukan enemmän)Esim.Audissa eturenkaat kestää 1/2 takarenkaiden km-määrästä.
* lämmin ja kuiva kesä syö renkaita nopeammin kuin sateinen kesä
*suurin yksittäinen syy kulumiseen (edellyttäen että kulmat kunnossa)on rengaspaineet. esim. 20 % liian alhainen paine, voi puolittaa renkaan käyttöiän
* toimitus lisää vielä sen että renkaiden laatu vaihtelee suuresti ja esim.Pirellin edustaja oli tarjonnut syyksi 10000 tkm silestoneksi ajetuille renkaille sen että renkaat oli liian tuoreita toimitukseen...
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

illinois kirjoitti:Pirellin edustaja oli tarjonnut syyksi 10000 tkm silestoneksi ajetuille renkaille sen että renkaat oli liian tuoreita toimitukseen...
Heh, pitänee seuraavan satsin yhteydessä kinuta rengasliikkeestä vuosikertarenkaita. :D

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin