Waxenberger
Waxenberger
Jämsä mersuhistoriaan!
http://media.keskisuomalainen.fi/extra/ ... /index.asp
Jännää tietoa tai sit luultua?
Edit: Vai olisiko tää ollut "oldtimer" osastolle?
http://media.keskisuomalainen.fi/extra/ ... /index.asp
Jännää tietoa tai sit luultua?
Edit: Vai olisiko tää ollut "oldtimer" osastolle?

Hyvät on perät.......
Auti
Hieno juttu!
Aihetta sivuten kerrottakoon, että Sanomalehti Itä-Savo julkaisee sunnuntaina 14.11.2004 suurehkon jutun 1969 300 SEL 6.3:sta. Auto on yksi kolmesta Suomeen uutena tuodusta autosta, ja se palasi tänä syksynä kierrokseltaan takaisin ensimmäiselle omistajalle. Jutussa käsitellään auton lisäksi myös siihen liittyneitä henkilöitä.
Aihetta sivuten kerrottakoon, että Sanomalehti Itä-Savo julkaisee sunnuntaina 14.11.2004 suurehkon jutun 1969 300 SEL 6.3:sta. Auto on yksi kolmesta Suomeen uutena tuodusta autosta, ja se palasi tänä syksynä kierrokseltaan takaisin ensimmäiselle omistajalle. Jutussa käsitellään auton lisäksi myös siihen liittyneitä henkilöitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Muista pastettaa juttu forumille!Timo L. kirjoitti:Hieno juttu!
Aihetta sivuten kerrottakoon, että Sanomalehti Itä-Savo julkaisee sunnuntaina 14.11.2004 suurehkon jutun 1969 300 SEL 6.3:sta. Auto on yksi kolmesta Suomeen uutena tuodusta autosta, ja se palasi tänä syksynä kierrokseltaan takaisin ensimmäiselle omistajalle. Jutussa käsitellään auton lisäksi myös siihen liittyneitä henkilöitä.

Hyvät on perät.......
Auti
Jopas jopas. Aika temppu. Näinköhän Eerikin auditointi tuo uusio-Waxen hintalappuun ykköse eteen tai peräti nollan perään
Poikkeuksellinen tapaus yhtä kaikki ja melkoinen huomionosoitus auton rakentajille.
Samalla sivulla näkyi olevan uho näiden valmistenumerojen purkamisesta venäläisten sivuilla. Eikös tämä ole se sama saitti, joka kertoi biileistä puutaheinää jo aiemmin.
http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
P.S. perutaan sanat, nyt saitti antaa juuri oikeat tiedot.

Samalla sivulla näkyi olevan uho näiden valmistenumerojen purkamisesta venäläisten sivuilla. Eikös tämä ole se sama saitti, joka kertoi biileistä puutaheinää jo aiemmin.
http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng
P.S. perutaan sanat, nyt saitti antaa juuri oikeat tiedot.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Pakko todeta tosta aidosta Waxenbergeristä, että ei valitettavasti ainakaan minun ja veljeni mielestä saa arvoistaan näyttelypaikkaa Vehoniemessä Kangasalla.
Viimeksi siellä käydessäni oli tarkasteltavissa vain ja ainoastaan edestäpäin nokkapelti auki molemmilla molemmilla sivuilla ja takana auto aivan vieressä kiinni (etäisyyttä autoilla vähimmillään varmaan kymmenisen senttiä) en muista ympäröivistä autoista muuta kuin, että toisella puolella oli Checker. Ja ehdottomasti kaikki kunnia hieno kuntoisille vanhoille autoille, mutta kuitenkin Checker on amerikan taksi ja Waxenberger yksi mersun legendoista.
Ei siis ole mitään vastaan Vehoniemeä eikä vanhoja autoja (itselleni kelpaisi hyväkuntoinen Checker todella hyvin), mutta jotenkin olisin toivonut näkeväni mersun legendan ylhäisessä yksinäisyydessä ja mielellään vielä kunnollisen selite kilven kanssa että myös asiaa tuntemattomat saisivat asiasta oikean käsityksen.
Viimeksi siellä käydessäni oli tarkasteltavissa vain ja ainoastaan edestäpäin nokkapelti auki molemmilla molemmilla sivuilla ja takana auto aivan vieressä kiinni (etäisyyttä autoilla vähimmillään varmaan kymmenisen senttiä) en muista ympäröivistä autoista muuta kuin, että toisella puolella oli Checker. Ja ehdottomasti kaikki kunnia hieno kuntoisille vanhoille autoille, mutta kuitenkin Checker on amerikan taksi ja Waxenberger yksi mersun legendoista.
Ei siis ole mitään vastaan Vehoniemeä eikä vanhoja autoja (itselleni kelpaisi hyväkuntoinen Checker todella hyvin), mutta jotenkin olisin toivonut näkeväni mersun legendan ylhäisessä yksinäisyydessä ja mielellään vielä kunnollisen selite kilven kanssa että myös asiaa tuntemattomat saisivat asiasta oikean käsityksen.
No, mielestäni Vehoniemessä on tuo autojen määrä suhteessa pinta-alaan muutenkin aika iso. Ehkä toimiva ratkaisu voisi olla pienentää kerrallaan näytteillä olevien autojen määrää ja "kierrättää" kalustoa säännöllisin väliajoin. Näin saataisiin moni muukin helmi vähän väljemmin nähtäville. Pitää muistaa, että ehkä juuri se Checker on sitten jollekin muulle se Vehoniemen-käynnin kohokohta.Tero1978 kirjoitti:Ei siis ole mitään vastaan Vehoniemeä eikä vanhoja autoja (itselleni kelpaisi hyväkuntoinen Checker todella hyvin), mutta jotenkin olisin toivonut näkeväni mersun legendan ylhäisessä yksinäisyydessä ja mielellään vielä kunnollisen selite kilven kanssa että myös asiaa tuntemattomat saisivat asiasta oikean käsityksen.
Muutenhan ko. museo on varsin hyvinhoidettu ja kahvilasta sai ainakin viimeksi tosimaukkaita sämpylöitä...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Makuja on monenlaisia ja alkuperäisiä jäljellä vaan Waxembergereita vaan yksi..
Hienostihan tuo on enti.. tehty ja laitettu, TUUNATTU siis, mutta mää kuulun siihen ikävään puritaaniporukkaan ja pitäisin enemmän autosta jos se olisi alkuperäisillä linjoilla tai käyttöautoksi entisöity.
Alcantara-sisustus on jees ja todella upeaa työtä, mutta niskanojien DVD-näytöt saa tällaisen perusasioita ja mersun omaa hillittyä filosofiaa kannattavan vähän hämilleen..
Tiedättekö muuten sellaisen huvittavan tarinan, että Daimler-Benz olisi aikanaan lähettänyt Urpo Lahtiselle Waxembergerin kohteliaan ostotarjouksen ja AVOIMEN shekin johon herra Lahtinen olisi itse saanut kirjoittaa summan mitä autosta haluaa saada. Hra Lahtinen palautti shekin ja ilmoitti ettei auto ole myytävänä..
Hienostihan tuo on enti.. tehty ja laitettu, TUUNATTU siis, mutta mää kuulun siihen ikävään puritaaniporukkaan ja pitäisin enemmän autosta jos se olisi alkuperäisillä linjoilla tai käyttöautoksi entisöity.
Alcantara-sisustus on jees ja todella upeaa työtä, mutta niskanojien DVD-näytöt saa tällaisen perusasioita ja mersun omaa hillittyä filosofiaa kannattavan vähän hämilleen..
Tiedättekö muuten sellaisen huvittavan tarinan, että Daimler-Benz olisi aikanaan lähettänyt Urpo Lahtiselle Waxembergerin kohteliaan ostotarjouksen ja AVOIMEN shekin johon herra Lahtinen olisi itse saanut kirjoittaa summan mitä autosta haluaa saada. Hra Lahtinen palautti shekin ja ilmoitti ettei auto ole myytävänä..
Kyllä, Tähtiklubi kävi 2003 kesällä tutustumassa Vehoniemeen ja kuuntelemassa Waxenbergeriä. Samalla museon johtaja kertoi mm. tuon tarinan. Tarjous oli muistaakseni kertaalleen toistunut kommentilla, että jos he eivät autoa saa, niin rakentavat sellaisen uudestaanPKivireki kirjoitti:Tiedättekö muuten sellaisen huvittavan tarinan, että Daimler-Benz olisi aikanaan lähettänyt Urpo Lahtiselle Waxembergerin kohteliaan ostotarjouksen ja AVOIMEN shekin johon herra Lahtinen olisi itse saanut kirjoittaa summan mitä autosta haluaa saada. Hra Lahtinen palautti shekin ja ilmoitti ettei auto ole myytävänä..


