kesäkumit silestonet alle 20000km?
kesäkumit silestonet alle 20000km?
Ostin tossa keväällä Nokian NRV i 215/55/16 kesärenkaat.
Nyt talvikumeja vaihtaessani totesin että takarenkaissa 2 mm enää jäljellä.
Se mikä tekee asiasta ihmeellisen MINUN mielestä on se että ajokilometrejä on takana 17000 km!
Ajo on 90 prosenttisesti tosin maantieajoa keskinopeudella n. 100 km/h, mutta silti kulumisauhti on kohtuuttoman nopea.....Nokian tuotepäällikön mukaan ihan normaalia..!?...
Mitä mieltä muut on?
Nyt talvikumeja vaihtaessani totesin että takarenkaissa 2 mm enää jäljellä.
Se mikä tekee asiasta ihmeellisen MINUN mielestä on se että ajokilometrejä on takana 17000 km!
Ajo on 90 prosenttisesti tosin maantieajoa keskinopeudella n. 100 km/h, mutta silti kulumisauhti on kohtuuttoman nopea.....Nokian tuotepäällikön mukaan ihan normaalia..!?...
Mitä mieltä muut on?
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: kesäkumit silestonet alle 20000km?
Kyllähän jotkut rengasmerkit ja niiden eri mallit saattavat kulua "tavanomaista" nopeammin.p19874 kirjoitti: Mitä mieltä muut on?
Mieleeni muistuu esim. yhdet Michelin Energy -sarjan renkaat, jotka Volvo 740:n alla kuluivat 30 000 km ajon jälkeen ja omasta mielestäni kuluminen oli siis melkoista.
Taas vastaavasti Contin kitkarenkaat kestävät 60 000 - 120 000 km.
Tuota Nokian mallia en itse tunne, mutta jos jollain on samaa mallia, niin siitä saisi vertailupohjaa asiallesi.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
edessä on pintaa
edessä on pintaa jäljellä vielä 7 mm....
Suditettu ei ole metriäkään, toki ohiteltu ja kiihdytelty sujuvan ajamisen merkeissä normaalisti. Kyllä tuntuu kohtuuttoman kalliilta ostaa joka vuosi uudet kumit......Nokia tuotepäällikkö sanoi että hän ohjeistaa vaihtamaan renkaat akselilta toiselle aina 8000-10000 km välein, jolloin päästään kahteen kauteen yhellä sarjalla. Oisko pitänyt ohjeistaa myös jälleenmyyjiä kertomaan asia asiakkaille?, mulle ei nimittäin tullut pieneen mieleenikään että uudet rendasseokset on näin pehmeetä tavaraa...siitä lienee kysymys.
Taidan tosiaan ostaa seuraavaksi jotain ihan muuta kuin Nokian tuotteita......
Suditettu ei ole metriäkään, toki ohiteltu ja kiihdytelty sujuvan ajamisen merkeissä normaalisti. Kyllä tuntuu kohtuuttoman kalliilta ostaa joka vuosi uudet kumit......Nokia tuotepäällikkö sanoi että hän ohjeistaa vaihtamaan renkaat akselilta toiselle aina 8000-10000 km välein, jolloin päästään kahteen kauteen yhellä sarjalla. Oisko pitänyt ohjeistaa myös jälleenmyyjiä kertomaan asia asiakkaille?, mulle ei nimittäin tullut pieneen mieleenikään että uudet rendasseokset on näin pehmeetä tavaraa...siitä lienee kysymys.
Taidan tosiaan ostaa seuraavaksi jotain ihan muuta kuin Nokian tuotteita......
Sama juttu tuossa ko.autossa. Kuskina yli 60. mies Ja ei varmaan sudittele ja juuri takarenkaat kuluneet! Mikä ihmeellisintä niin erittäin tasaisesti ,eikä laidasta ,jolloin voisi epäillä pyöränkulmia.
Ja ei ne nyt niin hyvät renkaat ole muutenkaan ajaa? ( kovat ja äänekkäät )
Ja ei ne nyt niin hyvät renkaat ole muutenkaan ajaa? ( kovat ja äänekkäät )

Hyvät on perät.......
Auti
niin...
joo tasaisesti on mullakin molemmat kuluneet...
Ei mulla ajo-ominaisuuksissa ollut kylläkään valittamista.....mielestäni ihan hyvät pito-ominaisuudet ja äänettömät...
Ehkä näin koska en tiedä paremmasta...
Ei mulla ajo-ominaisuuksissa ollut kylläkään valittamista.....mielestäni ihan hyvät pito-ominaisuudet ja äänettömät...
Ehkä näin koska en tiedä paremmasta...

Niin, kyllähän se hieman kohtuuttomalta saattaa tuntua. Itseltä tosin kerran loppui 225/50-16 kokoiset Bridgestonet taka-akselilta vajaassa 10tkm ajossa. Ja huom., auto on W123 200D!
Vaan yx tuttu on rengasalan yrittäjä, ja hänen kanssaan asiasta kerran tuli juttua. Kaveri totesi, että renkaan kulumista jos haluaa välttää, ja maksimoida kulutuskestävyyden, on tyydyttävä kohtuullisella nopeusluokituksella oleviin mahdollisimman korkeaprofiilisiin renkaisiin. Eli mitä matalammaksi rengas käy, sen enemmän sen suunnittelussa korostuvat suorituskykyä korostavat vaatimukset ja kestävyys alkaa olla toissijaista. lisäksi kuulemma pitää muistaa, että mitä leveämpi ja matalampi rengas, sen äänekkäämmäksi se yleensä muuttuu. Ja siis, mitä kovempi eli kestävämpi myös sen äänekkäämpi.
Niinpä, kaikkea ei voi saada.
Itsellä on nyt ollut kesällä ostetut nokian NRH:t, kokoa 205/65-15, 220TE:n alla noin 5tkm. Kun vaihtelin talvirenkaat ale, totesin, että eturenkaissa näkyy vielä selvästi Nokialaisiin kuuluva kulumisnumerointi numerolla kahdeksan, eli eivät ole kuluneet nimeksikään. Takarenkaissakin kasi vielä jotenkuten hahmottuu. Renkaat ovat mielestäni mukavan hiljaiset ja riittävän täsmälliset ajettavat, niin etten kaipaa yhtään leveämpiä tai matalampia, enää...
Vaan yx tuttu on rengasalan yrittäjä, ja hänen kanssaan asiasta kerran tuli juttua. Kaveri totesi, että renkaan kulumista jos haluaa välttää, ja maksimoida kulutuskestävyyden, on tyydyttävä kohtuullisella nopeusluokituksella oleviin mahdollisimman korkeaprofiilisiin renkaisiin. Eli mitä matalammaksi rengas käy, sen enemmän sen suunnittelussa korostuvat suorituskykyä korostavat vaatimukset ja kestävyys alkaa olla toissijaista. lisäksi kuulemma pitää muistaa, että mitä leveämpi ja matalampi rengas, sen äänekkäämmäksi se yleensä muuttuu. Ja siis, mitä kovempi eli kestävämpi myös sen äänekkäämpi.
Niinpä, kaikkea ei voi saada.
Itsellä on nyt ollut kesällä ostetut nokian NRH:t, kokoa 205/65-15, 220TE:n alla noin 5tkm. Kun vaihtelin talvirenkaat ale, totesin, että eturenkaissa näkyy vielä selvästi Nokialaisiin kuuluva kulumisnumerointi numerolla kahdeksan, eli eivät ole kuluneet nimeksikään. Takarenkaissakin kasi vielä jotenkuten hahmottuu. Renkaat ovat mielestäni mukavan hiljaiset ja riittävän täsmälliset ajettavat, niin etten kaipaa yhtään leveämpiä tai matalampia, enää...
Itsellä kesti 205/65R15H Michelin Energy MXV3A:t liki neljä kautta ja yli 50tkm. Tasaisesti ovat kuluneet, kun vaihdoin joka kevät pyörät akselilta toiselle, vieläkin olis 2mm pintaa. Ensimmäisen kesän aikana takarenkaista kului varmaan puolet pinnasta, sen jälkeen kuluminen tasaantui kummasti... 

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
205/65R15H Michelin Energy MXV3A oli itselläkin , hyvät renkaat ajella vaikka hiukan OT tässä yhteydessä. Renkaan kovuudet ainakin testituloksissa ilmoitetaan, vuosituhannen vaihteesta muistan kun Pirellin kesärenkaat 195/65/15 meni järjestään 20 tkm ajomäärillä sileäksi ,liekö kovuutta lisätty myöhemmin. Michelinit on aina kestänyt kauan niin kesä kuin talvirenkaatkin.
Kuten joku mainitsi, korkeamman nopeusluokan renkaissa/näyttävissä isoissa kokoluokissa kestävyys on sivuseikka ja siksi pysynkin vakiokoossa, on mukavempia lompakolle, kun ei ollut vieläkään nimeä verotiedoissa...
Kuten joku mainitsi, korkeamman nopeusluokan renkaissa/näyttävissä isoissa kokoluokissa kestävyys on sivuseikka ja siksi pysynkin vakiokoossa, on mukavempia lompakolle, kun ei ollut vieläkään nimeä verotiedoissa...
lisää asiaa, tosin ei mitään mullistavaa,mitä ei jo tiedetä, mutta ohessa kumminkin käännös ruåtsalaisesta Teknikens Värld-lehdestä nro: 13/2004
19 vuotta rengasreklamaatioita käsitellyt äijä sepostaa seuraavaa (lyhennetty):
* etuvetoautoissa eturenkaat vaihdettava taakse jossain vaiheessa että kuluminen saadaan tasaiseksi (luonnollisesti etuveto syö renkaita hiukan enemmän)Esim.Audissa eturenkaat kestää 1/2 takarenkaiden km-määrästä.
* lämmin ja kuiva kesä syö renkaita nopeammin kuin sateinen kesä
*suurin yksittäinen syy kulumiseen (edellyttäen että kulmat kunnossa)on rengaspaineet. esim. 20 % liian alhainen paine, voi puolittaa renkaan käyttöiän
* toimitus lisää vielä sen että renkaiden laatu vaihtelee suuresti ja esim.Pirellin edustaja oli tarjonnut syyksi 10000 tkm silestoneksi ajetuille renkaille sen että renkaat oli liian tuoreita toimitukseen...
19 vuotta rengasreklamaatioita käsitellyt äijä sepostaa seuraavaa (lyhennetty):
* etuvetoautoissa eturenkaat vaihdettava taakse jossain vaiheessa että kuluminen saadaan tasaiseksi (luonnollisesti etuveto syö renkaita hiukan enemmän)Esim.Audissa eturenkaat kestää 1/2 takarenkaiden km-määrästä.
* lämmin ja kuiva kesä syö renkaita nopeammin kuin sateinen kesä
*suurin yksittäinen syy kulumiseen (edellyttäen että kulmat kunnossa)on rengaspaineet. esim. 20 % liian alhainen paine, voi puolittaa renkaan käyttöiän
* toimitus lisää vielä sen että renkaiden laatu vaihtelee suuresti ja esim.Pirellin edustaja oli tarjonnut syyksi 10000 tkm silestoneksi ajetuille renkaille sen että renkaat oli liian tuoreita toimitukseen...