Faktaa Coolereista
Faktaa Coolereista
Tässä pieni tietopläjäys Coolerista (Coolereista)
Erikoishitsauksen Coolerit valmistetaan täysin käsityönä (kennoa)myöten mittojen mukaan (max koko 3mx3m)
Putki ---> Kolmessa toisistaan erillään olevista lokeroista,voidaan siirtää samaa putkea pitkin tarvittaessa 3 eri ainetta (ilma,vesi,öljy) Esim.jäähd.vesi keskellä putken painekesto ilman lamelleja 110 bar.(Mitattu)
Putkien virtausvastus lähes olematon (Mitattu)
Ilman virtaushidastuvuus suuri (Mitattu)
Lamellit ---> Vahvuus 0,10 ns.ilmajarruin. Toisinsanoen jäähdytysilmanvirtausta hidastetaan tehon parantamiseksi.
Lamellit putkien välissä n.0,20 rympillä,purituspannat ympärillä.
MIKSI?? Emme käytä kuten useissa muissa malleissa sinkitystä lukitukseen KOSKA Sinkin lämmönjohtavuuskyky on 113 w/m KL (Kelviniä).
Kun alumiinin (AL MG SI.T5) on 204 w/m KL.
Siis sinkki toimii haitallisena eristeenä.
Alumiini materiaalina on ns.meriveden kestävä AL hapettuminen vähäistä.
Mitä tulee lamellien pysyvyyteen / lämmönjohtoon.
Tämä on testattu ja otettu käyttöön eräässä puolustusvoimien järjestelmässä testit tarkoittaa elinkaaritestausta,ja se sisältää lämpötiloissa +55 -40 käyttötestit ( testit ovat tarkat ja kovat )Testaus vastaa useiden vuosien normaalikäyttöä.
Tässä faktat ja tuskin aiheuttaa enempää keskustelua.
ETTÄ SE SIITÄ !
============
PS.Coolerit voidaan ( myöhemmin )toimittaa myös Eloksoituna( Anodis.)
eri väreillä.
Coolerit toimittaa Valkeakosken erikoishitsaus Raatikainen.
Erikoishitsauksen Coolerit valmistetaan täysin käsityönä (kennoa)myöten mittojen mukaan (max koko 3mx3m)
Putki ---> Kolmessa toisistaan erillään olevista lokeroista,voidaan siirtää samaa putkea pitkin tarvittaessa 3 eri ainetta (ilma,vesi,öljy) Esim.jäähd.vesi keskellä putken painekesto ilman lamelleja 110 bar.(Mitattu)
Putkien virtausvastus lähes olematon (Mitattu)
Ilman virtaushidastuvuus suuri (Mitattu)
Lamellit ---> Vahvuus 0,10 ns.ilmajarruin. Toisinsanoen jäähdytysilmanvirtausta hidastetaan tehon parantamiseksi.
Lamellit putkien välissä n.0,20 rympillä,purituspannat ympärillä.
MIKSI?? Emme käytä kuten useissa muissa malleissa sinkitystä lukitukseen KOSKA Sinkin lämmönjohtavuuskyky on 113 w/m KL (Kelviniä).
Kun alumiinin (AL MG SI.T5) on 204 w/m KL.
Siis sinkki toimii haitallisena eristeenä.
Alumiini materiaalina on ns.meriveden kestävä AL hapettuminen vähäistä.
Mitä tulee lamellien pysyvyyteen / lämmönjohtoon.
Tämä on testattu ja otettu käyttöön eräässä puolustusvoimien järjestelmässä testit tarkoittaa elinkaaritestausta,ja se sisältää lämpötiloissa +55 -40 käyttötestit ( testit ovat tarkat ja kovat )Testaus vastaa useiden vuosien normaalikäyttöä.
Tässä faktat ja tuskin aiheuttaa enempää keskustelua.
ETTÄ SE SIITÄ !
============
PS.Coolerit voidaan ( myöhemmin )toimittaa myös Eloksoituna( Anodis.)
eri väreillä.
Coolerit toimittaa Valkeakosken erikoishitsaus Raatikainen.
Tässä olisi pari kuvaa uusimmasta coolerin rakenteesta:
http://img.photobucket.com/albums/v481/ ... ooleri.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v481/ ... ooler1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v481/ ... ooleri.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v481/ ... ooler1.jpg
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
KAs kas
Eli pitäisikö ymmärtää asia noin että periaatteessa voi viskata syylärin mäkeen ja täräyttää tuollaisen coolerin tiallle, johtaa sekä jäähdytysnesteen, moottoriöljyn että turboahdetun imuilman coolerin läpi koneeseen ja a'vot: orggissyylärin viemälä tilalla (about) onkin saatu hoidettua koko auton coolerointitarpeet (automaattihan on hoidettu omalla coolerillaan kuten ohjaustehostimenkin öljy).
Kuulostaa hyvältä.
H
Kuulostaa hyvältä.
H
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
kyllähän tuo ainakin silloin toimisi "periaatteessa" jos olis ensin ahtoilman jäähd. sitten ilmarakoa ja sitten esim.öljn jäädytys ja sitten taas ilmarakoa ja sitten jäähd.neste kenno
ainakin silloin jos noitten kennojen välissä ei olis ilmarakoa ja ne olis liitetty yhteen niin silloihan esim. ahtoilman kennosto kuumenisi nesteitten mukana ja huonoimmassa tapauksessa nostaisi vain ilman lämpötilaa
mutta eiköhän tuo ongelma ole jo ratkaistu kun tuommosia rakentelevat


mutta eiköhän tuo ongelma ole jo ratkaistu kun tuommosia rakentelevat

ML W164
Coolerin koko?
Moikka vaan täältä Ylä-Savosta. Olen seurannut jo pitkään suurella mielenkiinnolla näitä turpotus projekteja. Itsellänikin olisi tarkoitus ens keväänä aloittaa 200d piristys. Mutta, mutta heräsi tuossa sellainen kysymys, mitenkä mitoitetaan cooleri ja ahtoputkien koko? Eli onko mitään haittaa jos cooleri ja putket on reilun kokoiset?
P.S. Olisi nimittäin tiedossa puoli-ilmaiseksi iso cooleri, joka just menisi pikku-mersun keulalle.
P.S. Olisi nimittäin tiedossa puoli-ilmaiseksi iso cooleri, joka just menisi pikku-mersun keulalle.
putkikoko...
50 tai 60 mm halkaisija varmaan riittävä...
kuullaan
kuullaan
Re: Coolerin koko?
samanmoisen kysymyksen olisin itsekin esittänyt mitoituksesta. Ja sen lisäksi, että vaikuttaako pelkän välijäähdyttimen vaihto tehoihin ja minkä verran (arviota)?jiipee kirjoitti:Moikka vaan täältä Ylä-Savosta. Olen seurannut jo pitkään suurella mielenkiinnolla näitä turpotus projekteja. Itsellänikin olisi tarkoitus ens keväänä aloittaa 200d piristys. Mutta, mutta heräsi tuossa sellainen kysymys, mitenkä mitoitetaan cooleri ja ahtoputkien koko? Eli onko mitään haittaa jos cooleri ja putket on reilun kokoiset?
P.S. Olisi nimittäin tiedossa puoli-ilmaiseksi iso cooleri, joka just menisi pikku-mersun keulalle.
BMW-kuski on aina oikeassa
Re: Coolerin koko?
Sehän on juuri sopiva. Ei koosta ole juuri haittaa, mutta etua kylläkin.jiipee kirjoitti:Moikka vaan täältä Ylä-Savosta. Olen seurannut jo pitkään suurella mielenkiinnolla näitä turpotus projekteja. Itsellänikin olisi tarkoitus ens keväänä aloittaa 200d piristys. Mutta, mutta heräsi tuossa sellainen kysymys, mitenkä mitoitetaan cooleri ja ahtoputkien koko? Eli onko mitään haittaa jos cooleri ja putket on reilun kokoiset?
P.S. Olisi nimittäin tiedossa puoli-ilmaiseksi iso cooleri, joka just menisi pikku-mersun keulalle.
Sellaisen mitoitusohjeen olen kuullut, että jäähdyttimen virtauspinta-ala pitäisi olla yhtä suuri kuin ahtoputkienkin.
Re: Coolerin koko?
Itse coolerin mitoituksessa osaa asintunteva coolerin tekijä neuvoa, riippuu paljolti käytettävästä ahtopaineesta ja tehotavoitteista.Frankie kirjoitti:samanmoisen kysymyksen olisin itsekin esittänyt mitoituksesta. Ja sen lisäksi, että vaikuttaako pelkän välijäähdyttimen vaihto tehoihin ja minkä verran (arviota)?
Coolerin vaihto ei dieselkoneissa nosta tehoja, jollei seos ole jo ollut liian rikkaalla, eli syöttöä on lisättävä että teho nousee.
Jeps nyt ois yhennäkönen kooleri varastossa, pistän pari kuvaa malliksi, niin arvon raati voi kommentoida kannattasko moista kennoo rueta 200d keulalle sovittamaan
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri2.jpg
Kapistuksen mitat ovat suunnilleen leveys 88cm, korkeus 26cm ja paksuus 14cm, putkilähtöjen lpm=80mm.

http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri2.jpg
Kapistuksen mitat ovat suunnilleen leveys 88cm, korkeus 26cm ja paksuus 14cm, putkilähtöjen lpm=80mm.
Vähän järeän kokoinen, saattaa tuoda viivettä tullessaan, ja keulalle sovittaminen voi olla vaikeaa. Lienee jostain raskaskalustosta, kun nuo putkilähdöt on noin suuret.jiipee kirjoitti:Jeps nyt ois yhennäkönen kooleri varastossa, pistän pari kuvaa malliksi, niin arvon raati voi kommentoida kannattasko moista kennoo rueta 200d keulalle sovittamaan![]()
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... oleri2.jpg
Kapistuksen mitat ovat suunnilleen leveys 88cm, korkeus 26cm ja paksuus 14cm, putkilähtöjen lpm=80mm.
Jep, samanlaisesta koneesta on tuo kooleri, kun mitä mulla on turpokin.
Tarkoitus on pienentää putkilähtöjen kokoa ja ehkä vähän ohentaa kennoa, mutta jos homma näyttää ylettömän hankalalta/työläältä täytyy miettiä jotain muuta vaihto ehtoa. Aikalaillahan se vaatii sovittelua että tuon saa mahtumaan järkevästi keulalle
Tarkoitus on pienentää putkilähtöjen kokoa ja ehkä vähän ohentaa kennoa, mutta jos homma näyttää ylettömän hankalalta/työläältä täytyy miettiä jotain muuta vaihto ehtoa. Aikalaillahan se vaatii sovittelua että tuon saa mahtumaan järkevästi keulalle

Mikäli budjetilla tekee niin kantsii harkita vaikka jotain Viton tms. käytettyä cooleria, voi saada sen sähköpropellin siihen mukaan ja liitännät on valmiiksi 50 mm, ei liene noiden käytettyjen hinnat ihan mahdottomia. Kuvakin löytyy jostain tämän forumin syövereistä... Tuommosessa luulisi virtaus olevan kuitenkin parempi kuin jossain työkoneen coolerissa, jossa ilmaa liikkuu paljon mutta hitaasti. Sen kennon poikkipinta-ala kuitenkin pitäisi hieman täsmätä niiden putkilähtöjen kanssa, jotta se ilmavirtauksen kannalta 'tuntuu' yhdeltä jouhevalta putkelta, eikä laajennukselta ja supistukselta peräkkäin (= pyörteilyä ja ties mitä)petska kirjoitti:missähän hinnoissa noi liikkuu...kun teettää raatikaisella joutuuko siltikkin duunari tekeen itte....ja käyttään kavereita apunaan...
Tuli vain mieleen tuota ahdinta laitellessa, ja se vaiva mikä putkia laitellessa on, niin ehkä kannattaa kerralla laittaa kunnolla. Toisaalta cooler on yksi osa joka ei saisi hajota säpäleiksi vedossa, jottei ahdin menisi ylikierroksille.
Eikös noita Raatikaisen coolerin hintoja ole täällä esiintynyt aina ajoittain, halpojahan ne ovat.
Lisää tietoa: www.skg.fi
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... =pajerostajiipee kirjoitti:Minkä kokoinen viton cooleri on ja minkalaisille tehoille se 200d:ssä riittäis?
On kuulemma jorma ottanut 200 hv 2,3 litran koneesta, eiköhän siellä ole tuo vakiocooleri paikallaan...ja kun odotat kevääseen tommonen, juuri kuvan cooler, saattaa tulla myyntiin tänne palstalle. Tiedä sitten miten se siihen keulalle taipuu, osaako joku superturbomies kertoa sopisko kuvan perusteella ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Nyt kun on coolerin hajoamisesta kyse, niin tule mieleen eräs vanha tapaus.
Yhellä tutulla oli tollanen vanha 100 turbo audi, mistä otettiin pyöriltä 250hv, ja muistan kun sitä ajoin, niin kun sillä kaasun läväytti pohjaan, niin välillä pullahti cuulerin letku irti, ei ollut kunnon klemmareita laitettu LMS:llä.
Kysymys kuuluu, olisko sillon turbo voinut hajota?
Tuloksena aina letkun irtoamisena oli se, että moottori hyytyi siihen ja sammui, tietysti.
Yhellä tutulla oli tollanen vanha 100 turbo audi, mistä otettiin pyöriltä 250hv, ja muistan kun sitä ajoin, niin kun sillä kaasun läväytti pohjaan, niin välillä pullahti cuulerin letku irti, ei ollut kunnon klemmareita laitettu LMS:llä.
Kysymys kuuluu, olisko sillon turbo voinut hajota?
Tuloksena aina letkun irtoamisena oli se, että moottori hyytyi siihen ja sammui, tietysti.
Passat Variant 1.9TDI 2001
veskola kirjoitti:http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... =pajerostajiipee kirjoitti:Minkä kokoinen viton cooleri on ja minkalaisille tehoille se 200d:ssä riittäis?
On kuulemma jorma ottanut 200 hv 2,3 litran koneesta, eiköhän siellä ole tuo vakiocooleri paikallaan...ja kun odotat kevääseen tommonen, juuri kuvan cooler, saattaa tulla myyntiin tänne palstalle. Tiedä sitten miten se siihen keulalle taipuu, osaako joku superturbomies kertoa sopisko kuvan perusteella ?


Lisää tietoa: www.skg.fi
Onko näillä ammattimaisilla coolerin-tekijöillä jotkut laskukaavat millä cooleri mitoitetaan oikean kokoiseksi vai onko se perstuntumaa? Jos on niin tietääkö kukaan kuinka tuo koko lasketaan? Tarkoitukseni ei ole nyt morkata ketään ammattimaista jäähdyttimen tekijää, pelkästään mielenkiinnosta kyselen moista asiaa
P.S. Kuuluisa tuntuu tuo Raatikainen olevan kun tänään käytin tuota omaa turpoo paikallisella pajalla arvioitavana, kysyvät onko cooleri valmiiks katottuna. Kehottivat kyselemään em. pajan tuotteita.

P.S. Kuuluisa tuntuu tuo Raatikainen olevan kun tänään käytin tuota omaa turpoo paikallisella pajalla arvioitavana, kysyvät onko cooleri valmiiks katottuna. Kehottivat kyselemään em. pajan tuotteita.
Se nyt vaan on suomen paras alallaan, ja maailmalla mittään kilpailua ole, että sen mukaanjiipee kirjoitti:P.S. Kuuluisa tuntuu tuo Raatikainen olevan kun tänään käytin tuota omaa turpoo paikallisella pajalla arvioitavana, kysyvät onko cooleri valmiiks katottuna. Kehottivat kyselemään em. pajan tuotteita.

Lisää tietoa: www.skg.fi