Faktaa Coolereista

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Faktaa Coolereista

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

Tässä pieni tietopläjäys Coolerista (Coolereista)

Erikoishitsauksen Coolerit valmistetaan täysin käsityönä (kennoa)myöten mittojen mukaan (max koko 3mx3m)

Putki ---> Kolmessa toisistaan erillään olevista lokeroista,voidaan siirtää samaa putkea pitkin tarvittaessa 3 eri ainetta (ilma,vesi,öljy) Esim.jäähd.vesi keskellä putken painekesto ilman lamelleja 110 bar.(Mitattu)
Putkien virtausvastus lähes olematon (Mitattu)
Ilman virtaushidastuvuus suuri (Mitattu)

Lamellit ---> Vahvuus 0,10 ns.ilmajarruin. Toisinsanoen jäähdytysilmanvirtausta hidastetaan tehon parantamiseksi.
Lamellit putkien välissä n.0,20 rympillä,purituspannat ympärillä.
MIKSI?? Emme käytä kuten useissa muissa malleissa sinkitystä lukitukseen KOSKA Sinkin lämmönjohtavuuskyky on 113 w/m KL (Kelviniä).
Kun alumiinin (AL MG SI.T5) on 204 w/m KL.
Siis sinkki toimii haitallisena eristeenä.
Alumiini materiaalina on ns.meriveden kestävä AL hapettuminen vähäistä.
Mitä tulee lamellien pysyvyyteen / lämmönjohtoon.
Tämä on testattu ja otettu käyttöön eräässä puolustusvoimien järjestelmässä testit tarkoittaa elinkaaritestausta,ja se sisältää lämpötiloissa +55 -40 käyttötestit ( testit ovat tarkat ja kovat )Testaus vastaa useiden vuosien normaalikäyttöä.

Tässä faktat ja tuskin aiheuttaa enempää keskustelua.
ETTÄ SE SIITÄ !
============
PS.Coolerit voidaan ( myöhemmin )toimittaa myös Eloksoituna( Anodis.)
eri väreillä.

Coolerit toimittaa Valkeakosken erikoishitsaus Raatikainen.
Avatar
Turbo-S
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 14.10.2004 17:25
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Turbo-S »

Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

KAs kas

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Eli pitäisikö ymmärtää asia noin että periaatteessa voi viskata syylärin mäkeen ja täräyttää tuollaisen coolerin tiallle, johtaa sekä jäähdytysnesteen, moottoriöljyn että turboahdetun imuilman coolerin läpi koneeseen ja a'vot: orggissyylärin viemälä tilalla (about) onkin saatu hoidettua koko auton coolerointitarpeet (automaattihan on hoidettu omalla coolerillaan kuten ohjaustehostimenkin öljy).

Kuulostaa hyvältä.

H

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ainut vaan että se jäähdytinneste(ja öljyt) on niin kuumaa että itse ahtoilman jäähdytys ei todellakaan noin toimisi? Näin käsittäisin...?
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

kyllähän tuo ainakin silloin toimisi "periaatteessa" jos olis ensin ahtoilman jäähd. sitten ilmarakoa ja sitten esim.öljn jäädytys ja sitten taas ilmarakoa ja sitten jäähd.neste kenno :? ainakin silloin jos noitten kennojen välissä ei olis ilmarakoa ja ne olis liitetty yhteen niin silloihan esim. ahtoilman kennosto kuumenisi nesteitten mukana ja huonoimmassa tapauksessa nostaisi vain ilman lämpötilaa :roll:

mutta eiköhän tuo ongelma ole jo ratkaistu kun tuommosia rakentelevat :D
ML W164
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Niinpä! :lol:
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tässä kuva Agentin öljynjäähdyttäjästä:

Kuva
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

rupesin tuossa miettimään että onkohan noihin laitettu mitään suojalakkaa tai sensemmosta kun tuo alumiini tahtoo olla aika hanakasti hapetuvaa materiaalia (tiesuola yms) :? voi muuten vuoden päästä näyttää "ei niin tyylikkäältä"
ML W164
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

lue ensimmäinen teksti.
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Hups :oops: pitänee hommata parin euron lukulasit :oops:
ML W164
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

nou hätä.
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

Senverran vaan tiedoksi,että tossa öljynlauhduttimessa öljy kiertää 2m lauhduttimessa.pitäs jäähtyä!!! ja lauhtutin on tietysti
Made By Jäähdytinhuolto Raatikainen.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Coolerin koko?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Moikka vaan täältä Ylä-Savosta. Olen seurannut jo pitkään suurella mielenkiinnolla näitä turpotus projekteja. Itsellänikin olisi tarkoitus ens keväänä aloittaa 200d piristys. Mutta, mutta heräsi tuossa sellainen kysymys, mitenkä mitoitetaan cooleri ja ahtoputkien koko? Eli onko mitään haittaa jos cooleri ja putket on reilun kokoiset?

P.S. Olisi nimittäin tiedossa puoli-ilmaiseksi iso cooleri, joka just menisi pikku-mersun keulalle.
Avatar
esko
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 930
Liittynyt: To 13.11.2003 20:43

putkikoko...

Viesti Kirjoittaja esko »

50 tai 60 mm halkaisija varmaan riittävä...

kuullaan
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Re: Coolerin koko?

Viesti Kirjoittaja Frankie »

jiipee kirjoitti:Moikka vaan täältä Ylä-Savosta. Olen seurannut jo pitkään suurella mielenkiinnolla näitä turpotus projekteja. Itsellänikin olisi tarkoitus ens keväänä aloittaa 200d piristys. Mutta, mutta heräsi tuossa sellainen kysymys, mitenkä mitoitetaan cooleri ja ahtoputkien koko? Eli onko mitään haittaa jos cooleri ja putket on reilun kokoiset?

P.S. Olisi nimittäin tiedossa puoli-ilmaiseksi iso cooleri, joka just menisi pikku-mersun keulalle.
samanmoisen kysymyksen olisin itsekin esittänyt mitoituksesta. Ja sen lisäksi, että vaikuttaako pelkän välijäähdyttimen vaihto tehoihin ja minkä verran (arviota)?
BMW-kuski on aina oikeassa
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Coolerin koko?

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

jiipee kirjoitti:Moikka vaan täältä Ylä-Savosta. Olen seurannut jo pitkään suurella mielenkiinnolla näitä turpotus projekteja. Itsellänikin olisi tarkoitus ens keväänä aloittaa 200d piristys. Mutta, mutta heräsi tuossa sellainen kysymys, mitenkä mitoitetaan cooleri ja ahtoputkien koko? Eli onko mitään haittaa jos cooleri ja putket on reilun kokoiset?

P.S. Olisi nimittäin tiedossa puoli-ilmaiseksi iso cooleri, joka just menisi pikku-mersun keulalle.
Sehän on juuri sopiva. Ei koosta ole juuri haittaa, mutta etua kylläkin.

Sellaisen mitoitusohjeen olen kuullut, että jäähdyttimen virtauspinta-ala pitäisi olla yhtä suuri kuin ahtoputkienkin.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Coolerin koko?

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Frankie kirjoitti:samanmoisen kysymyksen olisin itsekin esittänyt mitoituksesta. Ja sen lisäksi, että vaikuttaako pelkän välijäähdyttimen vaihto tehoihin ja minkä verran (arviota)?
Itse coolerin mitoituksessa osaa asintunteva coolerin tekijä neuvoa, riippuu paljolti käytettävästä ahtopaineesta ja tehotavoitteista.

Coolerin vaihto ei dieselkoneissa nosta tehoja, jollei seos ole jo ollut liian rikkaalla, eli syöttöä on lisättävä että teho nousee.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jeps nyt ois yhennäkönen kooleri varastossa, pistän pari kuvaa malliksi, niin arvon raati voi kommentoida kannattasko moista kennoo rueta 200d keulalle sovittamaan :?:

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri2.jpg

Kapistuksen mitat ovat suunnilleen leveys 88cm, korkeus 26cm ja paksuus 14cm, putkilähtöjen lpm=80mm.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jiipee kirjoitti:Jeps nyt ois yhennäkönen kooleri varastossa, pistän pari kuvaa malliksi, niin arvon raati voi kommentoida kannattasko moista kennoo rueta 200d keulalle sovittamaan :?:

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri2.jpg

Kapistuksen mitat ovat suunnilleen leveys 88cm, korkeus 26cm ja paksuus 14cm, putkilähtöjen lpm=80mm.
Vähän järeän kokoinen, saattaa tuoda viivettä tullessaan, ja keulalle sovittaminen voi olla vaikeaa. Lienee jostain raskaskalustosta, kun nuo putkilähdöt on noin suuret.
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Jep, samanlaisesta koneesta on tuo kooleri, kun mitä mulla on turpokin.
Tarkoitus on pienentää putkilähtöjen kokoa ja ehkä vähän ohentaa kennoa, mutta jos homma näyttää ylettömän hankalalta/työläältä täytyy miettiä jotain muuta vaihto ehtoa. Aikalaillahan se vaatii sovittelua että tuon saa mahtumaan järkevästi keulalle :?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Parhaimman ja helpoimman lopputuloksen saa tilaamalla Raatikaiselta mittojen mukaan coolerin joka sopii nätisti syylarin eteen, tulee kerralla hyvä ja säästyy kone mahdollisilta lämpövaurioilta.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

missähän hinnoissa noi liikkuu...kun teettää raatikaisella joutuuko siltikkin duunari tekeen itte....ja käyttään kavereita apunaan...
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

petska kirjoitti:missähän hinnoissa noi liikkuu...kun teettää raatikaisella joutuuko siltikkin duunari tekeen itte....ja käyttään kavereita apunaan...
Mikäli budjetilla tekee niin kantsii harkita vaikka jotain Viton tms. käytettyä cooleria, voi saada sen sähköpropellin siihen mukaan ja liitännät on valmiiksi 50 mm, ei liene noiden käytettyjen hinnat ihan mahdottomia. Kuvakin löytyy jostain tämän forumin syövereistä... Tuommosessa luulisi virtaus olevan kuitenkin parempi kuin jossain työkoneen coolerissa, jossa ilmaa liikkuu paljon mutta hitaasti. Sen kennon poikkipinta-ala kuitenkin pitäisi hieman täsmätä niiden putkilähtöjen kanssa, jotta se ilmavirtauksen kannalta 'tuntuu' yhdeltä jouhevalta putkelta, eikä laajennukselta ja supistukselta peräkkäin (= pyörteilyä ja ties mitä)

Tuli vain mieleen tuota ahdinta laitellessa, ja se vaiva mikä putkia laitellessa on, niin ehkä kannattaa kerralla laittaa kunnolla. Toisaalta cooler on yksi osa joka ei saisi hajota säpäleiksi vedossa, jottei ahdin menisi ylikierroksille.

Eikös noita Raatikaisen coolerin hintoja ole täällä esiintynyt aina ajoittain, halpojahan ne ovat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Minkä kokoinen viton cooleri on ja minkalaisille tehoille se 200d:ssä riittäis?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jiipee kirjoitti:Minkä kokoinen viton cooleri on ja minkalaisille tehoille se 200d:ssä riittäis?
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... =pajerosta

On kuulemma jorma ottanut 200 hv 2,3 litran koneesta, eiköhän siellä ole tuo vakiocooleri paikallaan...ja kun odotat kevääseen tommonen, juuri kuvan cooler, saattaa tulla myyntiin tänne palstalle. Tiedä sitten miten se siihen keulalle taipuu, osaako joku superturbomies kertoa sopisko kuvan perusteella ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Nyt kun on coolerin hajoamisesta kyse, niin tule mieleen eräs vanha tapaus.

Yhellä tutulla oli tollanen vanha 100 turbo audi, mistä otettiin pyöriltä 250hv, ja muistan kun sitä ajoin, niin kun sillä kaasun läväytti pohjaan, niin välillä pullahti cuulerin letku irti, ei ollut kunnon klemmareita laitettu LMS:llä.

Kysymys kuuluu, olisko sillon turbo voinut hajota?
Tuloksena aina letkun irtoamisena oli se, että moottori hyytyi siihen ja sammui, tietysti.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

veskola kirjoitti:
jiipee kirjoitti:Minkä kokoinen viton cooleri on ja minkalaisille tehoille se 200d:ssä riittäis?
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... =pajerosta

On kuulemma jorma ottanut 200 hv 2,3 litran koneesta, eiköhän siellä ole tuo vakiocooleri paikallaan...ja kun odotat kevääseen tommonen, juuri kuvan cooler, saattaa tulla myyntiin tänne palstalle. Tiedä sitten miten se siihen keulalle taipuu, osaako joku superturbomies kertoa sopisko kuvan perusteella ?
:lol: Kyllä sillä 100 hv voi hyvin ottaa :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
jiipee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 390
Liittynyt: Su 05.12.2004 16:17
Paikkakunta: Ylä-Savo

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Onko näillä ammattimaisilla coolerin-tekijöillä jotkut laskukaavat millä cooleri mitoitetaan oikean kokoiseksi vai onko se perstuntumaa? Jos on niin tietääkö kukaan kuinka tuo koko lasketaan? Tarkoitukseni ei ole nyt morkata ketään ammattimaista jäähdyttimen tekijää, pelkästään mielenkiinnosta kyselen moista asiaa :lol:


P.S. Kuuluisa tuntuu tuo Raatikainen olevan kun tänään käytin tuota omaa turpoo paikallisella pajalla arvioitavana, kysyvät onko cooleri valmiiks katottuna. Kehottivat kyselemään em. pajan tuotteita.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jiipee kirjoitti:P.S. Kuuluisa tuntuu tuo Raatikainen olevan kun tänään käytin tuota omaa turpoo paikallisella pajalla arvioitavana, kysyvät onko cooleri valmiiks katottuna. Kehottivat kyselemään em. pajan tuotteita.
Se nyt vaan on suomen paras alallaan, ja maailmalla mittään kilpailua ole, että sen mukaan :lol: Ota neuvosta vaari ja ota raatikaisen cooleri...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Agentti74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1812
Liittynyt: La 14.02.2004 16:38
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Agentti74 »

euroopan paras :lol:
Vastaa Viestiin