Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Eli olen tässä katsellut mersuja ja on tullut huomattua että suurin osa myynnissä olevista autoista joita järkihintaan saisi ovat yli 300tkm ajettuja dieseleitä automaatilla ja paljon näkee myytävänä jopa yli 600tkm ajettuja. Hakusessa siis uudempi tai 2005 vm E 200CDI mersu dieselinä ja kiinnostaisi tietää onko mitään järkeä edes harkita yli 300tkm ajettua automaattidieseliä kun nuo uudemmat mitä myynnissä on ovat lähes poikkeuksetta noin paljon tai enemmän ajettuja (tietysti isolla rahalla saisi vähemmän ajetun).

Jos kannattaa mennä katsomaan niin onko näissä autoissa jotain tyypillisiä vikoja vaihteiston tai konehuoneen puolella joita pitäisi osata katsoa jos menee tutkimaan tuollaista 300+tkm ajettua dieseli autoa paikanpäälle :think: ? Millaisia remppoja noihin dieselkoneisiin/vaihdelaatikoihin olisi noilla kilometreillä sitten odotettavissa kun eivät nekään (varmaan) ilman hieman isompia remppoja kestä (korjatkaa jos olen väärässä) ja jotain osaa sinnekkin olisi varmaan sitten vaihdettava jos mielii vielä muutaman 100tkm ajella?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Noille 300000 km ei ole yhtään mitään jos on huollettu ja pidetty muuten kunnossa asiallisesti. Perus moottori ja vaihteisto (manuaali tai automaatti) ei ole millänsäkään muutamasta sadasta tuhannesta kilometristä.
Itse ajelin taannoin 200cdi automaatilla kilometrit noin 640000 - 670000 ja nyt on ajossa 415000 ja 610000 ajetut cdi:t.
Vikoja toki tulee, ehkä monenlaisiakin, niistä löytyy haulla aika paljon näiltä foorumeilta. Ei kuitenkaan isompaa perusremonttia.
wiimax.fi
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Okei. Onkos näissä 2005 ja uudemmissa dieseleissä enää sitä hehkutulppien kanteen kiinni sinntautumisongelmaa havaittavissa? Muistan joskus lueskelleeni joissain mersuissa tätä ongelmaa olleen dieseleissä. Ei olis kiva joutua koko kantta vaihtamaan rikkoutuneen hehkutulpan takia. :| Sitten kanssa yksi tyhmä kysymys: eikös noissa cdi koneissa ole turbo kuitenkin? Millainen on näitten turbojen huoltoväli ja onko tuon turbon korjaaminen/huoltaminen kuinka kallista hommaa? Voiko tuollaisissa noin 500tkm ajetuissa odottaa olevan jotain häikkää tai muuten huoltotarvetta turbopuolella (uutta laakeria yms)?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18279
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hehku saattaa jumittua kanteen missä vaan cdi:ssä. Kantta sen vuoksi ei tarvitse irrottaa, jos hehku katkeaa neloskoneessa irrotustyö on noin tunti ammattilaisella.
Useimmiten hehku on jumissa koska on ajettu pitkään sen ollessa rikki (kuukausia) tai asennusvaiheessa jätetty löysälle.
Turbo on kaikissa 2000-luvun dieseleissä, huoltoväliä ahtimella ei ole. Mersuissa ahdin ei ole heikko kohta kuten joissain ranskalaisissa, Kiassa, bemarissa jne...
wiimax.fi
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Kiitoksia infosta, auttaa paljon seuraavan auton etsimisessä :thumbup:
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Osta rohkeesti vaan 300:kin ajettu. Itse ostin keväällä 287ajetun c-mallin, 220cdi+manuaaliloota.
Oon ajellu sillä nyt kesäkuun alusta 10tkm, alustan palikoita joutunut uusimaan, mutta koneessa ei vielä kyllä ollut mitään. Paitsi että kun auton ostin, heti seuraavana päivänä alkoi hehkun valo palamaan, kun lähti kylmänä liikenteeseen. Kysyin myyjältä(yksityinen), että onko kauan tehnyt moista, sain vastaukseksi jotain ympäripyöreää selittelyä.
Vein auton sitten hyvämaineiseen mersukorjaamoon, asentaja tsekkas jollain virtakynällä tai jollain, että ykkösen hehku pimeä, otti piuhan irti ja räikän käteen, ja hehku lähti ihan nätisti irti.
Kun hehkuvalo alkoi palamaan, kerkesin jo maalaamaan mielessäni kaikki mahdolliset kauhuskenaariot katkeevasta hehkusta, mutta ihan turhaan, hyviä vermeitä nää tuntuis olevan.
Ainoa asia mikä ketuttaa, on just toi manuaaliloota, kyllä tomaatti sopis tohon kuin nenä hanuriin, nekin kun kestää säännöllisellä öljynvaihdolla aika pitkään.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Anzzu kirjoitti:Osta rohkeesti vaan 300:kin ajettu. Itse ostin keväällä 287ajetun c-mallin, 220cdi+manuaaliloota.
Oon ajellu sillä nyt kesäkuun alusta 10tkm, alustan palikoita joutunut uusimaan, mutta koneessa ei vielä kyllä ollut mitään. Paitsi että kun auton ostin, heti seuraavana päivänä alkoi hehkun valo palamaan, kun lähti kylmänä liikenteeseen. Kysyin myyjältä(yksityinen), että onko kauan tehnyt moista, sain vastaukseksi jotain ympäripyöreää selittelyä.
Vein auton sitten hyvämaineiseen mersukorjaamoon, asentaja tsekkas jollain virtakynällä tai jollain, että ykkösen hehku pimeä, otti piuhan irti ja räikän käteen, ja hehku lähti ihan nätisti irti.
Kun hehkuvalo alkoi palamaan, kerkesin jo maalaamaan mielessäni kaikki mahdolliset kauhuskenaariot katkeevasta hehkusta, mutta ihan turhaan, hyviä vermeitä nää tuntuis olevan.
Ainoa asia mikä ketuttaa, on just toi manuaaliloota, kyllä tomaatti sopis tohon kuin nenä hanuriin, nekin kun kestää säännöllisellä öljynvaihdolla aika pitkään.
Sanoisin ja mitä olen purku kuntoon menneitä autoja nähnyt niissä on orkkis laatikot niissä on ollut...muutenkin mersun aski pesee kaikki muut merkit mennen tullen..toi 722.6 on muutenkin virittäjien keskuudessa kova sana ja cdi moottoreita sanotaan kestävämmiksi kuin om 601-606 moottoreita ja nekin on pommin varmoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Mitenkäs näissä mersun dieseleissä nämä päästöpuolen osat kestää? Onko noissa enemmän ajetuissa vaaraa että joutuu esimerkiksi egr:ää korjaan tai hiukkasloukkua vaihtamaan? Paljonko näissä 200 cdi koneissa on yleensä tuon hiukkasloukun kestoikä?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Mulla tuli auton mukana läjä kuitteja. 170tkm paikkeilla oli egr-venttiili vaihdettu. Sitten myöhemmin oli muistaakseni kerran tuhkataso liian korkea, ja kerran nokitaso.
Ton nokitason aikoihin oli kai vaihdettu myös termostaatti, eli se nokeentuminenhan johtuu usein siitä, että kone käy liian kylmänä. Ja olikohan samoihin aikoihin dpf:n paine-ero anturi/anturit vaihdeltu. Hiukkasloukkuhan on suht kestävä, ja myös pestävä :). Kestää kyllä jos muutkin asiat on kunnossa. Tosin suomi-autoissahan ei yleensä ole ko. kapinetta.
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Millasia perushuoltoja pitäisi näistä enemmän ajettujen (yli300tkm) diiseli mersujen huoltokirjoista osata etsiä öljynvaihtojen lisäksi? Joku egr remppako? Paljonko noissa yleensä on öljynvaihtoväli koneeseen ja lootaan? Tässä löytyi yksi vm. 2005 E 200 CDI 4d A jolla ajettu 373tkm ja kiinnostaisi kovasti vaihtaa nykyinen kulkine tuohon... 8) Että jos menisi kattomaan tai kyselisi tuosta lisää niin mitä huoltoja / huollon puutetta pitäis osata bongata :?: Tossa autossa tosiaan automaattiloota koska kahta en vaihda; ******* ja vaihdetta... Jos en ole ihan väärin ole ymmärtänyt niin näissä lahoaa jotain alustan niveliä / osia paljon ennen vaihteistoa tai konetta, että pitäiskö noin paljon ajetussa olla noita uusittu?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Eikai ne egr:t kaikista hajoa. Ja senhän saa ohjelmasta napattua pois käytöstä kokonaan, niin ei tartte sitä sen enempää murehtia :thumbup: .
Alustan niveliä ja pusliahan todennäköisesti ton verran ajettuun on jo jotain vaihdeltu, mutta nekään nyt ei mitään älyttömiä maksa jos joutuu jotain uusimaan, halpoja tarvike osia kannattaa välttää.
Laatikon öljyistä olis hyvä olla merkintä 60tkm välein.
Niin ja tuon ikäisessä e mallissahan on ne surullisen kuuluisat sbc-jarrut, niistä löydät haulla lisää.
DiisseliKiisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 02.10.2016 12:37

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja DiisseliKiisseli »

Eli hultohistoriasta pitäisi löytyä SBC ohjainyksikön vaihto / hiilten vaihtoa? Pääseekö tosta sbc kulumisriesasta sitten muuten pois kuin vaihtamalla autoa? Onko korvaavia osia tai muuta tullut millä voisi tuon sbc järjestelmän poistaa käytöstä tai jotain?
Nykyinen kulkine: W219 CLS320 CDI vuosimalli 2007
jouni1000
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 10.11.2010 20:07

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja jouni1000 »

no sen sbc häiriön voi kyllä nollata kerran eli antaa tekohengitystä jonkun vuoden..mutta pitäis tietää että edellinen omistaja ei ole tehnyt samaa..250-350 tkm on yleensä viimeistään esillä riippuen yksilön ajosuoritteista..kaupunki-matka etc. sitten menee kyllä yksikkö vaihtoon eli 700 erkillä saa osan+työt..oma kokemus tämmönen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Infoa 200cdi moottorin ja automaatin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sbc yksikön ainakin hartikainen on kuulemma vaihtanut vuosimalliin katsomatta jos ei ole kertaakaan vaihdettu ja jarrunesteiden vaihdoista ajallaan on dokumenttia...sieltä kannattaa ensin kysyä...ja korjattuja yksiköitä taisi saada Saksasta.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin