Pikku Paawon tarinoita

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Pikku Paawon tarinoita

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Kokemuksia on karttunut väyrysestä jo yli 70 000km verran niin hyviä kuin huonoja. Tältä pohjalta alan siis tätä kirjoittamaan. Auto on siis 200 cdi manuaali vuodelta 2001.

Väyrysessä kuin kaikissa autoissa on puolensa. Jotenkin vaan tuntuu, että väyrys koppaa aliarvostetaan vähän turhaan. Hyvä joskin painava ajaa. Tähän on vaihdettu KYB kaasuiskarit ja KYB jouset eli ei niin originaali alusta sekä alla pyörii 18" 225/40 kumit. Suurin murhehan näissä on ruoste. Tämäkin yksilö on alkanut ruostumaan niistä ongelma kohdista eli ovien reunoista, läpivienneistä, kaarista, listojen alta yms.
No reippaana nuorukaisena ne tänä keväänä hinkkasin ja maalasin (vedin keskelle pelliä maali läikät=ei kaunista) :lol: No sen kamaluudesta kauhistuneena hain uuden purkin maalia ja maalasin pahimman kohdan eli kuskin etulokarin kokonaan yli ja jälki miellyttää silmään mukavasti. Onnistumisen riemussa lupasin sitten Ukkelin ML:stä kaaret ja etuovet palauttaa alkuperäiseen loistoonsa, yllättävän hyvin tuloksin.

Paawon ollessa nyt suht siisti eikä pintapellit mätäne ainkaan vielä puhki, niin iski se viritysviirus mikä on yrittänyt saada mielenterveydestäni ylivaltaa jo pitkään :lol: Keskikesällä hain 270 cdi ahtimen farkku väyrysestä ja coolerin Biltemasta sekä varasin manuaali 270 cdin koko voimansiirron (DMF->laatikko). Cooleri menee tässä pian päätyjen muokkaukseen eli vaihdetaan 2,25" putket->3" 90° mutkiin jolloin sopii paremmin alkuperäiselle paikalleen.

Ahtimen tsekkasin itse ja vaikutti olevan kunnossa, piti öljyn painetta, vnt systeemi toimii keveästi, ei ollut klommoja eikä kulumia siivissä. Putsailin ahtimen ja maalisin kellon ensin Zincillä ja sitten muutamalla kerroksella kuumankesto mustaa.

Imusarjan puhdistus on edessä, koska tällä hetkellä pukkaa vähän "vikatilaa" päälle luulen johtuvan ahtolämmöistä :?:
Kaikki ketkä vastaavien CDI koneitten imusarjoja ovat irroitelleet tietävät kuinka ne siitä sarjan läpi kulkevat johdot aiheuttavat päänvaivaa. Pienen aivoriihen jälkeen päädyin ostamaan Delphi superseal 5-pin liittimen ja aion nyt ajaa lakut sen kanssa imusarjan läpi. Saa imusarjaa irroittaessa vaan avata sen yhden liittimen ja avot.

Kun voimansiirto ja cooleri on päivitetty niin tulee ohjelmointi ajankohtaiseksi. Kun tekijä ja aika on päätetty niin isketään 270 ahdin ja 3 barin mappi paikalleen niin päästään koittamaan mitä tästä irtoaa. Tälläinen kokoonpano kaipaisi ohjelmointia lähikuukausina. Tämä projekti on saanut innostuksensa tuikun 200cdi projektista ja jos tuikulla aikaa sekä mielenkiintoa on tälläistä ohjelmoida niin mielläni tuikun tekemän ohjelman tämän auton sieluksi ottaisin.

Kuvia tulee kunhan pääsen tietokoneen ääreen :D
Avatar
Wanha Paawo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 27.12.2015 01:31

Re: Pikku Paawon tarinoita

Viesti Kirjoittaja Wanha Paawo »

Tämän linkin takaa näkee kuvia autosta ja siihen liittyvistä osasista http://aijaa.com/a/Nl3ru6

Koitan saada kuvia pienemmäksi niin saan lisäiltyä ne ihan suoraan ketjuun :D

Ja asiaan. Tuli viikonloppuna ropailtua tuota mersua ja niiden mystisten "vikatilojen" aiheuttajakin selvisi. EGRää irroittaessa otin siitä pikkuletkun käteen ja halkihan se oli. No uusi pätkä hyllystä paikalleen. No kun nyt aloitin niin revin sen imusarjan siitä samalla vaivalla poikkee. Ei ollu erityisen paskanen (ollut pahempikin) ja läpät vielä 450tkm jälkeenkin täysissä voimissaan joten annoin niiden olla. Diesel kylpyä, vessa- sekä pulloharjaa ja painepesuria niin tuli taas puhdasta. Vielä pölläyttelee mustaa hiukan, mutta vetää niin tolkuttaman hienosti verraten aikaisempaan.

Nyt voi leuka pystyssä valmistua talveen, mutta pitää muistaa hommata niitä o-renkaita jo valmiiks kun ne kuitenkin loppuu KL:stä ensimmäisillä kovilla pakkasilla :D Sekä lohkolämppärin johto pitää vetää puskurille kun on vielä näin kauniita kelejä.

Jos ja kun aikaa sekä rahaa riittää heivataan subbari mäelle ja korvataan se hattuhylly ratkaisulla, jonka olen täällä joskus esitellyt. Subbarilta vapautuneeseen tilaan väsätä teline mihin saa työkalusalkut ja akkukoneen laturin kiinni releohjattuun invertteriin.
Vastaa Viestiin