Asiaa vapaavirtaussuodattimista. korvaus/kartio...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Asiaa vapaavirtaussuodattimista. korvaus/kartio...

Viesti Kirjoittaja enska »

Asiaa on jauhettu ties kuinka monta kertaa, mutta jauhetaan nyt vielä kerran.

Meikäläisen kinneri vastaa kaasuun herkemmin ja yläkierroksille tuli mahdollisesti se kuuluisa 2hv:ta lisää. Huonona puolena tuli ongelmia 3000-3500 kierroksen paikkeilla, jossa loppui ikäänkuin veto kesken. 3500 kiekan jälkeen rupee taas vetämään paremmin. Liekkö kuvitelmaa vai todellisuutta.
Taas hyvänä puolena voi pitää sitä, että konehuoneeseen saa piristävää ulkonäön vaihdosta ja harrastushan pitää mielen virkeänä :wink: .
Orggisputsarilla auto toimii suht tasaisesti koko kierros alueella ja imuäänet pysyy piilossa, näin voidaan myös välttää häviävän pienet mahdollisuudet venttiilivauroihin.

Löysin eräästä "virioppaasta" mielenkiintoisen taulukon aihetta koskien:

Koodi: Valitse kaikki

Suzuki swift 1.3

Suodatin    Virtaus(m3/H)  virtauslisäys  Teholisäys
Vakio*        332                --                 --
Uni-Filter*   298                -10%            --
K&N*         335                +1%             1hv/yli 7250rpm
K&N**        393                +18.5%        2hv/yli 6000rpm
Uni-Filter**  379                +14.4%        2hv/yli 6500rpm
HKS**         384                +15.9%       2hv/yli 4000rpm


*Vakiokoteloon tuleva suodatin
**Kartiosuodtain
Eli hyödyt on aika pienet.
Kyseinen auto on aika kaukana Mersusta ja muutenkin homma on aika autokohtaista.


Kertokaapas ihmiset omia kokemuksianne kartiosuodattimista vapari koneessa.


Edit: aika surkeasti onnistui tuo taulukon teko vaikka kuinka väkersi, koettakaa saada selvää

Onnistuu se, terv Marko. :P
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Omia tuntemuksia asiasta vapari autojen osalta...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Itselläni on kokemusta oikeastaan vain muun merkkisten(ei mersujen) kartiosuodatin kokeiluista. Ihan penkissä mitattuna paras vaihtoehto oli vakiokotelo panelisuodattimella. Tästä vakiokotelosta oli vedetty ilmanotto pois konehuoneesta niin että moottori sai "viileää" ilmaa. Autoina oli ihan pelkästään vapaavirtaussuodattimella varustettuja sekä sitten hieman enemmän viritettyjä.

Juuri tuon väännön laskun huomasi kun autossa oli kartiosuodatin. Yläpäässä taas tuntui kiertävän paremmin ja kaasuun vastaavuus tuntui paremmalta pintakaasulla. Totuus näkyi sitten penkissä...

Kartiosuodatinkin pitäisi ns. koteloida(eristää konehuoneessa) jotta se ei saisi kuumaa ilmaa. Esim. sport 2000 luokassa on nuo ns. ilmansuodatinkotelot tehty todella isoiksi. Niissä on myös isolla halkaisijalla varustettu ram-air ilmanotto suoraan ulkoa auton edestä.

Itselläni on kokemusta muutamista cold-air-kiteistä, twisteristä, K&N:n eri kiteistä ja aika monesta erimerkkisestä kartiosuodattimesta(J&R, K&N, Green, Pipercros, Simota, HKS). Lisäksi muutamista muista vapaavirtaussauodatin merkeistä jotka ei ollut kartiomallia. Itse käytän nykyisin vain noita vakiokotelossa olevia "korvaus" suodattimia. Helppoja "asentaa" eikä tarvi tehdä mitään virityksiä konehuoneeseen. Lisäksi imuäänet pysyvät kurissa ja konehuoneessa säilyy se oma lookkinsa joka on tehtaalla valittu.

Turboautoista en mene mitään sanomaan koska omia kokemuksia niiden osalta ei ole.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Turhia tommoset on näissä perheautoissa :) Eiriasia jotkut ratakinnerit joissa jokainen hevosvoima on tarpeen. Yhtä hyvin voisi vääntää kättä siitä että mikä hyöty on esim kevyemmistä vanteista. Jos alla on perheauto niin aivan sama.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mulla ainakin vaikutti kartiosuodatin huomattavasti.
Ensin piti vain vaihtaa moottori ja sitten asentaa siihen se suodatin teline (turbo) :D Ala ja yläväännöt nousi ja tehoa tuli kymmeniä hevosvoimia.
Lisäksi savutus lisääntyi ja kulutus pieneni.
Joku mersupurkaamo??
booser
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Ke 08.09.2004 20:41
Paikkakunta: HKI

Viesti Kirjoittaja booser »

Aki P kirjoitti:Mulla ainakin vaikutti kartiosuodatin huomattavasti.
Ensin piti vain vaihtaa moottori ja sitten asentaa siihen se suodatin teline (turbo) :D Ala ja yläväännöt nousi ja tehoa tuli kymmeniä hevosvoimia.
Lisäksi savutus lisääntyi ja kulutus pieneni.
Niih, mutta tämä on sun mielipide vain ja ainoataan.. Niin joo, laitoit turbon, eli ei tainnut olla filsusta kiinni ;)

Kymmeniä heppoja tuli lisää ... Nyt puhut kyllä p*skaa.. Taisi oli vakiofiltteri ihan tukossa..

Ja eihän noita ole missään penkissä mitatttu.. Eihän myyjätkään lupaa kuin 2-3 hepoa lisää..

Eli, vaihda se ilmanputsari ajoissa (viimeitään 60 tkm) tai CDI:ssä näytti olevan mittari koska se tukkii liikaa menoa!?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ei vaan nykyisessä koneessa ei ole ikinä ollutkaan vakio putsaria, koska pissapojan säiliö on vanhalla paikallaan.
Ja tehon lisäys perustuu varmaan käyttövoiman muutokseen :roll:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Käytän Twisteriä, koska se on ainoa oman autoni konehuoneeseen jotenkuten väkisin tunkemalla mahtuva koteloitu suodatin. Ennen tätä käytössä oli pikkuruinen paperisuodatin mallia "Talbot" muovikotelossa. Tuo suodatin oli aivan alimitoitettu järjestelmään, hyvä ettei kompura imenyt koko paperitötsää siivistä läpi.

"Talbot " suodattimella kulutus oli noin 16,5 l/100km 98E:tä, mutta Twisterin kanssa saa poltettua keskimäärin 21,5 l/100km:llä. "Talbot" suodattimella kulutukseen pitää tosin lisätä 1,5l öljyä /1000 km, jonka kompura imi venakoppien huohotinjärjestelmän kautta. Mistä mahtaa huima polttoaineen kulutuksen nousu johtua?

Öljyä ei enää kulu kovinkaan paljon, sillä toistaiseksi venakoppien tuuletus tapahtuu paksujen puutarhaletkujen avulla vapaasti ulkoilmaan. Hiukkasen vain arveluttaa miten öljyhuurujen vapauttamiseen suoraan atmosfääriin mahdetaan katsastukseen mentäessä asemalla oikein suhtautua?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Saatiinhan tästä jotain vääntöä aikaiseksi.

Asiallisia kommentteja kuunnellaan edelleen.

Itse olen tällä hetkellä kallistumassa sille puolelle, että vois laittaa vakio hilut takaisin...
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Taxana kirjoitti:"Talbot " suodattimella kulutus oli noin 16,5 l/100km 98E:tä, mutta Twisterin kanssa saa poltettua keskimäärin 21,5 l/100km:llä. "Talbot" suodattimella kulutukseen pitää tosin lisätä 1,5l öljyä /1000 km, jonka kompura imi venakoppien huohotinjärjestelmän kautta. Mistä mahtaa huima polttoaineen kulutuksen nousu johtua?
Volaa...hei siinähän se osa mysteeriä tuli.

Kun laitan 'kuristuksen' turbon sisääntuloon, niin turbo alkaa imemään öljyä huohotusjärjestelmästä. Onko kenelläkään kokemusta kuinka suuri pitää kuristuksen olla, jotta noin tosiaan käy.

Minulla on/oli turbon imuaukko 60 mm ja sovitin siihen väliaikaisesti alkuperäisen ilman imuputken/suodattimen. Tuossa ilmaputkessa on ilman sisääntuloaukko 45 mm, joten se kehittänee hyvän imun huohotusjärjestelmään vai mitä. Voiko tämä ahtaminen tosiaan olla näin yksikertaista :?:

Kaiken kruunasi hieman ahdistava öljynlähtölaippa...mutta eiköhän se tästä taas.

Toinen juttuhan oli tuo alkuperäisen 'merkkijärjestelmä', joka ilmoittaa koska suodatin pitää vaihtaa. Kurkkasin sinne koteloon kerran ja se merkki nollautui...eli eihän siihen voi luottaa. Saman ilmiön olen huomannut pölynimureissa :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin