Waxenberger

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Waxenberger

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jämsä mersuhistoriaan!

http://media.keskisuomalainen.fi/extra/ ... /index.asp

Jännää tietoa tai sit luultua?

Edit: Vai olisiko tää ollut "oldtimer" osastolle?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hieno juttu!

Aihetta sivuten kerrottakoon, että Sanomalehti Itä-Savo julkaisee sunnuntaina 14.11.2004 suurehkon jutun 1969 300 SEL 6.3:sta. Auto on yksi kolmesta Suomeen uutena tuodusta autosta, ja se palasi tänä syksynä kierrokseltaan takaisin ensimmäiselle omistajalle. Jutussa käsitellään auton lisäksi myös siihen liittyneitä henkilöitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Timo L. kirjoitti:Hieno juttu!

Aihetta sivuten kerrottakoon, että Sanomalehti Itä-Savo julkaisee sunnuntaina 14.11.2004 suurehkon jutun 1969 300 SEL 6.3:sta. Auto on yksi kolmesta Suomeen uutena tuodusta autosta, ja se palasi tänä syksynä kierrokseltaan takaisin ensimmäiselle omistajalle. Jutussa käsitellään auton lisäksi myös siihen liittyneitä henkilöitä.
Muista pastettaa juttu forumille!
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jopas jopas. Aika temppu. Näinköhän Eerikin auditointi tuo uusio-Waxen hintalappuun ykköse eteen tai peräti nollan perään :shock: Poikkeuksellinen tapaus yhtä kaikki ja melkoinen huomionosoitus auton rakentajille.

Samalla sivulla näkyi olevan uho näiden valmistenumerojen purkamisesta venäläisten sivuilla. Eikös tämä ole se sama saitti, joka kertoi biileistä puutaheinää jo aiemmin.

http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng

P.S. perutaan sanat, nyt saitti antaa juuri oikeat tiedot.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Tero1978
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 13.10.2004 15:16

Viesti Kirjoittaja Tero1978 »

Pakko todeta tosta aidosta Waxenbergeristä, että ei valitettavasti ainakaan minun ja veljeni mielestä saa arvoistaan näyttelypaikkaa Vehoniemessä Kangasalla.

Viimeksi siellä käydessäni oli tarkasteltavissa vain ja ainoastaan edestäpäin nokkapelti auki molemmilla molemmilla sivuilla ja takana auto aivan vieressä kiinni (etäisyyttä autoilla vähimmillään varmaan kymmenisen senttiä) en muista ympäröivistä autoista muuta kuin, että toisella puolella oli Checker. Ja ehdottomasti kaikki kunnia hieno kuntoisille vanhoille autoille, mutta kuitenkin Checker on amerikan taksi ja Waxenberger yksi mersun legendoista.

Ei siis ole mitään vastaan Vehoniemeä eikä vanhoja autoja (itselleni kelpaisi hyväkuntoinen Checker todella hyvin), mutta jotenkin olisin toivonut näkeväni mersun legendan ylhäisessä yksinäisyydessä ja mielellään vielä kunnollisen selite kilven kanssa että myös asiaa tuntemattomat saisivat asiasta oikean käsityksen.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tero1978 kirjoitti:Ei siis ole mitään vastaan Vehoniemeä eikä vanhoja autoja (itselleni kelpaisi hyväkuntoinen Checker todella hyvin), mutta jotenkin olisin toivonut näkeväni mersun legendan ylhäisessä yksinäisyydessä ja mielellään vielä kunnollisen selite kilven kanssa että myös asiaa tuntemattomat saisivat asiasta oikean käsityksen.
No, mielestäni Vehoniemessä on tuo autojen määrä suhteessa pinta-alaan muutenkin aika iso. Ehkä toimiva ratkaisu voisi olla pienentää kerrallaan näytteillä olevien autojen määrää ja "kierrättää" kalustoa säännöllisin väliajoin. Näin saataisiin moni muukin helmi vähän väljemmin nähtäville. Pitää muistaa, että ehkä juuri se Checker on sitten jollekin muulle se Vehoniemen-käynnin kohokohta.

Muutenhan ko. museo on varsin hyvinhoidettu ja kahvilasta sai ainakin viimeksi tosimaukkaita sämpylöitä... :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Makuja on monenlaisia ja alkuperäisiä jäljellä vaan Waxembergereita vaan yksi..

Hienostihan tuo on enti.. tehty ja laitettu, TUUNATTU siis, mutta mää kuulun siihen ikävään puritaaniporukkaan ja pitäisin enemmän autosta jos se olisi alkuperäisillä linjoilla tai käyttöautoksi entisöity.

Alcantara-sisustus on jees ja todella upeaa työtä, mutta niskanojien DVD-näytöt saa tällaisen perusasioita ja mersun omaa hillittyä filosofiaa kannattavan vähän hämilleen..

Tiedättekö muuten sellaisen huvittavan tarinan, että Daimler-Benz olisi aikanaan lähettänyt Urpo Lahtiselle Waxembergerin kohteliaan ostotarjouksen ja AVOIMEN shekin johon herra Lahtinen olisi itse saanut kirjoittaa summan mitä autosta haluaa saada. Hra Lahtinen palautti shekin ja ilmoitti ettei auto ole myytävänä..
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kuvia tästä retro-Waxenbergistä taitaa löytyä täältä.

EDIT: Onko tuossa V8:ssa muka DOCH? :shock:

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

PKivireki kirjoitti:Tiedättekö muuten sellaisen huvittavan tarinan, että Daimler-Benz olisi aikanaan lähettänyt Urpo Lahtiselle Waxembergerin kohteliaan ostotarjouksen ja AVOIMEN shekin johon herra Lahtinen olisi itse saanut kirjoittaa summan mitä autosta haluaa saada. Hra Lahtinen palautti shekin ja ilmoitti ettei auto ole myytävänä..
Kyllä, Tähtiklubi kävi 2003 kesällä tutustumassa Vehoniemeen ja kuuntelemassa Waxenbergeriä. Samalla museon johtaja kertoi mm. tuon tarinan. Tarjous oli muistaakseni kertaalleen toistunut kommentilla, että jos he eivät autoa saa, niin rakentavat sellaisen uudestaan :-). Näyttää vain herra Mero ehtineen ensin :lol: . Tiedä, lieneekö taru sitten totta.
Viimeksi muokannut Timo L., To 04.11.2004 14:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Roisto kirjoitti:EDIT: Onko tuossa V8:ssa muka DOCH? :shock:
No eikös siinä ole kaksi nokka-akselia? :roll:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Timo L. kirjoitti:No eikös siinä ole kaksi nokka-akselia? :roll:
Niin – voihan tuon laskea monella tapaa. :D

t.
R.
E500 – 211.070
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

PKivireki kirjoitti:
Alcantara-sisustus on jees ja todella upeaa työtä, mutta niskanojien DVD-näytöt saa tällaisen perusasioita ja mersun omaa hillittyä filosofiaa kannattavan vähän hämilleen..
Auton multimedia puolesta sen verran, että Erkki-poika itse myy auto-hifiä,
taitaa olla RTO:n edustaja, joten auto toimii myös auto-hifi esittelyautona.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vihiz »

PKivireki kirjoitti:Tiedättekö muuten sellaisen huvittavan tarinan, että Daimler-Benz olisi aikanaan lähettänyt Urpo Lahtiselle Waxembergerin kohteliaan ostotarjouksen ja AVOIMEN shekin johon herra Lahtinen olisi itse saanut kirjoittaa summan mitä autosta haluaa saada. Hra Lahtinen palautti shekin ja ilmoitti ettei auto ole myytävänä..
:lol: Hyvä niin! :twisted:
Timo L. kirjoitti:Kyllä, Tähtiklubi kävi 2003 kesällä tutustumassa Vehoniemeen ja kuuntelemassa Waxenbergeriä.
No nyt meni sanattomaksi. Tuota pitää käydä katsomassa joskus.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllähän tuo taitaa olla ihan perinteinen OHC moottori.. yks nokka per kansi... DOCH olisi periaatteessa neljällä nokalla... :D
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

PKivireki kirjoitti:Makuja on monenlaisia ja alkuperäisiä jäljellä vaan Waxembergereita vaan yksi..

Hienostihan tuo on enti.. tehty ja laitettu, TUUNATTU siis, mutta mää kuulun siihen ikävään puritaaniporukkaan ja pitäisin enemmän autosta jos se olisi alkuperäisillä linjoilla tai käyttöautoksi entisöity.
Kuin myös. Kopio on kopio vaikka voissa paistais. Jo tuon Waxenberger nimen yhdistäminen saa niskakarvat pystyyn. "Mero" lisäke olisi ehkä ollut sopivampi. :evil:
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Olenko hirveästi väärässä jos väitän waxin virittämän 300SEL:n olevan suomen arvokkaimpia autoja?
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Muffler kirjoitti:Olenko hirveästi väärässä jos väitän waxin virittämän 300SEL:n olevan suomen arvokkaimpia autoja?
Niin tai koko maailman, eihän sen arvoa voi edes rahassa mitata? :wink:
Jollekin Ferrarin 250GTO saippualaatikolle on sentään määritelty markkina-arvo ja se oli noin 10 vuotta sitten 2,5m£ (2500000 Englannin puntaa). Bugatti Royalesta tais joku maksaa muinoin 17m$ (17000000 Amerikan dollaria), mutta mikähän sitten virallisesti mahtaa olla maailman arvokkain auto?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Pasi M. kirjoitti:mutta mikähän sitten virallisesti mahtaa olla maailman arvokkain auto?
Bugatti Royalehan se on

"the most expensive car ever, a 1931 Bugatti Royale"...

mutta Mersu on sitten toisella sijalla..

An ultra-rare 1929 Mercedes has become the second most expensive car the world has ever seen after selling at a British auction on Friday for 4.18 million pounds (6.16 million euros, 7.43 million dollars).

The 7.1 litre SSK sports car -- bought by a collector in 1941 for just 400 -- was sold to an unidentified European phone bidder during the sale in Sussex, southeast England , auctioneers Bonhams said.

The Mercedes, in near-original condition, was one of 38 cars discovered in barns belonging to reclusive collector George Milligen, who died in May at the age of 94. His cars fetched more than six million pounds in all at the sale.

Milligan bought the two seater Mercedes for just 400 pounds in 1941, when German-made cars were -- understandably, during World War II -- very unfashionable, Bonhams said.

It was sold by Bonham's chairman Robert Brooks, who while working at another auction house, Christie's, also auctioned off the most expensive car ever, a 1931 Bugatti Royale.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Melitos
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 713
Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
Paikkakunta: Se rennompi voorumi...

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Mika.T kirjoitti:kyllähän tuo taitaa olla ihan perinteinen OHC moottori.. yks nokka per kansi... DOCH olisi periaatteessa neljällä nokalla... :D
Tuo tuntuu kyllä kovin vaikealta suomalaisille tuo DOHC:n oikeinkirjoittaminen. DOCH on siis väärin ja voitaisiin tulkita Dual OverCam Heads eli perinteinen jenkkikasin rakenneratkaisu jossa on nokka-akselin yläpuolella kaksi sylinterinkantta. :wink:

DOHC on siis Dual OverHead Cams eli kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, ja tätä määritelmää ei Waxi oikeastaan täytä koska vaatimuksena on kaksi nokka-akselia yhdessä sylinterinkannessa.

DOHC V-moottoreita markkinoidaan joskus myös maininnalla Quad Cam eli neljä nokka-akselia.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

[ei liity aiheeseen oikeastaan ollenkaan]
Melitos kirjoitti:Tuo tuntuu kyllä kovin vaikealta suomalaisille tuo DOHC:n oikeinkirjoittaminen. DOCH on siis väärin ja voitaisiin tulkita Dual OverCam Heads eli perinteinen jenkkikasin rakenneratkaisu jossa on nokka-akselin yläpuolella kaksi sylinterinkantta. :wink:.
Voipi juontua jotenkin ääntämisestä. DOHCin voisi ääntää jotensakin tyyliin "DOHH(k)". Tuosta saapi sitten helposti saksannoksen DOCH varsinkin jos ei ajattele lyhenteen merkitystä. :D

[/höpsöttely loppuu]

tuubaa kirjoitteli
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

OT

R-moottori OHC: "kannen yläpuolisella nokka-akselissa"

R-moottori DOHC: "kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla"

V-moottori OHC: "kansien ylipuolisilla nokka-akseleilla"

V-moottori DOHC: "kaksilla kansien yläpuolisilla nokka-akseleilla"

jne. OHV- ja W-moottoreissa saa sitten selittää vähän enemmän selkeyden vuoksi. Ja yleensähän muutenkin sanotaan esimerkiksi "kaksi ketju-/hihnakäyttöistä sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia.

Mutta homman juju: V8 ei lähtökohtaisesti ole DOHC vaikka siinä on kaksi nokkaa ja kumpikin lohkon päällä. Se on edelleen OHC. Nokka-akselien määrä pitää siis jakaa kansien määrällä. :)

/OT
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1785
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

melko mukavat höpinät tuossa waxissa........... kyllä kasin murinaa on hauska kuunnella...... 8)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vihiz »

Pari linkkiä vielä aiheesta:

Museo Villa Urpo:
http://www.villaurpo.com/kokoelma/waxenb/wax_fin.htm

Waxenberger Keimolassa:
http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/30.htm

Monster Mercedes alive in Finland: (englanniksi)
http://www.m-100.org/6point3/magazines/ ... cedes.html

Erich Waxenberger: (englanniksi)
http://www.m-100.org/6point3/magazines/ ... erger.html

Voi voi, jos tolla sais ajaa pikku lenkin :wink:
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

vihiz kirjoitti:Pari linkkiä vielä aiheesta
Ja lisäksi voin suositella poikkeuksellisen kattavaa katsausta Waxenberger 6.3 -malliin Suomen Mercedes-Benz Klubin viimeisimmässä jäsenluettelossa (no.33 4/2003) heti Merojen Wax-replica jutun perässä. Kuka lienee kirjoittanut noin tyhjentävästi? :lol:
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14263
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kimmo L kirjoitti:Muista pastettaa juttu forumille!
Tässäpä tämä olisi. Kuvat ovat isoja, ensimmäinen jotain 800 kt ja toinen 350 kt. Toisen sivun skannaus hieman lipsahti, mutta antamalla mielikuvitukselle siivet, lukeminen onnistuu :-).

http://helium.wakkanet.fi/~timol/lehti1iso.jpg
http://helium.wakkanet.fi/~timol/lehti2iso.jpg
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Ihan hyvä juttu... Varsinkin haastateltavalla Puputilla tuntui olevan hauskoja tarinoita ja sanankäänteitä (esim. se naruunripustamis-juttu) :D
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Aika hyvä lahja. :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

Viesti Kirjoittaja jamppav »

tämä sama auto on ollu spinneri magazinen projekti autona numerosta 1/01. pari lehteä mulla onki mutta johonki on jääny loput lehet. kiva nähdä nyt valmiina.
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Avatar
jamppav
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Pe 02.04.2004 21:16
Paikkakunta: merijärvi

Viesti Kirjoittaja jamppav »

tämä sama auto on ollu spinneri magazinen projekti autona numerosta 1/01. pari lehteä mulla onki mutta johonki on jääny loput lehet. kiva nähdä nyt valmiina.nuo tvt:t ois kyllä voinu heittää vaikka ...
ex: w124 250d -88
tällä hetkellä voorti (mutta ei siitä sen enempää)
Vastaa Viestiin