Viimeksi muokannut Timo L., To 04.11.2004 14:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
Auton multimedia puolesta sen verran, että Erkki-poika itse myy auto-hifiä,PKivireki kirjoitti:
Alcantara-sisustus on jees ja todella upeaa työtä, mutta niskanojien DVD-näytöt saa tällaisen perusasioita ja mersun omaa hillittyä filosofiaa kannattavan vähän hämilleen..
taitaa olla RTO:n edustaja, joten auto toimii myös auto-hifi esittelyautona.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
PKivireki kirjoitti:Tiedättekö muuten sellaisen huvittavan tarinan, että Daimler-Benz olisi aikanaan lähettänyt Urpo Lahtiselle Waxembergerin kohteliaan ostotarjouksen ja AVOIMEN shekin johon herra Lahtinen olisi itse saanut kirjoittaa summan mitä autosta haluaa saada. Hra Lahtinen palautti shekin ja ilmoitti ettei auto ole myytävänä..


No nyt meni sanattomaksi. Tuota pitää käydä katsomassa joskus.Timo L. kirjoitti:Kyllä, Tähtiklubi kävi 2003 kesällä tutustumassa Vehoniemeen ja kuuntelemassa Waxenbergeriä.
Kuin myös. Kopio on kopio vaikka voissa paistais. Jo tuon Waxenberger nimen yhdistäminen saa niskakarvat pystyyn. "Mero" lisäke olisi ehkä ollut sopivampi.PKivireki kirjoitti:Makuja on monenlaisia ja alkuperäisiä jäljellä vaan Waxembergereita vaan yksi..
Hienostihan tuo on enti.. tehty ja laitettu, TUUNATTU siis, mutta mää kuulun siihen ikävään puritaaniporukkaan ja pitäisin enemmän autosta jos se olisi alkuperäisillä linjoilla tai käyttöautoksi entisöity.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Niin tai koko maailman, eihän sen arvoa voi edes rahassa mitata?Muffler kirjoitti:Olenko hirveästi väärässä jos väitän waxin virittämän 300SEL:n olevan suomen arvokkaimpia autoja?

Jollekin Ferrarin 250GTO saippualaatikolle on sentään määritelty markkina-arvo ja se oli noin 10 vuotta sitten 2,5m£ (2500000 Englannin puntaa). Bugatti Royalesta tais joku maksaa muinoin 17m$ (17000000 Amerikan dollaria), mutta mikähän sitten virallisesti mahtaa olla maailman arvokkain auto?
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Bugatti Royalehan se onPasi M. kirjoitti:mutta mikähän sitten virallisesti mahtaa olla maailman arvokkain auto?
"the most expensive car ever, a 1931 Bugatti Royale"...
mutta Mersu on sitten toisella sijalla..
An ultra-rare 1929 Mercedes has become the second most expensive car the world has ever seen after selling at a British auction on Friday for 4.18 million pounds (6.16 million euros, 7.43 million dollars).
The 7.1 litre SSK sports car -- bought by a collector in 1941 for just 400 -- was sold to an unidentified European phone bidder during the sale in Sussex, southeast England , auctioneers Bonhams said.
The Mercedes, in near-original condition, was one of 38 cars discovered in barns belonging to reclusive collector George Milligen, who died in May at the age of 94. His cars fetched more than six million pounds in all at the sale.
Milligan bought the two seater Mercedes for just 400 pounds in 1941, when German-made cars were -- understandably, during World War II -- very unfashionable, Bonhams said.
It was sold by Bonham's chairman Robert Brooks, who while working at another auction house, Christie's, also auctioned off the most expensive car ever, a 1931 Bugatti Royale.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
-
- Asiantuntija
- Viestit: 713
- Liittynyt: Ke 18.08.2004 14:30
- Paikkakunta: Se rennompi voorumi...
Tuo tuntuu kyllä kovin vaikealta suomalaisille tuo DOHC:n oikeinkirjoittaminen. DOCH on siis väärin ja voitaisiin tulkita Dual OverCam Heads eli perinteinen jenkkikasin rakenneratkaisu jossa on nokka-akselin yläpuolella kaksi sylinterinkantta.Mika.T kirjoitti:kyllähän tuo taitaa olla ihan perinteinen OHC moottori.. yks nokka per kansi... DOCH olisi periaatteessa neljällä nokalla...

DOHC on siis Dual OverHead Cams eli kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, ja tätä määritelmää ei Waxi oikeastaan täytä koska vaatimuksena on kaksi nokka-akselia yhdessä sylinterinkannessa.
DOHC V-moottoreita markkinoidaan joskus myös maininnalla Quad Cam eli neljä nokka-akselia.
[ei liity aiheeseen oikeastaan ollenkaan]

[/höpsöttely loppuu]
tuubaa kirjoitteli
Risto
Voipi juontua jotenkin ääntämisestä. DOHCin voisi ääntää jotensakin tyyliin "DOHH(k)". Tuosta saapi sitten helposti saksannoksen DOCH varsinkin jos ei ajattele lyhenteen merkitystä.Melitos kirjoitti:Tuo tuntuu kyllä kovin vaikealta suomalaisille tuo DOHC:n oikeinkirjoittaminen. DOCH on siis väärin ja voitaisiin tulkita Dual OverCam Heads eli perinteinen jenkkikasin rakenneratkaisu jossa on nokka-akselin yläpuolella kaksi sylinterinkantta..

[/höpsöttely loppuu]
tuubaa kirjoitteli
Risto
E500 – 211.070
OT
R-moottori OHC: "kannen yläpuolisella nokka-akselissa"
R-moottori DOHC: "kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla"
V-moottori OHC: "kansien ylipuolisilla nokka-akseleilla"
V-moottori DOHC: "kaksilla kansien yläpuolisilla nokka-akseleilla"
jne. OHV- ja W-moottoreissa saa sitten selittää vähän enemmän selkeyden vuoksi. Ja yleensähän muutenkin sanotaan esimerkiksi "kaksi ketju-/hihnakäyttöistä sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia.
Mutta homman juju: V8 ei lähtökohtaisesti ole DOHC vaikka siinä on kaksi nokkaa ja kumpikin lohkon päällä. Se on edelleen OHC. Nokka-akselien määrä pitää siis jakaa kansien määrällä.
/OT
R-moottori OHC: "kannen yläpuolisella nokka-akselissa"
R-moottori DOHC: "kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla"
V-moottori OHC: "kansien ylipuolisilla nokka-akseleilla"
V-moottori DOHC: "kaksilla kansien yläpuolisilla nokka-akseleilla"
jne. OHV- ja W-moottoreissa saa sitten selittää vähän enemmän selkeyden vuoksi. Ja yleensähän muutenkin sanotaan esimerkiksi "kaksi ketju-/hihnakäyttöistä sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia.
Mutta homman juju: V8 ei lähtökohtaisesti ole DOHC vaikka siinä on kaksi nokkaa ja kumpikin lohkon päällä. Se on edelleen OHC. Nokka-akselien määrä pitää siis jakaa kansien määrällä.

/OT
Pari linkkiä vielä aiheesta:
Museo Villa Urpo:
http://www.villaurpo.com/kokoelma/waxenb/wax_fin.htm
Waxenberger Keimolassa:
http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/30.htm
Monster Mercedes alive in Finland: (englanniksi)
http://www.m-100.org/6point3/magazines/ ... cedes.html
Erich Waxenberger: (englanniksi)
http://www.m-100.org/6point3/magazines/ ... erger.html
Voi voi, jos tolla sais ajaa pikku lenkin
Museo Villa Urpo:
http://www.villaurpo.com/kokoelma/waxenb/wax_fin.htm
Waxenberger Keimolassa:
http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/30.htm
Monster Mercedes alive in Finland: (englanniksi)
http://www.m-100.org/6point3/magazines/ ... cedes.html
Erich Waxenberger: (englanniksi)
http://www.m-100.org/6point3/magazines/ ... erger.html
Voi voi, jos tolla sais ajaa pikku lenkin

Ja lisäksi voin suositella poikkeuksellisen kattavaa katsausta Waxenberger 6.3 -malliin Suomen Mercedes-Benz Klubin viimeisimmässä jäsenluettelossa (no.33 4/2003) heti Merojen Wax-replica jutun perässä. Kuka lienee kirjoittanut noin tyhjentävästi?vihiz kirjoitti:Pari linkkiä vielä aiheesta

Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Tässäpä tämä olisi. Kuvat ovat isoja, ensimmäinen jotain 800 kt ja toinen 350 kt. Toisen sivun skannaus hieman lipsahti, mutta antamalla mielikuvitukselle siivet, lukeminen onnistuuKimmo L kirjoitti:Muista pastettaa juttu forumille!

http://helium.wakkanet.fi/~timol/lehti1iso.jpg
http://helium.wakkanet.fi/~timol/lehti2iso.jpg
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi